affjedring og dens opsætning {{forumTopicSubject}}
Vel vidende at der er skrevet mange gode indlæg om emnet, gir jeg lige mit bud...
Opsætning af en motorcykel affjedring er en delicat affærer... besværligt og tidkrævende.
Først og fremmest kræver det at der erkendes et problem, er det over bump i vejen, bunder den ud med et brag eller slår den i styret eller røven så du er ved at forlade den.
Er det problemer ved topfart eller med en passager på??
Er den blød og svampet eller er den stenhård og ukomfortabel?
Der er to ender på den, og lad os begynde i fronten.
Forgaflen har en total vandring, fra helt trykket, sammen til helt rettet ud, for de fleste nyere cyklers vedkommende omkring 120 mm det mål skal findes ved at trække forhjulet fri af jorden og måle melle et punkt på gaffelbroen og et på bunden af benet.
Dernæst har cyklen en højde den står i .... uden belastning eller fører, måles samme sted.
træk det lille mål fra det store, så ved vi hvor meget gaflen kan vandre ud, det mål kaldes "hæng uden fører"!
Så måles samme mål, med "køreklar" fører, samme målepunkter, og det mål noteres, og trækkes fra det første mål, hvor gaflen var helt rettet ud.
Det mål kaldes "Hæng med fører"
Hængmål er som rettesno/tommelfingerregel disse, hvis vandringen er 120-130 mm
Uden fører 25-30mm
Med fører 35-40mm eller ca 1/3 af den totale gaffelvandring.
Hvad gør vi nu hvis de ikke passer?
Først og fremmest bringes "Hæng uden fører" til at passe, hvis det er for lille, løsnes fjederen i den forspændingsmekanisme der sidder på de fleste cykler på toppen af gaffelbenet.
Skrue skruen i bund, og tæl omgangene og skrue tilbage igen hvor du kom fra, sæt begge ben på samme antal omgange, og løsn dem så f.eks. 2 hele omgange.
Gyng med cyklen og mål "hæng uden fører" igen, nu bør cyklen være sunket i fjederen, og fortsæt til målet passer.
Derefter sætter føreren sig på, og "Hæng med fører" måles på ny...... hvis det mål IKKE passer, er fjederen IKKE korrekt til personen der kører cyklen...
Er hænget for lille er fjederen for stram, og synker den for meget, er fjederen for svag.
Samme procedure anvendes i bagenden, der sættes et pileformet klistermærke på anderøven, og der måles mellem bagaksel og pilen.
Hængmålene bag er uden fører 5-15mm og med fører 35-40mm
For cykler med anden vandring end 120-130 er målene foran uden fører 20-25% og med fører 30-35% af den totale vandring
Bagpå er tallene uden fører 5-15% og med fører 25-40% af den samlede vandring af bagsvingeren.
Grunden til at hænget er vigtigt er at cyklen skal kunne "nå" jorden, for baghjulets vedkommende når der bremses uden at hjulet løfter sig, og "logre" med halen
Og for forhjulets vedkommende, at der kan accellereres hårdt uden at hjulet letter fra jorden, det kan især mærkes ud af sving, ved en kraftig understyring.
Det var fjedrene..... så kommer ind og uddæmpning
Alle skruer måles indefra og ud.....både for og bag... det er nåleventilder som begrænser oliegennemsrrømning, og de må IKKE spændes hårdt i bund!
Sæt alle justeringer ca. midtvejs, og sæt en stripes om gaffel og dæmperstempel bag, og prøv så en hård opbremsning ved meget lav hastighed..... stripsen på gaflen må ikke bunde, og skal helst ende ca 1-2mm over der hvor gaflen selv bunder ud.
Prøv så en hurtig accelleration, stripsen bag, må ikke bunde ned i bump-stop gummiet...skal også standse ca 1-2 mm fra...
Resten er observation ved alm. eller hård kørsel.... accelleration ud af sving, understyrer den er uddæmpning som regel for stram.... hjulet "når" ikke ud på vejen hurtigt nok....
er det bagpå den skrider ved accelleration, er inddæmpningen sansynligvis for løs... dæmperen bunder, og cyklen fjedre i dækket, og deformationen for baghjulet til at føles fedtet.
Hele vandringen skal bruges, hæng målene skal passe, både med og uden fører...og cyklen skal føles rolig..
Prøv det!.....
Med venlig hilsen Mikael
maj 2009
Følger: 18 Følgere: 17 MC-er: 2 Emner: 16 Svar: 514
aug 2007
Følger: 4 Følgere: 72 MC-er: 9 Emner: 154 Svar: 2.174
mar 2006
Følger: 20 Følgere: 20 MC-er: 2 Emner: 40 Svar: 343
Må indrømme at sådan noget der for mig til at hoppe helt af pinden.
Er et rørebarn, skal røre/skrue og ha tegnet for at forstå.
Havde faktsik tænkt mig at tage FDM´s "opsætning af fjerder på mc" kursus til næste år.
Er der evt nogen der har været på det kursus, så giv gerne lige feedback til mig, evt i en PM.
Sry det kom med i din, udemærkede og meget tekniske tråd Mikael
maj 2009
Følger: 18 Følgere: 17 MC-er: 2 Emner: 16 Svar: 514
okt 2008
Følgere: 44 MC-er: 26 Emner: 23 Svar: 1.461
Fedt at bringe viden videre på den måde..
Det er et meget overset punkt..
Respekt herfra...
Men, intet passer til noget af det jeg kører på om vi taler om min lille eller store maskine. Det ved jeg da jeg selv har brugt oceaner af tid på mine opsætninger... men, for lige at kanaliserer dette fede indlæg til de rigtige modtagere..
Jeg er helt klar over at det heller ikke er skrevet til maskiner som mine, men kan du ikke lige kort fortælle hvilken kørestil/maskinetype du har skrevet det til?
apr 2009
Følger: 10 Følgere: 52 MC-er: 2 Emner: 191 Svar: 7.509
maj 2009
Følger: 18 Følgere: 17 MC-er: 2 Emner: 16 Svar: 514
Tak for rosen....
Det er primært alle cykler der er justerebare.....
bemærk at hængmål er i procent for alle dem der ikke har 120-130 mm gaffelvandring.....
Derudover er det heller ikke sikkert det passer til dig.... der er bare SÅ mange faktorer der spiller ind.....
Ellers er teksten primært bestemt dem der kører på noget der i mål og vægt, er indenfor "standard" motorcykel.
apr 2010
Følger: 2 Følgere: 9 Emner: 65 Svar: 2.648
det var sgu en god basisviden omkring "sag" der blev sluppet løs i et sprog de fleste kan forstå
ind og uddæmpning kan misforståes/fortolkes af folk der ikke har forståelse for affjedring og deres virkemåde , det er ikke ment som kritik men det skal lige tages med et gran salt , også med forbehold på kropsvægt kontra de monterede fjederes styrke
Tilmeldt:
dec 2007
Følger: 20 Følgere: 83 MC-er: 7 Emner: 633 Svar: 6.813
FEDEST ... Nu skal der sku prøve at justeres ..
maj 2009
Følger: 18 Følgere: 17 MC-er: 2 Emner: 16 Svar: 514
Alt skal passes ind til den enkelte, mht. vægt osv.....det der er beskrevet her, er en grundopsætning, skrevet som tommelfingerregel... der er det godt at gå ud fra...... derfter kommer alle de små justeringer, der tilpasser til den enkeltes behov og fornemmelse...
aug 2006
Følger: 12 Følgere: 11 MC-er: 1 Emner: 36 Svar: 287
(link fjernet)
(link fjernet)
http://aprilia.rsvmille.home.comcast.net/~aprilia.rsvmille/bikes/suspension_guide.htm
Øster
maj 2009
Følger: 18 Følgere: 17 MC-er: 2 Emner: 16 Svar: 514
En enkelt ting kan jeg skrive yderligere.... uddæmpning/rebound, må aldrig være mere stram i skruen end inddæmpning, idt cyklen så vil "trække sig ned" på ujævnt underlag, den skal gå nemmere på plads end ned i affjedringen, og cyklen skal, når den er sat, fjedere lige meget for og bag, når der trykkes ned på punktet mellem tank og saddel, det kræver et par stykker for at gøre denne test.... det er vigtigt at den ballance er tilstede.... ellers dykker cyklen i kurver, af centrifugalkraften, i den ender der er mest løs i inddæmpningen.
Jeg kan, hvis der er stemning for det, godt fortsætte med at skrive dybere ind om ændringer i cyklens tyngdepunkt, kædeliniens betydning for den bagerste affjedring osv.....?
Hilsen Mikael
Tilmeldt:
dec 2007
Følger: 20 Følgere: 83 MC-er: 7 Emner: 633 Svar: 6.813
Jeg vil gerne høre mere ..Men du kan jo også komme forbi så gir jeg kaffen Hæ Hæ
Jeg skal i nærmest fremtid have justeret på min da jeg føler den ikke gør som den skal .. ( Det er nærmest umuligt at skrive ) Men jeg tror den er for hård i for ..
jun 2006
Følgere: 2 MC-er: 2 Emner: 37 Svar: 378
http://www.onthethrottle.com/howto/setting-sag-is-the-first-order-of-suspension-business/
maj 2009
Følger: 18 Følgere: 17 MC-er: 2 Emner: 16 Svar: 514
affjedring og dens opsætning