6.018 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 12 Svar

Jess B
Jess B
Tilmeldt:
1. feb 2009
Følger: 1 Emner: 4 Svar: 5

Bobber, lovlig? Bobber, lovlig?

Hey.
Jeg surfer rundt og kigger på bobbere for tiden. Hovedsagligt ombyggede XS650'ere som denne:

http://www.xs650chopper.com/wp-content/uploads/2010/05/noid-bobber.jpg

Men kan kan det overhovedet lade sig gøre at få sådan en på gaden i Danmark og hvad skal der til for at at undgå at blive stoppet konstant?

Jeg går ud fra at der skal forskærm på, skal der egentlig være blinklys på hvis den er født med det eller kan man bare række armen ud? Skal der være spejle hvis den er født med det? Skal der være speedometer? Må bagskærmen godt være så lille?

Vigtigst af alt, hvad med stellet? Må man i Danmark svejse et nyt (stiv)stel på bagenden af et standard stel?

Håber på positive svar ;o)

/Jess B


Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

  • Sætte spejl og hylde op 400 kr.
  • Rengøring af hus 1.100 kr.
  • Ophængning af fladskærmstv og stort spejl 900 kr.
  • Ophæng af spejl med lys 500 kr.
  • Reparation af vaskemaskine 1.200 kr.
  • Blikkenslager 2.200 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Bobber, lovlig?
  • #1   16. jul 2010 På en mc fra før en given dato i 90èrne kan ikke huske det præcist behøver man ikke have blinklys eller spejle på.
    Du må ikke lave konstuktionsændringer på stellet.


  • #2   16. jul 2010 Der er ikke meget positivt at sige til det!

    Hvis der kører sådan en rundt på gaden så er den ikke synet og godkendt efter gældende regler! Så NEJ den er ikke lovlig.

    9.01.002 Afskærmning af hjul
    (1) Registreringspligtigt køretøj med en konstruktiv bestemt maksimalhastighed påmere end 40 km/h skal være forsynet med skærme over samtlige hjul.
    (4) Den foreskrevne afskærmning skal være tilvejebragt gennem køretøjets karrosseri eller opbygning eller ved anbringelse af særlige skærme over hjulene.

    Bagskærmet sidder jo godt nok over noget af hjulet ca. halvdelen, så det er lidt af en gråzone om det er langt nok. Men problemet løser sig selv, for hvis nummerpladen skal lovligt placeres, så skal den sidde bag på i en hældning på maks 30 grader og den skal side fast i noget, f.eks et længere bagskærm.

    Blinklys og 2 spejle er et krav fra 1-9-95
    Hvis dens tophastighed er på højst 100 kan den nøjes med kun 1 spejl i venstre side.

    Alle ændringer af stellets konstruktion er registreringspligtige konstruktive ændringer, som skal synes og godkendes på grundlag af enten accept fra motorcykelfabrikanten eller afprøvningsrapport fra et anerkendt prøvningslaboratorie.


  • #3   16. jul 2010 Findes også i DK:
    http://www.motorcykelgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=26949
    Men normalt er det ikke lovligt at lave stellet om. Der findes dog en i Tyskland som laver stellet lavere, med TÜV godkendelse.


  • #4   16. jul 2010 man kan lave stellet om alt det man ønsker så længe
    1: at det er gjort på en sikkert og forsvarlig måde ( vurderes af synsmanden ) eller det ikke er primær konstruktion ( dvs sige bagstel osv )


  • #5   16. jul 2010 Du kan bare lave en ligesom min.


  • #6   16. jul 2010 Det som claus K forhåbentlig mener er at ændringer på hjælperamme og løse beslag til fastgørelse af tank, skærme, lygter, sæde og lignende udstyr kan man ændre på en sikkert og forsvarlig måde og det kan/må/skal synsmanden vurderer.
    Men selve hovedrammen, bagsvinger, forgaffel, fastgørelsespunkter for bremsekomponenter og bagstellet hvis det ingår i fastgørelsen af den bagerste affjedring (monoaffjedring), bliver betragtet som den bærende konstruktion og er omfattet af dokumentationskrav.

    8.01.001 Generelle bestemmelser
    (1) Chassisramme, selvbærende karrosseri og stel skal kunne modstå de påvirkninger, der opstår under normal anvendelse og belastning af køretøjet. Ombygning af bærende dele kan godkendes ved syn, når der foreligger fornøden dokumentation. Dokumentationen skal være i form af accept fra køretøjsfabrikanten (eventuelt oplyst via fabrikantens repræsentant) eller en prøvningsrapport fra et anerkendt prøvningslaboratorium. Hvis en prøvningsrapport ikke er udført i henhold til TÜV’s Merkblatt 751, forudsætter godkendelse, at der foreligger tilladelse fra Færdselsstyrelsen til, at den alternative prøvningsrapport kan benyttes som dokumentation.
    Ændringerne vil blive registreret som »konstruktive ændringer«. (hvis de kan godkendes !)


  • #7   16. jul 2010 Vil det sige, at hvis der (Sikkert utænkeligt) er TÜV på de stive bagstel de laver i staterne til feks. Honda CB eller Yamaha XS osv, så burde man, med en flink synsmand kunne syne så'n en i DK?
    Eller skal det være TÜV godkendt, OG godkendt at fabrikanten af cyklen?

    Der er en Yamaha XS 650 stivstellet her på forum, men han svare ikke rigtigt på spørgsmålet omkring syn og indreg.


  • #8   16. jul 2010 Nej enten det ene ELLER det andet.
    Der står jo:
    "Dokumentationen skal være i form af accept fra køretøjsfabrikanten (eventuelt oplyst via fabrikantens repræsentant) ELLER en prøvningsrapport fra et anerkendt prøvningslaboratorium"

    Og så glem alt det pis om "flink" synsmand. Der bliver ikke ændret på reglerne uanset hvilket humør han er i. Dem som har fået noget igennem syn, på den ene eller anden måde, som ikke er lovlig registreret som en konstruktiv ændring. De kører så bare stadig rundt på en ulovlig cykel.


  • #9   16. jul 2010 Prøvningsrapport fra et anerkendt prøvningslaboratorium er det det samme som TÜV? Eller hvad? Eller skal cyklen laves og SÅ testes?

    Ved der er en i Sverige der har en, synet og testet i hoved og røv, Honda CB stivsteller.


  • Jess B
    Jess B Tilmeldt:
    feb 2009

    Følger: 1 Emner: 4 Svar: 5
    #10   16. jul 2010 Hvor stor vil chancen være for at få en konstruktionsændring godkendt?
    Jeg tænker hvis man bestiller en hjem fra USA, så vil det være mere professionelt lavet, da firmaer som Ardcore og G&L jo laver disse ting til daglig. Og hvilken dokumentation menes der ved sådan en ændring?


  • #11   16. jul 2010 Men men men. Hvis et køretøj er synet i et andet EU land med konstruktive ændringer, så skal de også syne det i DK.


  • #12   30. maj 2015 Ved det er en gammel tråd, men prøver alligevel smiley
    Honda CM250 .... Går og overvejer at kigge lidt meget (ombygge) til efteråret ....
    Der hvor de bageste støddæmpere er monteret på stellet ... Der løber stellet videre .. Ca 20 centimeter .... Umiddelbart er det for at forstærke stellet, således at der kan sidde bagsæde passager .... Men da jeg regner med at sætte mono-sæde på, er det så lovligt at skære en del (ikke det hele) væk af det forholdsmæssige lange stykke, der stikker ud ?


Kommentér på:
Bobber, lovlig?

Annonce