{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.144 visninger | Oprettet:

Suzuki vil ikke starte!!! {{forumTopicSubject}}

Hey.

Jeg har lige haft topstykke, cylinder, stempler og karburator af min mc. Første gang for at skifte pakninger (der havde jeg ikke stempler af') og der samlede jeg den igen, og den startede fint.

Så skulle jeg så skille den ad igen, for at cylinderen skulle hones op, og der skulle nye stempelringe til (da jeg fandt ud af var dét den fejlede, og ikke dårlige pakninger).
Nå så har jeg lige samlet den igen, og der er bare overhovedet ingen liv!

Jeg har sat knastakslerne som de sad før, idet jeg satte streger, så jeg kunne sætte det ens igen, og ellers skulle alt være i orden?

Men når jeg smider den i gear, og trækker den, sker der bare absolut ingenting! Altså jeg kan hører stemplerne kører fint op og ned, men det er som om der slet ikke kommer benzin ind eller noget? Der ér gnist på også.

Men det underlige er, at jeg jo ikke rigtig har pillet ved noget der skal indstilles? Bortset fra knastakslerne, som jeg er næsten 100% sikker på sidder rigtig!

Desuden, hvis ventilerne ikke åbnede helt korrekt, ville jeg da vel stadig kunne bare få lidt form for explosion i motoren?


Desuden, efter at have prøvet at starte den både med og uden choker, i ret lang tid, kan jeg hverken lugte eller se benzin eller noget ved udsugningen, hvilket jeg da synes man burde, når den nu ikke brænder det af??


Nogen der har et forslag til hvad jeg kan have lavet galt?

Det er forresten en Suzuki GSX400e fra '81!


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Suzuki vil ikke starte!!!
  • #2   31. aug 2009 Nu er det jo ikke nok, at knastakslerne sidder rigtigt. Det skal også sidde rigtit ift stemplerne positioner, som kan aflæses fra svinghjulet. Der skal ikke smutte ret mange halve grader væk fra top, før tingene bare ikke spiller

  • #3   31. aug 2009 Men det underlige er, at jeg jo ikke rigtig har pillet ved noget der skal indstilles? Bortset fra knastakslerne, som jeg er næsten 100% sikker på sidder rigtig.

    tjek igen til du er 100 % sikker. som knud skriver så skal der ikke meget til før det bare ikke spiller.


  • #4   31. aug 2009 Aha! Altså jeg har ikke flyttet på stemplerne mens har haft det skildt ad, men det kan da være de har rykket sig lidt.

    Så det vil sige at jeg lige skal prøve at kigge ind til svinghjulet og se hvordan stemplerne står, og derfra indstille knastakslerne!?

    Og ja der kommer hvert fald benzin ned i bundkaret af karburatorne og dysen er heller ikke stoppet til eller noget.


  • #5   31. aug 2009 Hælder også meget til Knud's forklaring!

    Det er meget sansynligt at du har drejet krumtappen i forbindelse med at du har monteret stempler/cylinder.
    Af med ventildækslet og se om mærkerne på knasterne passer med mærket på krumtappen.

    Nu skal vi ikke tage sorgerne på forskud, men i værste fald er nogle af ventilerne blevet bøjet og så er der ingen kompression og dermed hiver den ikke benzin ind i cylinderen ,hvilket kunne være forklaringen på at røret ikke er vådt.


  • #7   31. aug 2009 Du skal vær helt sikker på, at stemplerne står rigtigt. tRÆK I KÆDEN, MENS DU DREJER SVINGHJULET PÅ PLADS. Læg derefter knasten på, så indexmærkerne sidder rigtigt.

    Du skal også være opmærksom på, at en firetaktsmotor bruger en hel omgang på to takter. Dvs alle ventiler skal være lukkede i deat top centre ved kompressionstakten. Det er muligt at samle det hele 180 grader forskudt, selv hvis indikatorerne står rigtigt.

    Du mener ikke at have pillet ved andet end knasterne, men der skal ikke rokkes meget med sådan en motor, før svinghjulet drejer.

    Jeg foreslår, at du prøver forfra, jeg er næsten sikker på, at hvis du ikke kan genkende alle de trin jeg nævner her, så har du lavet en mindre eller større samlefejl:-)


  • #8   31. aug 2009 Kan jeg se om stemplerne er i top, uden at tage topstykket af?

    Index mærkerne, er det de der "hakker" i enden af hver knast aksel?


  • #9   31. aug 2009 Per Ø:

    Indeksmærkerne er nok de omtalte, men du skal også lige være sikker på, hvordan de skal stå. Kender ikke netop din model, men noget dokumentation har du vel.

    Du kak se om stemplerne er i top ved at kigge på de indeksmærke, der er på svinghjulet eller krumtapsakslen. Og så skal du være opmærksom på, at det rigtige stempel er i top til kompression og ikke til udstødning, hvis de ikke er oppe samtidig. Er de oppe samtidig, skal det rigtige stå til kompression, det andet til udstødning (lukkede ventiler hhv åbne udstødningsventiler.

    Hold tungen lige i munden:-)


  • #10   31. aug 2009 Jeg har en haynes manual på den, og der står der hvordan de skal stå.

    Den er bare engelsk, og med alle de tekniske ord på engelsk kan de godt blive lidt forvirrende smiley

    Men tak for svarene, jeg prøver lige at se på det!


  • #11   31. aug 2009 eller pil tændrør ud... kom en pind i huller ( gerne lang at den ikke kan falde ned i huller ) og du kan se nå stempler er i top


    mvh


    ps ps en Suzuki der ikke kan start .. hmmm kan næsten ikke tro det er sandt....


  • #12   31. aug 2009 K6

    Den med strikkepindene har jeg også haft i tankerne, men valgte den fra. Det er dæleme svært at se præcist:-)

    Suzuki, der ikke kan starte???? Hvad mener du???

    Der er sjældent samlet af en Honda montør!


  • #13   31. aug 2009 Knud....

    skam dig...... : /


    : )


  • #14   31. aug 2009 Prøv med dieselstart direkte ind i karburator, så skal den slå en prut, hvis ikke så er noget samlet forkert!
    Der må stå noget på pladen inde ved platinerne a la TDC, Top Dead Center, og hvis det er i kompressions takten så er begge ventiler lukkede!
    Du har stillet ventiler efter du puttede nye dele i ikke?
    Mvh Allan.


  • #15   31. aug 2009 Allan R -

    Har ikke ændret på stillingen af ventilerne. Men har haft stempler og cylinder afmonteret, og i den forbindelse kan jeg måske have rykket lidt på krumtappen?
    Men har ikke monteret nye dele, andet end pakninger.


  • #16   31. aug 2009 jeg er RET sikker på at den ikke står rigtig på knasterne i forhold til TDC (top-dead-center)

  • #17   31. aug 2009 Der er et billede i den bog der helt klart viser hvordan det hele sidder korrekt, det man kalder timing!
    Når du har drejet motoren om på TDC på nr 1 ved at dreje motor i samme retning som den normalt kører, præcist på mærket, så kigger du på mærkerne, de skal enten ligge vandret eller lodret eller flugte med en samling (som regel også vandret). Er der ikke 2 knastaksler på den model? Hvis ja, så kan man vel komme til at bytte om på dem, eller hvad?
    Kæden kan også være hoppet en tand, hvordan havde du sikret den?


  • #18   31. aug 2009 Jo der er 2 knastaskler !
    Men de er ikke byttet om, da der på den der skal sidde forrest, sidder et drev til omdrejningstælleren, så der kan jeg se det sidder rigtigt!

    Ja kæden kan godt være hoppet en tand, men hvis nu den kun var hoppet én tand, burde den vel stadig kunne køre lidt, bare meget dårligt?

    Men jeg sikrede det ved at jeg satte streger på enden af knastakslerne, altså der hvor indeksmærkerne også sidder, og så en streg ud for, på blokken.


  • #20   31. aug 2009 Uha det lyder ikke godt !

    Har trukket motoren en del rundt, da den ikke gad starte smiley

    Men kan man ikke høre hvis den bøjer ventilerne? Der var nemlig ikke nogen form for lyd af metal mod metal synes jeg ikke.. Men er selvf. ikke sikker!


  • #22   31. aug 2009 Har ikke haft tændrørene ude, da jeg ikke har en tændrørs nøgle der passer!

    Den bruger nogle små tændrør der skal bruge en str. 19, så skal lige have købt en ny tændrørsnøgle i den størrelse smiley


  • #24   31. aug 2009 En tændrørsnøgle 19 mm sælges i Bauhaus Ishøj smiley

  • #26   31. aug 2009 Ja det er en meget normal størrelse!!
    Punkt 1 så skal du altid have tændrørene ud da det så er meget nemmere at dreje motoren rundt, og så kan man mærke enhver modstand, og den må der ikke være noget af, intet!


  • #28   31. aug 2009 3/4" er meget almindeligt på gamle mc og knallert, det er 19.05 mm i daglig tale kaldet 19!

  • #29   31. aug 2009 Per Ø: Hvis du ellers mener at alt er som det skal være, KUNNE det være tændingsrækkefølgen (Tændkablernes placering)? Tjek smiley

  • #31   31. aug 2009 Altså jeg har prøvet med en alm. 19mm top, og den passer på tændrøret, men det øverste af tændrøret stikker bare igennem det hul hvor nøglen skal sættes i, da det er en alm. top, dvs alt for kort.
    Så det er altså 19mm!!

    Kim S, :
    Ja det håbede jeg også var problemet, da jeg selv kom til at se det som en mulighed, men prøvede at skifte tændrørshætterne, og det hjalp ikke smiley

    Men nu får jeg mig lige købt en tændrørsnøgle der passer, så skal det nok hjælpe lidt på sagen!


  • Fanta H
    Fanta H Tilmeldt:
    apr 2007

    Følger: 4 Følgere: 11 Svar: 1.405
    #32   31. aug 2009 Tjek nu de mærker : på svinghjulet er der et F og et T mærke, den skal stå på T, bagefter kigger du på knastakslerne inde på tandhjulene er der en streg som skal være paralel med pakfladen, bagud på indsugnings knasten og fremad på udstødnings knasten, der er også nogle udskæringer i enden af knasterne som du kan se det på men det er ikke så præcist som stregerne.

  • #34   31. aug 2009 Sådan en nøgle kan du købe for ca kr 50 i en mc forretning, sørg for at den er lang nok til at nå ned til røret! Eler køb en top med gummi i så du kan holde røret fast inde i toppen, nemmere sådan!

  • #35   31. aug 2009 Per Ø:

    Det er altså ikke for at være negativ, men jeg tror du skal finde en der kan hjælpe dig.

    Jo mere jeg læser af de her indlæg, jo mere føler jeg, at du er svæmmet længere ud, en hvor du kan bunde.

    Vi betaler alle lærepenge, men jeg er sgu bange for, at du er ved at betale alt for mange på en gang.

    Håber du forstår, at jeg mener dig det godt:-)


  • #36   31. aug 2009 Jae, det kan godt være smiley

    Men jeg vil alligevel lige tjekke om knastakslerne står rigtigt i forhold til stemplerne. Det har jeg forstået hvordan jeg skal gøre.

    Kender ikke rigtig nogen der ved så meget om motorcykler der kan hjælpe, og jeg vil helst ikke sende den ned til den lokale mc shoppen, da det er forbandet dyrt dernede!


  • #38   1. sep 2009 Jeg ville på dette stadie lave en kompressionstest for at se om der er nogen overhovedet, tænker på bøjede ventiler!
    Har sendt dig en PM med mit tlf nr.


  • #39   1. sep 2009 Fortæl os lige hvordan du gjorde med knastkæden da du tog knasterne ud?

  • #40   1. sep 2009 Jamen jeg sørgede egentlig bare for at holde knastkæden strammet ud, hele tiden, så den ikke hoppede af tandhjulet helt nede i bunden.

    Burde jeg have gjort det anderledes?


  • #41   1. sep 2009 Det irriterer mig af helvedes til at jeg først kommer hjem til min motorcykel på fredag, så jeg skal vente med at få gjort alt det ovenstående her !!!

  • #42   1. sep 2009 Det er ok, men næste gang så kør stempel nr 1 i top og stil ind på mærkerne i tændingssiden INDEN du skiller det ad, tag evt et foto, så er du sikker på TIMINGEN!
    Hvis du kan komme til at sætte en finger ned i tændrørshullet, kan du mærke om der er modstand når du langsomt trykker kickstarten ned, er der ikke det er der ingen kompression og så starter den ikke, ventiler bøjede! Den skal kunne slå en lille fis når luften presser sig forbi din finger i hullet!


  • #43   1. sep 2009 Okay.. Der er ingen kickstarter på den model smiley
    Men kan godt prøve alligevel!


  • Fanta H
    Fanta H Tilmeldt:
    apr 2007

    Følger: 4 Følgere: 11 Svar: 1.405
    #44   1. sep 2009 Altså hvis du bare har sat knasterne i efter at du har rodet med stempler, så har motoren drejet sig, det kan simpelthen ikke undgås, så start nu med at tjekke de mærker, du kan dreje motoren på tændings siden, som jeg beskrev tidligere så stil den på T mærket, og derefter stil knasterne rigtigt, alt andet er spild af tid, ventilerne kan jo stå åbne i kompressions fasen så kan den ikke sige hverken kuk eller bøh.

  • #45   1. sep 2009 Det er også det første jeg har tænkt mig at gøre.

  • #46   5. sep 2009 Så er det lavet, og den kører fint igen nu! Det var knastakslerne der stod forkert i forhold til hvornår stemplerne var i top!

    Og det hele gik fint smiley


  • #47   5. sep 2009 super

  • #48   5. sep 2009 Du har været fucking heldig der, det kunne ha kostet mange penge, rigtig mange endda!
    Hvor skete fejlen så, du havde jo sat streger, hvordan gik det til at timingen gik i udu? Jeg gætter på kæden!


  • #49   5. sep 2009 Ja, jeg var kommet til at trække lidt i kæden, mens jeg satte knastakslerne på. Men jeg det var ret heldigt!

Kommentér på:
Suzuki vil ikke starte!!!

Annonce