6.044 visninger
|
Oprettet:
Lille motor mange heste {{forumTopicSubject}}
Når man tænker over det så er mc motorer på 600 og 900 ccm ret små sammen lignet med bil motorer, jeg havde en gang en ford focus 2.0 16v med 136 HK
når jeg sammenligner den med min honda 900 som har 124 HK så lyder det jo af temmelig meget, er det fordi en mc motor er hårdt pumpet ?
Hvorfor jeg spøger er prg. af skrønen om at hårdt tuned motorer ikke bryder sig om at kører langsomt og man tildels kan ødelægge motorern hvis den aldrig for lov til at smide nogle omdrejninger, er der noget om denne skrøne ?
aug 2007
Følger: 52 Følgere: 101 MC-er: 15 Emner: 226 Svar: 3.240
maj 2012
Følger: 13 Følgere: 12 MC-er: 3 Emner: 61 Svar: 1.389
jan 2012
Følger: 14 Følgere: 38 MC-er: 8 Emner: 55 Svar: 10.014
Rpm giver hk. men rpm giver også slidtage. en hvilken som helst 1,0 bil kan tilbagelægge 300000 km uden at blive åbnet. det sker ikke for mange 1000cc motorcykler. men hvis man talte omdrejninger. så havde de sgu nok roteret ca lige mange gange.
En motor bliver jo heller ikke slidt af at have mange kræfter. det slider først rigtigt når de bliver brugt.
Saab lavede på et tidspunkt en test mellem 2 stk 2,3 aero modeller mener den der blev presset kørte 150000 hvor den der rullede i morfar tempo rundede 500000
maj 2012
Følger: 13 Følgere: 12 MC-er: 3 Emner: 61 Svar: 1.389
aug 2007
Følger: 52 Følgere: 101 MC-er: 15 Emner: 226 Svar: 3.240
fx en viper er jo netop en personbil, der har fået en lastbilmotor i.. ikke fornuftigt, men skide underholdende..
http://www.youtube.com/watch?v=vExpEl0_5-Y
og en lille smart med en busa motor..
maj 2012
Følger: 13 Følgere: 12 MC-er: 3 Emner: 61 Svar: 1.389
maj 2009
Følger: 2 Følgere: 3 MC-er: 3 Emner: 28 Svar: 640
At køre rundt uden at den får lov at bestille noget, det ødelægger ikke noget. Det skal du ikke bekymre dig om.
En 2-liters motor med en effekt på 135 - 150 hk er ganske normalt. Men husk på at den jo os har ca 185 - 195 NM... ca, hvis det er en sugemotor med indirekte indsprøjtning.
apr 2012
Følger: 10 Følgere: 42 MC-er: 3 Emner: 89 Svar: 1.422
Det ville sgu nok bare være noget bøvl at få den synet
nov 2007
Følger: 13 Følgere: 17 MC-er: 2 Emner: 44 Svar: 1.869
Håber det gav lidt indblik i forskellen bil vs mc motor.
nov 2007
Følger: 13 Følgere: 17 MC-er: 2 Emner: 44 Svar: 1.869
maj 2009
Følger: 2 Følgere: 3 MC-er: 3 Emner: 28 Svar: 640
Ducati overkom det problem tilbage i 1950'erne, ved at opfinde de såkalde desmodromiske ventiler. I dag holder de kun ved systemet af gud ved hvilken årsag. I dag er det teknisk muligt at lave en fjeder der er hård nok, det var det ikke dengang.
nov 2007
Følger: 13 Følgere: 17 MC-er: 2 Emner: 44 Svar: 1.869
apr 2006
Følger: 51 Følgere: 90 MC-er: 13 Emner: 463 Svar: 2.204
jan 2012
Følger: 14 Følgere: 38 MC-er: 8 Emner: 55 Svar: 10.014
En mekanisk løftet ventil kan sagtens "flyde" Det er ikke det at få den åbnet 20000 gange i minuttet der er et problem. det er at få del lukket lige så mange gange igen
Og uden en "hurtig" fjeder. er man nød til tvangsstyring som koster kræfter.
Hydrauliske løfterer er bedst under 8000 rpm pt. men mon ikke de klarer det dobbelte om nogle år ?
jan 2012
Følger: 14 Følgere: 38 MC-er: 8 Emner: 55 Svar: 10.014
Yeps
hvis du som et billigt eksempel tager en ford v8 5l så yder den ca 200 hk med en std enkelt carb. monterer du en stor dobbelt holley så smider den 300 , men banker du ALDRIG foden mere end ½ ned. så opdager motoren jo aldrig at den har mange flere kræfter til rådighed.
Det meste tuning går ud på at få mere brændstof ind i forbrændingskammeret. ( større indsugning. turbo. kompressor, større ventiler og flow) men hvis du aldrig putter mere brændstof ind så er motoren jo i princip ligeglad med hvor stor en turbo du har monteret
maj 2012
Følger: 13 Følgere: 12 MC-er: 3 Emner: 61 Svar: 1.389
mar 2008
Følger: 12 Følgere: 11 MC-er: 2 Emner: 124 Svar: 1.773
maj 2009
Følger: 2 Følgere: 3 MC-er: 3 Emner: 28 Svar: 640
Jesper: Din teori omkring hydrauliske løftere kan der måske være lidt i for år tilbage, men i dag er det næppe et problem. Mig bekendt er bmw's M motorer (dem uden trykladning) altid med hydrauliske løftere. Og nogen af den roterer gladeligt op over 8000 rpm.
Det samme gælder hondas vtec motorer, som yder op til 240 hk på en 2 liters sugemotor. De roterer os gladeligt op over 8000 rpm.
En hård fjeder, så er problemet med en flydende ventil løst.
maj 2009
Følger: 2 Følgere: 3 MC-er: 3 Emner: 28 Svar: 640
maj 2009
Følger: 2 Følgere: 3 MC-er: 3 Emner: 28 Svar: 640
og mht til indsprøjtning, så prøv og tænk på at selve blandingen i manifolden/indsugningen jo ikke ændres fordi benzinen er leveret af indsprøjtning. De fysiske forhold, som nødvendiggør en benzin/luftblanding på ca 13 kg luft pr liter benzin i fuldlastsituationer, ændres jo ikke af indsprøjtning..
maj 2012
Følger: 13 Følgere: 12 MC-er: 3 Emner: 61 Svar: 1.389
og så det andet som der er kommet svar på, om hårdt pumpede motorer tar skade af altid morfar kørsel. Det som med ferrari og nogle porcher kører af helved til ved langsom kørsel, hoster og hakker, de skal skydes af, lige som formula 1 biler, jeg føler sku også nogle gange at hondaen kører bedre når den får noget gas end når vi bare triller gennem byen.
maj 2009
Følger: 2 Følgere: 3 MC-er: 3 Emner: 28 Svar: 640
Den anden ting ligger i knastakslerne og ventilerne. De er valgt således at motor ganske simpelt "trækker vejret" (læs: Optimal cylinderfyldning) bedst ved høje omdrejninger.
Din oplevelse af den kommer til at køre bedre af at blive skudt af, kommer af at cylinderfyldningen, grundet motorkonstruktionen favoriserer høje omdrejninger, forringes ved lave omdrejninger. Derved kan den sode en lille smule mere ved lave omdrejninger, og disse belægninger/sod bliver renset lidt af, når den får lov at bestille noget.
Men at den decideret tager skade af det, det vil jeg ikke bekymre mig om. Det er et problem som er 2 % ud af de samlede årsager til en motor ødelægges
maj 2012
Følger: 13 Følgere: 12 MC-er: 3 Emner: 61 Svar: 1.389
det kan være jeg ska køre med nogle højre omdrejninger/gear ved lav fart.
maj 2009
Følger: 2 Følgere: 3 MC-er: 3 Emner: 28 Svar: 640
Men omvendt, så er det os de helt høje omdrejninger, som ødelægger plejl/hovedlejer og slider lidt hårdere på cylinderforinger/stempler, så igen.. Alt med måde
dec 2003
Følger: 26 Følgere: 26 MC-er: 13 Emner: 139 Svar: 3.693
nov 2007
Følger: 13 Følgere: 17 MC-er: 2 Emner: 44 Svar: 1.869
dec 2003
Følger: 26 Følgere: 26 MC-er: 13 Emner: 139 Svar: 3.693
og den med for dyr at vedligeholde. Hvad koster det hvis man skal have hovedrenoveret en lad os sige cbr 600f2 motor.
maj 2012
Følger: 13 Følgere: 12 MC-er: 3 Emner: 61 Svar: 1.389
http://www.deletetheweb.com/unstuck/archives/001122.html
apr 2009
Følger: 10 Følgere: 53 MC-er: 2 Emner: 192 Svar: 7.492
effekten stiger nemlig i takt med omdrejningerne (forudsat at momentet ikke falder)
Honda s2000 har haft verdens rekorden for flest hk pr. liter i 10-11år indtil Ferrari Italia kom, den havde 240hk på 2000ccm uden tryk = 120hk/l.. det er næsten motorcykel effekt..
apr 2009
Følger: 10 Følgere: 53 MC-er: 2 Emner: 192 Svar: 7.492
Her er en effektkurve fra en kammerats Integra 2,3 liters ren sug = 293hk, men momentet er mindre end i en golf 1,9 diesel, effekten kommer derfor MEGET sent..
Og så lyder Vtec ret hjerndødt c",) her er min civic på felt..
http://www.youtube.com/watch?v=mcV2sEQRkQo
okt 2005
Følger: 19 Følgere: 17 MC-er: 2 Emner: 45 Svar: 936
eet ord synes jeg ikke rigtig er blevet nævnt: stempelthastighed.
apr 2009
Følger: 10 Følgere: 53 MC-er: 2 Emner: 192 Svar: 7.492
sep 2011
Følger: 3 Følgere: 2 MC-er: 1 Emner: 32 Svar: 662
apr 2009
Følger: 10 Følgere: 53 MC-er: 2 Emner: 192 Svar: 7.492
folk i dk har bare ikke det store tilovers for Honda, jeg forstår det ikke, for i bl.a. England, USA og syd europa så er det meget meget mere populært.. men her i dk vil man hellere køre i det samme som naboen kører i, selvom det er en 1,6 liters audi 101hk c",)
Hvilken civic kørte du ??
maj 2012
Følger: 13 Følgere: 12 MC-er: 3 Emner: 61 Svar: 1.389
har en kollega der kører i en Honda integra type r, for dælen da den er fed
apr 2009
Følger: 10 Følgere: 53 MC-er: 2 Emner: 192 Svar: 7.492
Integra er bare en fed bil, den sidste ægte ype R, hvad hedder din kollega ? Jeg kender ham garanteret..
Har selv rundet et par km på div. baner i en integra..
http://www.youtube.com/watch?v=OpivVbfDcPw
maj 2012
Følger: 13 Følgere: 12 MC-er: 3 Emner: 61 Svar: 1.389
sep 2011
Følger: 11 Følgere: 13 MC-er: 4 Emner: 30 Svar: 849
Jeg har været den lykkelige, og stolte, ejer af en 350cc Ducati desmo racer. Encylindret 4-takt, 40 HK på baghjulet ved 12500 o/min. Når man tog tændrørene ud af den, satte den i gear og trak den lidt rund i pitten, fik man svaret på hvorfor de gjorde det: Meget lille intern modstand i motoren, der skulle jo ikke trykkes nogen fjeder sammen, bare bevæges nogle ventiler op og ned. Den havde hårnålefjedre til at sikre en god start - dengang startede løb med standset motor, men den kunne sagtens køre helt uden fjedre.
sep 2011
Følger: 11 Følgere: 13 MC-er: 4 Emner: 30 Svar: 849
HK = topfart
Moment = hjulspin.
Populært sagt, men rart til at få styr på begreberne. Selvfølgelig hænger de 2 ting sammen, idet man udregner HK kurven på basis af Nm kurven. I formlen for moment indgår tid ikke, det gør den i formlen for HK.
jan 2009
Følger: 2 Emner: 22 Svar: 804
Tænk, hvis de glade RR tider havde fortsat som de var, uden regler. 3 cyl 50 ccm 14 gear, et urværk.
apr 2014
Følger: 2 Emner: 14 Svar: 28
jan 2009
Følger: 2 Emner: 22 Svar: 804
Ydelsen kan jo nogenlunde bedømmes i de opnåede hastigheder.
Man kan godt fremstille en 600 4t m 160 hk/18000 omdr - den vil så yde 45 hvis den taber et par tusind omdr...
I øvrigt er det om at få luften til at strømme, benzin kan altid tilsættes.
Lille motor mange heste