{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  + eller - først ?
  • #1   9. apr 2010 minus af først og plus først på..

• #2   9. apr 2010 Den pol, der går til stel, skal ALTID af først og på sidst. Næsten alt pånær antikke englændere har minus til stel

• #3   9. apr 2010 Jeg har altid gjort det omvendt? Aldrig sket noget der...

• #4   9. apr 2010 Jeg har en huske regel når batteri skal tilsluttes..
    # "FF" = FARVEN FØRST

Og stel af først ved afmontering. Lige omvendt

• #5   9. apr 2010 Lund

Det også hvis man er uheldig der sker noget... Altså, har du stel på batteri og din plus pol rammer uheldigt. Så sker der kortslutning...

• #6   9. apr 2010 tak det vil jeg lige tatovere bag øret smiley

• #7   9. apr 2010 hvis i vil høre min mening (og den mener jeg selv er fornuftig i og med jeg er uddannet indenfor elektronik) så er rækkefølgen bedøvende ligegyldig da du har afbrudt kredsløbet så snart du har fjernet bare en af ledningerne.

ENESTE tidspunkt hvor det har noget at sige er når man sætter startkabler på et tomt batteri, men det skyldes at man kan slippe afsted med at slutte kredsløbet væk fra batteriet, altså ved at sætte menus på til sidst og så gøre det på stel og ikke på batteripolen.

så HVIS nogen mener at de vil gøre noget ud af det så sæt plus polen på, afmonter stelkablet på stel, monter det på batteriet og så monter stelkablet på stel igen. hvis man som mig IKKE gider gøre dette så kan rækkefølgen være underordnet smiley

• #8   9. apr 2010 Andreas the BAD:

I teorien er jeg enig med dig, men jeg har desværre brændt mere end en elektronisk kreds ved at tro på den teori, så det gør jeg ikke mere.

Selv rekativ gamle MC-er har visse kredse, som kan være temmelig sarte, når man trækker gnister.

• #9   9. apr 2010 Andreas, der er vel ikke sikring mellem - pol og stel??? er det ikke bare en tyk ledning der går der? derfor har jeg aldrig fattet det med at man skal forbinde minus ledning på stel og ikke bateriet direkte...???

• #10   9. apr 2010 Grunden til at man bør pille minus polen af først er, at hvis man skulle være så uheldig at ramme stellet, eller andre ledende ting, mens man skruer, så sker der ikke noget.
    Men gør man det med plus polen, og gaffel-nøglen rammer stel, så har man lavet en direkte kortslutning af batteriet, og det kan godt sige BANG. smiley

• #11   9. apr 2010 Pardon my French... men alt det pjat med at man risikerer at brænde det ene og det andet af ved at sætte plus til først, det giver jeg ikke en sk.. for. Strømmen løber ikke pludseligt den forkerte vej og rister et kredsløb eller lignende fantasihistorier man ofte hører rundt omkring. Med mindre man selvfølgelig har vendt polerne om, men så er man også en klaphat smiley

Grunden til at man gør det er, at HVIS der sker en kortslutning og/eller batteriet er defekt og eksploderer, så står man ikke med ansigtet nede i det imens det sker.

• #13   9. apr 2010 Damn mange grunde lol. edt eneste, som JEG kan se er vigtigt ER:

Hvis du sætter din fastnøgle/skruetrækker/øljern eller lignende på PLUS først, og så med samme værktøj også rammer en stel ved et uheld (det er sket for MANGE personer) har du en usikret/ubeskyttet kortslutning. det KAN koste alt fra et eksploderet batteri, med personskade til følge. TIL et lille mærke, på kontaktpunktet, og en lille forskrækkelse, da der kommer en seriøs gnist!!

Tager du minus først, og rammer stellet med nøglen (som beskrevet under plus) så sker der INTET da der jo allerede ER en forbindelse mellem stel og minus!!

NÅR minus så er afmonteret, og du tager plus, og laver den ovenforbeskrevede forbindelse med nøglen, mellem plus og stel, sker der INTET, da minus på batteriet ikke længere et forbundet til stel smiley

Var et skåret korrekt ud i pap?

• #15   9. apr 2010 smiley

Kommentér på:
+ eller - først ?

Annonce