Værktøj til olieskift {{forumTopicSubject}}
Hej alle jer MC-kyndige mennesker
Nu skal jeg så for første gang til at lave et olieskift på min mc. Jeg har lidt luret nogle klip på youtube og tror jeg har fat i hvordan man gør.
Min let undrende hjerne kan bare ikke helt afgøre hvilket værktøj jeg skal bruge.
Hvis jeg skal have oliefilteret (helt standard, SV650S '08) af, er det så nok med sådan en:
http://www.ebay.de/itm/OIL-FILTER-REMOVAL-TOOL-WRENCH-SUZUKI-SV650-SV-650-/270403892699?pt=UK_Motorcycle_Parts&hash=item3ef553f5db
samt et alm topnøglesæt? Eller vil i anbefale en momentnøgle? hvis ikke det i virkeligheden er det samme som en topnøgle?
jo, og så er der nogen der snakker om at skifte bundproppen, men hvis cyklen ikke har kørt mere en 4000km, så er der vel ingen grund til det, eller hvad mener I?
Jeg er helt grøn, så skyd med alt hvad I har - godt som skidt
/ Martin
jun 2007
Følger: 49 Følgere: 108 MC-er: 11 Emner: 372 Svar: 6.435
mar 2007
Følger: 78 Følgere: 76 MC-er: 2 Emner: 105 Svar: 3.233
Men hvis jeg var dig ville jeg have en kyndig person ved siden af dig.
jul 2008
Følger: 2 Følgere: 17 MC-er: 1 Emner: 47 Svar: 4.777
dec 2003
Følger: 2 Følgere: 275 MC-er: 5 Emner: 130 Svar: 4.957
Lad cyklen gå lidt så olien bliver varm, så render det noget lettere.
apr 2009
Følger: 2 Følgere: 1 MC-er: 2 Emner: 31 Svar: 243
Filter kan du købe hos din lokle mc pusher, et MIW filter er helt fint, er det mange af værkstederne selv bruger.
Nøgle burde en 17 eller 21 top være nok, bare husk ikke at spænde med alle dine kræfter, brundproppen skal spændes med ca. 3kg, men er ikke nødvendigt med en momentnøgle hvis du har bare lidt følelse i hænderne, så kan du godt mærke når den går stramt, så er det nok.
Filteret må selvfølgelig heller ikke overspændes.
Bundproppen behøver du kun skifte hvis den er blevet ødelagt så du ikke kan få fat med en alm. top mere, og ellers hvis den er med fast pakning og den er ødelagt. Men er kun hvis den bliver overspændt på et tidspunkt at den faktisk går til i pakningen. så burde ikke blive nødvendigt
HUSK dog, hvis det er et oliefilter med hus, så skal der lidt af den gamle olie på pakningen inden du monterre filteret, ellers kan det risikere ikke at slutte tæt.
Når du fylder olie på, så fylder du det på som manualen siger der skal i + filter, derefter starter du kværnen op i 1 min, slukker og venter 2-3 min, og så kan du efterfylde op til max, hvis du fylder op til max uden at have den haft startet, så sykker det en smule efter opstart, og så skal du efterfylde igen.
maj 2004
Følger: 10 Følgere: 32 MC-er: 1 Emner: 134 Svar: 785
Den lidt sværer. Køb Haynes manualen og læs hvordan, her får du også gode tips samt hvor meget moment bundproppen skal spænde med og hvor meget filter. etc. Haynes er vejen frem og kan give mange gode svar. (ved ikke om Clymer har en manual over den)
Held og lykke og god fornøjelsen som GDS´er
maj 2009
Følger: 2 Følgere: 1 MC-er: 2 Emner: 11 Svar: 392
Ved ikke med Suzuki, men på honda er det en alu pakning og den holder en gang...og uden at gå i detaljer, så har jeg skiftet olie med ca. 200km mellemrum...pakningen var nemlig utæt (selvfølgelig) fordi den ikke kunne genbruges. Så ned til den lokale, pakning til bundprop..12kr (det kostede så lige for 100kr olie) ... men så glemmer jeg det aldrig igen. I øvrigt skifter jeg nu pakningen HVER GANG også selv om det ikke er nøvendigt...Gider ikke skifte olie efter første tur igen...
apr 2009
Følger: 10 Følgere: 52 MC-er: 2 Emner: 191 Svar: 7.509
Og ligeså snart man opretter et indlæg så har man gjort sig et mål for at lære, og allerede der kommer man langt med..
ja skaderne kan være store hvis man gør det forkert, men det er et filter og EN bolt.. der er mange gode måder at gøre det på, alt det skal du nok lære hen af vejen, det eneste du IKKE må gøre, er at overspænde bolten..
jul 2011
Følgere: 3 MC-er: 1 Emner: 18 Svar: 64
jul 2007
Følger: 31 Følgere: 30 MC-er: 1 Emner: 67 Svar: 1.221
jan 2008
Følger: 13 Følgere: 12 MC-er: 2 Emner: 27 Svar: 372
mar 2007
Følger: 78 Følgere: 76 MC-er: 2 Emner: 105 Svar: 3.233
mar 2005
Følger: 34 Følgere: 32 MC-er: 1 Emner: 12 Svar: 348
jul 2011
Følgere: 3 MC-er: 1 Emner: 18 Svar: 64
apr 2009
Følger: 10 Følgere: 52 MC-er: 2 Emner: 191 Svar: 7.509
Det er vigtigere at lade den køre inden man tapper for olie, så man tømmer mest muligt...
Men det er en god ide at opbygge olietrykket og evt tørne motoren i hånden til forår inden man starter op..!
maj 2008
Følgere: 3 MC-er: 1 Emner: 6 Svar: 136
apr 2009
Følger: 10 Følgere: 52 MC-er: 2 Emner: 191 Svar: 7.509
mar 2005
Følger: 34 Følgere: 32 MC-er: 1 Emner: 12 Svar: 348
feb 2007
Følger: 2 MC-er: 2 Emner: 1 Svar: 69
Det er jo derfor at mange skifter olie før de lægger maskinen væk over vinteren.
mar 2007
Følger: 15 Følgere: 13 MC-er: 5 Emner: 184 Svar: 4.936
men hellere lade den nye rene olie løbe lidt rundt i maskinen end at lade "gammel" olie ligge ufortyndet i rør og lejer.
:CITAT SLUT:
DAMN du skulle fandme skifte olie noget før, hvis din olie, er så dårlig, at du ikke tør lade den blive i motoren..
De fleste skifter olie 5 gange oftere (eller mere) end olien faktisk behøver det. det er en FEEL GOOD ting, hos mange!
MEN nu den står inde, fuck det! og vent med at skifte olien, til foråret, så får du heller ikke nogle svinene uheld!
jun 2007
Følger: 49 Følgere: 108 MC-er: 11 Emner: 372 Svar: 6.435
mar 2007
Følger: 15 Følgere: 13 MC-er: 5 Emner: 184 Svar: 4.936
Har den i øvrigt kørt, så den skal have service, efter intervallerne?
apr 2009
Følger: 10 Følgere: 52 MC-er: 2 Emner: 191 Svar: 7.509
jul 2011
Følgere: 3 MC-er: 1 Emner: 18 Svar: 64
jun 2007
Følger: 49 Følgere: 108 MC-er: 11 Emner: 372 Svar: 6.435
jun 2007
Følger: 49 Følgere: 108 MC-er: 11 Emner: 372 Svar: 6.435
feb 2004
Følger: 35 Følgere: 34 MC-er: 1 Emner: 89 Svar: 2.745
jun 2007
Følger: 49 Følgere: 108 MC-er: 11 Emner: 372 Svar: 6.435
apr 2009
Følger: 10 Følgere: 52 MC-er: 2 Emner: 191 Svar: 7.509
Det kan sgu være noget af en udfordring, især på de nye biler hehe..
Værktøj til olieskift