{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
4.185 visninger | Oprettet:

Mærkelig motor lyd CBR600 F2'er. {{forumTopicSubject}}

Hej derude, håber i kan hjælpe mig..

Jeg er blevet ejer af en Honda Cbr 600 F2'er fra 94/95 af, den køre bare pisse godt og er en kanon begynder cykel, men jeg har bare det pokkers problem med at motoren tikker / larmer lige i det man starter den efter en køre tur hvis man lader den stå i ti min, så lyder det som om der intet olie tryk eller som den er ved at tabe en ventil...? Og det skal lige siges at knast strammeren ER skiftet som ellers er en svaghed, men kæden kan vel ikk støje på den måde.. Lyden forsvinder fuldstændig når man holder den på små 3000omdr i 10 til 15 sek.. og det er kun i tomgang mislyden er lige i det man starter cyklen.. kan evt optage lyden på video hvis det skulle hjælpe nogen..? Men jeg håber der sidder nogen derude som kan hjælpe...

Mvh en meget bekymret honda ejer.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Mærkelig motor lyd CBR600 F2'er.
  • #1   25. apr 2009 og der er lige blevet skiftet olie og filter, men den gjorde det også inden olien og filteret blev skiftet... og det lyder til lyden kommer på højre side, "knastkæde" siden..

  • #2   25. apr 2009 og det skal lige siges når den er startet og man har kørt en tur på den og lader den stå i tomgang lyder motoren bar MEGA sund ingen mislyde overhovedet... men i det man stopper den og starter den igen tikker den indtil man køre en tur igen...:( eller gir den lidt omdr

  • #3   25. apr 2009 Er det den rigtige olie der er kommet på ?????
    Den er sku svær tør ikke lige komme med et bud nå jeg ikke har hørt den


  • #4   25. apr 2009 Olien er en Motul 10/40 Fuldsyntetisk... var ude hos Kok mc som ligger i byen hvor jeg bor de anbefalede mig denne olie.. men har så siden hen fundet ud af at Pro bike i lystup (Bent) siger at den skal køre på 10/40 delsyntetisk fra castrol men når lyden var der inden der blev skiftet olie burde olien vel ikk ha noget at sige?

  • #5   25. apr 2009 syntes den er svær nå du siger den forsvinder,,,, det kan være mange ting
    Tror du må ned og høre en mekaniker


  • #6   25. apr 2009 Det lyder meget som en knastkædestrammer som ikke virker ordenligt....

    Skiftede du den selv? og hvis du gjorde, fyldte du den med olie før montering?


  • #7   25. apr 2009 også sikker på strammer her...

  • #8   25. apr 2009 Hvor gamle er dine tændrør?

  • #9   25. apr 2009 tvivler sku på det er strammeren.. Ja skiftede den selv, vendte pakningen som den gamle osv, nej jeg fyldte den ikke med olie inden af den grund at Bent fra Pro bike sagde bar der var olie nok på motoren var det ikke nødvendigt... Og jeg skulle da nok mene han ved hvad han snakker om...:) har sku mistanke til det er selve olie pumpen i stedet...:/ hvis der sidder sådan en på en mc er kun udlært Automekker.

  • #10   25. apr 2009 ang tændrør henrik så ved jeg det desværre ikke... hvorfor da?

  • #11   25. apr 2009 De kan god have en sjov tikken fra kold hvis tændrør er ved at være dårlige

  • #12   26. apr 2009 Iflg. honda's værksteds manual og Haynes bogen, så SKAL man prime sin knastkædestrammer med olie inden montering, da den ellers er fuld af luft og derfor ikke virker....

    Godt være, at den kan monteres uden det gøres, og har faktisk prøvet det, og den lamer som bare pokker indtil der er kommet i strammeren, og jeg har oplevet, at den bliver ved med at gøre det, lige når man starter.... lige som om, at olien løber ud af strammeren og først lige skal fyldes igen ved hver start,,,

    Der sidder en oliepunpe på den, som faktisk er kædetrukket... men det er I hvertfald ikke den kæde man kan høre, for den er alt for lille til og larme... Du finder den hvis jeg husker ret bag koplingsskålen...


  • #13   26. apr 2009 Det er også muligt at din oliepumpe ikke leverer det fornødne tryk, når den går i tomgang.

  • #14   26. apr 2009 okay det lyder lovende erling det der, det må jeg hjem og prøve... men jeg syns bar at lyden kommer "længere oppe" fra som om det er oppe fra ventilerne / toppen af, også derfor min teori ligger i at det muligvis kan være olie pumpen... Men er der nogen der har haft skildt sådan en motor af som kan sige hvad jeg skal skille ad så jeg ikk får hele motoren skildt ad, om det er nødvendigt kun at skille koblings siden eller tændings siden af...?

    Og TUSIND tak for alle svarene dejligt at se et forum man virkelig kan bruge til noget...:)

    Mvh Morten.


  • #15   26. apr 2009 og forresten det kan ikk ha noget at gøre med at kok mc absolut mente jeg skulle købe en 10/40 fuldsyntetisk olie fra motul og ikke en 10/40 del syntetisk olie fra castrol som de ellers siger alle andre steder....?

    Mvh Morten.


  • #16   26. apr 2009 Kør ud til Bent igen. Han giver dig en diagnose på to sekunder smiley

  • #17   26. apr 2009 du har så ganske ret lars men med 120 km hver vej er det værd at undersøge det lidt selv inden syns jeg...:)

  • #18   26. apr 2009 Hvis lyden kommer fra toppen af motoren, så er det I hvertfald ikke oliepumpen der larmer, for den sidde I bunden af motoren, bag koblingsskålen... (har tjekket manualen) :o)

    Hvis olien er for tynd, så kan det give mere støj, men umiddelbart skulle det ikke betyde det store...

    Kan tænktes, det er dine ventiler som larmer og det vil altid være værst med kold motor, og man hører det ikke så godt, når motoren larmer der ud af med 3-4000 omd.


  • #19   26. apr 2009 En anden lidt alternativ forklaring på problemet, men måske stadig værd at undersøge, er om dine forrør er helt tætte.

    En lille utæthed der kan nemt komme til at lyde som høj ventil tikken. Skal dog ikke kunne kunne sige om det kan være aktuelt i dit tilfælde, uden selv at have hørt det. Men lyden kan i sådan et tilfælde også nemt variere med temp. af motoren og forrørerne a.la. det du oplever.


  • #20   27. apr 2009 Tak for alle de fine bud.. men lyden lyder bare fuldstædig ligesom at ventilerne / kæde strammer ikke får olie lige i det man starter maskinen...? fuldstændig lige som på en bil hvor de hydrauliske løftere er trætte.. fordi lyden forsvinder jo efter ti sek med 3000 omdr uanset om den er kold eller varm.

  • #21   27. apr 2009 Du kunne prøve med at skifte filter og olien på motoren, til en Semi 10W40... Så er du sikker på, at det ikke er olien som giver problemer....

    Jeg bruger selv Castrol 10W40 fra Thansen....



  • #22   27. apr 2009 Men den sagde jo både lyden før og efter olieskiftet samt skift af filter og kæde strammeren.. kan kæden være så slidt den kommer til at sige så træls...?

  • #23   17. maj 2009 Hej
    Det er måske lidt sent, men jeg kan fortælle at min cbr600F2 pc25 har nøjagtigt samme lyd på samme tidspunkt.
    Og jeg kører med castrol 10-40W havlsyntestisk ;o) Jeg tror bare det er alderen der trykker den...
    Har du fundet ud af havd det er?
    MVH Gitte


  • #24   20. jul 2009 Havde nøjagtig samme problem som jeres........lød som en diesel motor smiley

    Jeg købte denne " APE" manuelle knastkæde strammer...dog fra E-bay, og vupti, så god som ny smiley

    (link fjernet)


  • Kenneth M
    Kenneth M Tilmeldt:
    okt 2015

    Følger: 3 Svar: 1
    #25   14. okt 2015 Min gør det samme. Den kan klikke let når den bliver startet. Men det stopper hurtigt. Til gengæld klikker den i tomgang en gang i mellem når den er varm. Ud fra alt hvad jeg har læst på nettet, er det ret normalt. Jeg har også ny knastkæde og kædestrammere. Til gengæld lugter den meget af benzin når den står i tomgang. Ved ikke om i andre har bemærket det samme. Bortset fra det er jeg også rigtig glad for min F2'er smiley

Kommentér på:
Mærkelig motor lyd CBR600 F2'er.

Annonce