{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Dæk til banebrug?
  • #1   6. aug 2012 Jo der findes Intermediate dæk, men bruger du dem i tørvejr, brænder du dem af i løbet af no time.
    så den bedste løsning, er 2 sæt fælge


  • #2   6. aug 2012 Meget billigere i det lange løb med to sæt, plus du mister sek, i forhold til et sæt slicks

  • #3   6. aug 2012 Hvis du er begynder hvilket spørgsmålet lugter af er det langt bedre blot at køre på sportslige gadedæk som BT16 Pro el lign. En begynder kan ikke køre varme i Slicks.

  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Online Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 281 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.700
    #4   6. aug 2012 En begynder bør starte på gadedæk til den sporty side som f.eks BT016 - de dur både i tør- og regnvejr, og det vil lære dig 10 gange så meget om banekørsel som 2 sæt fælge vil.

  • #5   6. aug 2012 Altså, har egentlig to sæt fælge, det ene med slicks og det andet uden noget, så var det bare om jeg var bedre stillet med at køre et sæt eller to gadedæk af inden jeg køber regnvejrs dæk? smiley
    Ja jeg er ret rookie, men man er jo nødt til at spørge for at få svar :b

    Lige et par andre spørgsmål, er det af nogen effekt at hæve oktantallet på benzinen og så indstille cyklen til det??

    Og sidst, er der nogen der lige har et godt bud på et sæt dækvarmer til et par tusinde?? smiley


  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Online Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 281 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.700
    #6   6. aug 2012 Smid gadedæk på begge sæt fælge og slid dem op plus et sæt eller to mere end dem - så bør du være klar til slicks / regndæk.
    Til at starte med, er effekt din mindste bekymring - så de måske 3-4hk du kan få ud af det, er spild af penge og tid.

    Gadedæk behøver ikke dækvarmere, men hvis du vælger at bringe dit helbred i fare ved at køre og køle slicks ned, så bør du som minimum finde nogle dækvarmere som kan varme dækkene ordentligt op. Man får typisk ikke noget særligt godt for under 3000 - CapIT hedder de...


  • #7   6. aug 2012 Vil da våge at påstå man så også kan køre et par slicks varme, hvis man kører 6 sæt dæk af? I tilfælde af at jeg skal køre på de slicks der sidder på det ene sæt, skal der så dækvarmer på? Eller kan de køres varme på bane?

    Har luret lidt på den her dækvarmer: http://shop.kjmotorcykler.dk/pi/BikeTek_Dækvarmer_7082_.aspx
    Ved godt det ikke er Sugar-daddy-pimp-big-dough-bling-bling-modellen over dem alle, men igen, som (big time) bane rookie, og som første sæt, er det så bare helt forfærdentligt? smiley


  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Online Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 281 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.700
    #8   6. aug 2012 BikeTek dækvarmere har jeg et par sæt af - de kan ikke varme mere op end til ca 45-50 grader som er 25-30 for lidt. Det vil give dine slicks endnu værre arbejdsforhold og ødelægge dem i løbet af 2-3 pas, hvis ikke de allerede er ødelagt af tidligere ejer af de samme årsager...

    Jeg virker måske en smule direkte og spids, men der ER virkelig intet argument for at køre på slicks for nybegyndere.
    At du æder 6 sæt gadedæk, er absolut ingen garanti for at du kører hurtigt nok til at holde varme i slicks, men det er hvad jeg absolut minimum vil mene du skal bruge energi og tid på de første mange gange du er afsted.
    ALLE de gange jeg har brugt tid og penge på instruktører på banedags arrangementer, har jeg fået tudet ørerne fulde af det samme. Gadedæk til nybegyndere og øvede - og IKKE slicks før man har fået det maksimale ud af gadedækkene!
    Før man kan udnytte dem fuldt ud, er det komplet tåbeligt at køre på slicks. Man (mig selv inklusive) kan ikke holde NOK varme i dem til de er sikre at køre på.
    Dæk er en ret kompliceret videnskab - og dæk er din eneste kontaktflade til underlaget...


  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Online Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 281 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.700
    #9   6. aug 2012 .... Og det er årsagen til jeg kører på Pilot Power One / Cup. smiley

    Super nemme at holde varme i, fornuftig holdbarhed og så er de rimeligt prissat.


  • #10   6. aug 2012 Jamen du har garanteret ret..
    Er måske bare bange for at de ikke kan stå fast i en ordentlig nedlægning, men det er måske ret ubegrundet kan jeg godt hører smiley
    Syntes bare at mine gadedæk (BT21) begynder at skride når man giver den gas og ligger ned, men det er jo selvfølgelig heller ikke gode betingelser for at få ordentlig varme i dækkene smiley


  • #11   6. aug 2012 Jeg køre på dunlop 211 gp racer gadedæk, og tro mig, de står rigeligt godt fast til dig. Check evt.min video fra lausitzring smiley

  • John  S
    John S Tilmeldt:
    jul 2012

    Følger: 1 Svar: 137
    #12   6. aug 2012 Jeg kører næsten altid på slicks selvom jeg ikke er super hurtig. De skal nok være varme nok bare du har haft dækvarmere på. Det er min erfaring. Mærkeligt nok plejer slicks også at være billigst og holde bedst. Som nybegynder skal man bare koncentrere sig om linjerne og lade være at bekymre sig om sine dæk, de skal nok stå fast.


  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Online Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 281 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.700
    #13   6. aug 2012 Netop der påpeger du en af de primære forskelle på slicks og f.eks gadedæk. smiley

    Slicks står, under de rette forhold, en smule bedre fast end gadedæk som f.eks BT021 - men gadedækkene vil advare dig LÆNGE før de når grænsen, og det er det du oplever når du tror de skrider.
    Men brugbarheden for gadedæk er MEGET bredere end for slicks. De vil fungere tæt på deres max grænse allerede ved måske 40-50 grader, så de vil tilgive en masse af de fejl som du og alle vi andre begår, hvor slicks som ikke er oppe på arbejdstemperatur, vil slippe grebet med det samme, efterfulgt af lyden af en MC der skraber henover asfalten.

    Jeg kender ikke din kørestil og jeg ved ikke hvor hurtigt du kører, og det er langt fra sikkert at du vil få problemer på slicks - jeg prøver bare at give de informationer videre jeg selv har fået. Jeg har efterhånden kørt MANGE banedage, og jeg har stået som flagpost på en hel del banearrangementer (det er altid svingene man kigger på da de er kritiske).
    Jeg har set MANGE langsomme (nybegyndere / let øvede) kørere vælte med slicks, som efterfølgende gav alt andet end deres eget ego og urealistiske dækvalg skylden for uheldet. INGEN af dem har typisk brugt særligt meget, hvis noget overhovedet, tid på at lave en statistik hvor dæktemperatur og omgangstider optræder samtidigt.


  • John  S
    John S Tilmeldt:
    jul 2012

    Følger: 1 Svar: 137
    #14   6. aug 2012 Gadedæk er jo helt sikkert hurtigere at varme op, men det skal man så også huske at gøre når man kommer ud på banen inden de har har nået de 40-50 grader som du påpeger. Så synes jeg bare ikke forskellen er så stor til halv varme slicks. Som sagt har jeg aldrig haft problemer med pludselig mistet greb eller andre narrestreger. Kun lidt forhjulsskridere når dækket har været helt nede(udløser skift af undertøj!) og så nogle baghjulsskridere der mest skyldes min piv ringe gas kontrol(meget langt fra Stoner!)! Jeg kører 1:08-9 på Knutstorp og 1:47-48 på Anderstorp så jeg er ikke super hurtig, men kan sagtens holde varme i slicks. Som sagt har jeg aldrig haft problemer med dem, heller ikke da jeg lige var startet. Men det lyder som om du har set lidt forskelligt.

  • #15   6. aug 2012 Du kan jo bare sætte dækvarmere på gadedækkene, så er det fuld gas fra første sekund passet starter:-)

  • John  S
    John S Tilmeldt:
    jul 2012

    Følger: 1 Svar: 137
    #16   6. aug 2012 Du har lidt ret, men man kan også komme i problemer med gadedæk hvis de bliver for varme! Men jeg kan godt lide din måde at tænke på!!! :o)

  • #17   6. aug 2012 jeg har kun brugt dunlop dækkene i endurance compound, og har ikke haft nogen problemer med temperaturen. En anden fordel ved brug af disse dæk er også at du ikke løber ind i de samme problemer med at asfalt temperaturen er enten for varm eller moms til lige netop de slick dæk du har monteret. Man kan lynhurtigt rive et slickdæk itu hvis du ikke kan holde varme i dækket.

  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Online Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 281 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.700
    #18   6. aug 2012 John S - Tænk lige over hvad du skriver. De samme dæk som visse folk kan køre 58 sekunders omgangstider på Knutstorp på, får du skridere med allerede ved 1.08-9 stykker... smiley

    Du mangler også varme i dem, og jeg vil vædde med at du aldrig har set dem være over 60 grader LIGE efter et pas. smiley


  • John  S
    John S Tilmeldt:
    jul 2012

    Følger: 1 Svar: 137
    #19   6. aug 2012 Jeg plejer at køre medium-soft på mine slicks selvom jeg sikkert sagtens kunne køre lidt hårdere compound uden problemer. Igen jeg har heller ikke haft rivninger på dækket, kun lige hvor man giver gas, hvilket vist siger mere om min gas kontrol igen... Jeg kører ovenikøbet standard affjedring. Men måske man skulle prøve gadedækkene... Men er endurance compounden ikke samme gummiblanding som hard slicks, bare med mønster?

  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Online Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 281 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.700
    #20   6. aug 2012 Så stor en ekspert er jeg ikke i dæk, men det kan ikke være det samme hvis folk, som de påstår, får foræret et sekund pr omgang i forhold til slicks når de skifter til 211GP...

  • John  S
    John S Tilmeldt:
    jul 2012

    Følger: 1 Svar: 137
    #21   6. aug 2012 Sajmon: Læs lige hvad jeg skriver igen. Står der ikke jeg kun har prøvet skridere ved nedslidte dæk eller når jeg har givet for meget gas? Synes ikke jeg noget sted har hævdet at være guds gave til racerbanen? Mine slicks har været mellem 60 og 75 grader de gange de er blevet målt. Ved ikke om måleudstyret har været godkendt!!! Undskylder mange gange hvis min opfattelse ikke stemmer overens med din.


  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Online Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 281 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.700
    #22   6. aug 2012 Hvad undskylder du dog for? smiley

    Jeg læser "helt nede" som max nedlægning, så i min verden står der intet om nedslidte dæk nogen steder - men det vil med al sandsynlighed forklare det, sammen med "standard affjedring".... smiley

    Prøv at hidse dig ned og læse hvad jeg skriver igen - det er absolut alt andet end ment som en beskyldning for noget som helst. smiley


  • John  S
    John S Tilmeldt:
    jul 2012

    Følger: 1 Svar: 137
    #23   6. aug 2012 Jeg er fuldstændig afslappet! :o) Jeg skal husk at skrive NEDSLIDTE istedet for nede så vi ikke går fejl af hinanden igen! :o) Nu lagde du sammenligningen ind med nogen der kører rigtig hurtigt, hvilket jeg aldrig har sagt jeg gør, og forstår ikke lige hvordan du fik den del ud af det, sammenlagt med det andet jeg skrev?! Men nok om det. Hvis du læser mit igen, læser jeg også dit? :o) Jeg synes selv der rigtig mange "kloge" mennesker der har haft de vildeste oplevelser uden de kører rigtig stærkt, og som du siger, normalt kun bliver udløst når man kører lige på grænsen. Det vil jeg på ingen måde have skyld for. :o)

  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Online Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 281 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.700
    #24   6. aug 2012 Min pointe var bare at andre kan køre hurtigt på de samme dæk som du har skridere på - det ville normalt nemt kunne betyde at du manglede varme i dem... Men som du selv siger, er du jo allerede klar over hvorfor - og jeg er helt sikkert tilbøjelig til at være enig med dig.

    Vi tænker det samme - jeg har også hørt masser af folk tale om alle deres problemer, skridere, wheelies og alverdens actionprægede ting, og så slet ikke kunne bakke det op med omgangstider. smiley
    Man er ved at brække sig hver gang...

    Personligt kan jeg ikke huske hvornår jeg sidst havde en smutter eller noget der minder om det, og mine Power One / Power Cup holder længe og slides så pænt at man næsten får tårer i øjnene, og jeg kører ca samme tider som dig.


  • #25   6. aug 2012 Jeg er total begynder. Jeg er blevet overbevist af Tommi's video om at gade dæk så rigeligt rækker til mig. Tommi skriver om at bruge dækvarmere på gade dæk , jeg har faktisk tænkt tanken, netop for at kunne give gas fra starten. Skal jeg tolke Tommi's indlæg som værende ironisk eller er det seriøst ment ? Temperaturen i sådanne varmere kan vel justeres eller ?

  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Online Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 281 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.700
    #26   6. aug 2012 De fleste dækvarmere kan ikke justeres.

    Tommi er, efter min bedste overbevisning, fuldt ud alvorlig. Mange gør det netop så de kan give gas med det samme, og det er der intet i vejen for. smiley


  • John  S
    John S Tilmeldt:
    jul 2012

    Følger: 1 Svar: 137
    #27   6. aug 2012 Man får lidt en åbenbaring om hvem der kører rigtig stærkt, når man har kørt på en GP bane og finder ud af man ville få en omgang i nakken hver 4 omgang! :o) Men tror faktisk jeg har det næsten lige så sjovt som dem! :o) Det er sgu til at krumme tæer over dem med fantast historierne om egne evner! Men også lidt sjovt! :o)




  • John  S
    John S Tilmeldt:
    jul 2012

    Følger: 1 Svar: 137
    #28   6. aug 2012 Jeg kører faktisk også på power one lige nu, og de er rigelige fine og holder længe! Total økonomi race dæk! :o)

  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Online Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 281 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.700
    #29   6. aug 2012 Jeg er faktisk sikker på vi hygger os mere end dem... Vi har en masse tid hvor vi laver alt muligt andet, og glæder os til at komme afsted - de SKAL gøre det på kommando, da det er deres arbejde. Jeg tror man når en vis mæthed som professionel racerkører på et eller andet tidspunkt - der når jeg aldrig til. smiley

    Ja jeg fik en åbenbaring da jeg skiftede til dem. smiley


  • John  S
    John S Tilmeldt:
    jul 2012

    Følger: 1 Svar: 137
    #30   6. aug 2012 Det er Stoner vist det bedste eksempel på, alle de ting du skriver :o( Kunne være fedt at se ham på en trackday, som han har snakket om, så han kunne hygge med os andre! :o) Han måtte sgu gerne tage en tur på min cykel, bare for at se hvad den kan helt præcist! :o)

  • #31   7. aug 2012 Angående dæk varmere, så kan de chicken-hawk racing dæk varmere jeg har godt reguleres. Der er 3 forskellige indstillinger, så de kan bruges til slick, gadedæk og hvis du vil, også til regndæk.

  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Online Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 281 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.700
    #32   7. aug 2012 Dækvarmere til regndæk?

    Arh - det er vist en røver. smiley

    De må for alt i verden ikke blive mere end 40-50 grader varme, for så begynder de at smelte, så vidt jeg er orienteret.
    Regndæk kører man ikke varme i - de skal have det korrekte dæktryk lige med det samme, i modsætning til slicks / intermediate osv som bliver varme og har 2 dæktryk - kold og varm...


  • #33   7. aug 2012 Nej men dækvarmerene har også et setting som er 50 grader C. Tror nu nok at hvis man er "pro", at man så også bruger dækvarmere på regndæk smiley



  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Online Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 281 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.700
    #34   7. aug 2012 50 grader for regndæk er for meget.

    Lige så snart de har kørt 10 sekunder i vand, er de nede på omkring lufttemperatur, hvis ikke lavere på grund af fordampningen.


  • Carsten M
    Carsten M Tilmeldt:
    mar 2011

    Følgere: 1 Svar: 122
    #35   8. aug 2012 Trådstarter: Hvis du er nybegynder i banesammenhæng så vælg Bridgestone S20, Michelin Power 2CT, Dunlop Sportsmart eller Pirelli Rosso II. Disse kan bruges under alle forhold og kan køre pænt hurtigt uden at gå istykker og også fungere i regnvejr. Læs Motorrad testen fra 2012.
    Slicks vs mønsterede slicks: Mønsterede slicks arbejder lidt mere og har en bedre føling med "slide-controlability". Der er pt mest udvikling på mønsterede slicks da flere "cups" skal køre med mønsterdæk - bl.a. ADAC cup, R6 Cup etc.


  • Carsten M
    Carsten M Tilmeldt:
    mar 2011

    Følgere: 1 Svar: 122
    #36   8. aug 2012 Dækvarmere på tørvejrsdæk: Du kan bedre kontrollere temperaturen med dækvarmere - dog er det det dynamiske tryk der er interessant. Dvs. det tryk du kører med på banen efter et par omgange. Det afhænger hvor hurtigt du kører, hvor varmt det er og hvor grov asfalten er. Det er forskelligt hvad f.eks Michelin, Dunlop og Bridgestone anbefaler. MI+DU typisk omkring 1,3-1,5 bar varm i bag - BS 1,6-1,8 bar. Fordækket skal have bremsestabilitet og der ligger det på 2-2.2 bar for alle.
    Dækvarmere på regndæk: Du kan varme dækkene op inden løbet for at "hærde" dem lidt (ved nye dæk). Men ellers bruger man IKKE dækvarmere på regndæk da det er svært at vurdere grippet. Du starter med masser af grip og så køler dækket og dermed mindre grip på 2-3 omgang. Det kræver masser af erfaring. Dæktryk på regndæk 2.2-2-4 kold typisk.


  • #37   8. aug 2012 Jeg begynder egentlig at konkludere mig frem til at det i så fald, vil være det bedste at have et sæt med slicks og et med mønstrede slicks/Intermediate dæk?
    Er det helt forkert? Altså, jeg tænker ikke på at jeg bare lige høvler slicks af om 14 dage, men at det er den bedste all round combi for de fleste?

    Carsten, dem du kalder mønstrede slicks, er det sådan noget som S20, Rosso osv eller er det nogle andre dæk? Og hvad er i såfald bedst? smiley


  • Carsten M
    Carsten M Tilmeldt:
    mar 2011

    Følgere: 1 Svar: 122
    #38   8. aug 2012 Claus: Det bedste er 2 sæt hjul. 1 med slicks/mønster slicks og 1 med regndæk. Alt andet er et kompromis, hvor du ikke får det bedste.
    Mønsterslicks er bl.a. Dunlop GP211, Michelin Power Cup, Pirelli Super Corsa eller Bridgestone R10. Men de kan ikke køre i regnvejr på trods af mønsteret.

    Jeg kører selv med R10 i tørt og regnvejrsdæk. Mønsterdækkene arbejder over et bredere område og du kan sagtens holde varme i dem. Har du problemer med slid / rivninger ?


  • #39   8. aug 2012 I starten af året havde jeg min første tur på flere dage til Slovakiaring. Jeg kørte alle dagene dernede med Michelin 2CT gadedæk, og kunne køre alle de pas som var fugtige, hvor slicks ikke duede, og det ikke var vådt nok til Regndæk.
    Start på gadedæk og så kan du faktisk nøjes med ét sæt fælge. Lad være med at begynd med slicks, det er formålsløst. Gadedækkene kan meget mere end du tror.

    Køb et sæt R10 eller BT003 R, som er street slicks og så køb fx BT016 til det andet sæt hvis det regner. Så kan du altid køre og få noget banetid. Så får du opfyldt dit ønske om at bruge to sæt fælge.

    Slicks = masser af tidsspilde med skift mellem passene, hvis du alligevel ikke kan bruge de dæk du har på.

    Når du har været afsted 2-4 gange, smid et Dunlop GP racer Endurance bagdæk på sammen med dit gadefordæk. Det er rigeligt i starten. Jeg gjorde dette sidste dag i Slovakiet, og kørte faktisk fra rigtig mange med slicks, og også flere af DM kørerne.

    Så køb et racer dæk til gaden, så slipper du for dækskifte og kan køre regn. Hvis du vil have to sæt, køb street slick og gade racer dæk. Så har du til tørt og vådt.
    (Det fornuftige i gadedækket er faktisk at du kan køre når det drypper også og vejene kun lige bliver våde. Skal vi andre bruge regndæk SKAL det være virkelig vådt.)

    Lyt til Carsten og Sajmons råd, de er helt rigtigt på den!


  • #40   8. aug 2012 Og en kommentar til gadedæk med dækvarmere. Virker fint. Det gjorde jeg brug af i slovakiet, og det var instant grip. Michelin Pilot Power 2CT.

    Første gang jeg prøvede de dæk var i regnvejr. Virkede ganske fint!
    http://www.motorcykelgalleri.dk/fotoalbum/diverse_mc/16831-lidt_blandet_fra_knutstorp


Kommentér på:
Dæk til banebrug?

Annonce