{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.436 visninger | Oprettet:

Kobling "fedter" ved kold motor {{forumTopicSubject}}

På min 1000ccm Thunderace er der en stigende tendens til (som jeg husker det fra efteråret...), at hvis der sejtrækkes voldsomt ved relativ kold motor "fedter" koblingen en smule. Jeg har tidligere hørt, at man skal putte mineralsk 10w/30 på denne motor, men jeg har af god hed (og anbefalet af den lokale Yamaha MC-pusher - Banks MC, Holstebro) puttet syntetisk eller delsyntetisk (kan ikk elige huske...) 10w/40 på... Kan olien alene skyldes at koblingen fedter eller....?
Nogle der har bud på løsning; Skift af kobling, anden olie, pudse koblingsplader eller noget helt andet??


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Kobling "fedter" ved kold motor
  • #2   19. feb 2010 Kan sagtens være olien der driller , men skift det inden koblingen har fedtet for meget så er der kun udskiftning tilbage.

    M.V.H. KELD.


  • #4   19. feb 2010 Så du brokker dig over at din kobling fedter når du sejtrækker på kold motor/olie og vil gerne have en løsning så du kan sejtrække på kold motor/olie uden den fedter ?
    Jeg har en Gratis metode : lad være med at sejtrække på kold motor.


  • #6   19. feb 2010 Kan forskellem mellem Mineralsk/Syntetisk olie have betydning??
    Og ellers bare rolig... den bliver ikke misbrugt når den er kold smiley


  • #7   19. feb 2010 Koblingen har nok været færdig i et stykke tid, om du putter syntetisk eller mineralsk på er ligegyldigt, men det kan have noget at sige at det er 10w30 i stedet for 10w40

    Jeg tvivler på at de burger noget andet materiale i en YZF 1000 end de gør i en R1'er fra samme årgang, og en R1 tuder altså ikke over syntetisk


  • #8   19. feb 2010 altså min gamle årg. 88 fzr 1000 havde samme prob.. Et sæt nye plader, som foreslået, det koster ikk kassen og er en nem operation.. Den kører fuldsyntetisk 10-50 castrol som den stort set altid har gjort uden at glide eller spise det
    Og det med at sejtrække skal man selvf. ikk overdrive ved kold motor, men min skulle nu heller ikke trække særligt meget før den gled..


  • #9   19. feb 2010 så længe olien du har fået er API SL og JASO MA certificeret, så burde det ikke være et problem med olien, men skriv da hvad det er for noget klister du har stoppet på den.

    Køber man de kendte mærker, Motul, Castrol osv så er der altså ikke problemer, kommer der problemer så er det fordi koblingen trængte til at blive skiftet, eller du har købt en forkert udgave af olien.


  • #10   20. feb 2010 Olien er Yamalube (org. Yamaha) 4-fs 10W-40 fuld syntetisk.
    Nogle gange må man jo nok bare acceptere at noget skal skiftes smiley
    Konklusionen må være, at når skidtet uanset skal skilles ad, er der nye plader og fjedre parat - det er trods alt kun små 1000 kr og så ved man at det duer...
    Takker for inputtene smiley


  • #11   20. feb 2010 Kender et par stykker der køre med Yamalube og de har ikke haft nogen problemer.

    Men har læst at når man har haft kørt med Mineral olie, så kan der blive opbygget belægninger i motoren, og når du så hælder syntetisk på, så skulle det opløse dem, så kan være det er sådan noget der er sket.

    Der står jo også på deres hjemmeside.
    - All high performance 4 stroke with or without integrated gearbox
    - Recommended for wet clutches
    Så det er altså ikke olien


  • #12   20. feb 2010 Hmm, sad lige og læste en anden tråd på et andet forum, og der var en der også havde problemer med koblingen der gled når motoren var kold, der var også smidt yamalube i den, men det var fordi koblingen skulle justeres på "orme skruen" den der sider nede i koblings dækslet.
    Så du kan da prøve det, hvis du ikke allerede har gjort det smiley


  • #14   20. feb 2010 blah hvorfor skal det også være sådan noget specielt noget smiley

Kommentér på:
Kobling "fedter" ved kold motor

Annonce