{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
4.791 visninger | Oprettet:

Erfaring med lapning af dæk søges {{forumTopicSubject}}

Lorte dag....!
Har trukket et langt søm ud af mit sprit nye bagdæk, men med sømmet kom så også luften fra dækket... piiiiis.
Har læst en masse tråde på galleriet omkring lapning af MC dæk, men der er sgu delte meninger om det er vejen at gå.
Derfor ville jeg sætte pris på lidt kommentare fra folk, der har erfaringer for/imod lapning eller evt. proff. her på galleriet.

Til orientering er dækket et pilot road 2ct der nåede at køre 200 km.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Erfaring med lapning af dæk søges
  • #1   14. jun 2010 Lad din dækmand kigge på det

    og jeg finder lidt popcorn frem


  • #2   14. jun 2010 Har selv kørt på et lappet pilot power på min cbr 600. Ingen problem. Men spørg en FAGMAND om det kan lappes. Hvis han siger ok, så kan han gøre det uden at dækket bliver forringet...
    Ved godt der er mange der ikke tager chancen....


    Mvh
    en dæksmed fra det nordjyske!!!


  • #3   14. jun 2010 my 2 cents

    Kører du pænt - så er en lapning måske ok.

    Får den maks gas - så ville jeg sku altid spekulere på om lortet holdte. Selv med 130 på motorvejen ville jeg spekulere grusomt smiley

    Jeg ville skifte ...



  • HM
    HM Tilmeldt:
    apr 2006

    Følgere: 17 MC-er: 1 Emner: 21 Svar: 2.550
    #4   14. jun 2010 Hvor er dette søm gået ind- og hvordan (læs: vinkel mv.).
    Og hvor stor er dette søm?

    Jeg har selv kørt et listesøm direkte op i midten på et nyt Pilot Road CT2 - og efter lidt research såvel snak med Michelin's tekniske konsulent blev det til en omgang Dækpilot fra T.Hansen! Dette kørte jeg så med i hele levetiden på dækket... og det var beskedent langt over 20.000km.

    (maskinen var en Honda VFR800).

    Så hermed lidt respons fra den virkelige verden.... :o)

    (og Popcorn-underholdning til Grauballe....) smiley

    /h


  • #5   14. jun 2010 har lige selv haft det samme problem med mit bagdæk det havede kørt ca 2000km ,der blev sku sat et nyt dæk har aldrig lappe et mc dæk og kommer heller aldrig til det synes sku det er for farligt men som du selv siger det er der delte meninger om

  • #6   14. jun 2010 På en ZX9r med ca. 140hk kan en lap i bagdækket godt holde til brændere. ture på rullefeltet og +200km/t.
    Endnu en beretning fra det virkelige liv.

    Men det kommer an på hullets størrelse og hvor det sidder.


  • #7   14. jun 2010 200km??? Hold kæft hvor er det surt, det er jo lige ud af garagen..

    Personligt, uden erfaring, ville jeg ikke kunne lade være med at tænke på det hele tiden, men jeg er også en kylling..

    Jeg tror først om fremmest du skal afgøre det med dig selv


  • #8   14. jun 2010 Man må IKKE lappe et MC. Og dækfirmaer osv. anbefaler det heller ikke.
    De har endan sendt matrialle ud til forhandlere at DET MÅ DE IKKE. Det er farligt.


  • HM
    HM Tilmeldt:
    apr 2006

    Følgere: 17 MC-er: 1 Emner: 21 Svar: 2.550
    #9   14. jun 2010 Fenris: Show me the money.... ZZzz ZZzz ZZzz ......

  • #10   14. jun 2010 Fenris: Ikke korrekt. Det er i den grad lovligt at lappe et MC dæk, men igen, det kommer an på hullet og om karkassen har taget skade. Er de ting i orden kan det godt lappes uden det er på bekostning af sikkerheden. Selv en dækproducent som dunlop deler ikke din mening:
    http://www.dunlopmotorcycle.com/infocenter_tiretips.asp?id=30


  • #11   14. jun 2010 Fentis
    Tjek dine data!!!
    Der er MEGET skrappe regler for hvornår man må og omme må lappe sådan et dæk. Er man i tvivl så kasser dækket. Men lad nu din lokale (veludd) fagmand tjekke det. Resten er op til chaufføren...


  • #12   14. jun 2010 PS. Lapning med "skum", dæk.pilot eller hvad der nå står på bøtten er IKKE en godkendt lapning.

  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 281 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.701
    #13   14. jun 2010 Jeg har 3 gange kørt på et lappet bagdæk.

    Pirelli Dragon Corsa - det var slidt lidt fladt på midten da det tog en skarp sten op, så jeg vurderede at det ville være mest spas bare at tegne nogle sorte streger på vejen med det. I lappet tilstand holdt det til rådden kørsel i mere end 1500 km før det var slidt helt ned.

    Nummer 2 var et Pilot Power - det lappede jeg og smed på min baneged, og det kørte 15 pas på sturup i sommervarmen uden problemer. Det er siden sat på en kammerats stunt cykel og virker stadig den dag idag.

    Nummer 3 var et Metzeler Sportec M3 som fik jeg af en kammerat - det blev lappet på samme måde som de to første. Det nåede jeg at køre 8500km på før det så var slidt ned.

    Alle tre er lappet indefra - dvs en paddehat med vulkanisering som man trækker ud igennem dækket og skærer dutten af. Produktet er lavet af TipTop - dem der har lavet cykellapper i årevis...


  • #14   14. jun 2010 Fenris: Og hvis du læser det link jeg gav, ville du vide at dunlop mener det er sikkert at køre med 2 lapper i samme dæk.
    Håber godt nok, at man på din arbejdsplads er bedre til at give kunderne korrekt information og svar, frem for det du præstere på galleriet.


  • HM
    HM Tilmeldt:
    apr 2006

    Følgere: 17 MC-er: 1 Emner: 21 Svar: 2.550
    #15   14. jun 2010 Hov... fandt lige billederne af det berømte CT2 med over 22.500km på kroppen - hertil tilsat Dækpilot fra T.Hansen

    http://www.motorcykelgalleri.dk/html/alb_vis.asp?AlbumID=14302

    Søren (Sæby): Hvor er det lige den "lov" findes som der refereres til ? At en eller flere producenter skriver, at det ikke er tilladt at putte hunden i Microbølgeovnen betyder altså ikke... at det *er* en lov!

    Det siger sig selv at man end ikke prøver på at lappe/reppe' et dæk med langsgående flænge på 27cm... men der (kan) køres meget småt skidt op i ens dæk som fint kan fikses med simple metoder... og worst-case vil blot være en langsom sivning (og her taler jeg om små huller), hvilket man altid vil opdage ( = ingen fare på færde....). Alt efter hvad Rasmus har af hul...(og det har han så ikke svaret på endnu) kan det muligvis fikses...

    Respekt for holdninger - fint med det... men praksis siger bare noget andet! smiley


  • #17   14. jun 2010 Yderligere info:
    Sømmet var vel omkring 2mm tykt.
    Hullet er lige i center/midten af dækket og er gået stortset lige ind altså ikke skævt.
    Faktisk fik jeg øje på sømmet i dækket da cyklen holdt parkeret hjemme. Jeg valgte derefter at trække sømmet ud for at finde ud af om det havde penetreret dækket, ikke mindst fordi jeg ikke gad at tage på tur, og så strande langt hjemme fra med et fladt bagdæk. Dækket har altså ikke kørt så meget som en meter med manglende lufttryk og deraf ingen skader på karkassen.

    Kan se der stadig er mange holdninger til dette spørgsmål, men jeg sætter pris på de mange saglige og velbegrundede svar.


  • #18   14. jun 2010 Så er det frem med popcornene!!!!

    Har brugt det ULOVLIGE fra Tsvansen, som man propper i udefra!!!
    Har brugt den på MANGE dæk, og har fået at vide her inde 100 gange MINDST at det er sygt´, og uforsvarligt!!

    MEN ingen har endnu kunnet fortælle om en hvor det gik galt..

    IFLG loven, skal der lappes indefra, men en prop, hvis jeg husker rigtigt..

    Jeg har lappet MANGE dæk udefra, nogle har kørt på bane, min egen punkterede dagen efter jeg fik skiftet det er 1 mdr. siden. cyklen har siden da, rundet 200 flere gange med proppen i..der sker ikke noget nu eller i fremtiden!!
    Har selv kørt med ,eller venner kørt med mere end 20 lappede MC dæk (med de propper fra Thansen,) samt masser af bildæk!!

    Det er IKKE bevis for at det er sikkert, MEN jeg påstår, at er det brugt rigtigt, virker det lige så godt som det andet!!

    MEN ellers få det lappet hos en dækmand!!

    checker altid løbende mit dæktryk, og ingen af de lappede har tabt tryk..
    MEN husk, det er kun der hvor huller er i dækkets trædeflade, du skal lappe det!!


    Jesper, med ekstra popcorn!!


  • #19   15. jun 2010 Damn i lever farligt alle sammen, tænk at chancen for at få jeres popcorn galt i halsen er mindst 1000 gange større end at er lappet dæk skulle springe....

    Lap det udefra med snot fra thansen og spar de penge ellers så køber jeg gerne dit dæk for et par hundrede kroner


  • HM
    HM Tilmeldt:
    apr 2006

    Følgere: 17 MC-er: 1 Emner: 21 Svar: 2.550
    #20   15. jun 2010 Yeah... Herligt Jesper LS! Så fik vi også indlejret snot-stængerne fra T.Hansen i denne debat! smiley

    Altid rart at læse om nogle praktiske erfaringer fra den virkelige verden - og ikke de politiske og etiske holdnings-har-ikke-prøvet-men-syns-noget-om-emnet....

    Friske Popcorn hentet fra Micro'en... smiley


  • #21   15. jun 2010 Synes desværre efterhånden der er mange der har "erfaringer" de øser ud af som bygger mere på fordomme end egentlige erfaringer.
    Når man nu skal spille smart og henvise til love og regler, så burde man jo vedhæfte et link til at underbygge sin påstand.

    I denne søgen efter link ville de fleste så også blive lidt klogere på deres "erfaringer"

    Jeg har selv kørt med et lappet baghjul på min ZXR. Lappet indefra af en dækmand. Og hans påstand var at det holdt mindst lige så godt som før hullet blev lappet. Eneste årsag til at jeg skiftede dæk efter utallige km kørsel var pga alder på dækket!
    Har også kørt til Prag og tilbage igen på et dæk med dækskum i. No problems at all.
    Giver -J1-MCL- ret: Der er større risiko for blive kvalt i pop corn end at en ordentligt udført lap ikke holder


  • #22   15. jun 2010 jeg har da også intil nu kørt 8000 km med en prop idækket. altså en den slags der sættes i indefra. har flere gange haft oppakning og passagerer med uden problemer. mange mener også herinde at det var uforsvarligt. men jeg fik det ordnet ved en prof dækmand. og når profferne siger det er ok stoler jeg på det. nu står dækket også for udskiftning. men det er mest pga slid. der er ikke skaft mønster tilbage i midten.

    desuden har min bil nu kørt 13000 km med skum. og det fejler heller ikke noget.


  • #23   15. jun 2010 Som sagt i en tidligere tråd, så er der kun 2 typer der fraråder lapning af et MC-dæk.
    1: Dem der sælger dæk
    2: Dem der ikke ved hvad de taler om.


  • #24   15. jun 2010 Jeg har selv for nylig lappet mit baghjul på min cykel.
    Lappede det på traditionel måde med at trække en lap i indefra, og det har sidenhen kørt ihvertfald 500 km med to på uden dækket på nogen måder har vist tegn på svagheder eller begyndende buler på dækket.

    Hvis du ikke har kørt på dækket uden luft, og dækket ellers ikke har taget skade, så træk du roligt en lap i indefra, det ville jeg overhovedet ikke frygte.

    Medmindre du kører 250 kmt 75 % af tiden du sidder på cyklen...

    Lap det, og hold så øje med det engang i mellem, tjek jævnligt dæktryk, og mærk om der blir buler på dækket omkring lappen. så længe der ikke er tegn på buler og du ellers holder det rigtige dæktryk, så kør du bare roligt videre på det.


  • #25   15. jun 2010 Jeg har ingen erfaring fra mc dæk.
    Men lappede for nogle år siden et scooterdæk - (den kørte da 80 km/t på toppen jow jow..) - det holdte til scooteren blev solgt et års tid senere (vel 8000 km senere). Så min erfaring ved lav hastighed, og køretøjets vægt er god.

    Dækket blev forresten lappet med de der ting man skubber ind, og så trækker ud, og snitter det der stritter ud væk. - Tip top syntes jeg at have læst et sted.

    Men jeg ville nu lige køre forbi en dækmand, tag enten dækket, eller et billed med - de fleste dæk-sælgere plejer at være flinke til at hjælpe - så ved de jo hvor du henvender dig når du skal have nye dæk på smiley


  • #26   15. jun 2010 Man kan sagtens lappe et dæk, hvis det er et rent hul i dækkets trædeflade, men det bør lappes indefra, med en ordelt lap, der ikke kan ryge igennem og son vulkaniseres fast. Holder mindst lige så godt som et ubeskadiget dæk, men få det nu vurderet ordentligt.

    Og lad så være med at skælde Fenris ud:-)

    han har - alt andet lige - del i en forretning, der skal løbe rundt:-)


  • #27   15. jun 2010 Nu skriver knud, med vulcanisering.

    For dem der ikke kender det fra Thansen, fungerer det på følgende måde!!
    Fjern emnet (hav trykluft tæt ved)
    Tag det "bor" der medfølger sættet, og bor huller op med det, kom vulkaniserings midel på boret, når du bruger det....

    efterlad boret i hullet, og tryk dæktryk op til minimum 1,5 bar, gerne 2

    Tag en af de "pinde" og prop den gennem øjet på special værktøjet. kom vulkaniserings midel ud over.

    Fjern boret, og pres hurtigt gummi pinden ind igennem hullet (der skal bruges kræfter. tryk den ca. 2/3 del ind drej håndtaget en kvart omgang, og træk det så ud. Proppen bliver sidende..

    Vent 1 minut, og press så korrekt dæktryk i, skær overskydende gummi væk, og check med væske, om det holder tæt!!

    SÅ der var lige en hurtig vejledning, i hvordan jeg lærte at bruge det i tyskland, om det er rigtigt?? ved jeg ikke MEN det virker!!!


  • #28   15. jun 2010 glemte at skrive, proppen ligger dobbelt, når man stikker den ind!!

  • HM
    HM Tilmeldt:
    apr 2006

    Følgere: 17 MC-er: 1 Emner: 21 Svar: 2.550
    #29   15. jun 2010 Ej altså... Jeg er slet ikke løbet tør for Popcorn eller Cola! Det er noget af en sløv debat vi har kørende... måske fordi varmen er retur? Eller måske fordi der er VM i rund død kohud?

    Psssst... Psssst... Sådan lyder det når man lapper sit dæk med Dækpilot fra T.Hansen... det er fint... og det virker! Alt det pjat med gummi-snot og lap...hvad skal det til for? Alt for meget bøvl og besvær... Sådan har jeg det forøvrigt også med haven... hvis ikke det kan sprøjtes væk... så gider jeg altså ikke!

    smiley

    PS: Jeg håber altså Sverige vinder VM!


  • #30   18. jun 2010 Update:
    Har fået lappet dækket ved en proff og det lader til at holde fint så nu må det gode vejr gerne komme igen.


Kommentér på:
Erfaring med lapning af dæk søges

Annonce