"Løse" bremser Suzuki GSXR 250 {{forumTopicSubject}}
Hej alle klogehoveder på MCG
Jeg gjorde lige min mini gixxer sommerklar her idag for første gang med skift af olie, oliefilter og tændrør (De er sgu ikke helt nemme at komme til :S).
Efter klargøringen skulle den jo lige startes op og trilles lidt rundt i den store garage hvor den står. Der opdager jeg at bremserne er blevet meget "løse", altså men skal faktisk presse grebet helt i bund, før bremsen overhovedet begynder at tage ved, dette gælder for- og bagbremse. Det skal også siges at bremse evnen var blevet nedat en hel del...
Jeg tjekkede kloserne, og der var masser af belægning tilbage, så det er ikke dem der er synderen.
Efter at have "motionerede" en smule blev det lidt bedre.
En kammerat snakkede om at systemet måske skulle udluftes, men hvordan gøres dette eller kan det muligvis være noget helt andet?
dec 2005
Følger: 18 Følgere: 16 MC-er: 1 Emner: 19 Svar: 659
men det lyder som om det skal luftes ud, men få en proff eller en der har tjeck på det til at gøre det.
mar 2008
Følger: 9 Følgere: 8 MC-er: 2 Emner: 17 Svar: 171
Okay, er det da en større opgave?
Jeg har heldigvis en kammerat som selv har haft en cykel magen til, det var også ham der forslog udluftning, og han har pillet en del med den han havde, sp han kunne jo hjælpe.
mar 2008
dec 2005
Følger: 18 Følgere: 16 MC-er: 1 Emner: 19 Svar: 659
men det 'lød' bare ikke som om du havdet rodet meget med mekanik før, men hvis du har er det en smal sag.
mar 2008
Er der en specifik fremgangsmåde man skal følge? Altså tips og tricks
okt 2005
Følger: 27 Følgere: 26 MC-er: 4 Emner: 45 Svar: 1.126
MEN.....ellers kan gamle bremse-slanger også være en STOR synder....
mar 2008
Følger: 3 Følgere: 3 MC-er: 2 Emner: 37 Svar: 487
Prøv at høre din kammi om han ik har styr på det, ellers vend tilbage. Der sidder en udluftningsskrue på bremsekalibrene (udført som en nippel). Den skal der lige sættes en slange på og så over i en beholder. Skruen løsnes og så trykke du håndtag/pedal ind/ned. Væsken presses ud (evt med luftbobler) og så lukker du for udluftning igen, men bremsen er trukket. Slip bremsen igen. Hvis der er bobler (luft) så skal der fortsættes indtil der med sikkerhed ikke er flere bobler.
Hvis du vælger at skifte, så skal du selvfølgelig har pumpet det gamle bremsevæske ud inden du begynder
mar 2008
@ Ronni
Den har armerede bremseslanger, så de burde vel ikke kunne blive utætte?
mar 2008
Følger: 3 Følgere: 3 MC-er: 2 Emner: 37 Svar: 487
mar 2008
Tak for input forresten, det er sgu lækkert med nogle klogehoveder man kan spørge til råds
mar 2008
True, den skal sgu bare have noget gas Men kan armerede bremseslanger blive møre?
okt 2005
Følger: 27 Følgere: 26 MC-er: 4 Emner: 45 Svar: 1.126
Da du allerede har "armerede" bremse-slanger, istedet for de ORG.
Så BURDE de ikke bliver møre.........men der kan jo være en fejl i dem...
MEN..........start med at skite bremse-væsken.......og luft systemet ud.
jan 2008
Følger: 1 MC-er: 2 Emner: 40 Svar: 350
Det viste sig, at jeg nok var gået for langt, da jeg i min ufattelige vished og klogskab vinter-beskyttede den med WD40, inden sneen faldt.
Noget af oliestadset må have ramt klodserne, der åbenbart suger WD40 på en eller anden måde, for efter jeg har skiftet bremseklodserne bremser den helt upåklageligt og skarpt igen.
¨
Jeg troede også, at det kunne være luft, men det var det altså ikke...
dec 2003
Følger: 2 Følgere: 85 MC-er: 10 Emner: 240 Svar: 20.508
Sæt en slange på udluftningsskuen der fører over i en beholder, skru dækslet af beholderen og pump væsken ud. Top op med ny væske inden den suger luft med ned.
Når der er ny væske i slangen er bæsken skiftet, og så lukke man for skuen igen.
Og pump stille og roligt, arbejdet bliver ikke bedre fordi man pumper hurtigt.
mar 2008
Jeg må sgu nok hellere lige få en fagmand til at gå dem igennem...
"Løse" bremser Suzuki GSXR 250