{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.543 visninger | Oprettet:

Mine ventiler går stramt! Yamaha r1 07 {{forumTopicSubject}}

hey jeg ville lige for sjov tjekke op om mine ventiler stod som de burde. Cyklen har kørt 15000km og burde enlig først få stillet ventiler ved 40000km
Nå men ventilerne burde stå sådan her Intake 0.11-0.20mm Exhast 0.26-0.30
Alle mine intake står ca 0.10 - 0.13 vil jeg sige et 0.15 blad kan ikke gå ind men et 0.10 går nemt ind så de burde være ok alle sammen.

MEN alle mine udstødnings ventiler står på ca 0.20 ikke en eneste af dem kan der komme et 0.25 blad under.

Hvad mener i? Er det ikke lige mærkeligt når cyklen først burde få stillet ventiler ved 40000km efter bogen? Jeg bliver vel nød til at skaffe nogle shims og få stillet dem smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Mine ventiler går stramt! Yamaha r1 07
  • #1   27. mar 2011 nu er du sikker dine knaster er drejet rigtigt inden du har målt hver enkelt ?

    men ja vil mene de skal justeres for vis de ikke kan kommer hel op og blive kølet af i sædet når den er varm så brander de


  • #2   27. mar 2011 Bent ja har drejet knasterne løbende sådan at spidsen på knasten pejer op af.

  • #3   27. mar 2011 kunne godt være et tegn på at de trænger til en opstramning. I allerværste tilfælde når en ventil er for stram kan man risikere at den ikke lukker tæt og derved brænder

  • #4   27. mar 2011 Okay bare mærkeligt når den først burde få dem stillet ved 40000km Men hvad med indsugnings ventilerne burde jeg gøre noget ved dem også? kan jo kun få et 0.10 blad ind under et 0.15 kan slet ikke komme ind

  • #5   27. mar 2011 For det første skal du dreje knasterne som anført i servicemanualen... Nok noget med at stille krumtappen ved et bestemt mærke, hvor du så tjekker halvdelen af ventilerne, drejer en hel omgang og tjekker den anden halvdel..... Vær iøvrigt 100% sikker på at du får søgerbladene helt vandret ind, Evt. ved at lave et "knæk" på dem.... Hvis de stadig går for stramt skal du selvfølgelig ordne det..

  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 281 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.700
    #6   27. mar 2011 Når det er så lidt de er under, gad jeg ikke rode med det.

    Det var noget andet og mere kritisk hvis tolerancen var nede på halvdelen.

    Ventillen lukker fint tæt - den har bare et par milliontedels sekunds mindre hviletid til afkøling op igennem sædet, men det er altså en gadecykel og ikke en toppumpet racer som er mappet magert til max effekt og kører med fuldgas i længere tid ad gangen.
    Alle dommedagsprofeterne behøver ikke bilde dig ind at cyklen er ved at stille træskoene, for det er den IKKE.

    Det er selvfølgelig helt op til dig, men du kan roligt forvente at de begynder at tikke lidt hvis du går til max tolerance.
    En af årsagerne til Yamaha ikke stiller til max når cyklen er ny, er alle de reklamationer de så ville få på "raslende ventiler" hvor forhandleren så skal stå overfor kunden og sige "sådan skal den sige". Det er bare ikke så tjekket at få at vide med en kvart million kroner MC. :o)


  • #7   27. mar 2011 Det er ganske normalt at en ny motor med ventiler der skal stilles, skal have stillet ventiler en eller to gange inden for de første 30000 km... Det kan nemt tænkes.

    Årsagen er at ventilerne fra fabrikken ikke er pudset sammen med ventilsædet, så de rent faktisk ikke passer helt 100 % super perfekt. Det kommer de først til efter motoren har kørt nogle km.

    Og af naturlige årsager kommer de altid lidt op i sæde, når de blir passet til til sædet. smiley Derfor blir tolerancen lidt mindre.

    Men den der vil jeg ikke hidse mig op over. cyklen har kørt 15000 nu, og tror ikke det ændrer sig det store. Kør du din 2011 sæson og tjek det så igen til vinter. Hvis det er blevet nævneværdigt værre, så få dem stillet til den tid smiley


  • #8   27. mar 2011 Takker for svarene men nu bliver jeg godt nok i tvivl om hvad jeg skal gøre der er delte meninger..

    Andre der har en mening?


  • #9   28. mar 2011 Lad dem være, så længe motoren går fint, og tjek dem så igen til vinter.

  • #10   28. mar 2011 Hehe ja der var delte meninger om det. Men nu hvor jeg alligevel havde spillet den af valgt jeg at få dem stillet. Mangler lige 6 shims resten kunne jeg bytte rundt med så det passede. Så i morgen kan jeg begynde og samle den igen smiley

Kommentér på:
Mine ventiler går stramt! Yamaha r1 07

Annonce