1.309 visninger
|
Oprettet:
Ryster over ca. 130 {{forumTopicSubject}}
Jeg har et problem med min GPX750R. Den ryster ved 130+ hvilket tiltager kraftigt des stærkere jeg kører. Jeg har prøvet at udskifte forhjulet med et andet (dvs både fælg og dæk) fra en tilsvarende mc, der IKKE ryster. Min ryster dog stadig når jeg når op over ca. 130. Det ændres ikke ved bremsning og den wobler heller ikke.
Tilmeldt:
mar 2004
Følgere: 281 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.698
sep 2011
Følger: 11 Følgere: 13 MC-er: 4 Emner: 30 Svar: 851
jul 2010
Følger: 6 Følgere: 9 Emner: 72 Svar: 868
Baghjuls/bagsvinger lejer kontrolleret ved at rykke i bagtøjet når den står på centerfor. kan intet mærke/høre.
Forhjulslejer kontrolleret ved "brække" i hjulet med hænderne.
mht glidebøsninger i forgaffel og inderrør i forgaffel for skævheder så vil det vel også afsløre sig når mc´en trilles mod muren+ eller?
Jeg har set det som Peter K nævner, nævnt i en anden tråd, men jeg kan ikke rigtig forstå hvordan det kan hænge sammen. Hvis du fx har slør i baghjulet, så synes jeg tydeligt man kan mærke det både ved "håndbræk" og ved kørsel og det samme synes jeg gælder, hvis det er ubalance i baghjulet. Hvad er det du mener jeg skal tjekke for ved baghjulet (og gerne en begrundelse/forklaring for det)
sep 2011
Følger: 11 Følgere: 13 MC-er: 4 Emner: 30 Svar: 851
Har den stået på hjulene hele vinteren, så der er et fladt punkt på et eller begge dæk? Op på en lift så hjulene er frie, rig en målerpind til og drej hjulet rundt. Både dæk og fælge skal være helt runde. Principielt skal hjulet ligge bedre en 1 mm.
Check så om de er i balance, og hvis du kører med brede fælge er det ikke nok de er i statisk balance, altså at hjulet stopper tilfældigt når man drejer det rundt, det skal også være i dynamisk balance, populært sagt "lige tungt" i begge sider. Det kan du kun få udmålt på maskine.
Hvis alt det er i orden, og her stammer de fleste problemer fra, så skal du igang med hjullejer, forgafflebøsninger, kromrørslejer og den slags. Du skal huske at fjerne alle gummipakninger o.s.v, for de slører billedet. Hvis du vil være helt sikker på din bagsvinger, så skal støddæmper(ne) afmonteres forneden, og er der nogen gummipakninger omkring lejerne skal de af, gammelt fidt skal også væk. Bagsvingeren skal kunne dreje helt frit, så du får det reelle billede af lejernes tilstand. Nu blev din MC taget ud af produktion i 1990, så du kan godt køre rundt med 22 år gamle lejer
Hvis der er noget galt med lejerne i "undervognen", burde du kunne mærke det hvis du maser den lidt i svingene, specielt i indgangen og udgangen, da det er der tingene så flytter sig.
jul 2010
Følger: 6 Følgere: 9 Emner: 72 Svar: 868
Min egen tankegang sagde mig, at jeg måske skulle tjekke om der overhovedet er olie i forgaflerne eller om der er noget galt med de der specielle anti-dive-dimser. hvis der er for lidt eller for tynd olie vil forhjulet vel hoppe hen over asfalten netop ved højere hastigheder, eller????
Hvis ikke det er tilfældet eller ikke lyder korrekt i dine ører må jeg jo gå den tunge vej og undersøge dyret
sep 2011
Følger: 11 Følgere: 13 MC-er: 4 Emner: 30 Svar: 851
Et af de problemer du slås med, er at du ikke ved hvordan de tidligere ejere har behandlet den. Hvis du har tænkt dig at køre hurtigt på den, så skal det der har fat i vejen være i orden, og der foretrækker jeg at skille det ad, om ikke andet så for at checke at skidtet er i orden.
jul 2010
Følger: 6 Følgere: 9 Emner: 72 Svar: 868
Var nede hos Rydberg idag til åben hus, hvor det gik hjemad med 140- 180. Dels er det der hopperi trættende af pommern til og dels sidder der jo en lille advarselslampe i baghovedet hele tiden.......
Må nok snart få gjort noget ved det.tak for hjælpen.
Ryster over ca. 130