{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.392 visninger | Oprettet:

Mark H
Mark H
Tilmeldt:
23. jul 2012
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 1

Problemer med tomgang {{forumTopicSubject}}

Jeg har netop købt en fed Honda CB 550 fra 1977. Den kører super, starter helst uden choker, men den har et problem når den har kørt 8-10km.

Efter den er blevet godt varm står den højt i tomgang (2,5-3000omdr. min.).

Det kunne være fordi den generelt står for lavt i tomgang, men den står rigtig fint efter ca 30sek, når den er blevet startet.

Problemet kan undgås hvis man kobler til uden at give gas, således at omdrejningerne falder til under 1000omdr. min og så vil den forblive lavt i tomgang. (dette gøres mens man holder stille)

Er der nogen der ligger inde med erfaringer om det problem?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Problemer med tomgang
  • #1   23. jul 2012 kender godt til det, jeg mener det er fordi at når den er varm fordamper benzinen mere, den expandere, dermed bliver volumen af benzinen større, det vil sige at når du har stillet på tomgangs skruen til 1000 på en kold motor, så når den bliver varm vil den automatisk gå op fordi benzinen fylder mere. Chokeren lukker af for luften så benzinen bliver en federe blanding og den vil så gå op i omdrejninger, det vil derfor være det rigtige at stille tomgangen efter en drifts varm motor, og så må du given den lidt gaz til den bliver varm. En automatisk choker virker ved at kølevand løber igennem den, når så vandet bliver varmt åbner luftspjællet og den går selv ned i omdrejninger.

    er det helt ud i skoven ? længesiden jeg har rodet med sådan noget smiley


  • #2   23. jul 2012 er ikke helt sikker på hvad du mener....

    men din tomgang skal stilles til ca 1000-1300 ved gemmen varm motor..

    så må du give choker ved opstart osv..


    mvh


  • #3   23. jul 2012 man indstiller aldrig på kold motor, du skal jo bruge chokeren når den er kold

  • #4   23. jul 2012 Min gamle 500 og 750 Honda gik også i stå ved kold kørsel i tomgang, så der måtte man holde gassen lidt strammere indtil den blev varm...........

  • #5   23. jul 2012 Der kan være flere årsager til det du beskriver. Der er stor sansynlighed for at det bådetænding og karburatore det er galt med.
    Der er jo nok 2 kontakter (platin) på din mc, korrekt indstillingen er ret vigtigt der varierende tændingstidspunkt flytter omdrejningstallet, ofte er det returfjedrene på advanceringen det er galt med, de er blevet trætte efter et langt liv. Første punkt jeg ville tjekke, nej jeg vil nok lige starte med en lækage tjek af cylindrene.
    Andet punkt jeg vil tjekke er synchoniseringen, ofte bliver der kun skruet nedad på de skruer som løfter spjældene, det gør at de efterhånden ikke når bunden i karburatoren,med uro i tomgang til følge, alle skruer løsnes, spjældene sænkes og der startes på synchronisering på ny. Ting som sekundær modstand, filtere og indsugningsstuder m.m. skal selvfølgelig også tjekkes. ca 3 timer job hvis alt kører nogenlunde. lev med stavefejl og lignede, gider ikke tjekke igennem


  • Mark H
    Mark H Tilmeldt:
    jul 2012

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 1
    #6   24. jul 2012 Tak for Jeres tilbagemeldinger. Som ny i feltet er man jo heelt på bar bund.

    Jeg må lige rette mig selv lidt. tjekkede tomgangen igår, og den står fint omkring 1500omdr./min. når den er varm og jeg har "tvunget" den derned.

    Min første tanke var også tomgangsskruen, men eftersom jeg kan koble til, få omdrejningerne til at falde og dermed have den nede omkrign de 1500 jævnt, så tænker jeg at det ikke nødvendigivs er der man skal starte?

    Jeg havde selv på fornemmelsen at der måske var en fjeder der var blevet træt og derfor måtte man lige hjælpe den det sidste stykke tilbage (ligesom jeg har gjort ved at koble til).

    Jeg synes det lyder muligt at returfjedrene, så jeg tror jeg vil starte med nye platiner og kontrol af returfjedre. Hjælper det ikke, må synchroniseringen have en tur, men det lyder halvkompliceret for en med mindre erfaring?

    Jeg gav den igår karburatorsprit, så dyserne bliver stille og roligt renset over de næste par dage, og evt kondens skulle meget gerne også være ude så.


  • #7   25. jul 2012 Karburatorsprit er til fjernelse af iskrystaller..............

  • #8   25. jul 2012 så længe det kun er en karburator så kan de fleste være med, det gælder bare om at vide hvad man skal indstille på i hvilke områder

Kommentér på:
Problemer med tomgang

Annonce