{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.356 visninger | Oprettet:

Værktøj til olieskift {{forumTopicSubject}}

Hej alle jer MC-kyndige mennesker smiley

Nu skal jeg så for første gang til at lave et olieskift på min mc. Jeg har lidt luret nogle klip på youtube og tror jeg har fat i hvordan man gør.
Min let undrende hjerne kan bare ikke helt afgøre hvilket værktøj jeg skal bruge.

Hvis jeg skal have oliefilteret (helt standard, SV650S '08) af, er det så nok med sådan en:
http://www.ebay.de/itm/OIL-FILTER-REMOVAL-TOOL-WRENCH-SUZUKI-SV650-SV-650-/270403892699?pt=UK_Motorcycle_Parts&hash=item3ef553f5db

samt et alm topnøglesæt? Eller vil i anbefale en momentnøgle? hvis ikke det i virkeligheden er det samme som en topnøgle?

jo, og så er der nogen der snakker om at skifte bundproppen, men hvis cyklen ikke har kørt mere en 4000km, så er der vel ingen grund til det, eller hvad mener I?

Jeg er helt grøn, så skyd med alt hvad I har - godt som skidt smiley

/ Martin


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Værktøj til olieskift
  • #1   27. nov 2011 Martin det er pakningen ved bundproppen der skal skiftes,ikke proppen , kender du ikke en der kan vise dig det første gang ? hvis ikke hvor er du fra ? en momentnøgle er en nøgle man kan indstille til at spænde med et vist moment/kraft

  • #2   28. nov 2011 Sorry
    Men hvis jeg var dig ville jeg have en kyndig person ved siden af dig.


  • #3   28. nov 2011 1 bakke under cyklen til at samle olien i, 2 af med bundproppen, så drypper olien ud, 3 af med filteret, du kan sagtens bruge sådan et kopfilter værktøj der, har selv sådan en til min bil, hvor filteret sidder et akavt sted... 4 på med bundproppen igen, evt med ny kobber pakning, 5 nyt filter på, smør lige kanten af gummi ringen med noget friskt olie, også ellers bare håndstramt på, også i med olie indtil den står på max, ikke bare dumpe 2.8L olie i fordi manualen siger det, altid kig på olie standen smiley

  • #4   28. nov 2011 Morten vi laver lige et step 0
    Lad cyklen gå lidt så olien bliver varm, så render det noget lettere.


  • #5   28. nov 2011 Du kan købe koppen lige så billigt hos biltema ihvertfald.

    Filter kan du købe hos din lokle mc pusher, et MIW filter er helt fint, er det mange af værkstederne selv bruger.

    Nøgle burde en 17 eller 21 top være nok, bare husk ikke at spænde med alle dine kræfter, brundproppen skal spændes med ca. 3kg, men er ikke nødvendigt med en momentnøgle hvis du har bare lidt følelse i hænderne, så kan du godt mærke når den går stramt, så er det nok.
    Filteret må selvfølgelig heller ikke overspændes.

    Bundproppen behøver du kun skifte hvis den er blevet ødelagt så du ikke kan få fat med en alm. top mere, og ellers hvis den er med fast pakning og den er ødelagt. Men er kun hvis den bliver overspændt på et tidspunkt at den faktisk går til i pakningen. så burde ikke blive nødvendigt

    HUSK dog, hvis det er et oliefilter med hus, så skal der lidt af den gamle olie på pakningen inden du monterre filteret, ellers kan det risikere ikke at slutte tæt.

    Når du fylder olie på, så fylder du det på som manualen siger der skal i + filter, derefter starter du kværnen op i 1 min, slukker og venter 2-3 min, og så kan du efterfylde op til max, hvis du fylder op til max uden at have den haft startet, så sykker det en smule efter opstart, og så skal du efterfylde igen.


  • #6   28. nov 2011 Få fat i en kyndig til at vise dig hvordan. Det er vist nemmest i først omgang. Så er du hold ved montør og lærer det fra bunden.
    Den lidt sværer. Køb Haynes manualen og læs hvordan, her får du også gode tips samt hvor meget moment bundproppen skal spænde med og hvor meget filter. etc. Haynes er vejen frem og kan give mange gode svar. (ved ikke om Clymer har en manual over den)
    Held og lykke og god fornøjelsen som GDS´er


  • #7   28. nov 2011 Ville også få fat i en kyndig person, så du er helt sikker.

    Ved ikke med Suzuki, men på honda er det en alu pakning og den holder en gang...og uden at gå i detaljer, så har jeg skiftet olie med ca. 200km mellemrum...pakningen var nemlig utæt (selvfølgelig) fordi den ikke kunne genbruges. Så ned til den lokale, pakning til bundprop..12kr (det kostede så lige for 100kr olie) smiley ... men så glemmer jeg det aldrig igen. I øvrigt skifter jeg nu pakningen HVER GANG også selv om det ikke er nøvendigt...Gider ikke skifte olie efter første tur igen...


  • #8   28. nov 2011 Ang kyndig person eller ej, det er ikke raket videnskab..

    Og ligeså snart man opretter et indlæg så har man gjort sig et mål for at lære, og allerede der kommer man langt med..

    ja skaderne kan være store hvis man gør det forkert, men det er et filter og EN bolt.. der er mange gode måder at gøre det på, alt det skal du nok lære hen af vejen, det eneste du IKKE må gøre, er at overspænde bolten..


  • #9   28. nov 2011 Jeg takker for de mange svar smiley

  • #10   28. nov 2011 Ellers må du sige til Martin smiley jeg skal med glæde komme og hjælpe. Har også en 'kop' til at få dit filter af hvis det er. Er fra Greve.

  • #11   28. nov 2011 En skruetrækker banket igennem det gammel fliter, kan også bruges til at dreje det af. Dog sviner det lidt mere smiley Det nye filter kan fint strammes med hænderne.

  • #12   28. nov 2011 Peter en polygrip tang virker fint til at tage det af.

  • #13   28. nov 2011 Dagens tip: Brug en skralde til at løsne bundproppen med. På den måde kan du sikre dig at den løsner (drejer MOD uret) inden du vender den på hovedet og volder dit bundkar.

  • #14   28. nov 2011 Hvor vigtig er det at starte maskinen op efter olieskift? Den er nemlig kommet indenfor nu og det er et værre mas at få den udenfor igen - bor i lejlighed. Oliestanden synker vel lidt efter opstart men hvis man bare er obs på det til foråret og giver den lidt mere der, så er der vel ikke noget i vejen?

  • #15   28. nov 2011 Det er ikke vigtigt, den skal bare startes op inden man tjekker oliestanden, og den SKAL jo startes op på et eller andet tidspunkt smiley

    Det er vigtigere at lade den køre inden man tapper for olie, så man tømmer mest muligt...

    Men det er en god ide at opbygge olietrykket og evt tørne motoren i hånden til forår inden man starter op..!


  • #16   28. nov 2011 Lidt mere info på DL650 (sammemotor som SV) fra 07 skal filtret strammes 2 omgange efter kontakt med blokken.

  • #17   28. nov 2011 Så er spørgsmålet hvornår der er kontakt med blokken, der er jo en pakning imellem så der kommer aldrig fuld kontakt, og er der kontakt når den liiige begynder at gå stramt så er 2 omgange måske for lidt, nej spænd alt hvad du kan med hånden, og hvis du spænder med værktøj så brug moment nøgle

  • #18   28. nov 2011 Jeps! Giv den hvad du kan med hånden. Så er lortet også til at få af igen uden at blive alt for voldelig.

  • #19   2. dec 2011 Jeg ville nu uanset hvad starte den op efter et olieskift. ikke strengt nødvendigt, men hellere lade den nye rene olie løbe lidt rundt i maskinen end at lade "gammel" olie ligge ufortyndet i rør og lejer.

    Det er jo derfor at mange skifter olie før de lægger maskinen væk over vinteren.


  • #20   2. dec 2011 :CITAT:
    men hellere lade den nye rene olie løbe lidt rundt i maskinen end at lade "gammel" olie ligge ufortyndet i rør og lejer.

    :CITAT SLUT:

    DAMN du skulle fandme skifte olie noget før, hvis din olie, er så dårlig, at du ikke tør lade den blive i motoren..

    De fleste skifter olie 5 gange oftere (eller mere) end olien faktisk behøver det. det er en FEEL GOOD ting, hos mange!

    MEN nu den står inde, fuck det! og vent med at skifte olien, til foråret, så får du heller ikke nogle svinene uheld!


  • #21   2. dec 2011 jeg kan se det er en årg 08 men først indreg i 11 ? så er der vel garanti på ? som bortfalder hvis du ikke får lavet service ved forhandler ?

  • #22   2. dec 2011 godt set Michael.

    Har den i øvrigt kørt, så den skal have service, efter intervallerne?


  • #23   3. dec 2011 hehe garanti.. det er sådan noget der slet ikke kan svare sig at have på et køretøj ifht den mere udgift der er forbundet med at køre et køretøj til service..

  • #24   3. dec 2011 hmm.. Det med garantien må jeg lige se på. Men ja, det bliver sgu for dyrt hvis den skal til mekker hver gang der skal laves det mindste. Men tak for heads up - jeg ser på det smiley

  • #25   3. dec 2011 Mirza : se der er jeg meget uenig med dig ; en mand som er lidt usikker på hvordan og hvorledes man gør , og har købt en ny mc , er der da ingen tvivl om skal køre til service så længe der er garanti. som en sikkerhed (mener jeg )

  • #26   3. dec 2011 tror ikke det er meget det koster dig og finder du et godt værksted , spørger du om du må kigge med ,og vupti ved du hvordan man gør ,

  • #27   3. dec 2011 At lave et olie skift må i sværhedsgraden komme i den nemme katagori. Ting som er nemmere: stramme kæden, checke luft i dækkene og skifte en pære:-)

  • #28   3. dec 2011 Nik : prøv at læs de sidste indlæg smiley der er en grund til jeg slriver som jeg gør smiley

  • #29   5. dec 2011 skifte en pære:-)

    Det kan sgu være noget af en udfordring, især på de nye biler hehe..


Kommentér på:
Værktøj til olieskift

Annonce