{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.215 visninger | Oprettet:

Rens af kæde..? {{forumTopicSubject}}

har lige et par nybegynder spørgs smiley

1. skal jeg skifte kæde/kædehjul osv før eller efter Honda'en ryger i vinterhi, eller er det ligegyldigt..

2. Hvordan renser i kæden? med klud, børste eller andet??

3. Hvor tit skal man rense/smøre kæde..?

4. Jeg er med på at man smører en kæde efter køreturen, når den er varm, men skal den renses hver gang inden man smører?? (jeg kører kun i tørvejr)

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Rens af kæde..?
  • #1   8. sep 2009 Jeg renser min kæde med en grydesvamp og lampeolie.

• #2   8. sep 2009 Bruger også lampeolie + børste og klud og gør det med slukket motor.

Smører/sprøjter kæde ca hver 300-400 km.

Renser den ikke hver gang, det gør jeg ca 2-3 gange på en sæson og inden den kommer i hi for vinter.

For at gøre det nemmere/hurtigere, lader mange motoren køre i tomgang og i gear, det vil jeg fraråde dig, da det kan koste en finger eller 2.

Palle

• #3   8. sep 2009 Du skal ikke skifte kæde og tandhjul, hvis det ikke er nødvendig. Den er slidt, hvis du ofte skal stramme den.

Palle

• #4   8. sep 2009

Skrevet: 08-09-2009 18:50:52

har lige et par nybegynder spørgs smiley

1. det skal skiftes når det er slidt...

2. Jeg bruger lampeolie og en opvaskebørste

3. rens: når du synes den har brug for det, smørring; ca. hver 500 km ved tørvejrskørsel

4. du behøver ikke at rense den - rens er stort set kun kosmetisk.

• #5   8. sep 2009 jeg bruger tændvæske til og rense kæden helt af i gså ligger jeg den til og tøre når væsken så er fordampet montere jeg kæden og smøre køre en tur på ca 10km også smøre jeg igen så har du en sund kæde

smøre med castrol kædespray

• #6   8. sep 2009 Rens med lampeolie/petroleum det er det samme, og du må ALDRIG lade cyklen køre mens du renser kæden, det er sket for så mange at de får hånden for tæt på, og det koster som regel det yderste led af tommeltotten, bare fordi man er lidt doven.

• #7   8. sep 2009 Jag strammede kæden op for ca. 800-1000km siden og den trænger til at blive strammet op igen.. så den skal skiftes inden ny sæson start..

Og tak for de gode svar i øvrigt! smiley

ps. skifter man automatisk tandhjul når man skifter kæde, eller er det måske hver 2. gang ??

• #8   8. sep 2009 Et godt råd til dem der har adgang til trykluft:

Brug en sprøjtepistol med beholder til petroleum/lampeolie og blæs kæden ren. Selvfølgelig ikke med vildt meget tryk på, så man blæser alt fedtet ud af kædeled/o-ringe, men det er heldigvis heller ikke nødvendigt, da skidtet ryger af, så let som i en Ajax-reklame på tv smiley

Det er efter min erfaring ca. en milliard gange nemmere, end at fedte rundt med kæderens, petroleum og pensel/børste, Kettenmax-renser eller hvad i nu bruger.

• #9   8. sep 2009 Og HUSK AT SMØRE KÆDEN GODT BAGEFTER! smiley

• #10   8. sep 2009 Christian..

Helt seriøst ???

• #11   8. sep 2009 renser aldrig kæden....

• #12   8. sep 2009 dit kædekit lyder til det trænger til at blive skiftet.

du skla egentlig abre tørre din kæde af med noget lugtfri petroleum/lampeolie, bare husk at smør den op alle steder bagefter, ellers ruster kæden, ogh så bliver den grim.

en regl du kan leve efter, det er at din kæde på rullerne IKKE må blive blank, så den der med 500 km, i tørvejr, den holder idkke helt, for det kommer an på hvad kædefedt man bruger, så længe rullerne er sorte/grå, så er den smurt, i regnvejr kan det ske du skal have en helt anden kædefedt, som er mere klistret overfor vand

og det er min egen erfaring, jeg kører mellem 15000-20000km om året i al slags vejr, dog foruden sne og den slags vinterkørsel

• #13   8. sep 2009 Man plejer at skifte tandhjul og kæde sammen, da de slides sammen. Hvis du kun skifter kæden, vil den slides hurtigere da tandhjulene er blevet slidte og fået en lidt anden form. Det vil belaste kæden mere

• #14   9. sep 2009 M@F: Yep, helt seriøst!

Brugte ovenstående metode efter at have været på tur 4.300 km rundt i Norge på min fars Suzuki Bandit, hvis kæde tilmed nok aldrig havde været gjort ren før min tur...

Prøvede først med børste, klud, svamp og litervis af petroleum etc. men det var p... besværlig og gjorde ikke meget forskel, ud over at tvære alle de fine små stenkorn endnu mere ind i kædeleddene.

Hentede trykluftrenseren og så var det klaret på 10 min (+ 5 min til aftørring). Jeg har aldrig haft så ren en kæde før. Herudover fik jeg samtidig fjernet alt det skidt omkring kædestyr og tandhjul, der hvor man normalt aldrig kan komme til.

Havde før en Kettenmax, men den tog en krig at få på og bruge + at den knækkede første gang jeg skulle bruge den. Kan virkelig ikke forstå, at jeg ikke har hørt om denne metode før.

• #15   9. sep 2009 scootoiler, så er der ikke noget der hedder at rense kæde......

Kommentér på:
Rens af kæde..?

Annonce