2.182 visninger
|
Oprettet:
Dæk til banebrug? {{forumTopicSubject}}
Findes der ikke et slags "Intermediate" dæk, til bane brug, så man måske kunne slippe for 2 sæt fælge? Eller er det bare prima, at have slicks og så regndæk?
jan 2004
Følger: 32 Følgere: 30 MC-er: 3 Emner: 45 Svar: 676
så den bedste løsning, er 2 sæt fælge
aug 2009
Følger: 20 Følgere: 17 MC-er: 1 Emner: 10 Svar: 99
jul 2007
Følger: 1 Følgere: 1 MC-er: 1 Emner: 2 Svar: 271
Online Tilmeldt:
mar 2004
Følgere: 281 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.700
mar 2008
Følger: 11 Følgere: 10 MC-er: 2 Emner: 191 Svar: 966
Ja jeg er ret rookie, men man er jo nødt til at spørge for at få svar :b
Lige et par andre spørgsmål, er det af nogen effekt at hæve oktantallet på benzinen og så indstille cyklen til det??
Og sidst, er der nogen der lige har et godt bud på et sæt dækvarmer til et par tusinde??
Online Tilmeldt:
mar 2004
Følgere: 281 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.700
Til at starte med, er effekt din mindste bekymring - så de måske 3-4hk du kan få ud af det, er spild af penge og tid.
Gadedæk behøver ikke dækvarmere, men hvis du vælger at bringe dit helbred i fare ved at køre og køle slicks ned, så bør du som minimum finde nogle dækvarmere som kan varme dækkene ordentligt op. Man får typisk ikke noget særligt godt for under 3000 - CapIT hedder de...
mar 2008
Følger: 11 Følgere: 10 MC-er: 2 Emner: 191 Svar: 966
Har luret lidt på den her dækvarmer: http://shop.kjmotorcykler.dk/pi/BikeTek_Dækvarmer_7082_.aspx
Ved godt det ikke er Sugar-daddy-pimp-big-dough-bling-bling-modellen over dem alle, men igen, som (big time) bane rookie, og som første sæt, er det så bare helt forfærdentligt?
Online Tilmeldt:
mar 2004
Følgere: 281 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.700
Jeg virker måske en smule direkte og spids, men der ER virkelig intet argument for at køre på slicks for nybegyndere.
At du æder 6 sæt gadedæk, er absolut ingen garanti for at du kører hurtigt nok til at holde varme i slicks, men det er hvad jeg absolut minimum vil mene du skal bruge energi og tid på de første mange gange du er afsted.
ALLE de gange jeg har brugt tid og penge på instruktører på banedags arrangementer, har jeg fået tudet ørerne fulde af det samme. Gadedæk til nybegyndere og øvede - og IKKE slicks før man har fået det maksimale ud af gadedækkene!
Før man kan udnytte dem fuldt ud, er det komplet tåbeligt at køre på slicks. Man (mig selv inklusive) kan ikke holde NOK varme i dem til de er sikre at køre på.
Dæk er en ret kompliceret videnskab - og dæk er din eneste kontaktflade til underlaget...
Online Tilmeldt:
mar 2004
Følgere: 281 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.700
Super nemme at holde varme i, fornuftig holdbarhed og så er de rimeligt prissat.
mar 2008
Følger: 11 Følgere: 10 MC-er: 2 Emner: 191 Svar: 966
Er måske bare bange for at de ikke kan stå fast i en ordentlig nedlægning, men det er måske ret ubegrundet kan jeg godt hører
Syntes bare at mine gadedæk (BT21) begynder at skride når man giver den gas og ligger ned, men det er jo selvfølgelig heller ikke gode betingelser for at få ordentlig varme i dækkene
aug 2007
Følger: 24 Følgere: 23 MC-er: 3 Annoncer: 1 Emner: 90 Svar: 507
jul 2012
Følger: 1 Svar: 137
Online Tilmeldt:
mar 2004
Følgere: 281 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.700
Slicks står, under de rette forhold, en smule bedre fast end gadedæk som f.eks BT021 - men gadedækkene vil advare dig LÆNGE før de når grænsen, og det er det du oplever når du tror de skrider.
Men brugbarheden for gadedæk er MEGET bredere end for slicks. De vil fungere tæt på deres max grænse allerede ved måske 40-50 grader, så de vil tilgive en masse af de fejl som du og alle vi andre begår, hvor slicks som ikke er oppe på arbejdstemperatur, vil slippe grebet med det samme, efterfulgt af lyden af en MC der skraber henover asfalten.
Jeg kender ikke din kørestil og jeg ved ikke hvor hurtigt du kører, og det er langt fra sikkert at du vil få problemer på slicks - jeg prøver bare at give de informationer videre jeg selv har fået. Jeg har efterhånden kørt MANGE banedage, og jeg har stået som flagpost på en hel del banearrangementer (det er altid svingene man kigger på da de er kritiske).
Jeg har set MANGE langsomme (nybegyndere / let øvede) kørere vælte med slicks, som efterfølgende gav alt andet end deres eget ego og urealistiske dækvalg skylden for uheldet. INGEN af dem har typisk brugt særligt meget, hvis noget overhovedet, tid på at lave en statistik hvor dæktemperatur og omgangstider optræder samtidigt.
jul 2012
Følger: 1 Svar: 137
aug 2007
Følger: 24 Følgere: 23 MC-er: 3 Annoncer: 1 Emner: 90 Svar: 507
jul 2012
Følger: 1 Svar: 137
aug 2007
Følger: 24 Følgere: 23 MC-er: 3 Annoncer: 1 Emner: 90 Svar: 507
Online Tilmeldt:
mar 2004
Følgere: 281 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.700
Du mangler også varme i dem, og jeg vil vædde med at du aldrig har set dem være over 60 grader LIGE efter et pas.
jul 2012
Følger: 1 Svar: 137
Online Tilmeldt:
mar 2004
Følgere: 281 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.700
jul 2012
Følger: 1 Svar: 137
Online Tilmeldt:
mar 2004
Følgere: 281 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.700
Jeg læser "helt nede" som max nedlægning, så i min verden står der intet om nedslidte dæk nogen steder - men det vil med al sandsynlighed forklare det, sammen med "standard affjedring"....
Prøv at hidse dig ned og læse hvad jeg skriver igen - det er absolut alt andet end ment som en beskyldning for noget som helst.
jul 2012
Følger: 1 Svar: 137
Online Tilmeldt:
mar 2004
Følgere: 281 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.700
Vi tænker det samme - jeg har også hørt masser af folk tale om alle deres problemer, skridere, wheelies og alverdens actionprægede ting, og så slet ikke kunne bakke det op med omgangstider.
Man er ved at brække sig hver gang...
Personligt kan jeg ikke huske hvornår jeg sidst havde en smutter eller noget der minder om det, og mine Power One / Power Cup holder længe og slides så pænt at man næsten får tårer i øjnene, og jeg kører ca samme tider som dig.
apr 2010
Følger: 2 Følgere: 1 Emner: 8 Svar: 57
Online Tilmeldt:
mar 2004
Følgere: 281 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.700
Tommi er, efter min bedste overbevisning, fuldt ud alvorlig. Mange gør det netop så de kan give gas med det samme, og det er der intet i vejen for.
jul 2012
Følger: 1 Svar: 137
jul 2012
Følger: 1 Svar: 137
Online Tilmeldt:
mar 2004
Følgere: 281 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.700
Ja jeg fik en åbenbaring da jeg skiftede til dem.
jul 2012
Følger: 1 Svar: 137
aug 2007
Følger: 24 Følgere: 23 MC-er: 3 Annoncer: 1 Emner: 90 Svar: 507
Online Tilmeldt:
mar 2004
Følgere: 281 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.700
Arh - det er vist en røver.
De må for alt i verden ikke blive mere end 40-50 grader varme, for så begynder de at smelte, så vidt jeg er orienteret.
Regndæk kører man ikke varme i - de skal have det korrekte dæktryk lige med det samme, i modsætning til slicks / intermediate osv som bliver varme og har 2 dæktryk - kold og varm...
aug 2007
Følger: 24 Følgere: 23 MC-er: 3 Annoncer: 1 Emner: 90 Svar: 507
Online Tilmeldt:
mar 2004
Følgere: 281 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.700
Lige så snart de har kørt 10 sekunder i vand, er de nede på omkring lufttemperatur, hvis ikke lavere på grund af fordampningen.
mar 2011
Følgere: 1 Svar: 122
Slicks vs mønsterede slicks: Mønsterede slicks arbejder lidt mere og har en bedre føling med "slide-controlability". Der er pt mest udvikling på mønsterede slicks da flere "cups" skal køre med mønsterdæk - bl.a. ADAC cup, R6 Cup etc.
mar 2011
Følgere: 1 Svar: 122
Dækvarmere på regndæk: Du kan varme dækkene op inden løbet for at "hærde" dem lidt (ved nye dæk). Men ellers bruger man IKKE dækvarmere på regndæk da det er svært at vurdere grippet. Du starter med masser af grip og så køler dækket og dermed mindre grip på 2-3 omgang. Det kræver masser af erfaring. Dæktryk på regndæk 2.2-2-4 kold typisk.
mar 2008
Følger: 11 Følgere: 10 MC-er: 2 Emner: 191 Svar: 966
Er det helt forkert? Altså, jeg tænker ikke på at jeg bare lige høvler slicks af om 14 dage, men at det er den bedste all round combi for de fleste?
Carsten, dem du kalder mønstrede slicks, er det sådan noget som S20, Rosso osv eller er det nogle andre dæk? Og hvad er i såfald bedst?
mar 2011
Følgere: 1 Svar: 122
Mønsterslicks er bl.a. Dunlop GP211, Michelin Power Cup, Pirelli Super Corsa eller Bridgestone R10. Men de kan ikke køre i regnvejr på trods af mønsteret.
Jeg kører selv med R10 i tørt og regnvejrsdæk. Mønsterdækkene arbejder over et bredere område og du kan sagtens holde varme i dem. Har du problemer med slid / rivninger ?
jun 2010
Følger: 32 Følgere: 28 MC-er: 4 Emner: 17 Svar: 606
Start på gadedæk og så kan du faktisk nøjes med ét sæt fælge. Lad være med at begynd med slicks, det er formålsløst. Gadedækkene kan meget mere end du tror.
Køb et sæt R10 eller BT003 R, som er street slicks og så køb fx BT016 til det andet sæt hvis det regner. Så kan du altid køre og få noget banetid. Så får du opfyldt dit ønske om at bruge to sæt fælge.
Slicks = masser af tidsspilde med skift mellem passene, hvis du alligevel ikke kan bruge de dæk du har på.
Når du har været afsted 2-4 gange, smid et Dunlop GP racer Endurance bagdæk på sammen med dit gadefordæk. Det er rigeligt i starten. Jeg gjorde dette sidste dag i Slovakiet, og kørte faktisk fra rigtig mange med slicks, og også flere af DM kørerne.
Så køb et racer dæk til gaden, så slipper du for dækskifte og kan køre regn. Hvis du vil have to sæt, køb street slick og gade racer dæk. Så har du til tørt og vådt.
(Det fornuftige i gadedækket er faktisk at du kan køre når det drypper også og vejene kun lige bliver våde. Skal vi andre bruge regndæk SKAL det være virkelig vådt.)
Lyt til Carsten og Sajmons råd, de er helt rigtigt på den!
jun 2010
Følger: 32 Følgere: 28 MC-er: 4 Emner: 17 Svar: 606
Første gang jeg prøvede de dæk var i regnvejr. Virkede ganske fint!
http://www.motorcykelgalleri.dk/fotoalbum/diverse_mc/16831-lidt_blandet_fra_knutstorp
Dæk til banebrug?