{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.888 visninger | Oprettet:

affjedring og dens opsætning {{forumTopicSubject}}

Vel vidende at der er skrevet mange gode indlæg om emnet, gir jeg lige mit bud...


Opsætning af en motorcykel affjedring er en delicat affærer... besværligt og tidkrævende.

Først og fremmest kræver det at der erkendes et problem, er det over bump i vejen, bunder den ud med et brag eller slår den i styret eller røven så du er ved at forlade den.
Er det problemer ved topfart eller med en passager på??

Er den blød og svampet eller er den stenhård og ukomfortabel?


Der er to ender på den, og lad os begynde i fronten.

Forgaflen har en total vandring, fra helt trykket, sammen til helt rettet ud, for de fleste nyere cyklers vedkommende omkring 120 mm det mål skal findes ved at trække forhjulet fri af jorden og måle melle et punkt på gaffelbroen og et på bunden af benet.
Dernæst har cyklen en højde den står i .... uden belastning eller fører, måles samme sted.
træk det lille mål fra det store, så ved vi hvor meget gaflen kan vandre ud, det mål kaldes "hæng uden fører"!

Så måles samme mål, med "køreklar" fører, samme målepunkter, og det mål noteres, og trækkes fra det første mål, hvor gaflen var helt rettet ud.
Det mål kaldes "Hæng med fører"

Hængmål er som rettesno/tommelfingerregel disse, hvis vandringen er 120-130 mm

Uden fører 25-30mm
Med fører 35-40mm eller ca 1/3 af den totale gaffelvandring.

Hvad gør vi nu hvis de ikke passer?

Først og fremmest bringes "Hæng uden fører" til at passe, hvis det er for lille, løsnes fjederen i den forspændingsmekanisme der sidder på de fleste cykler på toppen af gaffelbenet.
Skrue skruen i bund, og tæl omgangene og skrue tilbage igen hvor du kom fra, sæt begge ben på samme antal omgange, og løsn dem så f.eks. 2 hele omgange.
Gyng med cyklen og mål "hæng uden fører" igen, nu bør cyklen være sunket i fjederen, og fortsæt til målet passer.

Derefter sætter føreren sig på, og "Hæng med fører" måles på ny...... hvis det mål IKKE passer, er fjederen IKKE korrekt til personen der kører cyklen...
Er hænget for lille er fjederen for stram, og synker den for meget, er fjederen for svag.

Samme procedure anvendes i bagenden, der sættes et pileformet klistermærke på anderøven, og der måles mellem bagaksel og pilen.

Hængmålene bag er uden fører 5-15mm og med fører 35-40mm

For cykler med anden vandring end 120-130 er målene foran uden fører 20-25% og med fører 30-35% af den totale vandring
Bagpå er tallene uden fører 5-15% og med fører 25-40% af den samlede vandring af bagsvingeren.


Grunden til at hænget er vigtigt er at cyklen skal kunne "nå" jorden, for baghjulets vedkommende når der bremses uden at hjulet løfter sig, og "logre" med halen
Og for forhjulets vedkommende, at der kan accellereres hårdt uden at hjulet letter fra jorden, det kan især mærkes ud af sving, ved en kraftig understyring.

Det var fjedrene..... så kommer ind og uddæmpning

Alle skruer måles indefra og ud.....både for og bag... det er nåleventilder som begrænser oliegennemsrrømning, og de må IKKE spændes hårdt i bund!

Sæt alle justeringer ca. midtvejs, og sæt en stripes om gaffel og dæmperstempel bag, og prøv så en hård opbremsning ved meget lav hastighed..... stripsen på gaflen må ikke bunde, og skal helst ende ca 1-2mm over der hvor gaflen selv bunder ud.

Prøv så en hurtig accelleration, stripsen bag, må ikke bunde ned i bump-stop gummiet...skal også standse ca 1-2 mm fra...


Resten er observation ved alm. eller hård kørsel.... accelleration ud af sving, understyrer den er uddæmpning som regel for stram.... hjulet "når" ikke ud på vejen hurtigt nok....

er det bagpå den skrider ved accelleration, er inddæmpningen sansynligvis for løs... dæmperen bunder, og cyklen fjedre i dækket, og deformationen for baghjulet til at føles fedtet.

Hele vandringen skal bruges, hæng målene skal passe, både med og uden fører...og cyklen skal føles rolig..

Prøv det!.....

Med venlig hilsen Mikael


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  affjedring og dens opsætning
  • #1   25. aug 2010 det er selvfølgelig en mundfuld..... spørg endelig og jeg vil svare så godt jeg kan....

  • #2   25. aug 2010 Kanon indlæg:-)

  • #3   25. aug 2010 Hvornår var det, du sagde du havde tid, til jeg kiggede forbi ? smiley
    Må indrømme at sådan noget der for mig til at hoppe helt af pinden.
    Er et rørebarn, skal røre/skrue og ha tegnet for at forstå.
    Havde faktsik tænkt mig at tage FDM´s "opsætning af fjerder på mc" kursus til næste år.
    Er der evt nogen der har været på det kursus, så giv gerne lige feedback til mig, evt i en PM.
    Sry det kom med i din, udemærkede og meget tekniske tråd Mikael smiley


  • #4   25. aug 2010 Det er sgu ok anders..... jeg holder gerne et kursus, saml nogle folk, så finder vi på noget...

  • #5   25. aug 2010 Heps...

    Fedt at bringe viden videre på den måde..
    Det er et meget overset punkt..
    Respekt herfra...

    Men, intet passer til noget af det jeg kører på om vi taler om min lille eller store maskine. Det ved jeg da jeg selv har brugt oceaner af tid på mine opsætninger... men, for lige at kanaliserer dette fede indlæg til de rigtige modtagere..
    Jeg er helt klar over at det heller ikke er skrevet til maskiner som mine, men kan du ikke lige kort fortælle hvilken kørestil/maskinetype du har skrevet det til?


  • #6   25. aug 2010 Godt indlæg! Tror lige jeg skal prøve.. Gad godt være med til et træf, men sjælland er sgu for langt væk!

  • #7   25. aug 2010 Hej Henrik.

    Tak for rosen....
    Det er primært alle cykler der er justerebare.....

    bemærk at hængmål er i procent for alle dem der ikke har 120-130 mm gaffelvandring.....

    Derudover er det heller ikke sikkert det passer til dig.... der er bare SÅ mange faktorer der spiller ind.....

    Ellers er teksten primært bestemt dem der kører på noget der i mål og vægt, er indenfor "standard" motorcykel.


  • #8   25. aug 2010 Mikael E

    det var sgu en god basisviden omkring "sag" der blev sluppet løs i et sprog de fleste kan forstå smiley

    ind og uddæmpning kan misforståes/fortolkes af folk der ikke har forståelse for affjedring og deres virkemåde , det er ikke ment som kritik men det skal lige tages med et gran salt , også med forbehold på kropsvægt kontra de monterede fjederes styrke





  • #9   25. aug 2010 Jeg har lige brugt 3 dage på nettet for et finde noget .. Og så kommer dette inlæg

    FEDEST ... Nu skal der sku prøve at justeres ..


  • #10   25. aug 2010 dingle

    Alt skal passes ind til den enkelte, mht. vægt osv.....det der er beskrevet her, er en grundopsætning, skrevet som tommelfingerregel... der er det godt at gå ud fra...... derfter kommer alle de små justeringer, der tilpasser til den enkeltes behov og fornemmelse...


  • #11   26. aug 2010 Læs det her...

    (link fjernet)

    (link fjernet)

    http://aprilia.rsvmille.home.comcast.net/~aprilia.rsvmille/bikes/suspension_guide.htm

    Øster


  • #12   26. aug 2010 Gode links, der iøvrigt gir god mulighed for "troubble shooting", og svar på hvad der kan/bør gøres for at komme problemet til livs....

    En enkelt ting kan jeg skrive yderligere.... uddæmpning/rebound, må aldrig være mere stram i skruen end inddæmpning, idt cyklen så vil "trække sig ned" på ujævnt underlag, den skal gå nemmere på plads end ned i affjedringen, og cyklen skal, når den er sat, fjedere lige meget for og bag, når der trykkes ned på punktet mellem tank og saddel, det kræver et par stykker for at gøre denne test.... det er vigtigt at den ballance er tilstede.... ellers dykker cyklen i kurver, af centrifugalkraften, i den ender der er mest løs i inddæmpningen.

    Jeg kan, hvis der er stemning for det, godt fortsætte med at skrive dybere ind om ændringer i cyklens tyngdepunkt, kædeliniens betydning for den bagerste affjedring osv.....?

    Hilsen Mikael


  • #13   26. aug 2010 Mikael E
    Jeg vil gerne høre mere ..Men du kan jo også komme forbi smiley så gir jeg kaffen Hæ Hæ

    Jeg skal i nærmest fremtid have justeret på min da jeg føler den ikke gør som den skal .. ( Det er nærmest umuligt at skrive ) Men jeg tror den er for hård i for ..



  • #14   27. aug 2010 Og en video til dem som ikke gider at læse.

    http://www.onthethrottle.com/howto/setting-sag-is-the-first-order-of-suspension-business/


  • #15   27. aug 2010 Så er sproget nok bare et problem for nogen*GG*.... fin video iøvrigt..!!


Kommentér på:
affjedring og dens opsætning

Annonce