Motor meget hård at tørne {{forumTopicSubject}}
Hej
Historien i korte træk, min mc gik ud da jeg skulle sætte i gang el starteren virkede meget svag da jeg skulle starte den. Jeg spurgte derfor i denne tråd http://www.motorcykelgalleri.dk/html/for_messageDetail.asp?MSG_ID=141731 og fik undersøgt startermotoren. Det viste sig så at startermotoren ikke fejler noget, men at motoren går meget stramt.
Den er næsten umulig at tørne, men kan dog dreje rundt. Den går bare alt for stramt, jeg har før kunnet løbe den i gang i andet gear uden problemer, men nu blokere den bare hjulet, i 6. gear kan motoren dog godt løbe rundt. Det skal nævnes at det ikke gør nogen nævneværdig forskel at tage tændrørene af.
Der er nok olie og vand på og den var ikke for varm. Jeg stillede ventiler og skiftede svinghjul og stator for 140 km siden pga. løse magneter, men jeg kan ikke se at det skulle have noget med det her at gøre.
Er der nogen der har en ide om hvad det kan være?
okt 2006
Følger: 9 Følgere: 8 MC-er: 3 Emner: 11 Svar: 297
aug 2007
Følger: 53 Følgere: 102 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 226 Svar: 3.253
så tror desværre noget er galt inden i motoren, hvad det er skal jeg dog ikke kunne sige,,,
feb 2006
Følger: 176 Følgere: 165 MC-er: 10 Emner: 207 Svar: 12.523
så er den også umulig at dreje rundt
aug 2008
Følger: 3 Følgere: 3 MC-er: 3 Emner: 41 Svar: 527
Oliestanden står nogenlunde korrekt i glasset og benzinhanene virker desværre som den skal, det havde ellers været en god forklaring.
okt 2005
Følger: 8 Følgere: 7 MC-er: 2 Emner: 17 Svar: 506
feb 2006
Følger: 176 Følgere: 165 MC-er: 10 Emner: 207 Svar: 12.523
så nu er der ligefrem kompression på grisen
okt 2006
Følger: 9 Følgere: 8 MC-er: 3 Emner: 11 Svar: 297
aug 2008
Følger: 3 Følgere: 3 MC-er: 3 Emner: 41 Svar: 527
Den går så stramt at starter motoren ikke har nogen chance for at trække den rundt hurtigt nok, så den kan ikke starte
UrbanViking ...... SpiriLLeN .
Desværre ikke, faktisk stod de fleste en smule for stramt og en enkelt udstødningsventil lidt for løst, så udover at den ikke tikkede bagefter, gjorde det ikke nogen forskel, desuden gør det heller ikke nogen forskel at tage tændrøret af og det kom først 140 km efter jeg stillede ventiler.
feb 2006
Følger: 176 Følgere: 165 MC-er: 10 Emner: 207 Svar: 12.523
af med ventildækslet igen og kig ned om du kan have glemt noget værktøj
men den kørte før du rodede med ventiler ?
aug 2008
Følger: 3 Følgere: 3 MC-er: 3 Emner: 41 Svar: 527
feb 2006
Følger: 176 Følgere: 165 MC-er: 10 Emner: 207 Svar: 12.523
og dræn olien af , tjek for unormalt store alu.metalspåner i olien = ren aftapningsbeholder
evt. også af med filteret
aug 2008
Følger: 3 Følgere: 3 MC-er: 3 Emner: 41 Svar: 527
mar 2007
Følger: 32 Følgere: 377 MC-er: 4 Emner: 72 Svar: 1.576
Den skal helst sige noget fra ventilerne...
aug 2008
Følger: 3 Følgere: 3 MC-er: 3 Emner: 41 Svar: 527
Det skal naturligvis ikke kunne sige 100 %, men jeg strammede kun en enkelt ventil og det var også den eneste der tikkede før. Jeg løsnede faktisk en del af de andre ventiler da de stod til den stramme side. de skal stå på 0,13 til 0,18 og 0,18 til 0,23 og jeg stillede alle til henholdsvis 0,15 og 0,20 så jeg have lidt fejlmarken på begge retninger.
UrbanViking ...... SpiriLLeN .
Jeg har nu tjekket olien. En køkkensti fiskede ca. 20 små jernflager fra. Da var alle sammen meget tynde og de fleste omkring 1 mm i længde og brede, et par stykker var dog 2-2.5 mm lange.
feb 2006
Følger: 176 Følgere: 165 MC-er: 10 Emner: 207 Svar: 12.523
eller et leje der er smuttet rundt i lejeskålen
jun 2009
Følger: 44 Følgere: 54 MC-er: 2 Emner: 351 Svar: 2.610
Prøvede det selv et par gange sidste år
jul 2008
Følger: 2 Følgere: 17 MC-er: 1 Emner: 47 Svar: 4.777
Lyder som et krumtaps leje der har kørt en tur rundt som ByVikingen også siger.
aug 2008
Følger: 3 Følgere: 3 MC-er: 3 Emner: 41 Svar: 527
Den havde ellers fået dyr Castol olie og olietrykket var også i orden. Hvis lejet er smuttet rundt i lejeskålen, kan den så reddes?
feb 2006
Følger: 176 Følgere: 165 MC-er: 10 Emner: 207 Svar: 12.523
jun 2009
Følger: 44 Følgere: 54 MC-er: 2 Emner: 351 Svar: 2.610
Ja sry. for at tage sorgerne på forskud , men er næsten 100 % sikker i min sag
dec 2005
Følger: 12 Følgere: 21 MC-er: 2 Emner: 15 Svar: 1.810
jul 2008
Følger: 2 Følgere: 17 MC-er: 1 Emner: 47 Svar: 4.777
aug 2008
Følger: 3 Følgere: 3 MC-er: 3 Emner: 41 Svar: 527
jun 2009
Følger: 44 Følgere: 54 MC-er: 2 Emner: 351 Svar: 2.610
Derfor ser du også ganske små borehuller i svinghjulet bare for at fjerne 1 g så de er i balance
men få lortet skilt ad det kunne jo være .................... og kom med en tilbage meldning gerne med billeder
aug 2008
Følger: 3 Følgere: 3 MC-er: 3 Emner: 41 Svar: 527
Det nye svinghjul var et til en nyere Gpz som var blevet modificeret efter en guide der lå på et engelsk gpz 500 forum og flere andre kører med et modificeret svinghjul uden problemer. Det er muligt at den ikke er 100 % afbalanceret efter den blev modificeret, men det skulle ifølge "eksperterne" fra det engelske gpz forum ikke være et problem.
mar 2007
Følger: 15 Følgere: 13 MC-er: 5 Emner: 184 Svar: 4.936
MÅSKE du er heldi at finde en motor med smadret gear eller lignende, til en MEGET billig pris, herhjemme, så det kan betale sig at flytte den over!
Krydser fingre!!
aug 2005
Følger: 9 Følgere: 10 MC-er: 3 Emner: 42 Svar: 256
okt 2005
Følger: 77 Følgere: 75 MC-er: 5 Emner: 187 Svar: 2.907
aug 2008
Følger: 3 Følgere: 3 MC-er: 3 Emner: 41 Svar: 527
Det var en af boltene der holdte starterkomlingen der var kravlet ud og var kværnet helt i stykker imod tandhjulet.
Jeg tog starterkoblingen fra det gamle svinghjul og satte på og gav alle tre bolte en gang thansen gevindlim, så nu håber jeg at de bliver der denne gang.Så ellers slibe kraterne af tandhjulet og en gang 15w 40 bilolie på(det var lige hvad jeg havde) og så startede den næsten med det samme og kørte 30 km uden problemer.
okt 2005
Følger: 77 Følgere: 75 MC-er: 5 Emner: 187 Svar: 2.907
mar 2007
Følger: 15 Følgere: 13 MC-er: 5 Emner: 184 Svar: 4.936
feb 2006
Følger: 176 Følgere: 165 MC-er: 10 Emner: 207 Svar: 12.523
dejlig sæsonstart trods alt men få nu skiftet den olie så din kobling ikke begynder at fedte
bilolie additiverne er ikke gode ved dine koblingsplader !
aug 2008
Følger: 3 Følgere: 3 MC-er: 3 Emner: 41 Svar: 527
Ja det gjorde du og jeg undskylder at jeg udelukkede det, men før svinghjulet blev taget af kunne man ikke se det og det virkede til at skruerne sad godt nok da det andet svinghjul kom på, det gjorde de så bare ikke, men mon ikke det holder nu når det har fået låsevæske.
Urbanviking
Jeg ved godt at bilolie ikke er optimalt og jeg skifter det også på tirsdag når jeg kan få fat i noget olie, men jeg kunne bare ikke lade den stå uden at vide om den kunne køre eller ej og det var kun mineralsk olie, så jeg satsede lidt på at der var sparet på additiverne.
okt 2005
Følger: 77 Følgere: 75 MC-er: 5 Emner: 187 Svar: 2.907
Man skal jo altid starte med typefejl
aug 2008
Følger: 3 Følgere: 3 MC-er: 3 Emner: 41 Svar: 527
Den lyder noget mere træls end mit gør. Kunne du holde motorcyklen oppe da det skete?
Jeg er også glad for at det skete i tomgang og ikke to min før da jeg lå med omkring 110 på en landevej.
okt 2005
Følger: 77 Følgere: 75 MC-er: 5 Emner: 187 Svar: 2.907
jun 2008
Følger: 4 Følgere: 76 MC-er: 15 Emner: 47 Svar: 2.835
Motor meget hård at tørne