{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.109 visninger | Oprettet:

Bruger olie. {{forumTopicSubject}}

For 14 dage siden fyldte jeg ca 2½ liter ny 10-40 olie på cyklen og skiftede filter.
Til gengæld kunne jeg idag kun tappe små 2 liter af.

Cyklen kørte ikke optimalt med den første olie, og har derfor skiftet til en 20-50 olie.

Vil det hjælpe på olieforbruget at jeg har skiftet til den tykkere olie?

Cyklen går går fint i tomgang, når jeg starter den, men lidt efter lidt øger den omdrejningerne, for til sidst at stå forholdsvis højt.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Bruger olie.
  • #1   22. mar 2009 Hej Allan! vedr.olieforbruget kan jeg ikke hjælpe dig,om den skulle bruge mindre ved at skifte type af viskositet, jeg tvivler. Vedr. tomgangen ! hvornår har du sidst fået renset og justeret karbunader? jeg tror at dit "problem" kan ligge der, den stiger og falder ikke i omdr. vel?

  • #2   22. mar 2009 Hvis du har meget slidte stempelringe, så æder den olie. Det skulle du kunne se på din udstødnings gas...

    Dog skal du regne med, at olien også sætter sig hist og her, i toppen osv. Så hvis du har tappet den af når den er kold, så har du ikke fået det hele ud..

    I øvrigt bruger en sund motor en smule olie, dem der intet olie spiser er ikke sunde og velsmurte!


  • #3   22. mar 2009 Også filteret suger en del smiley

  • #4   22. mar 2009 hvis du har skiftet filtert og hældt olie på er det meget normalt at der forsbinder en del som lægger sig i filteret og andre stæder. Men hvis der er et desideret olie forbrug kan en tykkere olie hjælpe

  • #5   22. mar 2009 Kønig kjøller , det er da noget af en påstand......

  • #6   22. mar 2009 Satans min motor bruger ingen olie, jeg ringer straks til Yamaha for at få en ombytter.

  • #7   22. mar 2009 Tak for svarene. Nu kører jeg lige en uges tid til, og checker igen.



  • #8   22. mar 2009 Nicki.

    Købte cyklen for 1½ måned siden, så det kan jeg ikke svare på.
    Men nej, den svinger ikke i omdrejninger.


  • #9   22. mar 2009 min skal have 3,7l. uden filter og 4,3 med filter, så den halve l. der mangler ligger højest sandsynling i filteret, ellers i udstødningen eller under cyklen, men det er i filteret er jeg sikker på

  • #10   22. mar 2009 König: Den påstand holder ingen steder. Ud af de 18 MC'er jeg har haft har der kun været 2 der brugte olie af en målbar karakter.
    Den ene var min GPZ500s, og de gør det notorisk når de for mange omdrejninger, den anden er min nuværende XBR500. Men det er kun forståeligt når motoren har kørt 65.000km. Og det olieforbrug var endda kun på 1L pr 2.500km

    Mine CX'ere brugte ikke olie mellem filterskift.

    Allan: Har du her i anden omgang også skiftet filter? Der kan den sidste 1/2L godt gemme sig.


  • #11   22. mar 2009 Altså, i princippet bruger en motor olie, ellers sætterden sig. At det så ikke behøver være ret meget er en anden sag. Forbruget kan variere rigtig meget - fra nærmest ikke måleligt til en halv til en l pr 1000- 1500 km og alligevel være inden for mange cyklers specs.
    Er forresten enig i at den manglende olie nok hovedsageligt ligger i oliefilteret:-)


  • #12   22. mar 2009 Jeg har ikke skiftete filter anden gang, nej.
    Den drypper ikke overhovedet, og vaskede/rensede motor ved samme lejlighed, og der var ikke mere skidt/olie udvendigt end man kunne forvente.


  • #13   23. mar 2009 Når sådan noget sker i forbindelse med et olieskift, så kan der være mange årsager, som også allerede er nævnt. Fyld til mærket igen, kør en tur og tjek niveauet igen. Du kan evt få en til at køre bagefter og se om den ryger sort når du løgger lidt belastning på, men først når den er blevet varm. Hvis den bruger en ½ liter på få km, så burde det kunne ses på det der kommer ud af udstødningen.

    Mht viskositet, så vil en tykker olie højst sansynlig give et lidt mindre olieforbrug på en slidt motor. Olien kan simpelthen ikke så let trænge forbi eks olieringene på stempleren og de måske slidte pakdåser på ventilstammerne. Men det er nok lidt en halv løsning at blive ved med at gå op i viskositet! smiley

    Mht tomgang, så virker det helt rigtig. Hvis dit chokersystem virker rigtig, så sørger det for at holde motoren igang ved at give en federe blanding. I takt med at motoren bliver driftvarm skal den bruge mindre og mindre benin for at holde sig igang og derfor kan man så gradvist lukke for chokeren igen, i takt med at omdrejnignerne stiger.
    Når du nu synes at tomgangen er for høj, så juster den en lille smule ned, når motoren er driftvarm, indtil du synes det passer og så bruger du din choker til at holde motoren igang ved kold motor.

    Just my 2C


Kommentér på:
Bruger olie.

Annonce