Nye regler omkring ombygning? {{forumTopicSubject}}
Hej med jer
Det er måske et dumt spørgsmål, men jeg er i den situation at jeg er den glade ejer af et gammelt BSA projekt som gerne skulle begynde rigtigt at tage form om ikke så længe. Og så i går kom min fatter forbi og kunne fortælle at iflg. tror det var en artikel i et Classic magasin, så måtte man ikke længere ændre på sin motorcykel også udover det konstruktions mæssige, dvs at skærmene f.eks også skulle forblive originale
Det skulle være vedtaget af færdselsstyrelsen så synsfolk rundt omkring i landet ikke skulle stå og lave individuelle og måske fejlagtige godkendelser.
Jeg har ikke tænkt mig at ændre på stel eller gaffel for den sags skyld, men havde måske tænkt mig en lidt anden bagskærm og måske et andet styr...
Er der nogen herinde der kan svare på hvor grænsen går for ændringer og om der overhovedet er nogen grænse tilbage hvis det da forholder sig som fatter siger
Søren
mar 2007
Følger: 31 Følgere: 32 MC-er: 11 Emner: 82 Svar: 3.016
maj 2008
Følger: 1 Følgere: 7 MC-er: 2 Emner: 19 Svar: 525
Stik så manden en hundredelap og spørg ham om hvor meget du må/kan ændre for at han stadig vil godkende den.
maj 2009
Følger: 1 Emner: 2 Svar: 346
maj 2008
Følger: 9 Følgere: 23 MC-er: 1 Emner: 10 Svar: 1.365
Der er ingen typegodkendelser på gamle mc´er, det gør alt meget lettere.
okt 2008
Følger: 4 Følgere: 3 MC-er: 1 Emner: 18 Svar: 289
http://skat.dk/SKAT.aspx?oId=1973538&vId=0
Og nej det er ikke nok delene er TuV godkendt..
/KP
maj 2008
Følger: 1 Følgere: 7 MC-er: 2 Emner: 19 Svar: 525
Kører den sgu ikke til syn, når den skal løbes igang.
mar 2007
Følger: 31 Følgere: 32 MC-er: 11 Emner: 82 Svar: 3.016
okt 2008
Følger: 4 Følgere: 3 MC-er: 1 Emner: 18 Svar: 289
/KP
mar 2008
Følger: 17 Følgere: 20 MC-er: 3 Emner: 71 Svar: 279
Bare det er forsvarligt/sikkert det du vil lave , så bare kom i gang
maj 2009
Følger: 1 Emner: 2 Svar: 346
http://www.motorcykelgalleri.dk/for_messageDetail.aspx?MSG_ID=179293
maj 2008
Følger: 9 Følgere: 23 MC-er: 1 Emner: 10 Svar: 1.365
Problemet begyndte først da mange Harley ejere anskaffede et stel fra en veteran. Og så derefter byggede en ny Harley op, ud fra det gamle stel. Det kunne betale sig fordi prisen på en Harley var sindsyg høj.
Så hvis du holder dig til det der forstås som en alm. ombygning så sker der absolut intet.
maj 2008
Følger: 1 Følgere: 7 MC-er: 2 Emner: 19 Svar: 525
maj 2008
Følger: 9 Følgere: 23 MC-er: 1 Emner: 10 Svar: 1.365
Så tag det bare rolig, det er ikke alt man behøver at tage så bogstaveligt.
okt 2008
Følger: 4 Følgere: 3 MC-er: 1 Emner: 18 Svar: 289
Det blir det dog ikke mere lovligt af ^^..
/KP
sep 2011
Følger: 6 Følgere: 5 MC-er: 1 Emner: 1 Svar: 2
Jeg følger en del blogs for selv/ombyggere af vintage cykler og har tænkt mig at høre de forskellige ad hvad deres holdning til det er.
Tror også jeg giver SKAD et kald da jeg synes deres lovtekst er pæn tvetydig mange steder. Eller også er det måske bare mig der ikke er så stiv i lovtekst
Det ville være surt at sætte en helt spritny renoveret og lakeret cykel på gaden for så at kunne kassere det halve igen.
mar 2009
Følger: 7 Følgere: 5 MC-er: 1 Emner: 50 Svar: 240
maj 2008
Følger: 1 Følgere: 7 MC-er: 2 Emner: 19 Svar: 525
Og hvis de beslag er svejst fast på stellet, så er det vel en del af stellet, som du så ikke må skære i, fordi du ikke må skære i dele af stellet, som SKAD siger at du ikke må skære i, fordi beslag er en del af stellet, som ikke må skæres i, som der står i teksten at du ikke må skære i.
Eller noget.
sep 2011
Følger: 6 Følgere: 5 MC-er: 1 Emner: 1 Svar: 2
maj 2008
Følger: 9 Følgere: 23 MC-er: 1 Emner: 10 Svar: 1.365
Regler og love er firkantede for at skræmme alle kreative mennesker.
Lav din ombygning ordentlig og faglig korrekt så er der aldrig problemer men voksne synsfolk.
F.eks når der står at styr gerne må udskiftes så længe den originale befætning bruges, så må det jo være ulovligt med et clip-on.
Men i bøgerne på synshallen står der " at et styr skal være forsvarligt fastgjort og uden svejsninger "
Byg nu bare den bike du drømmer om, lav det ordentligt (du skal jo selv køre på den)
Lad være med at spørge de officielle kanaler for de siger altid nej og forbudt for at sikre deres røv.
maj 2008
Følger: 1 Følgere: 7 MC-er: 2 Emner: 19 Svar: 525
Det ville jeg gøre. ( næsten ) Jeg har ikke sagt noget til nogle, da jeg skiftede cylinder, men den ryger også til syn med den på, når jeg får fikset min ELstart.
Af hensyn til forsikringen....
maj 2009
Følger: 1 Emner: 2 Svar: 346
http://www.cccd.dk/forums/showthread.php?2211-Konstruktive-%C3%A6ndringer
jan 2016
Følger: 1 Svar: 2
nov 2010
Følger: 1 Svar: 2
Jeg valgte ikke at skære eller bore i stellet og istedet benytte mig at eksisterende huller i stellet. Jeg lavede min egen bagskærm og lavede nye beslag til den, og fastgjorde beslagene i de eksisterende huller i stellet.
Det samme gjorde jeg med kædeskærmen, ...hjemmelavet kædeskærm og hjemmelavede beslag og så i gamle huller.
Jeg valgte ikke at montere forskærm for at bevare bobber looket og den smuttede lige igennem syn.
Jeg har heller ikke noget speedometer, for at lave den så skrabet som muliugt, og det gik også igennem fordi min model fra 1953 ikke nødvendigvis ville være født med et speedometer.
Jeg tror man skal holde sig fra at skære og svejse nye ting fast på et gammelt stel. Hvis man gør det, så skal man ihvertfald få det til at se ud som om det har siddet sådan fra fødselen af.
Jeg har vedhæftet lidt billeder så du kan se hvad jeg mener
Håber det er svar nok
nov 2010
Følger: 1 Svar: 2
Nye regler omkring ombygning?