Ros til Yamaha R6 2008 {{forumTopicSubject}}
Ris & Ros til Yamaha R6. ;o)) Fandt dette her på en hjemmeside...
R6 fra Yamaha er en sand bombe. En af den slags med lang lunte, men med stor krudtladning. Netop sådan kører R6 nemlig. Som en pjevset knallert når den køres forsigtig, for derefter at eksplodere i en ren eksplosion når den drives til grænserne.
Det er voldsomt inspirerende at køre en sådan maskine, og aflæses omdrejningstælleren kan også antal hjerteslag per minut aflæses. De sidste to nuller skal bare fjernes, hvilket siger alt når maskinen gerne runder en 16-17.000 omdrejninger.
Der er intet på denne maskine der ikke konstant skriger race efter føreren. Derfor bliver den let en daglig pestilens for dem der ikke har evnerne, men heldigvis er den vidunderlig for dem med racergenerne i blodet.
Motorens næsten totale mangel på bevægelig masse klær sådan en vildert. Et minimalt drej på gassen og tælleren ryger op på tocifrede værdier, mens et tryk på slukknappen betyder straks stilhed. Så hurtig er denne lille gennem pinte motor til at ændre hastighed.
Det er også 135 utæmmede heste som teknikken præsterer når fartvinden hjælper på indsugningstrykket. Altså samme tal som gårdsdagens litermaskiner i sportsklassen kunne aflevere. Intet mindre end imponerende.
Bundtrækket er dog langt fra de gamle liter raketter, men det gør intet for den skal bare holdes mellem 12.000 og 17.000, så maskine og hjerterytme konstant holdes i top, sammen med morskaben.
Bremserne er af en anden verden. De er ultra lette at dosere, og maskinen er i en sådan balance at forhjulsblokade næsten er umulig. Denne rappe Yamaha kører gerne de sidste 10-20 meter under bremsning med baghjulet løftet højt i vejret. At løfte baghjulet kan mange maskiner, men modsat mængden, er det på R6 er det let at kontrolere.
Gearkassen er også rendyrket racerteknologi. Første gear rækker ekstremt langt, hvilket giver denne maskine et ekstra gear i snævre kurver, hvor dette lave gear er en velegnet mulighed når man skal frem i trafikken. Køres hyggekørsel i byen kan det blive en belastning med det lange startergear.
Siddestillingen er hentet direkte fra heltenes GP maskiner. Det er derfor let at finde ud af om man magter en dag på R6. Lav en armbøjning, og bliv oppe i to timer. Magter man ikke dette er R6 for ekstrem. På R6 står man nemlig på hænder under hele kørslen.
Benstilling og fodhvilere er perfekt til racerbanen. Det er ikke mange der kører R6 fodhvilerne i asfalten og benstillingen er perfekt når der skal kravles på maskinen for at få den perfekte vægtforskydning før svingene. De længste vil nok få ondt i knæhaserne, men hvorfor også placere de lange ikke egnede racerkørere på R6 når alle ved at alt over 180cm er for stort til at blive en topklasse kører. R6 er en perfekt racer og fortjener derfor perfekt dimensionerede racerkørere.
Kåben er af den minimale type, der giver høj topfart, men minimal vindbeskyttelse. På R6 er der altså kun en siddestilling hvis det skal gå rigtigt hurtigt, eller hvis der ønskes vindbeskyttelse, og der er krum ryg og hagen helt ned på tanken. Heldigvis passer benene perfekt ind i tankens udhulninger for flertallet, hvilket hjælper til at holde en sådan position.
Yamaha R6 skal ind og kunkurrere på et marked hvor der findes billigere og mere hverdagsduelige duellanter, men der findes ingen mere ekstreme og sportslige end denne Yamaha raket. For dem der magter det vildeste er den superb.
At en 600 kubik tilmed er hurtigere og mere agile på både bane og vej, gør kun denne R6 mere interesant for dem hvor blodet konstant bobler med andrenalin, og som virkelig kan magte en så ultimativ racer.
Vi kørte ihvertfald hurtigere på en stor racerbane på denne lille Yamaha, en vi gjorde på nutidens stærkeste, Kawasaki ZX10R, hvilket fortæller alt om de indbyggede R6 kvaliteter.
dec 2005
Følger: 238 Følgere: 254 MC-er: 5 Emner: 509 Svar: 9.900
mar 2006
Følger: 48 Følgere: 42 MC-er: 5 Emner: 38 Svar: 2.545
jun 2007
Følger: 10 Følgere: 8 MC-er: 2 Emner: 52 Svar: 350
feb 2006
Følger: 10 Følgere: 30 MC-er: 4 Emner: 115 Svar: 1.318
syntes godt nok de lyder som knægtens vol-tunet scooter
jul 2006
Følger: 12 Følgere: 12 MC-er: 1 Emner: 63 Svar: 2.137
Men ingen tvivl om at R6eren er en vellykket gaderacer... Og så ser den godt ud...
mar 2007
Følger: 19 Følgere: 18 MC-er: 3 Emner: 259 Svar: 2.258
men man får sgu helt lyst til at tage et lån efter at have læst teksten..
mar 2004
Følger: 63 Følgere: 59 MC-er: 1 Emner: 41 Svar: 1.459
Højde er ingen hindring. Er selv 197 og køre da ræs jævnligt. Så bare sæt i sving.. Måske nok ikke på en R6 men så på en R1 eller tilsvarende litter maskine.
mar 2007
Følger: 19 Følgere: 18 MC-er: 3 Emner: 259 Svar: 2.258
jun 2006
Følger: 23 Følgere: 21 MC-er: 5 Emner: 19 Svar: 594
jun 2008
Følger: 4 Følgere: 3 MC-er: 1 Emner: 58 Svar: 3.189
jun 2006
Følger: 23 Følgere: 21 MC-er: 5 Emner: 19 Svar: 594
dec 2003
Følger: 2 Følgere: 84 MC-er: 10 Emner: 240 Svar: 20.506
Men kangodt lide denne sætning:
"mens et tryk på slukknappen betyder straks stilhed"
Jamen sådan er det også på min XBR fra 1985, er yamaha så langt bagud?
Og ja, lyder meget som Rønn
:o)
Ros til Yamaha R6 2008