{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Xenon lys?
  • #1   15. nov 2011 der er ingen problemer med varme eller for tynde ledninger...

men lad være, og købe nogle lovlige pære i stedet for.. smiley

• #2   15. nov 2011 Ingen problem udover med ordensmagten. De hader motorcykler med Xenon.

• #3   15. nov 2011 Ulovlig?
    Hvorfor det?

• #4   15. nov 2011 Din forsikring dækker forøvrigt heller ikke evt. brand når der er eftermonteret højspændingsanlæg

Og det kan give støj i ledningsnettet der kan skade din ecu

Så lad nu være, det er forøvrigt også ulovligt m.m du skifter hele lygten og bruger et komplet sæt der er typegodkendt til lige netop din model

• Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator

Følgere: 281 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.701
    #5   15. nov 2011 Det vil blænde af pis medmindre du skifter til en lygte som er forberedt til HID pærer - dvs Xenon...

• #6   15. nov 2011 Lad nu være med det xenon pis. Det er ulovligt og træls for modkørende. Tal med din mor om hvorfor du blev så mørkeræd, herefter øv dig her i vintermånederne i mørke. Så skal du se at til foråret, er du helt klar til at køre med en H4 pære, og så er alle de modkørende og politiet glade for dig. + sparet 6000 kr
    Husk at slukke dig tågebaglygte på bilen.

• #7   15. nov 2011 Så vil jeg agere modvægt.. Jeg mener xenon giver et kanon look til cyklen, er meget mere behageligt at køre med og så holder det i længere tid end din standard pære.. Ydermere ser man (i min verden) LANGT oftere hel fint monterede xenon pære, som ikke blænder, til trods for synsmanden endnu ikke har fået et kig.. Go for it - ganske simpeltt..:)

• Dan P
    Dan P Tilmeldt:
    aug 2010

Følger: 1 Emner: 1 Svar: 116
    #8   15. nov 2011 Jeg holder med Daniel M, Hvis eller du bruger lidt tid på at justere lygten efter du har monteret xenonsættet. Så er der ingen problem, og hvis du ellers vælger et sæt medf moderat farvetal 3400kelvin tom. 6000kelvin, så skulle ordensmagten også nok lade dig være i fred, jeg har ihvertfald ikke haft problemer.
    Jeg har endnu ikke hørt om nogle køretøjer der er brudt i brand eller sprunget i luften pga eftermonteret xenon.

• Dan P
    Dan P Tilmeldt:
    aug 2010

#9   15. nov 2011 og et xenon sæt lligger typisk på 35w, så ledningsnettet og selve lampen tager ikke skade.

• #10   15. nov 2011 Hold nu op og lær lidt om lygteudformninger, den originale parabol og så xenon passer overhovedet ikke sammen. Jeg er oprindelig uddannet lys og energitekniker

• Dan P
    Dan P Tilmeldt:
    aug 2010

#11   15. nov 2011 prøver lige igen "Jeg holder med Daniel M, Hvis eller du bruger lidt tid på at justere lygten efter du har monteret xenonsættet. Så er der ingen problem,"

• #12   15. nov 2011 Når man laver xenonlygter skal lyset "samles" på en hel anden måde af parabolen inden det bliver ledt fremad end man gør med halogen så nej du kan aldrig justerer dig ud af problemet for der skal 2 forskellige konstruktioner til at lede lyset fremad i de rette vinkler

Mht skader på ledningsnettet er det ikke det konstante forbrug der skader, det er startstrømmen og det støj og fejlspændinger det sendes tilbage i netten af højspændingsballasten

• #13   15. nov 2011 Dem her giver et rimeligt godt lys
    http://www.thansen.dk/product.asp?c=6057830110&n=-1853949759&pn=-1284796735
    Og hvis det ikke er nok, så er der dem her, men de holder ikke så længe som de andre.
    http://www.thansen.dk/product.asp?c=6057830110&n=-1853949759&pn=-1853949754
    de lyser ski..... godt, og det bedste ... de er lovlige....

• #14   15. nov 2011 Det er sku ikke mere ulovligt at køre med xenon end det er at køre for stærkt, køre med en ikke godkendt udstødning, køre på baghjul osv osv...

Hvis manden vil køre med xenon så lad ham da...
    Desuden blev jeg ikke stoppet en en eneste gang da jeg kørte med xenon sidste år, Der var endda færre billister der kørte ud foran mig fra en sidevej...

/ Bülow...

• #15   15. nov 2011 Hvis det klaskes i en DE lygte.. Og justeres så det ikke blænder.. Kan jeg ikke sige noget imod.. c",)

Højspænding min bare.. Det sker der da ikk en ski' ved... c",)

• #16   15. nov 2011 Vibralys er jo heller ikke legalt.. Det er da ofte brugt.. c",)

• Sajmon ™

#17   15. nov 2011 Hvis ikke lygten er bygget til Xenon, så kan man ikke justere sig ud af at den blænder modkørende.

Pæren har et forkert brændpunkt, så lyset vil fare i alle retninger - som er en af årsagerne til det blænder modkørende, og ham retardoen der kører med det, synes det "ser herre najs ud og giver voldblæret godt lys"...

• #18   15. nov 2011 Sajmon: Lige som ham spasseren der kører for stærk og på hjul og kører rundt med et hjemmelavet udstødningssystem der ikke er godkendt...?? Eller gælder der andre regler kun for dem der kører med xenon...??

/ Bülow...

• Sajmon ™

#19   15. nov 2011 At køre på baghjul på privat vej og med et andet udstødningssystem - blænder det folk eller til fare for dem?

• Sajmon ™

#21   15. nov 2011 Der skal ikke være automatisk lygtevasker og niveauregulering på en MC, så det er ikke facts.
    Lygten skal bare være godkendt til Xenon og have et E-mærke, og så skal den monteres så den ikke blænder - så er det lovligt på en MC.

Du har ret - der er mere lys foran cyklen og man bliver set mere, men det blænder også af pis - specielt på den type lygte han vil montere det i.

• Dan P
    Dan P Tilmeldt:
    aug 2010

#22   15. nov 2011 Skulle Xenon sættet blænde de modkørende...fair nok. Jeg vil 10 gange hellere være til gene, fremfor at blive overset!
    Men det gør det ikke merer lovligt, men der skal godtnok mere end en modkørende der blænder i 10 sek, til ast bringe mit pis i kog. smiley

• Sajmon ™

#23   15. nov 2011 Så det du siger, er at man SKAL blænde modkørende for ikke at blive overset?
    Det er da spøjst - jeg kører med almindelige Halogen pærer og lygterne er justeret så de ikke blænder, men jeg bliver aldrig overset alligevel?

Mon ikke "overset" har noget med placering at gøre og ikke det lys man har på cyklen?

Man skulle ellers mene at chancen var til stede, da jeg kører mindst 13.000km om året...

• #25   15. nov 2011 At køre på baghjul på privat vej og med et andet udstødningssystem... Mv...

Det er vil ikke være ind at "køre med xenon på privat vej".. *Host*.. *lol*

Den var nu ganske god... c",)

• Sajmon ™

#26   15. nov 2011 Så gerne:

Du finder reglerne om lygter på motorcykel i afsnit 6 og 17 i Vejledning om syn af køretøjer, link: (link fjernet)

Det er principielt tilladt at montere Xenon (gasudladnings-) lygter på en motorcykel.

MEN lygten skal være godkendt eller konstrueret til Xenon lyskilde (pære), så man kan ikke uden videre montere et af de såkaldte Xenon kits på en halogen lygte. Er motorcyklen EF-typegodkendt skal både lygte og lyskilde i øvrigt være typegodkendt ("E"- eller "e"-mærket).

Når en nærlyslygte skal være konstrueret til Xenon lyskilde skyldes det bl.a., at man i modsat fald ikke opnår den krævede lys-/mørke grænse. Anvendelse af lygten kan dermed blænde andre førere, hvilket er forbudt ifølge færdselslovens § 33, stk. 6.

Det er også vigtigt at holde en Xenon nærlyslygte ren og korrekt justeret, da den ellers (på grund af den større lysstyrke) i højere grad end en halogen lygte vil kunne blænde andre førere.

Med venlig hilsen/Best Regards

Mikael Spang-Hanssen
    Chefkonsulent/Executive Adviser

Færdselsstyrelsen, Bilteknisk Afdeling
    Road Safety and Transport Agency
    Adelgade 13, Postboks 9039, DK-1304 København K
    Tel.: (+45) 33 95 43 60 Fax: (+45) 33 93 22 92
    E-mail: msh@fstyr.dk Internet: www.fstyr.dk

BMW har flere modeller med originalt monteret Xenon, så det findes skam

• Sajmon ™

• #28   15. nov 2011 Det er noget latterligt som man igen og igen skal se folk skrive at de hellere vil blænde modkørende end blive overset. For nylig var der en artikel i avisen om to bilister i USA. De var begge kørt ud over en skråning og havde slået sig ihjel. Teorien var at de havde blændet hinanden. Flot.

Desuden, folk kører der hen hvor de har blikket. Jeg er ude mærket klar over at man bør kigge et andet sted hen hvis man bliver blændet, men den naturlige første reaktion er at se hvad der lyser så skarpt, og så bliver folk blændet. Folk der så hidser sig op over det, de vil blive ved med at kigge og blive blændet.

Hvis folk så gerne vil undgå at blive overset, kunne man jo købe nogle gule pærer. Det havde jeg på min GSX-R 250, og jeg tror aldrig jeg blev overset. Men så igen, jeg blev også kun overset én gang på CBR'eren, og det var helt almindeligt lys. Hvis man flere gange om dagen, som nogle ti ltider skriver herinde på galleriet, så handler det nok mere om ens egen kørsel og placering end om lys.

• #29   15. nov 2011 Blænder xenon og er det til gene for andre på en privat vej...??

Bare fordi du ikke kan lide xenon sajmon er det ikke ens betydende med alle andre ikke kan... Når man bryder loven er man vel osse klar til at tage sin straf, ligegyldigt om man køre med xenon, på hjul, med larmende udstødning eller med hjemmelavede dele som ikke er godkendt...

Det er lidt sjovt at når det gælder bl.a xenon er det fy fy, men når det bl.a handler om udstødning eller hjemmefabrikeret dele så er det helt i orden...

/ Bülow...

• Sajmon ™

#30   15. nov 2011 Det har intet at gøre med om jeg kan eller ikke kan lide Xenon - hvis jeg havde muligheden, ville jeg da selv smide det på min egen MC, men de lygter man kan få er bare for dybe og for grimme til at jeg vil have dem... Endnu...

Hvis du kan finde et sted hvor jeg bruger lovlig / ulovlig som argument, er du sgu velkommen til at vise mig det. Det kunne da ikke rage mig mindre om folk kører på baghjul eller monterer en uoriginal udstødning eller om de selv fabrikerer delene til deres MC.

For mig handler det UDELUKKENDE om at man ikke skal blænde modkørende, som Xenon VIL GØRE hvis det ikke monteres korrekt i en lygte som er beregnet og godkendt til det. Så fat det dog...

Så ja - idioter med forkert eftermonteret Xenon, er fyfy...

• #32   16. nov 2011 Fantastisk så mange forskellige meninger og alvorlige formaninger der dukker op, bare pga et lille simpelt lygte spørgsmål.. LOL(-:
    Men mange tak for alle svarende, jeg vil grundlæggende ikke ligge mig ud med ordensmagten og vil da heller ikke blænde mine medtraffikanter, så ingen lygte 'tuning' her !
    mvh
    Adam

Kommentér på:
Xenon lys?

Annonce