1.026 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 15 Svar

Gearing / RPM spørgsmål? Gearing / RPM spørgsmål?

Sad og snakkede med min ven den anden dag og han spurgte hvor hurtigt min cykel gik og jeg pralede selvf. med at den gik 130 i første gear hvilket er mere end hans bil kan trække i 3 smiley
Så spurgte han logisk nok om hvert gear trak yderlige 130. Det måtte jeg indrømme at det gjorde den ikke. Han spurgte hvorfor og jeg prøvede at forklare ham at det var pga gearing og omdrejningerne men da hverken jeg eller ham er særlig teknisk minded sluttede diskussionen hurtig. Det fik mig til at tænke:

Hvad er det der gør at man kune tager mellem 1000 - 2000 omdrejninger af når man skifter gear? Hvad begrænser cyklen? Jeg mener...man kan jo sagtens trække cyklen 3-4k rpm! Hvorfor kan man / laver man den ikke til at droppe 3-4k rpm pr gear skift og får en bedre topfart? Er det teknisk umuligt?

Forklar venligst så en der ikke ved en skid om motorer forstår:)

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Take down chandelier and a wall lamp 500 kr.
  • Hjælp til rep af kanttråd til robot plæneklipper 600 kr.
  • Opsætning af håndvaskamatur 500 kr.
  • Find fejl11 på opvaskemaskine 250 kr.
  • VVS-installatører 1.950 kr.
  • Installation af nyt tv 500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Gearing / RPM spørgsmål?
  • #1   10. aug 2009 du kan da bare højgeare lortet amok-kæmpe fortandhjul og verdens mindste bagtandhjul, så kan den hurtigt køre 700km/t ca

• #2   10. aug 2009 det er jo lidt svært at forklare en som ikke ved noget om selve teknikken bagved motoren

en typisk 4 cylindret sportsmc har jo den højeste effekt ved topomdrejninger, på din Honda ligger topeffekten lige omkring 11.200-11.500 omdrejninger, hvorimod den ved 6000 omdrejninger kun har ca 65% af topeffekten, så du er jo nødt til at lave gearingen sådan at du ved fuld acceration holder dig tættest på topeffekten.

falder den 3000rpm ved et gearskifte ved 6000 rpm, så vil den jo falde 6000rpm ved 12.000...........hvilket jo ville gøre at den faldt så langt ned i omdrejninger at den ikke ville have effekt til at trække dig videre op i fart.

• #3   10. aug 2009 Men cyklen kan jo sagtens trække godt fra 5k?

• #4   10. aug 2009 tænk også på vindmodstand firdobles ved dobbelt hastighed, og ikke kun fordobles

• #5   10. aug 2009 Kan sagtnes se ulemperne i at køre 500 km/t men jeg havde bare fået dte indtryk at det ikke var muligt at få en alm gade cyekl til at rulle 400 km/t uden modifikationer i motoren.

• #6   10. aug 2009 haha....ja det blir svært at forklare dig kan jeg godt se......

lad os nu bare tage din honda som eksempel, den har vek i omegnen af 85 heste med 6000 omdrejninger, hvad vil du tro tophastigheden er for en cykel med 85 heste ?? vel i omegnen af 220kmt....så hjælper det jo ikke at lave et gear hvor den kan løbe 500

• #9   10. aug 2009 okay...er ved at forstå. Så hvis jeg havde en cykel med 160 hk (som den nye blade har fra fabrikken) så ville jeg kunne geare den til f.eks 350 men midste en masse effekt i mellemorådet?

• #10   10. aug 2009 midste = miste

• #11   10. aug 2009 Nej et er IKKE korrekt

• #12   10. aug 2009 Man kan jo prøve at overføre tanke-eksperimentet til en cykel:
    hvis man kan køre 40km/t i tungeste gear hvorfor kan man så ikke sætte et endnu tungere gear på og køre 80km/t eller et endnu tungere gear og køre 100km/t?

• #13   10. aug 2009 det er et spørgsmål om moment.. der er ikke moment nok i motoren til den høje gearing.

• #15   10. aug 2009 f.eks min sidste mountain bike kunne jeg måske padle amok of på den op på 15 km/t i første gear. hvis jeg fik 15km/t ekstra pr. gear i de restende 26 gear smiley så ville jeg da ikke køre MC smiley så ville jeg cykle derudaf. haha.
    men det bliver jo tungere / sejere at trække i de høje, pluds vind osv osv.

• #16   11. aug 2009 nej det giver mening..

• #17   11. aug 2009 Om I taler om HK eller moment er i denne sammenhæng, skønt i fisiske beregninger er momentet nok lettest at arbejde med.

En motor kan yde et bestemt stykke arbejde. Arbejde er defineret som kraft gange vej. Med en størrelse tandhjul på krumtappen og en anden størrelse på gearkassens udgangsaksel, vil man have et bestemt antal omdrejninger på baghjulet - omdr gange omkreds er vej!

Hvis nu man ændrer gearingen så vejlængden stiger, skal kraften falde tilsvarende for at arbejdet er konstant.

Med andre ord - højere gearing mindre overførsel af kraft. Læg detil at luft og rullemodstand stiger kvadratisk med stigende hastighed - så kan man ikke bare geare sig ud af problemerne.

• #18   11. aug 2009 Hvis i vil lege med fiktiv topfart, gearinger og udvekslinger uden at tage lommeregneren ibrug så findes der: www.gearingcommander.com

Kommentér på:
Gearing / RPM spørgsmål?

Annonce