{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
6.233 visninger | Oprettet:

opstramning af kæde - hvordan? {{forumTopicSubject}}


- Jeg skal have opstrammet min kæde, da den er ret slasket!

..Har lige prøvet at løsne boltene på siden af bagakslen. ja dem der der holder hjulet fast. ..Jeg fandt så ud af de sad overordentligt godt fast!

Er det noget man selv kan gøre eller skal man forbi et værksted? ..og hvad vil det evt. koste?
..Den gamle foreslår nemlig værksted, da han siger det er farligt at pille ved.. men han lokkede mig også til at nøjes med en 250'er....

...nu når kæden er så slack, ku det så være det bare var tid til kædeskift? Det er std. hyosung gt250r kæde og den har lige runder 8000 km. ..ikke at jeg lige har lyst til at bruge pengene på det i denne måned, men på den anden side, hvis det er nødvendigt..


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  opstramning af kæde - hvordan?
  • #1   10. jun 2012 En kæde skal gerne holde minimum 20.000 km hvis du smørrer den korrekt.

  • #2   10. jun 2012 Hvor er du fra i verden?? Der er sikkert en der gider bruge 10 minutter på at spænde den for dig!

  • #3   10. jun 2012 Stram den op nu, se så om en uge om den er blevet løsere igen, så er den sikkert færdig. Ny på!

    I stedet for mega lange forklaringer, så se her:

    http://www.youtube.com/results?search_query=how+to+tighten+a+motorbike+chain&oq=how+to+tighten+a+motorbike+chain&aq=f&aqi=g1&aql=&gs_l=youtube.3..0.5856.7251.0.7820.5.5.0.0.0.0.55.265.5.5.0...0.0.5BUN0TjEoKM


  • #4   10. jun 2012 Vi skal selvfølgelig hjælpe "nye" mc'ister.... Hvor er du fra ?

  • #5   10. jun 2012 Det er der ingen grund til at få et værksted til, det er så nemt som jaa. søg på youtube:)

  • #6   10. jun 2012 Da du har en stinkende elendig profil er det ikke nemt at se hvem der kan hjælpe dig, da din profil er ekstrem mangelfuld.

    Evt stop ved de første 2 mc-ister du ser stå og snakke, de vil fortælle dig hvordan din kæde har det.


  • #8   10. jun 2012 Jeg beklager. Jeg skal nok få opdateret. smiley

    - Århus N. smiley


  • #9   10. jun 2012 Desuden strammer folk ofte kæderne for meget. Husk den skal stå på hjulet når man kontrollerer for "slack". Den skal være løs nok til, at den ikke bliver for stram når man sidder på maskinen og kører over bump f.eks.

    Jeg vil hellere have en smule for løs kæde end for stram.


  • #10   10. jun 2012 Kæden skal altid have slup på ca 1 cm på midten når der sidder en på den. Og så skal kædehjulene ikke have spidse tænder ( tá et billede så kan vi hurtigt vejlede dig der )

    Hvis du ikke er helt sikker så, kør omkring en af de lokale mc klubber, ( evt trækfuglene i Trige, det er de flinkeste " rockere" i jylland )der er der helt sikkert en stak gutter som med største glæde vil både stramme smører og vejlede dig. Ellers tjek fællestur kalenderen . Der kommer kun hjælpsomme bikere smiley

    Jeg bor 35 km fra 8000N og hjælper meget gerne hvis du ikke fonder på andet.


  • #11   10. jun 2012 arrh jeg er fandme glade for jeres hjælp! smiley

    - Claes, den slacker ca. 5 cm. når man sidder på den.. så det er ikke uden grund jeg vil have den strammet. smiley ..men vægten påvirker ikke cyklen særlig meget.. vejer knap 60 kg.. ja, vi har tjekket hvor meget det ændrer på kæden. smiley

    Brian S: Jeg vil være super glad for din hjælp! ..jeg finder lige ud af noget i morgen eller tirsdag. Jeg betaler gerne benzinen og hvad der ellers kunne tænkes.. smiley


  • #12   10. jun 2012 Du skal ikke betale for bensin til andet end din cykel. Du kommer jo ud til mig smiley

  • #13   10. jun 2012 nå ja, men self. da. Jeg forstod den bare omvendt. smiley

  • #14   11. jun 2012 @Tonny.

    Har aldrig hørt om nogen der har ødelagt gear kassen pga for stram kæde som sådan. Hvis kæden springer kan du være uheldig at den krøller sig sammen og ødelægger motorblokken/gearkassen.

    Men ingen tvivl om at af 2 onder så er det bedre at have en for løs end for stram kæde.
    En for stram kæde kan man høre. det knager noget så forfærdelig smiley

    Lær at stramme og smøre den korrekt og tjek den jævnligt, det kan både cyklen og tegnebogen bedst lide smiley


  • #15   11. jun 2012 Den perfekte opstrammede kæde har 1 cm slack på midten når cyklen står stille med vægt på cyklen. Og det er ikke til diskussion !!

  • #16   11. jun 2012 Nej Tonny en kæde strammes ikke op efter hvad for en mc den sidder på. Dette gælder alle steder hvor der bruges kæder. Men valget af hvilken kæde der skal bruges bestemmes af de kræfter den skal overføre.

    Uanset hvilken cykel du køber en did kæde til er stramme proceduren den samme.

    Ingen kæde holder bedre hvis den er helt stram eller med 4 cm slup ingen!!


  • #17   11. jun 2012 Selvfølgelig ha kædens løbelgd. Betydning. Men ikke på mc. Da der ikke er nævneværdig forskel fra kortest til længste mc kæde.

  • #18   11. jun 2012 Hvis: "Den perfekte opstrammede kæde har 1 cm slack på midten når cyklen står stille med vægt på cyklen. Og det er ikke til diskussion !!" som sagt ikke er til diskussion er der jo ingen grund til at begynde - for så taler man jo for døve ører smiley

    Forresten Brian du lever tilfældigvis ikke af at skifte lejer på udgangsaksler på gearkasser vel? smiley

    På de fleste moderne cykler i dag ændrer vinklen på bagsvingeren sig ift resten af cyklen, men sjovt nok ikke over samme punkt som udgangsakslen på gearkassen - gad vide hvilken indvirken det har på længden mellem de to tandhjul.....

    Ja jeg spørger bare! Det er ikke for at starte en diskussion :-b


  • #19   11. jun 2012 @henrik o.

    Det er derfor at der skal være vægt på cyklen når du justerer. Kæde afstanden forøges ikke udover dette punkt.

    Sjovt nok er geometrien indrettet sådan at kæde længden ikke ændres med flere cm..
    ( måske på en Kina cykel. Da det jo ikke altid er lige let at kopierer )


  • #20   11. jun 2012 Så er det da heldigt for Alexander, blandt mange andre, at Hyosung bliver fremstillet i Korea!

    (Sarkasme kan forekomme....)


  • #21   11. jun 2012 Vi starter fra starten. Og i råber op når der er noget i ikke er enige i eller ikke forstår ok?

    En mc kæde må aldrig være stram, da den så belaster alt for hårdt og har et enormt slid på både sig selv og de 2 kædehjul som den løber over..

    Hvis en kæde har 1 cm slup på det strammestes sted på svinggaflens vandring bliver den aldrig " stram"..

    Det strammestes sted på svinggaflens vandring er det punkt hvor begge kædehjul og svinggaflens svingpunkt står på linje.
    Her bliver kæden løsere både når affjedringer bliver presset sammen eller presset mod yder position.

    Dette punkt opnåes ved at belaste cyklen med den vægt som den skal transportere. Det er derfor at man justere ud fra dette punkt.

    Mange fabrikanterne har derudover nogle specifikke mål for slack når cyklen er ubelastet.

    Men som grund regel strammes der med 1cm slack ved cyklens 0 punkt.

    Enig ??


  • #22   11. jun 2012 @tonny.
    Hvis du ikke ændre fjeder forspændingen, så vil fjederen selvfølgelig være trykket lidt mere sammen og derved er kæden også lidt mere slap. Men det er ikke den vægt man justere kæde efter. Det er den vægt spm gør at kædehjul og svinggaflens punkt er på linie. Og dette punkt er som regel når maskinen er belastet af en middelvægtig føre. Om man vejer 70 eller 110kg ændre ikke mange mm på fjederen og intet på stramningen.

    Så nej man skal ikke justere kæde når man har madammen med. Men skal man langt så er det en god ide at ændre fjederforspændingen, eller finde et sted hvor den er rimelig både med en og to passagerer.


  • Søren S
    Søren S Tilmeldt:
    jun 2019

    Følger: 5 Følgere: 4 Svar: 1
    #24   4. jun 2019 1-2 cm. frit svung er fint, jeg har kørt 30.000 km. på mine kæder, med smøring ca. hver 500 km. og jeg har nu kørt 100.000 km.

  • #25   4. jun 2019 Måske har spørger også rundet de 100.000 km i dag. Det er trods alt ca. 7 år siden han spurgte. smiley

Kommentér på:
opstramning af kæde - hvordan?

Annonce