24.393 visninger
|
Oprettet:
Svejsning i aluminium? {{forumTopicSubject}}
Jeg har mig en MIG 175 og er efterhånden ved at være god til at svejse i jern.
Problemet er at ikke alt er lavet af jern.
Har købt en rulle aluminiumstråd, så jeg har materialerne til det.
Jeg har øvet mig lidt ved at svejse et gammelt stempel på en gammelt smadret motorblok. Gav ingen mening, men for at øve mig. Syntes det var meget klat svejsning, og det holdt ikke til en skid. Det er faktisk lidt som at starte forfra med at lære. Jeg skal så bare gerne ha svejst noget pænt her i weekenden, så hvis nogen lige kunne forklare mig hvordan man svejser i aluminium ville det være fedt
Go' røv og go' weekend bikere
apr 2006
Følger: 35 Følgere: 46 MC-er: 7 Emner: 247 Svar: 1.770
og hvis det er sprøjte-støbt (ikke smedet) stempel er det vist svært at svejse på....
Jeg er ikke sikker i mig sag og vil følge tråden nøje, kan jo være men lære noget nyt her....
god weekend.
mvh JJ
jan 2009
Følger: 3 Følgere: 2 MC-er: 1 Emner: 1 Svar: 37
uha uha det er ikke bare sådan at svejse aluminium og da slet ikke et stempel da det er en special legering .motorblok er jo også støbe alu.
men først og fremmest skal du sørge for at oxidhinden dvs oxideringen på aluen er slebet af og gerne tørret af med sprit .(dvs, du enten sliber eller bruger en ren stålbørste til hinden) så kan du gå igang dog skal du have argon eller en egnet blandgas specielt til alu . din trådføring må ikke stå for stramt og tråden skal løbe let igennem trådlederen. det var bare lidt af det men prøv dig frem. held og lykke med det.
nov 2007
Følger: 10 Følgere: 9 MC-er: 2 Emner: 101 Svar: 524
Okay, så min CO2 flaske duer ikke til aluminium svejsning?
mar 2006
Følger: 11 Følgere: 9 MC-er: 6 Emner: 54 Svar: 542
nov 2007
jan 2009
som mikael W skriver bliver svejsningen sort på overfladen men det giver også bindingsfejl inde i svejsesømmen . jeg har lavet udmærkede alu svejsninger med en almindelig migatronic 250 . med en special blandgas ( der findes mange typer alt efter leverandøren )
men TIg er selvfølgelig at foretrække især hvis den er med puls og frekvensomformer. HOLD HOLD det udviklede sig .
men som sagt prøv dig frem på noget der ikke skal bruges
jan 2009
ja det nemmeste er hvis du kan finde en med tig svejser
argon er også ret dyr
nov 2007
Ellers må jeg se om hende pigen jeg har lidt kørende med evt. har en argon flaske eller en hel TIG svejser med hele lortet
nov 2007
apr 2007
Følger: 29 Følgere: 229 MC-er: 2 Emner: 177 Svar: 3.592
..Bada bing! HAHAHAHAHA!
Kunne ikke lade være
feb 2008
Følger: 21 Følgere: 21 MC-er: 6 Emner: 155 Svar: 1.077
HUSK at tingene skal være PINELIGT rene, hvis du går en halv time, er det forfra med at pusse og gøre rent, ellers holder det bare ikke.
Det er hvad jeg har erfaret fra div. fusk med at svejse motordele sammen.
jun 2005
Følger: 10 Følgere: 8 Emner: 111 Svar: 1.953
det letteste er at du sikrer dig at dit tig har en ac/dc funktion dva den kan veksle mellem jævn spænding og veksel spænding, jævn til "jern" veksel til alu
som kris skriver er afresning med sprit og en børste nødvendigt.
ved mange automatisere processer er der idag en mindre nødvendighed af at rengøre materialer ved feks at bruge blandgas; anden legering af tråd etc.
så hvis det er fusk! så sørg for det er rent fusk
mvh jesper
ps endelig spørg hvis du har flere spørgsmål
apr 2008
Følger: 5 Følgere: 4 MC-er: 3 Emner: 47 Svar: 319
Har lige et spørgsmål ang tig
Kan man bruge blandgas til at tig svejse i alm stål, eller SKAL det være argon ?
okt 2006
Følger: 1 Følgere: 2 Emner: 18 Svar: 221
jun 2005
Følger: 10 Følgere: 8 Emner: 111 Svar: 1.953
nogle højere legerede materialer kan godt svejses med bland gas , men som hovederegel er argon rigeligt! blandgassen er som regel ikke billigere.
hvis vi skal dybere skal jeg vide lidt om materiale spcifikation på grund materialet og evt tilsats materiale.
mvh jesper
nov 2007
Jeg må ud at bruge penge
apr 2010
Følger: 1 Følgere: 1 Emner: 1 Svar: 21
Det er dejligt at se så mange besvarelser der kommer på spørgsmålene herinde.
Men det ville være bedre at de besvarelser der også kommer, var noget man ikke bare har hørt og læst sig til. Mange svar svare desværre til at jeg kørte over for rødt lys, det gik godt. Men der for er det jo ikke sikkert at alle andre er lige så heldige.
Jeg ville ønske at dem der kommer med gode råd, også tænker på at dem, der så prøver. Også er dem der kommer til at betale prisen når det går galt.
Jeg ser reparationer til dagligt, hvor man har prøvet efter bedste evne selv at svejse det. Det svare til at spille Rusisk roulette. Hvordan kan man lave en forsvarlig svejsning når man ikke kender legeringen på det der skal svejses. Der er jo nok en grund at der faktisk er udviklet en svejsetråd til hver legering.
De færreste har slet ikke sat sig ind i hvad der findes på markedet af reparations-svejse tråde.
Reparationssvejse trådene er jo udviklet til et helt andet formål en produktionssvejsetråde.
Har i spørgsmål er i velkommen til at skrive.
Mvh. Allan L
allan@absvejs.dk
nov 2007
apr 2010
Jeg bor i århus
nov 2007
Well, jeg håber at jeg kan lære noget på smedeuddannelsen, så at jeg kan få svejset min Hamlet ordentligt
apr 2010
Du spørger omkring hvilke muligheder der er for at svejse i aluminium.
Svejse metoder.:
Elektrodesvejsning.:
Bruges kun der hvor man ikke har andre muligheder, Feks. skibe eller toppen af en silo, kort sagt hvor det er for besværligt at transpoterer andre svejsemaskiner. Elektroderne er ikke nemme at svejse med.
Gas og Ilt eller propan svejsning.:
Hvor materialet er meget tyndt eller hvor der er meget zink i legeringen.
Er perfekt til at reparerer huller i alu kølere. og alu rør.
Kan bruges til at reparerer alu. hvor emnet kan tåle varmen.
Se Lodning af Aluminium: http://video.yahoo.com/watch/4561300
Tig. svejsnin. AC.
Er perfekt til næsten alle former for reparation, undtagen sprøjtestøbte legeringer hvor der er et højt zinkindehold.
Co2 svejsning.; (MIG)
Bruges til aluminium med en alu tråd og en argon gas. Det du ikke at købe gas og tråd til de små hobby svejser, der fungere det ikke særlig godt.
Bruges for det meste til produktionssvejsning.
Du kan lære og svejse men desværre er der ikke nogen udannelse inden for smede eller ingenørene der er målrettet reparationssvejsning.
Når du står med problemet, Så vil jeg gerne hjælpe dig, men så skal du skrive dit tlf. nr eller e-mail adresse.
Jeg er blevet bet om ikke at skrive under med min e-mail adresse da de opfatter det som reklame.
Mvh. Allan L
Ps. Jeg synte bare det var bedre, at folk kunne se hvem jeg var, på grund af troværdigheden. Men det virker åbentbart stik modsat.
nov 2007
Jeg vil selvfølgelig helst selv lære at blive mestersvejser, men kunne uden tvivl være at du kunne lære mig noget.
Det i linket ligner noget man burde anskaffe sig. Ser da ud til at holde, og hvem ville ikke gerne lære at svejse i aluminium? Det svage lortemetal går jo i stykker hele tiden
apr 2010
Du er altid velkommen til at kontakte mig når du har nogle spørgsmål omkring svejsning.
Mvh Allan L
nov 2007
Svejsning i aluminium?