{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
847 visninger | Oprettet:

trækker skævt ved opbremsning {{forumTopicSubject}}

Synes min offroader (honda xl 350 R) trækker skævt ved opbremsning med forbremse. Det er ligesom om den vil dreje til den modsatte side af hvor bremseskiven sidder (trækker til højre). Der er ingen slør i hjulet (nye lejer) og der er lige kommet nye paksåser i forgaffel, dvs. ny gaffelolie, fyldt op efter forskrifter. Nå.... er det almindeligt at den slags cykler kan finde på at trække skævt eller er der en grund til det? hvad kan det evt. være? forgaffel kan ikke justeres, der kan kun kommes trykluft i.
Kan altid simse den ene forgaffelfjeder for at give den mere forspænding, men er det der fejlen ligger?
nogen forslag ... ideer???


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  trækker skævt ved opbremsning
  • #1   25. jul 2009 Det er nok bare endnu et udtryk for den generelle højredrejning af samfundet...:-)

  • #2   26. jul 2009 Det vil den gøre! En lang forgaffel kombineret med en enkelt skive sammenholdt med en relativ tynd forhjuls aksel, vil naturligvis gøre, at den trækker skævt ved opbremsninger. Det er rimelig indlysende!

  • #3   26. jul 2009 den burde køre ligeud også med trukket bremse navet som skiven sidder på forbinder stadig begge forben !
    broerne og aksel burde holde styr på den tendens med at trække til siden ...
    løsn alle boltene der holder benene på plads , ret gaflen og spænd det hele sammen igen ..

    evt smid en donkraft eller buk under cyklen inden du løsner alle boltene i broerne , gør det samme med forakslen


  • #4   26. jul 2009 Som "UrbanViking ...... SpiriLLeN ." siger...

    Løsn det hele igen, og vær sikker på alt er uden spændninger og er linet op, og knokkelspænd det hele igen....


  • #5   26. jul 2009 nu skal man aldrig knokkel spænde noget, det er et direkte udtryk for at man ikke fatter en hat af hvad det er man laver.

    et er ikke udsædvanligt at den vil gøre det grundene har Kasper K været inde på.

    det du evt kunne gøre var at anskaffe dig sådan en bro ting som de spænder på gaffelbenene lige under hvor iner benene de går ind i ydre benene, den gør at gaflen bliver stiverer.

    du kan finde mange ældre cykler hvar de er efter monteret, så som de gamle Suzuki GS og Honda CB modeller


  • #6   26. jul 2009 Spænd først akslen, og vær sikker på du ikke har en skive på indersiden som ikke falder ordentligt i "hak". Derefter spænd boltene der holder akslen. Tag fat i hjulet og arbejd lidt med det, eller tril cyklen frem og tilbage inden du spænder dine triple trees.

  • #7   26. jul 2009 claus K
    ok, nok forkert udtrykt, jeg har bare set mange som ikke har ejet en momentnøgle, og de er typisk ikke spændt ordentligt efter...


  • #8   26. jul 2009 Jamen for hulan da, alle enkeltskivede off-roadere gør det. Prøv at lave en fuldbremsning med en gammel Téneré eller R80G/S, så skal du eddermame se skævtrækning!
    Bremsekaliberen sidder på det ene gaffelben, så er det da klart, at det er pågældende gaffelben der samtidig bliver berørt af bremsningen!

    Prøv at mål afstanden fra det nederste T-stykke og til forakslen og prøv så at spekuler på, hvor meget kan et 35 eller 37 mm gaffelben vride!

    Ældre gade cykler fra 70'erne gør det også. Dog ikke i så udtalt grad pga den kortere forgaffelvandring

    Men som Claus K siger, så kan man se, om man kan finde en forgaffelstabilisator og sætte på. Det tager det!


  • #9   26. jul 2009 den har været oppe at hænge i en kran da jeg satte forhjulet på så jeg tror ikke på der er spændinger i det som sådan, eller at det er monteret skævt. Havde også lidt på fornemmelsen at det er bare sådan noget de gør, og alligevel ikke.... for troede ikke de ville lukke sådan noget lort ud af fabrikken... nå men det er i hvertfald ikke noget med forgafflen kan jeg så forstå...

  • #10   26. jul 2009 nu er det du køre på jo heller ikke lavet til at være vildt stivt, det du har det er netop lavet til at kunne flexse da den er designet til at køre offroad der af navnet, ;-D

    imodstæning til at ræs cykel den er lavet til at være stiv så den netop ikke kan flexe når man ligger i højfrat med stor nedlægning på,

    så at din cykel den trækker lidt til den ene side og stellet det wobler lidt ved ( høje hastigheder ) det er nu meget naturligt.

    så tag du den bare med ro og tuller dig en tur i den ganske danske land


  • Fanta H
    Fanta H Tilmeldt:
    apr 2007

    Følger: 4 Følgere: 11 Svar: 1.405
    #11   26. jul 2009 Helt enig med Kasper, prøv bare at stå foran cyklen og klem om hjulet med benene og drej styret fra side til side, den kan vrides meget, bedste løsning er en skive mere, eller en god stiver mellem gaffel benene.

Kommentér på:
trækker skævt ved opbremsning

Annonce