{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
5.314 visninger | Oprettet:

Gearskifte problemer fra 1 til 2 {{forumTopicSubject}}

Hej Folkens,

Jeg har kigget lidt rundt på forum for at se hvad folk generelt kommer med af løsninger for gear skift problemer, men ingen kommer med noget som jeg ikke allerede har prøvet, nemlig virker det som om at der er enighed om at olien har stor betydning.

Jeg købte min 08 bandit som ny sidste sæson og oplevede da det blev en smule koldt at jeg fik problemer med at skifte gear fra 1 til 2. Min MC pusher, lydmuren i stenløse, sagde at det kunne skyldes at den olie der er i maskinen ikke er fuldsyntetisk da fuldsyntestisk bedre håndterer kuldegrader.

Så da jeg henter min cykel i år får den skiftet olie til en w375 fuldsyntetisk, hæng mig ikke op på nummeret, det har gjort midt gear skifte lidt blidere men på "kold" motor, men giver jeg den lidt gas i første gear og skifter gear omkring 8.000 - 9.000, eller mere, omdrejninger så børster min gearkasse tænder eller helt nægter at komme i 2 gear, selv om motoren er kørt varm.

Kører jeg som en gammel kone og skifter gear senest ved 6.000 omdrejninger så skifter banditten gear som den skal med et lille thunk når den går i 2 gear.

Jeg jeg købte den som sagt som ny sidste sæson og har kun kørt ca. 3.600 km, tvivler jeg stærkt på at gearkassen er slidt allerede.

Nogen som har en ide til hvad evt. jeg kunne tænkes at gøre forkert da jeg oplever disse problemer eller om det bare generelt er normalt at man skal skifte gear inden man rammer 6.000 omdrejnigner på en bandit?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Gearskifte problemer fra 1 til 2
  • #1   22. mar 2010 jeg undskylder det dårlige dansk, indlægget er skrevet i arbejdstiden og havde ikke lige tid til at gennemlæse teksten ordentligt inden jeg oprettede indlægget.

  • #2   22. mar 2010 Bruger du kobling når du skifter gear?

  • #3   22. mar 2010 du har vel garanti på den ??

  • #4   22. mar 2010 Det kunne godt lyde som om den ikke kobler helt fri.
    Hvor meget slup er der i dit koblingsgreb?

    Prøv at stramme kablet en lille smule, så der kun lige er et par mm frigang i kablet når koblingen er sluppet og se om det ændrer på problemet.

    Men ellers er det da bare at få den på værkstedet og lade dem prvøe det, når den er kold.


  • #5   22. mar 2010 @ Heine D -

    Yup jeg bruger koblingen, jeg klemmer koblingen så meget jeg kan for at sikre mig at den er helt i bund når jeg skifter gear, hvilket går godt i alle gear på nær fra 1 til 2 hvor den børster tænder ved høje omdrejninger.

    @ Mirza A -

    Yup der er stadig garanti, jeg går stærkt ud fra at suzuki's normale fabriksgaranti gælder fra den dag cyklen bliver solgt til første ejer. Samt jeg har de normale forbrugervilk¨år på min side da cyklen er under 1 år gammel efter handlen.


    @ Anders [ Kolding ] -

    Lyder som en god ide at prøve at stramme koblingskablet lidt, det vil jeg lige prøve når jeg kommer hjem fra arbejde.

    ---

    Hvis nogle af jeres råd ikke fungerer så får forhandleren sku lov at bruge alle de timer han skal bruge for at få det til at fungerer. Det som jeg bare gerne vil være 112% sikker på er at det ikke er en min måde at køre på der er skyld i problemet, vil være dumt og evt. dyrt for mig hvis mekanikeren bruger en masse timer på at løse et problem som skyldes køreren. smiley


  • #6   22. mar 2010 lyder som koblingen ja.. hvad hvis du skifter gear uden at bruge koblingen??

    kan også være dig der gør noget forkert. men den burde ikke give et klunk ved 6000 omdr.


  • #7   22. mar 2010 @ Morten (Fredericia) P -

    hvordan kan man skifte gear uden brug af koblingen? Det klunk der kommer når jeg skifter til 2 gear er ikke så vild, mere sådan et blidt klunk, men dog ikke lige så blidt gear skift som hvis det er fra 2-3 eller 3-4 osv. Nu er der så også noget mere støj ved højere hastigheder hvilket gør det er svære at hører lyden af gear skift. Men pt. følels det kun som 2 gear der skifter anderledes end de andre, mere sådan urent hvis du forstår hvad jeg mener.

    Jeg syntes bare det virker underligt at jeg ved at accelerere som hvis jeg kører bykørsel at der så ikke er nogle problemer.


  • #8   22. mar 2010 Lyden fra 1. til 2. gear er anderledes fordi du skal over frigearet.

    Mener du 'klonk' lyden er anderledes end sidste sæson?

    Husk det stadigt er meget koldt udenfor, hvordan opfører den sig når den er kørt rigtig varm?


  • #9   22. mar 2010 Prøv at bytte til en halvsyntetisk oli. Har hørt at det i nolge tilfælde hjælper på gerskift.
    En Suzuki plejer at have en pefekt blødt og lydløst gearskift.
    Mvh Stig


  • #10   22. mar 2010 Peter R, som Heine er inde på så er det meget normalt at det lyder anderledes end de andre gear, og endda giver et ryk..

    der er jo et frigear imellem, så du hopper ud af gear, og når den skal i gear igen, så rykker den lidt frem..

    du kan skifte gear uden kobling ved at at slippe gassen kortvarigt, (aflaste motoren) et kort øjeblik, og skifte gear op..



  • #11   22. mar 2010 Du får ganske svært ved at justere dit koblingskabel...

    Skift til delsyntetisk olie igen. Og ellers på værksted.


  • #12   22. mar 2010 Til mekaniker med den på garantien. Hvorfor bruge krudt på det selv?

  • #13   22. mar 2010 Ikke for at virke belærende, men jeg har flere gange talt med nyere mc'ister der klager over klonkende gearskift, og det har i flere tilfælde vist sig at de velmenende har lavet at langsomt skift med fuld trukket kobling og det giver IMO et ordentligt klonk ved højere rpm. Det er faktisk et langt blidere skift ved at flippe koblingen mens man laver at rimeligt kontant skift. Foirklringen læste jeg en gang for længe siden (det var i en diskussion om brug af kobling eller ej) og det har noget at gøre med forskellen i rotations hasighed på de forskellige gear hjul i motoren, og forskellen bliver størrere jo længere koblingen er trukket. jeg vil ikke rode mig ud i den tekniske del af den forklaring, men kan huske det gav mening da jeg læste den, og resultatet i praksis er ikke til at diskuttere, det virker.

  • #14   22. mar 2010 fuldstændig korret, mellemgas kan afhjælpe dette problem..

    gearkassens omdrejninger skal jo passe med motorens omdrejninger, og hvis man holde kobling for længe så falder omdrejninger ned til 1000rpm mens gearkassen stadig "flyver" rundt..

    hurtigt skift, og ved passende omdrejninger er kobling unødvendig..


  • #15   22. mar 2010 Som Allan skriver, får jeg også en fornemmelse af at du er lidt nervøs for at den børster, og derved velmenende skifter lidt forsigtigt.
    MEN et gearskifte med eller uden kobling, SKAL være hurtigt og kontant! det er mest skånsomt (alt med måde)

    SÅ er spørgsmålet om du gør det? hvis ja, på værksted, hvis nej, ud og øv dig!


  • #16   22. mar 2010 Hvis jeg må koorigere lidt på Jesper S: så er det vist nærmere "Hvis nej så øv sig..... og SÅ på værksted"

    Held og lykke med det (skriv lige om det hjalp)

    smiley
    Allan


  • #17   22. mar 2010 Det er ikke rigtig klunk lyden som jeg er nervøs over, det er lyden af tænder der lige får en omgang børstning, den lyd er der ikke så meget at tage fejl af. smiley

    Jeg skiftede nemlig olie til fuldsyntetisk netop for at se om det afhjalp problemet, hvilket det desværre ikke gjorde, problemet opstår både når den er kold og også efter en times kørsel. ang. lyden af gearskiftet fra 1 til 2, så er det densamme lyd som sidste sæson.

    @ Allan H og jesper S -

    Det som i skriver lyder meget logisk, for jeg er blevet meget mere påpasselig med lige netop det gear skifte, så det kan bestemt ikke udelukkes at jeg selv er årsag til problemet. smiley

    Så vil da bestemt! teste jeres teori af om et par tiomer når jeg kommer hjem.



  • #18   22. mar 2010 @ Allan H

    I får svar lige så snart jeg har afprøvet teorien i praksis på en varm motor. smiley


  • #19   22. mar 2010 Hurtigt og bestemt, INGEN tøven, for så får du forkerte omdrejninger imellem akslerne, da du rammer frigear på vejen! og de er lavet tilat ramme direkte i hinanden!!

  • #20   22. mar 2010 Jeps...jeg vædder en fadbamse på at du nu skifter helt gnidnings frit. Brug evt mellem gas, især godt ved nedgearinger

  • #21   22. mar 2010 Allan rigtigt rettet tidligere smiley

    Ellers må vi andre ud og teste den på nogle km smiley


  • #22   22. mar 2010 @ allan H -

    Det ser ud til at du skal give en fadbamse, men jeg skal sku nok betale for den smiley

    Du havde fuldstændig ret, med lidt øvelse får jeg den til at skifte gear som den skal mellem 1 og 2 når der gives gas. smiley

    Jeg har dog ikke nået det punkt hvor jeg rammer den hver gang. Jeg oplevede da en enkelt gang at ikke kom i 2 gear men i stedet hoppede i neutral. Men generelt så gik det godt.

    Mange tak for hjælpen, det var sku fedt at få nogle gode råd når nu man selv er helt grøn. smiley


  • #23   22. mar 2010 Peter, før bevægelsen HELT igennem, til geararmen ikke kan komme længere, hurtigt og kontant, SÅ KAN den ikke misse, ellers skal den på værksted!!!!

  • #24   22. mar 2010 Glemte at skrive, du måske skal ændre indstilling af gearm, så den passer bedre til dig!


  • #25   22. mar 2010 Det er lidt uvant at "tvinge" geararmen igennem på den måde, men syntes nu jeg gjorde hvad jeg kunne. Jeg tror du har helt ret i at geararmen skal justeres lidt så den passer lidt bedre til mig, jeg har ikke så meget føling med geararmen og min mekaniker havde foreslået at justerer lidt på det.

    Men tak for tippet jesper:)


  • #26   22. mar 2010 smiley
    Held og lykke smiley


  • #27   22. mar 2010 Ikke for at navle pille, men jeg mente nu jeg skulle gi en fadbamse hvis det IKKE fungerede for dig, men fred med det, lad os give en hver smiley

    Altså en dårligt opsat gear pedal er garanti for kiksede gear skifte, jeg kæmpede min fireblade hele vejen fra Fyn til nordsjælland med total amatør skifte grundet gear pedalen sad ad H til ift mine støvler, og den gearkasse går ellers som silikone i silke.

    Hvis du nu er helt grøn, så få evt. en erfaren gut til at tage en lile tur og teste det for dig i det tilfælde der nu ER et eller andet der bør tilses under garanti (jeg tror det nu ikke ift hvad du fortæller)


  • #28   22. mar 2010 @ allan H -

    Du siger bare til så finder vi en dato for en fadbamse. Men jeg læste nu at du skulle give, men who cares. smiley

    Jeg vil lige få justeret pedalerne og se hvordan det går efterfølgende, men som du selv er inde på så er jeg næsten helt grøn. Tog kortet i 2003 i militæret på de gamle bmw r65 maskiner. Jeg har desværre ikke haft tid og råd til min egen 4 cylinder maskine før august sidste år. Så i år vil være min første fulde sæson jeg kører mc i ca. 7år.

    Så må nok hellere høre en kammerat om ikke han gider teste den lidt. smiley


  • #29   22. mar 2010 Her er en helt praktisk metode:

    Læg foden ind under pedalen i 1. gear og pres let opad. Hold presset mens du trækker koblingen. Så smutter den formentlig med et klart rent klik i andet gear, så belast pedalen opad båden mens du trække og slipper koblingen. Det plejer at hjælpe:-)


  • #30   22. mar 2010 @ Knud (Vestegnen) J

    Faktisk et ret godt råd du kom med der knud.

    Takker det må prøves.


  • #31   22. mar 2010 Knud er det godt for skifte gaflerne? Syntes engang at en eller anden fra rådede det?

  • #32   23. mar 2010 Allan H

    Du skal ikke køre afsted med belastet pedal, men fordi du belaster den et sekund eller to på hver sida af et gearskift sker der ikke noget.

    Vi gør det formentlig allesammen, når vi vil skynde os eller skåne sagerne ved at skifte gear udn kobling.


  • #33   7. jun 2010 Hej alle med den samme interesse som jeg, nemlig motorcykler..

    Kan se at indlægget er lidt gammelt, men vil alligevel gøre mig den ulejlighed at fortælle en oplevelser jeg havde for en uge siden.

    Det der skete!
    Jeg skulle fra 1 gear til 2 gear, efter at have revet maskinen op i max omdrejninger, men den gik kun i neutral? Efter ca 3 sek, ville jeg i 2 gear igen og havde samtidig ladet omdrejningerne falde til tomgang. Det skal man så ikke gøre, for der kom et ordentligt "KLONK", må jeg lige sige :0/

    Spørgsmålet?
    Min kobling er helt trukket ind, men triller stadig med ca. 70 km/t. Alligevel siger det "KLONK" i gearkassen? Min cykel har hydraulisk kobling og der mangler IKKE olie derpå, er også udluftet osv.
    Kan det være rigtigt at selvom koblingen er helt trukket, så har gearkassen stadig fat i baghjulet? Eller? jeg kan ikke helt forstå mekanikken i denne situation...

    Er her nogle kloge hoveder som skulle vide hvorfor?


  • #34   8. jun 2010 Hej Søren H,

    Ja indlægget er efterhånden lidt gammelt smiley

    Men det som du beskriver oplevede jeg også en overgang indtil jeg begyndte at "forspænde" på gear skifteren kort før jeg skiftede gear når jeg kørte frisk til. Præcis som Knud beskriver.

    Det at du høre en ORDENTLIGT eller måske bare ordentligt klonk, når du skifter fra 1 til 2 er helt normalt. Så længe det ikke lyder som om at tandhjulene kører overhinanden også kaldet børster tænder smiley

    Så lyder det for mig ikke unormalt, det lyder som meget det jeg selv undrede mig over i starten.
    Som de skriver længere oppe, gear skift skal være kort og kontant for at undgå problemer med at tandhjulene i gearkassen og motoren kommer ud af syncronisering, dvs. de køre samme hastighed. Hvis man alligevel som du beskriver her oplever at den ikke kommer i 2. så venter jeg personligt til jeg er nede på en 40-50km før jeg forsøger at få den i 2 gear for derved at mindske risikoen for at tandhjulene børster tænder.

    Ret mig hvis jeg tager fejl, men tror nu ikke jeg er ved siden af her. smiley


Kommentér på:
Gearskifte problemer fra 1 til 2

Annonce