Suzuki vil ikke starte!!! {{forumTopicSubject}}
Hey.
Jeg har lige haft topstykke, cylinder, stempler og karburator af min mc. Første gang for at skifte pakninger (der havde jeg ikke stempler af') og der samlede jeg den igen, og den startede fint.
Så skulle jeg så skille den ad igen, for at cylinderen skulle hones op, og der skulle nye stempelringe til (da jeg fandt ud af var dét den fejlede, og ikke dårlige pakninger).
Nå så har jeg lige samlet den igen, og der er bare overhovedet ingen liv!
Jeg har sat knastakslerne som de sad før, idet jeg satte streger, så jeg kunne sætte det ens igen, og ellers skulle alt være i orden?
Men når jeg smider den i gear, og trækker den, sker der bare absolut ingenting! Altså jeg kan hører stemplerne kører fint op og ned, men det er som om der slet ikke kommer benzin ind eller noget? Der ér gnist på også.
Men det underlige er, at jeg jo ikke rigtig har pillet ved noget der skal indstilles? Bortset fra knastakslerne, som jeg er næsten 100% sikker på sidder rigtig!
Desuden, hvis ventilerne ikke åbnede helt korrekt, ville jeg da vel stadig kunne bare få lidt form for explosion i motoren?
Desuden, efter at have prøvet at starte den både med og uden choker, i ret lang tid, kan jeg hverken lugte eller se benzin eller noget ved udsugningen, hvilket jeg da synes man burde, når den nu ikke brænder det af??
Nogen der har et forslag til hvad jeg kan have lavet galt?
Det er forresten en Suzuki GSX400e fra '81!
aug 2005
Følger: 131 Følgere: 137 MC-er: 4 Emner: 518 Svar: 21.267
maj 2006
Følger: 4 Følgere: 12 MC-er: 4 Annoncer: 1 Emner: 67 Svar: 580
tjek igen til du er 100 % sikker. som knud skriver så skal der ikke meget til før det bare ikke spiller.
jan 2008
Følger: 4 Følgere: 3 MC-er: 2 Emner: 16 Svar: 62
Så det vil sige at jeg lige skal prøve at kigge ind til svinghjulet og se hvordan stemplerne står, og derfra indstille knastakslerne!?
Og ja der kommer hvert fald benzin ned i bundkaret af karburatorne og dysen er heller ikke stoppet til eller noget.
maj 2004
Følger: 33 Følgere: 30 MC-er: 6 Emner: 64 Svar: 1.530
Det er meget sansynligt at du har drejet krumtappen i forbindelse med at du har monteret stempler/cylinder.
Af med ventildækslet og se om mærkerne på knasterne passer med mærket på krumtappen.
Nu skal vi ikke tage sorgerne på forskud, men i værste fald er nogle af ventilerne blevet bøjet og så er der ingen kompression og dermed hiver den ikke benzin ind i cylinderen ,hvilket kunne være forklaringen på at røret ikke er vådt.
aug 2005
Følger: 131 Følgere: 137 MC-er: 4 Emner: 518 Svar: 21.267
Du skal også være opmærksom på, at en firetaktsmotor bruger en hel omgang på to takter. Dvs alle ventiler skal være lukkede i deat top centre ved kompressionstakten. Det er muligt at samle det hele 180 grader forskudt, selv hvis indikatorerne står rigtigt.
Du mener ikke at have pillet ved andet end knasterne, men der skal ikke rokkes meget med sådan en motor, før svinghjulet drejer.
Jeg foreslår, at du prøver forfra, jeg er næsten sikker på, at hvis du ikke kan genkende alle de trin jeg nævner her, så har du lavet en mindre eller større samlefejl:-)
jan 2008
Følger: 4 Følgere: 3 MC-er: 2 Emner: 16 Svar: 62
Index mærkerne, er det de der "hakker" i enden af hver knast aksel?
aug 2005
Følger: 131 Følgere: 137 MC-er: 4 Emner: 518 Svar: 21.267
Indeksmærkerne er nok de omtalte, men du skal også lige være sikker på, hvordan de skal stå. Kender ikke netop din model, men noget dokumentation har du vel.
Du kak se om stemplerne er i top ved at kigge på de indeksmærke, der er på svinghjulet eller krumtapsakslen. Og så skal du være opmærksom på, at det rigtige stempel er i top til kompression og ikke til udstødning, hvis de ikke er oppe samtidig. Er de oppe samtidig, skal det rigtige stå til kompression, det andet til udstødning (lukkede ventiler hhv åbne udstødningsventiler.
Hold tungen lige i munden:-)
jan 2008
Følger: 4 Følgere: 3 MC-er: 2 Emner: 16 Svar: 62
Den er bare engelsk, og med alle de tekniske ord på engelsk kan de godt blive lidt forvirrende
Men tak for svarene, jeg prøver lige at se på det!
feb 2007
Følger: 26 Følgere: 24 Emner: 462 Svar: 8.356
mvh
ps ps en Suzuki der ikke kan start .. hmmm kan næsten ikke tro det er sandt....
aug 2005
Følger: 131 Følgere: 137 MC-er: 4 Emner: 518 Svar: 21.267
Den med strikkepindene har jeg også haft i tankerne, men valgte den fra. Det er dæleme svært at se præcist:-)
Suzuki, der ikke kan starte???? Hvad mener du???
Der er sjældent samlet af en Honda montør!
feb 2007
Følger: 26 Følgere: 24 Emner: 462 Svar: 8.356
skam dig...... : /
: )
mar 2009
Følger: 69 Følgere: 375 MC-er: 1 Emner: 497 Svar: 11.686
Der må stå noget på pladen inde ved platinerne a la TDC, Top Dead Center, og hvis det er i kompressions takten så er begge ventiler lukkede!
Du har stillet ventiler efter du puttede nye dele i ikke?
Mvh Allan.
jan 2008
Følger: 4 Følgere: 3 MC-er: 2 Emner: 16 Svar: 62
Har ikke ændret på stillingen af ventilerne. Men har haft stempler og cylinder afmonteret, og i den forbindelse kan jeg måske have rykket lidt på krumtappen?
Men har ikke monteret nye dele, andet end pakninger.
jun 2005
Følger: 7 Følgere: 120 MC-er: 2 Emner: 788 Svar: 8.722
mar 2009
Følger: 69 Følgere: 375 MC-er: 1 Emner: 497 Svar: 11.686
Når du har drejet motoren om på TDC på nr 1 ved at dreje motor i samme retning som den normalt kører, præcist på mærket, så kigger du på mærkerne, de skal enten ligge vandret eller lodret eller flugte med en samling (som regel også vandret). Er der ikke 2 knastaksler på den model? Hvis ja, så kan man vel komme til at bytte om på dem, eller hvad?
Kæden kan også være hoppet en tand, hvordan havde du sikret den?
jan 2008
Følger: 4 Følgere: 3 MC-er: 2 Emner: 16 Svar: 62
Men de er ikke byttet om, da der på den der skal sidde forrest, sidder et drev til omdrejningstælleren, så der kan jeg se det sidder rigtigt!
Ja kæden kan godt være hoppet en tand, men hvis nu den kun var hoppet én tand, burde den vel stadig kunne køre lidt, bare meget dårligt?
Men jeg sikrede det ved at jeg satte streger på enden af knastakslerne, altså der hvor indeksmærkerne også sidder, og så en streg ud for, på blokken.
jan 2008
Følger: 4 Følgere: 3 MC-er: 2 Emner: 16 Svar: 62
Har trukket motoren en del rundt, da den ikke gad starte
Men kan man ikke høre hvis den bøjer ventilerne? Der var nemlig ikke nogen form for lyd af metal mod metal synes jeg ikke.. Men er selvf. ikke sikker!
jan 2008
Følger: 4 Følgere: 3 MC-er: 2 Emner: 16 Svar: 62
Den bruger nogle små tændrør der skal bruge en str. 19, så skal lige have købt en ny tændrørsnøgle i den størrelse
jul 2007
Følger: 31 Følgere: 30 MC-er: 1 Emner: 67 Svar: 1.221
mar 2009
Følger: 69 Følgere: 375 MC-er: 1 Emner: 497 Svar: 11.686
Punkt 1 så skal du altid have tændrørene ud da det så er meget nemmere at dreje motoren rundt, og så kan man mærke enhver modstand, og den må der ikke være noget af, intet!
mar 2009
Følger: 69 Følgere: 375 MC-er: 1 Emner: 497 Svar: 11.686
mar 2008
Følger: 5 Følgere: 3 Emner: 9 Svar: 396
jan 2008
Følger: 4 Følgere: 3 MC-er: 2 Emner: 16 Svar: 62
Så det er altså 19mm!!
Kim S, :
Ja det håbede jeg også var problemet, da jeg selv kom til at se det som en mulighed, men prøvede at skifte tændrørshætterne, og det hjalp ikke
Men nu får jeg mig lige købt en tændrørsnøgle der passer, så skal det nok hjælpe lidt på sagen!
apr 2007
Følger: 4 Følgere: 11 Svar: 1.405
mar 2009
Følger: 69 Følgere: 375 MC-er: 1 Emner: 497 Svar: 11.686
aug 2005
Følger: 131 Følgere: 137 MC-er: 4 Emner: 518 Svar: 21.267
Det er altså ikke for at være negativ, men jeg tror du skal finde en der kan hjælpe dig.
Jo mere jeg læser af de her indlæg, jo mere føler jeg, at du er svæmmet længere ud, en hvor du kan bunde.
Vi betaler alle lærepenge, men jeg er sgu bange for, at du er ved at betale alt for mange på en gang.
Håber du forstår, at jeg mener dig det godt:-)
jan 2008
Følger: 4 Følgere: 3 MC-er: 2 Emner: 16 Svar: 62
Men jeg vil alligevel lige tjekke om knastakslerne står rigtigt i forhold til stemplerne. Det har jeg forstået hvordan jeg skal gøre.
Kender ikke rigtig nogen der ved så meget om motorcykler der kan hjælpe, og jeg vil helst ikke sende den ned til den lokale mc shoppen, da det er forbandet dyrt dernede!
mar 2009
Følger: 69 Følgere: 375 MC-er: 1 Emner: 497 Svar: 11.686
Har sendt dig en PM med mit tlf nr.
mar 2009
Følger: 69 Følgere: 375 MC-er: 1 Emner: 497 Svar: 11.686
jan 2008
Følger: 4 Følgere: 3 MC-er: 2 Emner: 16 Svar: 62
Burde jeg have gjort det anderledes?
jan 2008
Følger: 4 Følgere: 3 MC-er: 2 Emner: 16 Svar: 62
mar 2009
Følger: 69 Følgere: 375 MC-er: 1 Emner: 497 Svar: 11.686
Hvis du kan komme til at sætte en finger ned i tændrørshullet, kan du mærke om der er modstand når du langsomt trykker kickstarten ned, er der ikke det er der ingen kompression og så starter den ikke, ventiler bøjede! Den skal kunne slå en lille fis når luften presser sig forbi din finger i hullet!
jan 2008
Følger: 4 Følgere: 3 MC-er: 2 Emner: 16 Svar: 62
Men kan godt prøve alligevel!
apr 2007
Følger: 4 Følgere: 11 Svar: 1.405
jan 2008
Følger: 4 Følgere: 3 MC-er: 2 Emner: 16 Svar: 62
jan 2008
Følger: 4 Følgere: 3 MC-er: 2 Emner: 16 Svar: 62
Og det hele gik fint
feb 2007
Følger: 26 Følgere: 24 Emner: 462 Svar: 8.356
mar 2009
Følger: 69 Følgere: 375 MC-er: 1 Emner: 497 Svar: 11.686
Hvor skete fejlen så, du havde jo sat streger, hvordan gik det til at timingen gik i udu? Jeg gætter på kæden!
jan 2008
Følger: 4 Følgere: 3 MC-er: 2 Emner: 16 Svar: 62
Suzuki vil ikke starte!!!