{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.631 visninger | Oprettet:

Xeon lys for en BB {{forumTopicSubject}}

Hej allesammen,

Jeg har bestillet et Xeon kit fra en leverandør i Odense som hedder Everlight.dk Jeg modtog pakken idag her er kitet jeg købt,

(link fjernet)

men det viser sig åbenbart at det er kun nærlyset som jeg har købt her, føler lidt jeg købt en kat i sækken, da jeg udtrykligt spurgte i en e-mail at jeg ville købe et Xeon kit sæt og et lys som være til både til nær/langlys.

Nu siger sælgere at jeg skal ydligare skal købe et sæt, som så skal være til langlyset, men nogen herinde som ved om en Blackbirds langlys også er af størrelse H7 samme som nærlyset?

Og jeg har ret i at Nærlyset er en størrelse H7 ?

Jeg ved at jeg bare kan sende vare retur osv, men glædjet mig lidt til dette, også bliver det bare lidt bøvligt, sikkert mig som har forkert på den er jo ikke så MC skilled når det kommer til mekansike delerne.

Så vil jo gerne prøve at få tingerne ret da jeg ringer idag til sælgere.

Og et andet spørgsmål, hvis nogen som måske bor tæt på Korsør og måske ude og trille Lørdag/søndag, og har mod på at give en ny BB ejer en hjælpende hånd at montere disse Xeon lys kits, så giver jeg sku en lille peng og en kop kaffe for tak for hjælpen.

(Jeg håber dog at jeg senset imorgen får bestillet sidste delerne så at jeg har alt til weekend)

På forhånd tak

Hans


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Xeon lys for en BB
  • #1   12. jun 2012 Jeg ville ikke smide xenon i det lange lys, for det er noget tid om at "varme" op..
    I øvrigt skal du være opmærksom på, at lige netop med din BB skal du "ødelægge" det org stik, da du skal bruge det til xenon'en. Så køb et extra stik, når du skal til syn.. OG så skal der skilles en del ad for at komme til lygten og finde en plads til ballasterne. Vi limede ballasterne fast med rudelim på siden af lygtehuset bag kåben..
    Mvh
    Jakob


  • #2   12. jun 2012 Ang nær/lang lys skal det altid hedde bi-xenon hvilke du også kan vælge derinde

  • #3   12. jun 2012 det er ikke bi-xenon når det er h7 pære .....kun med h4 pære
    jeg havde xenon på min BB, det virkede kanon godt !!
    valgte også at sætte xenon i det lave lys ,pga problemet med varme op tiden, som Jabbekot nævner .


  • #4   12. jun 2012 Må jeg forsigtigt spørge hvorfor du har valgt en 12K pære (linket) den bliver jo nærmest lilla og du får mindre lys end en halogen pære

  • #5   12. jun 2012 For ikke at snakke om at polisen sikkert gerne vil snakke med dig når de mødre dig

  • #6   12. jun 2012 Det eneste rigtige hvis man vil have xenon, er 4300K. Det er nærmest hvidt, og giver det bedste lys.

    12000K er latterligt, og det eneste det signalerer er "Se mig - Se mig - Se mig".

    Jeg ville i øvrigt heller ikke montere xenon i fjernlyset. Det har oftest en opvarmingstid på 2-10 sekunder.


  • #7   12. jun 2012 Men jeg kan ikke se sælger er forkert på den, en h7 pære kan være både nær og fjern lys, bare ikke på en gang, og der stå der kun er én pære, så.. Og med hensyn til pære er jeg enig med Jesper J
    Xenon i en reflektor parabol problematikken gider jeg ikke komme ind på, ud over at jeg er til Night breaker plus


  • HM
    HM Tilmeldt:
    apr 2006

    Følgere: 17 MC-er: 1 Emner: 21 Svar: 2.550
    #8   12. jun 2012 @Hans D: Har du ikke bare lidt "ansvar" for at vælge det korrekte ift. din MC? At sælger skal vide besked om hvad du vil og ønsker er vel for meget forlangt - eller? Mange køber f.eks. H7 og kører med Xenon som nærlys og glemmer alt om Xenon ift. langtlys. Forøvrigt villle jeg anbefale dig at bruge 6000K (hvis noget overhovedet) eller vælge én af de andre super-pærer (lovlige) der findes på markedet - specielt hvis du ikke er indstillet på at foretage ændringer på dit el-system/ledninger!

  • #9   12. jun 2012 Hej allesammen,

    Tusen tak for jers indlæg andgående Xeon.

    Hvis jeg skrevet/udtrykket mig lidt forkert/negativt at sælgere glemt at oplyse/sagt så beklager jeg. Sælgere har ingen skyld i dette, som GTR1400! pænt forklarer så har jeg serføligen ansvar, det har vi jo allesammen, jeg "trodde" dog når man bestillte et så kaldt "kit" til en MC så være det med både nær/langlys, men ser det er ikke tildfældet, beklager den udtagelse. Men mine egne handyman skills er jo ikke så store eller viden, har jo meget at lære derfor spørg jeg jo herinde også for gode råd osv.

    Hvorfor jeg har købt en 12k Xeon med lilla lys, tja mangel på bedre viden tror jeg bestem. Trodde først at all Xeon er lilla farvet fra jeg ser på biler, og 12k tja, meget bedre lys, men åbenbart ikke nødvendigt.

    Og at få montere Xeon lyder også lidt komplex, som nævt "hvis" skal til syn osv..

    Men borset fra det, når det så kommer til Xeon, er/kan "Osram Nightbreaker + være et godt valg for en sådan MC jeg har, og kan disse pærer bare sættes direkt i fattningen uden modifikationer? Og kan disse Osram Nightbreak + bruges til både nær/langlys?, hvis ikke hvorfor?

    Grundlaget for at jeg grene vil skifte mine pærer ud er jo at jeg synes de lyser meget svagt når jeg har kørt hjem fra KBH om nattenstimmer, og dårligt nok kan se striberne i vejen.

    Link here: (link fjernet)

    Jeg tager det så at nærlyset på en Blackbird er størrelse H7. Når jeg kigger ind i lyktehuset og kigger på begge lamper så ligner de godt nok hindanden udfra, men nogen som har et mer korrekt svar om langlyset også er en H7 eller faktiskt er en anden størrelse? (Har prøvet at google lidt, men synes ikke jeg har fundet så meget info om dette for en Blackbird).


    Jesper enig med dig nu når jeg ser/læser mit topic bagefter, har nok været lidt for hurtig at skrive her på MCG i natt,sorry for det, giver mine trætte øjne skylden : hadder graveyardshiftet hehe!

    Men sidste spørgsmål hvis nogen konkret kender til orsagen

    En bil i Denmark må godt køre med Xeon lys nær/langlys hvis jeg er informeret korrekt? Hvordan kan det så være at en MC i Denmark ikke må?

    Tusen tusen tak for alle jers svar og posteringer, hjælper meget, håber i kan være behjælplige at besvare de sidste spørgsmål så jeg får korrekt pærer til min Blackbird og serføligen kan bestille noget med ansvar smiley

    mvh

    Hans


  • #10   12. jun 2012 Ingen køretøjer må køre med xenon overhovedet, hvis det ikke er enten org eller et godkendt eftermonteret sæt, dvs med aut.niveauregulering og lygtevask. Om du har org kort og/eller langt lys afhænger af fabrikanten..



  • HM
    HM Tilmeldt:
    apr 2006

    Følgere: 17 MC-er: 1 Emner: 21 Svar: 2.550
    #11   12. jun 2012 Hej Hans.
    Jeg ville nok vælge:

    (link fjernet)

    Der er altså lidt mere "bid" i disse Philips Xtreme Power.... og dem kan du som sagt smide direkte i soklen... ikke noget krims/krams med ledninger osv. osv.



  • #12   12. jun 2012 Jabbekot, Tusen tak for informationen, så har jeg blevet lidt klogere idag smiley

    GTR1400,

    Tusen tak for det gode råd. Jo jeg kiggede godt nok på dem også, men betyder det at en Blackbird har 2 stk H7 pærer 1 for nærlys og 1 for langlys? har ikke blevet klogere på det endnu, og siden det er lidt arbejde at komme ind i lyktehuset kan jeg ikke tjekke dette idag, så nogen some ved mer precist inden jeg bestiller nye pærer idag forhånd tak!


  • #13   12. jun 2012 2 stk.12V. 55W H7

  • #14   12. jun 2012 Hej Peter k,

    Tusen tak for den informationen. Nu vil jeg så bestille nogen nye pærer.

    Og serføligen tak til allesammen som posterede i dette topic med gode råd og forslag Tak tak!


  • #15   13. jun 2012 Du kan med fordel bestille på ebay, har lige bestilt 2 stk nightbreaker+(så har jeg altid en extra) på ebay.co.uk 13£ inc fragt Thansen tager til sammenligning 199kr for et sæt. Philips motovision skulle også være gode, har dog ikke prøvet dem. Og ja det var kun for at forvirre yderliger smiley

    NB: Når man trykker ind på xenon lys på den side du har købt dit sæt er der en lille billed guide til hvilket lys de forskellige pære giver :o)


  • #16   13. jun 2012 Hej Thomas,

    Ingen problem alle råd er jo gode tils afprøvet, så tusen tak for venligheden :)5


  • #17   23. jul 2012 Hej allesammen,

    isted for at lave et helt nyt topic, spørge jeg kort her i midt gamle topic.

    Efter alle råd og alt fik jeg jo sat i x2 H7 55w Philips X-tremeVision +100% i min blackbird, både i lang og nærlys. Men jeg må sige lyset virkker fint i lang, men i nærlyset synes jeg den er stadigt lidt for svag. Så her er mit spørgsmål

    Kan en Blackbird klare en 110w i nærlyset, då mener jeg for parapolen, sikkringer, og selve lykteglaset? Skal dog siges at jeg har kigget rundt på nette uden større heltd, men også kigget i min service manual for Blackbird, men der står det kun hvilken watt man skal bruge, ikke noget med at man måske kan bruge højre en 55w standard!

    Så håber det findes nogen her med et korrekt svar inden jge bestiller en ny pære! Mang tak!


  • #18   23. jul 2012 Du kan event justerer det lidt op, hvis du går op i pære effekt er det langt fra sikkert din "generator" kan følge med og den derfor ikke kan holde strøm på batteriet men i stedet langsomt, men sikkert, vil aflade dit batteri under kørsel. kender ikke effekten på den ej heller std forbruget på sådan en solsort. men gætter på den er lavet til "kun" lige at kunne klarer det.

  • HM
    HM Tilmeldt:
    apr 2006

    Følgere: 17 MC-er: 1 Emner: 21 Svar: 2.550
    #19   23. jul 2012 Konceptet er at lade lysstyrken stige og samtidig beholde effekt/forbruget. Det siger sig selv, at en 110W (eller én af de mange såkaldte piratpærer) vil afgive mere varme og "kan" skade både ledningsnet, lygte/indsats og trække voldsomt på generator - både ift. aktuelt forbrug såvel opladning af batteri. Og så står ensretteren som "næste led i kæden" og og og og.....

    Under normale omstændigheder plejer jeg ikke at anbefale Xenon - og dette er ikke baseret på skarpt lys eller chikane af modkørende. De kan jo bare holde deres øjne på vejen i deres retning - og forøvrigt er Xenon i alverdens afskygning til biler jo meget udbredt. Nej, jeg plejer at ikke-anbefale det, i den "ånd", at jo mere krims-krams du hænger på cyklen jo mere kan gå i stykker. Og der er ikke noget så træls (på godt jysk) end el-fejl undervejs på ens ture - og sådan noget har det med at opstå når man mindst forventer det. Når dette er sagt, og taget "dine behov" i betragtning, så vil jeg mene at det eneste rigtige (for dig) er at vælge en Xenon løsning. Langtlys med Philips X-tremeVision er super godt - hvilket du også bekræfter - hvorfor du blot skal vælge Xenon ift. dit nærlys. Og når du nu vælger sådan noget Xenon, så vælg en rigtig løsning... ikke noget lyse-rød-overtændt-13000k hø... en 6000K løsning er "ren hvid" og giver et godt lys. Køb nu et *godt* sæt, dvs. hvor kvaliteten er i top. Stik og samlinger skal være top-klasse. Sørg for at lave monteringen som om at den aldrig skulle forlade din cykel igen, dvs. korrekt opsætning/bespænding mv. Tænk langt... herunder hvordan du laver ledningsføring ift. alle komponenter, at styret skal/vil dreje og ikke mindst vand og fugt. Forøvrigt er det en rigtig god idé at efterse- og gennemgå sine el-dele inden du sadler cyklen op for vinteren (som en fast rutine), hvor du renser stik/samlinger og gir' den en tryk-16 med silikone spray.

    Ja, jeg hader el-fejl og har én gang prøvet at kæmpe mig frem til Italien i en lorte mørk, våd og kold nat med el-fejl.. så derfor tager jeg "egen medicin". smiley


  • #20   23. jul 2012 Og 4300K endnu er mere lig en std pære=mindre sandsynlighed for at blive stoppet...

  • #21   23. jul 2012 enig med Jabbekot ang pæren, ville bestemt også gå efter en 4300K.

  • #22   23. jul 2012 Tusen tak for inlæggen, så vil jeg kigge nærmre og bestille en ny nærlys pære smiley



  • #23   23. jul 2012 Jeg har selv kørt med 4300K. Kun som nærlys. Det giver et fremragende lys og ligner det standardmonterede langt mere end 6000K
    Det er absolut ingen grund til at gå op på 6000K, da det ikke giver bedre lys. Det fortæller derimod endnu mere, at du kører med ulovligt lys.


  • #24   23. jul 2012 Sweet Matthias, tak for indlæget smiley

  • #25   23. jul 2012 I dag kører jeg med disse pærer:
    http://www.matronics.dk/Kategori/Biler/Lygter-og-Paerer/Xenonlook-forlygtepaerer/Produkt/H7-MTEC-Super-White-12V-2-pack
    De giver næsten samme lys, er E-mærkede og langt billigere end Xenon.


  • HM
    HM Tilmeldt:
    apr 2006

    Følgere: 17 MC-er: 1 Emner: 21 Svar: 2.550
    #26   23. jul 2012 @Matthias H.M.: Vrøvl... Det gir' ikke (næsten) samme lys som Xenon - det har et "lysskær" på 4350K (hvilket jeg tvivler meget på er korrekt og mere et salgstrick). Det er og bliver en 12V/55W "dims"... med reduceret lysstyrke ift. Xenon.....

    Xenon lys er ca. 300 % kraftigere end halogenlys (hvad der pt. findes) og bruger stadig "kun" 35W. Lumen er et mål for lysets styrke. En normal forlygte med en halogenpære producerer 1000-1200 lumen, men udskiftes halogenpæren og erstattes af en xenon pære, får man 3200 lumen - hvilket svarer til ca. 300 % mere lys! "K" står for kelvin, og er en måleenhed for xenon lysets farvetemperatur. Størrelsen af tallet har ingen direkte indflydelse på lysstyrken for xenon lyset – det vil sige 8000K og 12000K har samme lysstyrke men forskellig farve lys.

    Og skulle du få lyst til at vide mere omkring Xenon, så kan du få inspiration på denne side: (link fjernet)


  • #27   23. jul 2012 Du kan komme med alle de tal du vil. Fakta er, at pærerne lyser næsten lige meget. Jeg har trods alt prøvet begge typer.
    Forøvrigt er en MTEC pære ikke en alm. pære. Den giver ca. hvad der svare til en 100w pære.
    Kelvin ved jeg udmærket hvad betyder. Derfor anbefaler jeg også kun at montere 4300K


  • #28   24. jul 2012 En uddybende forklaring:
    Vi kan godt være enige om, at Xenon udsender mere lys, men lyset fra en Xenon pære spredes langt mere i alle mulige retninger. (Det er derfor de blænder.)
    Det lys gør ingen gavn på vejen. Derfor påstår jeg, at en MTEC pære er næsten lige så god. Den er lovlig og meget nemmere at montere.


  • #29   24. jul 2012 Alle forslag er rigtigt gode, jeg er taknemmligen for jers svar, skal nu lave den sidste overvejelse her i weekend og se hvad jeg så får købt isted. Mange ting jeg ikke visste som er foskellen i pærenre, så det er kanon at få den info at vide fra alle jer smiley

  • HM
    HM Tilmeldt:
    apr 2006

    Følgere: 17 MC-er: 1 Emner: 21 Svar: 2.550
    #30   24. jul 2012 Matthias.... tja, nu er det som sagt ikke noget jeg finder på! Der er "nogle" kloge hoveder der ved meget mere omkring lys end du og jeg til fælles... det kan fint være, at du synes at lyset ser lige-så-skarpt ud, men lad mig gætte... producerer den 1000-1200 lumen? smiley

    Philips Xtreme Vision H4 er af samme "skuffe" som den omtalte MTEC, og indrømmet, det giver et fantastisk godt lys og et fint alternativ til en Xenon montering. Har prøvet både nævnte, nightbraker såvel philips' vilde "blue vision" (som ikke er godkendt). Alt sammen fint fint... men uagtet hvad, så er lyset fra Xenon så meget kraftigere.

    Lidt inspiration hvor der er nogle gutter der reelt tester- og måler forskellen:
    http://www.civicforums.com/forums/265-part-product-reviews/297228-philips-xtreme-power-80-h4-bulbs.html

    Bemærk at hvis du i de omtalte "performance pærer" lader styrken stige med f.eks. 80%, så er der tale om en stigning på 150 lumen (cirka). Og med MTEC såvel Philips' power-pærer, så taler man om ca. 100% forbedret lysstyrke, dvs. ca. 1300 lumen. Så er der altså stadigvæk 1700 lumen op til de ringeste Xenon-kit's....




  • #31   16. apr 2013 Hej allesammen,

    jeg genåbner lige mit gammle topic da jeg fået et spørgsmål, og jeg husker at der var mange gode råd fra dette topic smiley

    Jeg har nu fået mine xeon lamper sat i min Blackbird, alt fungerer næsten. Når jeg ser på nærlyset har man jo fjernet den lille kappe som sad ovanpå det orginale lyset for at givet det en god samling på vejen når man kigger, mit xeon er meget flyvskt, og jag jeg har blevet advaret mange gange om dette, men har set lyset på andre cykler som bare fungere, så skulle min også ikke sant :), back on track, nå mit nye xeon har ikke nogen form for kappe ovanpå pæren som forhindrer den at bare skyde ud lyset som der passer, mit spørgsmål er nu, kan man på nogen måder få lavet en sådan og sætte på plads, og hvis ja, vad for matriale skal der være?

    Langlyset fungerer perfekt, ikke nogen synlige defekter. Skal siges jeg vil gerne tage bilder af mit lys så at ni førstår vad jeg mener, og i kan se hvordan det beter sig. Også når jeg køre så er det som at lyset hopper på vejen, det ser ud til at pæren ikke sidder helt korrekt, men når man kigger ser jeg ingen fejl!

    Nu starter jeg cykeln, min lys knap står allerede på tændt lys, men så tænder jeg cykeln og lyset er stadigt slukket, nu skal jeg slukke lyset på knappen og igen tænde lyset, først nu kommer der lys i nærlyset, tyder på også lidt løsforbindelse.

    Grunden til mine forspørgsler, tror mekanikern trods alt ikke kobblet alt korrekt, men har lang vej til butikken så kan ikke bar køre forbi.

    Håber i førstår vad jeg prøver at spørge om her, tager bilder til weekend og lægger op. på forhånd tak!


  • #32   16. apr 2013 Der er med garanti noget underspændings sikring så træder i kraft indtil du får startet og spændingen kommer op, står sikkert i brugs forvirringen. Det med pæren aner jeg ikke noget om

  • #33   16. apr 2013 Tomas,

    Jo den er lidt sjov synes jeg, fordi når man kigger på pæren i dagslyset ser den ud til at den bare sidder prefekt, men når så det bliver rigtigt mørkt kan se det, men laver en lille optagelse af det så i kan se, jeg er dog totalt blank siden langlyset fungerer perfekt uden problem. Serføligen hvis jeg ikke får det at virkke bedre må jeg jo gå til forhandler som monteret dette, og jeg visste jo fra jer gode råd at xeon er jo ikke passet til at være i mine orginale paraboler, og der kan kaste lyset rundt en lille smule, men synes bare dette er i overkanten på nærlyset. Så tænkte jeg, da orginal lyset på en BB har en sådan lille kappe hen over sin pære, måske kan man gøre det på et xeon også for at rette lyset bare lidt, dog det store spørgsmål, et xeon bliver jo noget varmere end en normal pære. Men poster bilder og lille film til weekend så i bedre kan se, men på forhånd tak smiley


Kommentér på:
Xeon lys for en BB

Annonce