2.392 visninger
|
Oprettet:
Problemer med tomgang {{forumTopicSubject}}
Jeg har netop købt en fed Honda CB 550 fra 1977. Den kører super, starter helst uden choker, men den har et problem når den har kørt 8-10km.
Efter den er blevet godt varm står den højt i tomgang (2,5-3000omdr. min.).
Det kunne være fordi den generelt står for lavt i tomgang, men den står rigtig fint efter ca 30sek, når den er blevet startet.
Problemet kan undgås hvis man kobler til uden at give gas, således at omdrejningerne falder til under 1000omdr. min og så vil den forblive lavt i tomgang. (dette gøres mens man holder stille)
Er der nogen der ligger inde med erfaringer om det problem?
maj 2012
Følger: 13 Følgere: 12 MC-er: 3 Emner: 61 Svar: 1.389
er det helt ud i skoven ? længesiden jeg har rodet med sådan noget
feb 2010
Følger: 54 Følgere: 344 Emner: 968 Svar: 13.460
men din tomgang skal stilles til ca 1000-1300 ved gemmen varm motor..
så må du give choker ved opstart osv..
mvh
jul 2010
Følger: 17 Følgere: 59 MC-er: 5 Emner: 29 Svar: 2.342
mar 2009
Følger: 69 Følgere: 375 MC-er: 1 Emner: 497 Svar: 11.686
maj 2007
Følger: 2 Følgere: 1 Emner: 1 Svar: 12
Der er jo nok 2 kontakter (platin) på din mc, korrekt indstillingen er ret vigtigt der varierende tændingstidspunkt flytter omdrejningstallet, ofte er det returfjedrene på advanceringen det er galt med, de er blevet trætte efter et langt liv. Første punkt jeg ville tjekke, nej jeg vil nok lige starte med en lækage tjek af cylindrene.
Andet punkt jeg vil tjekke er synchoniseringen, ofte bliver der kun skruet nedad på de skruer som løfter spjældene, det gør at de efterhånden ikke når bunden i karburatoren,med uro i tomgang til følge, alle skruer løsnes, spjældene sænkes og der startes på synchronisering på ny. Ting som sekundær modstand, filtere og indsugningsstuder m.m. skal selvfølgelig også tjekkes. ca 3 timer job hvis alt kører nogenlunde. lev med stavefejl og lignede, gider ikke tjekke igennem
jul 2012
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 1
Jeg må lige rette mig selv lidt. tjekkede tomgangen igår, og den står fint omkring 1500omdr./min. når den er varm og jeg har "tvunget" den derned.
Min første tanke var også tomgangsskruen, men eftersom jeg kan koble til, få omdrejningerne til at falde og dermed have den nede omkrign de 1500 jævnt, så tænker jeg at det ikke nødvendigivs er der man skal starte?
Jeg havde selv på fornemmelsen at der måske var en fjeder der var blevet træt og derfor måtte man lige hjælpe den det sidste stykke tilbage (ligesom jeg har gjort ved at koble til).
Jeg synes det lyder muligt at returfjedrene, så jeg tror jeg vil starte med nye platiner og kontrol af returfjedre. Hjælper det ikke, må synchroniseringen have en tur, men det lyder halvkompliceret for en med mindre erfaring?
Jeg gav den igår karburatorsprit, så dyserne bliver stille og roligt renset over de næste par dage, og evt kondens skulle meget gerne også være ude så.
mar 2009
Følger: 69 Følgere: 375 MC-er: 1 Emner: 497 Svar: 11.686
jul 2010
Følger: 17 Følgere: 59 MC-er: 5 Emner: 29 Svar: 2.342
Problemer med tomgang