{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.511 visninger | Oprettet:

Motor meget hård at tørne {{forumTopicSubject}}

Hej
Historien i korte træk, min mc gik ud da jeg skulle sætte i gang el starteren virkede meget svag da jeg skulle starte den. Jeg spurgte derfor i denne tråd http://www.motorcykelgalleri.dk/html/for_messageDetail.asp?MSG_ID=141731 og fik undersøgt startermotoren. Det viste sig så at startermotoren ikke fejler noget, men at motoren går meget stramt.
Den er næsten umulig at tørne, men kan dog dreje rundt. Den går bare alt for stramt, jeg har før kunnet løbe den i gang i andet gear uden problemer, men nu blokere den bare hjulet, i 6. gear kan motoren dog godt løbe rundt. Det skal nævnes at det ikke gør nogen nævneværdig forskel at tage tændrørene af.
Der er nok olie og vand på og den var ikke for varm. Jeg stillede ventiler og skiftede svinghjul og stator for 140 km siden pga. løse magneter, men jeg kan ikke se at det skulle have noget med det her at gøre.

Er der nogen der har en ide om hvad det kan være?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Motor meget hård at tørne
  • #1   16. maj 2010 Tror desværre at du skal have kigget på stempel/cylindervæg.... smiley

  • #2   16. maj 2010 til sammenligning prøvede jeg at tørne min sv 1000 i 1 første gear uden tændrør i og det gik ganske let...

    så tror desværre noget er galt inden i motoren, hvad det er skal jeg dog ikke kunne sige,,,


  • #3   16. maj 2010 Motoren kan også være fyldt med benzin fra en defekt hane
    så er den også umulig at dreje rundt


  • #4   16. maj 2010 Jeg er ret sikker på at der er noget galt, for den var ikke nær så hård at tørne da jeg stillede ventiler. Jeg har bare ingen ide om hvad der er galt og om den kan laves eller jeg skal finde en anden motor.
    Oliestanden står nogenlunde korrekt i glasset og benzinhanene virker desværre som den skal, det havde ellers været en god forklaring.


  • #5   16. maj 2010 Hvad når den kommer i gang. Kører den fint nok så eller hvad?

  • #6   16. maj 2010 okay , kan være dine ventiler stod åbne før konstant smiley
    så nu er der ligefrem kompression på grisen smiley


  • #7   16. maj 2010 Urban, Citat : " Det skal nævnes at det ikke gør nogen nævneværdig forskel at tage tændrørene af."





  • #8   16. maj 2010 Dennis H
    Den går så stramt at starter motoren ikke har nogen chance for at trække den rundt hurtigt nok, så den kan ikke starte smiley

    UrbanViking ...... SpiriLLeN .
    Desværre ikke, faktisk stod de fleste en smule for stramt og en enkelt udstødningsventil lidt for løst, så udover at den ikke tikkede bagefter, gjorde det ikke nogen forskel, desuden gør det heller ikke nogen forskel at tage tændrøret af og det kom først 140 km efter jeg stillede ventiler.


  • #9   16. maj 2010 nårh avs , den lyder dyr .....
    af med ventildækslet igen og kig ned om du kan have glemt noget værktøj
    smiley
    men den kørte før du rodede med ventiler ?


  • #10   16. maj 2010 Den kørte fint både før og efter jeg stillede ventiler, altså bortset fra at den tikkede en smule før.

  • #11   16. maj 2010 af med svinghjulets dæksel igen og tjek det sidder fast på krumtappen
    og dræn olien af , tjek for unormalt store alu.metalspåner i olien = ren aftapningsbeholder
    evt. også af med filteret


  • #12   16. maj 2010 Svinghjulet er tjekket, det sidder som det skal. Jeg vil prøve at tappe olien af og se hvordan den ser ud.

  • #13   16. maj 2010 Simon - Nu har du ikke stillet ventiler så der ikke er for lidt spillerum? Den holder op med at tikke hvis du ikke stiller ventilerne..

    Den skal helst sige noget fra ventilerne...


  • #14   16. maj 2010 Biker Kjøller ™
    Det skal naturligvis ikke kunne sige 100 %, men jeg strammede kun en enkelt ventil og det var også den eneste der tikkede før. Jeg løsnede faktisk en del af de andre ventiler da de stod til den stramme side. de skal stå på 0,13 til 0,18 og 0,18 til 0,23 og jeg stillede alle til henholdsvis 0,15 og 0,20 så jeg have lidt fejlmarken på begge retninger.

    UrbanViking ...... SpiriLLeN .
    Jeg har nu tjekket olien. En køkkensti fiskede ca. 20 små jernflager fra. Da var alle sammen meget tynde og de fleste omkring 1 mm i længde og brede, et par stykker var dog 2-2.5 mm lange.


  • #15   16. maj 2010 smiley æv hmm lyder som et leje der er rendt varmt pga dårlig smøring
    eller et leje der er smuttet rundt i lejeskålen smiley


  • #16   16. maj 2010 Jeg har flere billeder af hvordan dit bundkar ser ud , tror du skal tage en kold tyrker og lidt mod til , af med bundkaret og kikke på dine lejepanner , på krumbassen , og er krumtappen blevet blå kan den ikke redes , så er det sagt
    Prøvede det selv et par gange sidste år smiley


  • #17   16. maj 2010 Ja du bliver nød til at hive motoren ud af cyklen, den kan altså ikke køre med den før den bliver lavet.
    Lyder som et krumtaps leje der har kørt en tur rundt som ByVikingen også siger.


  • #18   16. maj 2010 Jeg kan se at jeg skrevet forkert, der skulle stå ca. 10 jernflager, ikke 20, men det gør nok ikke den store forskel desværre smiley
    Den havde ellers fået dyr Castol olie og olietrykket var også i orden. Hvis lejet er smuttet rundt i lejeskålen, kan den så reddes?


  • #19   16. maj 2010 afhænger af farven og hvor meget der er revet rundt smiley


  • #20   16. maj 2010 Når først den er begyndt at køre stram ligge dobbelt er løbet kørt , hvis du sætter nye lejepanner i bliver de slidt ned på 10 km igen og næste gang har du en plejestang ud gemmen siden , så er den bare det mindste blå er løbet kørt

    Ja sry. for at tage sorgerne på forskud , men er næsten 100 % sikker i min sag


  • #21   16. maj 2010 lige den motor der har det med at kunne blive skæv på krumtappen måske derfor er den svær at turne

  • #22   16. maj 2010 tja der står nok ny krumtap og lejer på menuen, evt en ny motor

  • #23   16. maj 2010 Hvis der skal laves så meget, så kan det vist ikke svare sig at lave på den motor. Kan årsagen til at lejet er røget at den har kørt med et svinghjul i ubalance nogle hundrede km?

  • #25   16. maj 2010 Simon ja det lyder meget sansynligt , der skal ikke ret meget til
    Derfor ser du også ganske små borehuller i svinghjulet bare for at fjerne 1 g så de er i balance

    men få lortet skilt ad det kunne jo være .................... og kom med en tilbage meldning gerne med billeder


  • #28   17. maj 2010 Svinghjulet blev taget af med den korrekte aftrækker og en luft slagnøgle. Det gamle svinghjul der sad på til indtil for 140 km siden. Da det gamle svinghjul sad på(som havde smidt en magnet), havde en del vibrationer, især omkring 4500 rpm. Da det nye svinghjul kom på, forsvandt størstedelen af vibrationerne. Jeg ved ikke hvor længe jeg havde kørt med det defekte svinghjul, sikkert omkring 500 km, måske mere.
    Det nye svinghjul var et til en nyere Gpz som var blevet modificeret efter en guide der lå på et engelsk gpz 500 forum og flere andre kører med et modificeret svinghjul uden problemer. Det er muligt at den ikke er 100 % afbalanceret efter den blev modificeret, men det skulle ifølge "eksperterne" fra det engelske gpz forum ikke være et problem.


  • #29   17. maj 2010 Af med bundkaret, og checke den krumtap, lyder ret plausipelt!!

    MÅSKE du er heldi at finde en motor med smadret gear eller lignende, til en MEGET billig pris, herhjemme, så det kan betale sig at flytte den over!

    Krydser fingre!!


  • #30   17. maj 2010 Det lyder til at det er hovedelejerne der er gået, da den er er stram at tørne rundt. Har selv samme problem.

  • #31   17. maj 2010 har prøvet det samme med min gamle gpz. Det var nogen bolte der har løsnet sig inde i svinghjulet (de sad i forbindelse med elstartertandhjul)... skil den ad og se om alle bolte sidder fast... giv dem loctite!

  • #32   22. maj 2010 Update
    Det var en af boltene der holdte starterkomlingen der var kravlet ud og var kværnet helt i stykker imod tandhjulet.
    Jeg tog starterkoblingen fra det gamle svinghjul og satte på og gav alle tre bolte en gang thansen gevindlim, så nu håber jeg at de bliver der denne gang.Så ellers slibe kraterne af tandhjulet og en gang 15w 40 bilolie på(det var lige hvad jeg havde) og så startede den næsten med det samme og kørte 30 km uden problemer.


  • #33   23. maj 2010 JEG SAGDE DET JO!!!!!!!!!

  • #34   23. maj 2010 DEJLIGT, når man bliver positivt overrasket!!


  • #35   23. maj 2010 SUPER cool smiley

    dejlig sæsonstart trods alt men få nu skiftet den olie så din kobling ikke begynder at fedte
    bilolie additiverne er ikke gode ved dine koblingsplader !


  • #36   23. maj 2010 J1 - MCL
    Ja det gjorde du og jeg undskylder at jeg udelukkede det, men før svinghjulet blev taget af kunne man ikke se det og det virkede til at skruerne sad godt nok da det andet svinghjul kom på, det gjorde de så bare ikke, men mon ikke det holder nu når det har fået låsevæske.

    Urbanviking
    Jeg ved godt at bilolie ikke er optimalt og jeg skifter det også på tirsdag når jeg kan få fat i noget olie, men jeg kunne bare ikke lade den stå uden at vide om den kunne køre eller ej og det var kun mineralsk olie, så jeg satsede lidt på at der var sparet på additiverne.


  • #37   23. maj 2010 I det mindste stod du ikke som mig og gjorde det midt ude på en spansk hede, 100km fra den nærmeste civilisation :S Min havde dog blokeret under kørslen så det blev noget mere spektakulært!

    Man skal jo altid starte med typefejl smiley


  • #38   23. maj 2010 J1 - MCL
    Den lyder noget mere træls end mit gør. Kunne du holde motorcyklen oppe da det skete?
    Jeg er også glad for at det skete i tomgang og ikke to min før da jeg lå med omkring 110 på en landevej.


  • #39   23. maj 2010 Ja nu var det ikke værre end at jeg kunne tage kobling, men fik godt nok et chok. Og så var da det eat jeg stod midt ude i ingenting... men heldigvis havde jeg noget værktøj og nogen bolte... at jeg så startede med at pille ventildækslet var så bare dumt når man nu tænker tilbage smiley

  • #40   24. maj 2010 dejligt at høre at det kører igen, og dejligt at få update på sådan en tråd smiley

Kommentér på:
Motor meget hård at tørne

Annonce