{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
6.044 visninger | Oprettet:

Lille motor mange heste {{forumTopicSubject}}

Når man tænker over det så er mc motorer på 600 og 900 ccm ret små sammen lignet med bil motorer, jeg havde en gang en ford focus 2.0 16v med 136 HK
når jeg sammenligner den med min honda 900 som har 124 HK så lyder det jo af temmelig meget, er det fordi en mc motor er hårdt pumpet ?

Hvorfor jeg spøger er prg. af skrønen om at hårdt tuned motorer ikke bryder sig om at kører langsomt og man tildels kan ødelægge motorern hvis den aldrig for lov til at smide nogle omdrejninger, er der noget om denne skrøne ?

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Afhentning af fliser 500 kr.
  • Opsætning fjernsyn på væg 500 kr.
  • Frithængende emhætte installation 3.000 kr.
  • Skift af radiatorventil 1.600 kr.
  • Grave 205 kr.
  • Opsætning af loftlampe, ophæng af 2 billeder, ophængning af lille TV, opsætning af spejl 600 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Lille motor mange heste
  • #1   4. okt 2012 din gamle focus havde måske 250 nm i moment... hvor en 600 mc motor har en 60 nm i moment... det er jo fordi bilen vejer 5-10 gange så meget som en mc..

• #2   4. okt 2012 Nicky det har du sæføli ret i, men jeg syntes bare at 136 HK for en 2.0 ikke lyder af ret meget.

• #3   4. okt 2012 det sidste er en skrøne...

Rpm giver hk. men rpm giver også slidtage. en hvilken som helst 1,0 bil kan tilbagelægge 300000 km uden at blive åbnet. det sker ikke for mange 1000cc motorcykler. men hvis man talte omdrejninger. så havde de sgu nok roteret ca lige mange gange.

En motor bliver jo heller ikke slidt af at have mange kræfter. det slider først rigtigt når de bliver brugt.

Saab lavede på et tidspunkt en test mellem 2 stk 2,3 aero modeller mener den der blev presset kørte 150000 hvor den der rullede i morfar tempo rundede 500000 smiley

• #4   4. okt 2012 så jeg er god ved min "racer" når jeg tøffer morfar kaffe slaberas på den ? smiley

• #5   4. okt 2012 hvis du tager en gammel 5,7l v8 fra en mustang... så smider den ikke mere end 200 hk, så det kan man ikke helt regne med...

fx en viper er jo netop en personbil, der har fået en lastbilmotor i.. ikke fornuftigt, men skide underholdende.. smiley

http://www.youtube.com/watch?v=vExpEl0_5-Y

og en lille smart med en busa motor.. smiley

• #6   4. okt 2012 fed lille smart smiley

• #7   4. okt 2012 Det der ødelægger en motor, det er "mishandling", som mange omdrejninger i kold tilstand, og kørsel med generelt mange omdrejninger (bevares, en mc-motor er lavet til det, meeen... ), og dårlig olie/for lang tid mellem olieskift.

At køre rundt uden at den får lov at bestille noget, det ødelægger ikke noget. Det skal du ikke bekymre dig om.

En 2-liters motor med en effekt på 135 - 150 hk er ganske normalt. Men husk på at den jo os har ca 185 - 195 NM... ca, hvis det er en sugemotor med indirekte indsprøjtning.

• #8   4. okt 2012 Haha! Det er første gang jeg overvejer om man skulle have en SMART smiley
    Det ville sgu nok bare være noget bøvl at få den synet smiley

• #9   4. okt 2012 De fleste række 4 mc motorer er overkvadratiske og mangler derfor moment, hvor de færreste bil motorer er bygget med længere slaglængde end boring, underkvadratiske. Jo større slaglængde, jo mere moment. Der er selvfølgelig andre ting der spiller ind også. Mc motorer har mekaniske ventil løftere og biler har som regel hydrauliske løftere, som begynder at flyde når de blover presset pga olien ikke kan nå at flyde hurtigt nok. Hydrauliske løftereer billigere at fremstille end mekaniske og det giver mere mening at have momenter fremfor hk i en tung bil, hvor en mc er lettere og sjovere at køre i højere omdr.

Håber det gav lidt indblik i forskellen bil vs mc motor.

• #10   4. okt 2012 Stavefejl er gratis......skod telefon.

• #11   4. okt 2012 Vil liiige rette en lille misforståelse... En ventil der flyder har intet med justeringen af ventilen at gøre.. Om det er med skivejustering, eller med hydrauliske løftere, det er ligegyldigt... En ventil der flyder, det er udelukkende fordi fjederen ikke er hård nok.. Fjederen når ganske simpelt ikke lukke ventilen igen.

Ducati overkom det problem tilbage i 1950'erne, ved at opfinde de såkalde desmodromiske ventiler. I dag holder de kun ved systemet af gud ved hvilken årsag. I dag er det teknisk muligt at lave en fjeder der er hård nok, det var det ikke dengang.

• #13   4. okt 2012 Bo: jeg har ikke sagt at hydrauliske løftere flyder pga justeringen. Faktum er at de ikke kan følge med når man kommer over ca.9-9500omdr hvilket en 4 cylindret mc motor som regel gør. En mekanisk løfter flyder ikke, da den er mekanisk. Den kan være justeret forkert eller være slidt.....ja.

• #14   4. okt 2012 Brian S...lige det du siger med at en motor IKKE bliver slidt af at ha mange heste, kun hvis man bruger dem....Er du sikker på det ?

• #15   4. okt 2012 @Jesper.

En mekanisk løftet ventil kan sagtens "flyde" Det er ikke det at få den åbnet 20000 gange i minuttet der er et problem. det er at få del lukket lige så mange gange igen smiley

Og uden en "hurtig" fjeder. er man nød til tvangsstyring som koster kræfter.

Hydrauliske løfterer er bedst under 8000 rpm pt. men mon ikke de klarer det dobbelte om nogle år ? smiley

• #16   4. okt 2012 @søren l.

Yeps smiley

hvis du som et billigt eksempel tager en ford v8 5l så yder den ca 200 hk med en std enkelt carb. monterer du en stor dobbelt holley så smider den 300 , men banker du ALDRIG foden mere end ½ ned. så opdager motoren jo aldrig at den har mange flere kræfter til rådighed.

Det meste tuning går ud på at få mere brændstof ind i forbrændingskammeret. ( større indsugning. turbo. kompressor, større ventiler og flow) men hvis du aldrig putter mere brændstof ind så er motoren jo i princip ligeglad med hvor stor en turbo du har monteret smiley

• #17   4. okt 2012 Jesper S (Greve) din første kommentar gav mening, tak... og resten af diskutionen er også meget interesant at følge, man bliver klogere hver dag der går smiley

• #18   4. okt 2012 ellers ford´s ecoboost på 1.0 med ca 125hk og 170nm

smiley

• #19   4. okt 2012 Tsi og ecoboost er motorer med trykladning, så er det en helt anden snak med ydelse kontra motorstørrelse..

Jesper: Din teori omkring hydrauliske løftere kan der måske være lidt i for år tilbage, men i dag er det næppe et problem. Mig bekendt er bmw's M motorer (dem uden trykladning) altid med hydrauliske løftere. Og nogen af den roterer gladeligt op over 8000 rpm.

Det samme gælder hondas vtec motorer, som yder op til 240 hk på en 2 liters sugemotor. De roterer os gladeligt op over 8000 rpm.

En hård fjeder, så er problemet med en flydende ventil løst.

• #20   4. okt 2012 Jeg skal lige tilføje at Hondas Vtec maskiner altid er med en vippearm, ml. knastaksel og ventil, og så ligger ventilløfteren (hedder faktisk en spillerumsudligner i dette tilfælde) under vippearmen.. det gør sagen en lidt anden når det kommer til høje rpm og ventilløftere

• #22   4. okt 2012 Næeh, det er rigtigt smiley Men nu kan du heller ikke sammenligne en cola med en Grøn Tuborg på indholdet af humle :-), så sys lissom at diskussionen er nød til at være lidt på samme basis smiley

og mht til indsprøjtning, så prøv og tænk på at selve blandingen i manifolden/indsugningen jo ikke ændres fordi benzinen er leveret af indsprøjtning. De fysiske forhold, som nødvendiggør en benzin/luftblanding på ca 13 kg luft pr liter benzin i fuldlastsituationer, ændres jo ikke af indsprøjtning..

• #24   4. okt 2012 Det der egentlig undrede mig var hvordan man kan hive så meget power ud af så små motorer...

og så det andet som der er kommet svar på, om hårdt pumpede motorer tar skade af altid morfar kørsel. Det som med ferrari og nogle porcher kører af helved til ved langsom kørsel, hoster og hakker, de skal skydes af, lige som formula 1 biler, jeg føler sku også nogle gange at hondaen kører bedre når den får noget gas end når vi bare triller gennem byen.

• #25   4. okt 2012 En lille motor med en stor effekt kommer af forholdet ml boring/slaglængde favoriserer en stor boring. Som en følge deraf evner motoren at rotere mange omdrejninger uden at tage skade. Det er den ene ting.

Den anden ting ligger i knastakslerne og ventilerne. De er valgt således at motor ganske simpelt "trækker vejret" (læs: Optimal cylinderfyldning) bedst ved høje omdrejninger.

Din oplevelse af den kommer til at køre bedre af at blive skudt af, kommer af at cylinderfyldningen, grundet motorkonstruktionen favoriserer høje omdrejninger, forringes ved lave omdrejninger. Derved kan den sode en lille smule mere ved lave omdrejninger, og disse belægninger/sod bliver renset lidt af, når den får lov at bestille noget.

Men at den decideret tager skade af det, det vil jeg ikke bekymre mig om. Det er et problem som er 2 % ud af de samlede årsager til en motor ødelægges

• #26   4. okt 2012 bo sloth l: måske har jeg kørt for meget diesel bil smiley

det kan være jeg ska køre med nogle højre omdrejninger/gear ved lav fart.

• #27   4. okt 2012 Det ville nok tage det småsitren der kan være i cyklen, når den kommer under 3000 rpm..

Men omvendt, så er det os de helt høje omdrejninger, som ødelægger plejl/hovedlejer og slider lidt hårdere på cylinderforinger/stempler, så igen.. Alt med måde smiley Men kør på en god sund olie, så er du godt hjulpet smiley

• #28   4. okt 2012 Hvis i begyndte at kikke på wankel motore, så ville der åbne sig en helt ny verden for jer... der er nemt 150 hk og 70-80 nm på en "600 ccm'er" ... Mere hvis man begynder at lave modstand i udstødningen.

• #29   4. okt 2012 Dyggi: der er en grund til man gik væk fra dem i biler. For dårlig holdbarhed og for dyre at vedligeholde.....sjov og effiktive ja, men for dyre i drift.

• #31   5. okt 2012 Jeg kan godt li at wankler som defination bare er et kraftvaerk I 10 minutter og saa bliver det til stoev og roeg. Det er maske rigtigt med de gamle foerste RO80'ere, men ikke de nye. samme type som min har koert uhyre langt som politicykler uden nohet tegn paa slid. Jeg har selv set en vandkoelet model der havde gaaet langt over 250000 km, som intet fejlede indeni og stadig ikke havde haft nogen form for service.
    og den med for dyr at vedligeholde. Hvad koster det hvis man skal have hovedrenoveret en lad os sige cbr 600f2 motor.

• #32   5. okt 2012 jeg kan kuske at jeg engang så et tv program om gamle engelske tog, og kom til at tænke på en motor man oprindelig brugte i en torpedo båd og så havnede i et tog, meget imponerende motor. Den må have det sygeste moment.
    http://www.deletetheweb.com/unstuck/archives/001122.html

profilbillede
  • #33   5. okt 2012 Det hele handler om omdrejninger... og at kunne levere moment ved de høje omdrejninger..

effekten stiger nemlig i takt med omdrejningerne (forudsat at momentet ikke falder)

Honda s2000 har haft verdens rekorden for flest hk pr. liter i 10-11år indtil Ferrari Italia kom, den havde 240hk på 2000ccm uden tryk = 120hk/l.. det er næsten motorcykel effekt..

profilbillede
  • #34   5. okt 2012 Det er i det hele taget grunden til at jeg elsker Honda, især deres biler, de formår at fange noget af det vi elsker indenfor motorcykler, effekt, omdrejninger lyd og sætte det i en bilmotor, uden kompromis med holdbarhed.. 95% af ALLE Hondas DOHC VTEC motorer har over 100hk/l... det betyder også at de ofte har flere hk end moment (ligesom motorcykler) og skal køres meget aggeresivt..

Her er en effektkurve fra en kammerats Integra 2,3 liters ren sug = 293hk, men momentet er mindre end i en golf 1,9 diesel, effekten kommer derfor MEGET sent..

Og så lyder Vtec ret hjerndødt c",) her er min civic på felt..

http://www.youtube.com/watch?v=mcV2sEQRkQo

profilbillede
  • #35   5. okt 2012 må jeg være fræk at sige at det mht materiellet ikke handler så meget om omdr men om opbygning, slaglænge kontra boring for at nå et specifikt volumen heraf kvadratisk, overkvadratisk motor. Optimering i opbygningen mod effekt, moment eller et kompromis, alternativt moment ved lave omdr med lidt snyd/optimering i form af variabel ventilstyring ved de høje omdr. Så kan man kompensere lidt for de mangler enten den ene eller anden motoropbygning giver og få lidt fra begge lejre, dvs moment og kultiveret motorgang men samtidig også effekt i den høje ende af skalaen.

eet ord synes jeg ikke rigtig er blevet nævnt: stempelthastighed.

• #36   5. okt 2012 Og Mazda har sagt farvel til wankel motoren, den sidste RX8 er blevet produceret og solgt.. der kommer ikke flere..

• #37   5. okt 2012 Alfist n - Ja Stempelhastighed er kodeordet. Motorer med lang slaglængde køre lavt omdrejningstal og omvendt med kort slaglængde.

• #39   5. okt 2012 Jep man sidder virkelig og har en følelse af at man kører mc hehe..

folk i dk har bare ikke det store tilovers for Honda, jeg forstår det ikke, for i bl.a. England, USA og syd europa så er det meget meget mere populært.. men her i dk vil man hellere køre i det samme som naboen kører i, selvom det er en 1,6 liters audi 101hk c",)

Hvilken civic kørte du ??

• #40   5. okt 2012 Alt hvad Honda laver er gennem testet til fulde, det er lige fra pumper, havefræserer til biler og motorcykler, de går aldrig på kompromi med pris kontra kvalitet.

har en kollega der kører i en Honda integra type r, for dælen da den er fed smiley

• #41   5. okt 2012 Lige præcis smiley

Integra er bare en fed bil, den sidste ægte ype R, hvad hedder din kollega ? Jeg kender ham garanteret..

Har selv rundet et par km på div. baner i en integra..

http://www.youtube.com/watch?v=OpivVbfDcPw

• #42   5. okt 2012 han hedder Kim og den er hvid

• #44   9. okt 2012 Nær det gælder litereffekt skal vi til - Honda. Sidst i 1960'erne kørte Honda roadracing VM ("MotoGP") med en 6-cylindret tværstillet rækkemotor på 250cc Den gav 60 HK ved 18000 o/min. Det svarer til 240 HK/L. Det er der, mig bekendt, ingen der siden har overgået med en karburator sugemotor.

Jeg har været den lykkelige, og stolte, ejer af en 350cc Ducati desmo racer. Encylindret 4-takt, 40 HK på baghjulet ved 12500 o/min. Når man tog tændrørene ud af den, satte den i gear og trak den lidt rund i pitten, fik man svaret på hvorfor de gjorde det: Meget lille intern modstand i motoren, der skulle jo ikke trykkes nogen fjeder sammen, bare bevæges nogle ventiler op og ned. Den havde hårnålefjedre til at sikre en god start - dengang startede løb med standset motor, men den kunne sagtens køre helt uden fjedre.

• #48   10. okt 2012 Tak MiChRev, man kan lære meget på de her sider smiley Jeg har altså en svaghed for de der 6-cylindrede fra dengang. Det er tankevækkende at man kunnet uden keramiske materialer, uden syntetiske olier og ikke mindst uden at have en computer til hjælp. Det er bemærkelsesværdigt at det er i de små størrelser vi finder de højeste litereffekter.

HK = topfart
    Moment = hjulspin.

Populært sagt, men rart til at få styr på begreberne. Selvfølgelig hænger de 2 ting sammen, idet man udregner HK kurven på basis af Nm kurven. I formlen for moment indgår tid ikke, det gør den i formlen for HK.

• Niels B
    Niels B Tilmeldt:
    jan 2009

Følger: 2 Emner: 22 Svar: 804
    #49   2. nov 2012 Spændende den der torpedo motor.
    Tænk, hvis de glade RR tider havde fortsat som de var, uden regler. 3 cyl 50 ccm 14 gear, et urværk.

• Chris T. J
    Chris T. J Tilmeldt:
    apr 2014

Følger: 2 Emner: 14 Svar: 28
    #50   20. maj 2014 Har læst denne tråd med stor interesse og har i den forbindelse kigget på en GSXR 250 den har en over kvadratisk motor som yder 45hk og det røde felt starter ved 17000rpm . bør jeg måske investere i sådan en? Da den er let og ret manøvrebar . Ved alm hastighed vil den vil også gå højt i RPM bare for at holde en nogenlunde hastighed ... Eller?

• Niels B
    Niels B Tilmeldt:
    jan 2009

Følger: 2 Emner: 22 Svar: 804
    #51   20. maj 2014 Ja ja kom nu lige ned igen med de store tal, det er jo fabriksgas, en 125 m 70 hk ???
    Ydelsen kan jo nogenlunde bedømmes i de opnåede hastigheder.
    Man kan godt fremstille en 600 4t m 160 hk/18000 omdr - den vil så yde 45 hvis den taber et par tusind omdr...
    I øvrigt er det om at få luften til at strømme, benzin kan altid tilsættes.

Kommentér på:
Lille motor mange heste

Annonce