Gearing / RPM spørgsmål? Gearing / RPM spørgsmål?
Sad og snakkede med min ven den anden dag og han spurgte hvor hurtigt min cykel gik og jeg pralede selvf. med at den gik 130 i første gear hvilket er mere end hans bil kan trække i 3
Så spurgte han logisk nok om hvert gear trak yderlige 130. Det måtte jeg indrømme at det gjorde den ikke. Han spurgte hvorfor og jeg prøvede at forklare ham at det var pga gearing og omdrejningerne men da hverken jeg eller ham er særlig teknisk minded sluttede diskussionen hurtig. Det fik mig til at tænke:
Hvad er det der gør at man kune tager mellem 1000 - 2000 omdrejninger af når man skifter gear? Hvad begrænser cyklen? Jeg mener...man kan jo sagtens trække cyklen 3-4k rpm! Hvorfor kan man / laver man den ikke til at droppe 3-4k rpm pr gear skift og får en bedre topfart? Er det teknisk umuligt?
Forklar venligst så en der ikke ved en skid om motorer forstår:)
mar 2007
Følger: 65 Følgere: 55 MC-er: 12 Emner: 91 Svar: 511
dec 2003
Følger: 40 Følgere: 41 MC-er: 2 Emner: 114 Svar: 2.073
en typisk 4 cylindret sportsmc har jo den højeste effekt ved topomdrejninger, på din Honda ligger topeffekten lige omkring 11.200-11.500 omdrejninger, hvorimod den ved 6000 omdrejninger kun har ca 65% af topeffekten, så du er jo nødt til at lave gearingen sådan at du ved fuld acceration holder dig tættest på topeffekten.
falder den 3000rpm ved et gearskifte ved 6000 rpm, så vil den jo falde 6000rpm ved 12.000...........hvilket jo ville gøre at den faldt så langt ned i omdrejninger at den ikke ville have effekt til at trække dig videre op i fart.
aug 2008
Følger: 28 Følgere: 29 MC-er: 1 Emner: 191 Svar: 2.418
mar 2007
Følger: 65 Følgere: 55 MC-er: 12 Emner: 91 Svar: 511
aug 2008
Følger: 28 Følgere: 29 MC-er: 1 Emner: 191 Svar: 2.418
dec 2003
Følger: 40 Følgere: 41 MC-er: 2 Emner: 114 Svar: 2.073
lad os nu bare tage din honda som eksempel, den har vek i omegnen af 85 heste med 6000 omdrejninger, hvad vil du tro tophastigheden er for en cykel med 85 heste ?? vel i omegnen af 220kmt....så hjælper det jo ikke at lave et gear hvor den kan løbe 500
aug 2008
Følger: 28 Følgere: 29 MC-er: 1 Emner: 191 Svar: 2.418
aug 2008
Følger: 28 Følgere: 29 MC-er: 1 Emner: 191 Svar: 2.418
dec 2003
Følger: 40 Følgere: 41 MC-er: 2 Emner: 114 Svar: 2.073
aug 2007
Følger: 5 Følgere: 4 MC-er: 2 Emner: 134 Svar: 601
hvis man kan køre 40km/t i tungeste gear hvorfor kan man så ikke sætte et endnu tungere gear på og køre 80km/t eller et endnu tungere gear og køre 100km/t?
aug 2007
Følger: 6 Følgere: 5 MC-er: 1 Emner: 18 Svar: 184
jun 2008
Følger: 7 Følgere: 6 MC-er: 3 Emner: 45 Svar: 574
men det bliver jo tungere / sejere at trække i de høje, pluds vind osv osv.
aug 2007
Følger: 6 Følgere: 5 MC-er: 1 Emner: 18 Svar: 184
aug 2005
Følger: 131 Følgere: 136 MC-er: 4 Emner: 518 Svar: 21.203
En motor kan yde et bestemt stykke arbejde. Arbejde er defineret som kraft gange vej. Med en størrelse tandhjul på krumtappen og en anden størrelse på gearkassens udgangsaksel, vil man have et bestemt antal omdrejninger på baghjulet - omdr gange omkreds er vej!
Hvis nu man ændrer gearingen så vejlængden stiger, skal kraften falde tilsvarende for at arbejdet er konstant.
Med andre ord - højere gearing mindre overførsel af kraft. Læg detil at luft og rullemodstand stiger kvadratisk med stigende hastighed - så kan man ikke bare geare sig ud af problemerne.
jul 2007
Følger: 45 Følgere: 44 MC-er: 3 Emner: 67 Svar: 2.936
Gearing / RPM spørgsmål?