Må man selv montere et oliefyr??? {{forumTopicSubject}}
Hej.
Må man selv montere en oliefyrskedel, eller er det helt forbudt. Jeg ved at jeg ikke selv må tilslutte olieledningen, men en autoriseret vvs'er skal gøre dette (samtidig skal han selvfølgelig også justere fyret ind). Og jeg ved at oliefyr og skorsten efter montering skal synes og godkendes af en skorstenfejer... men ud over dette må man så selv lave resten???
Jeg har fået et specificeret tilbud fra en vvs'er, men synes at fyret er lidt dyrt hos ham (32.000,- for et Baxi - og det var kedlen alene uden brænder). Da jeg kunne købe samme fyr for 16.000 på nettet på nogle af de billige vvs-grosisters hjemmeside (også uden brænder), så ville jeg da gerne spare de penge der.
Men efter opringninger til alle vvs'ere i området kan jeg hurtigt konstatere at der absolut ikke er nogen som vil montere et fyr som ikke er købt hos dem. En ville dog godt nok - men kun til en fuldstændig sindssyg timepris (2000,- i timen), og han var ikke bleg for at indrømme at det var fordi han ikke tjente noget på fyret.
Det er bare satans frustrerende at der ikke er nogen konkurrence på det område heromkring, fordi alle de autoriserede vvs'ere siger nej, men jeg må selvfølgelig gerne give det dobbelte hos dem, så monterer de gerne - man begynder jo nærmest at tro at det er noget som at de har aftalt indbyrdes...
Bare et lille surt opstød... Lige noget for Basta på TV2 - he-he!!
apr 2005
Følger: 36 Følgere: 32 MC-er: 2 Emner: 108 Svar: 2.203
Men jeg mener netop det kun er olietilslutningen man ikke selv må montere
okt 2007
Følger: 2 Følgere: 2 MC-er: 2 Emner: 72 Svar: 667
Ja... og jeg er ikke engang den eneste som har oplevet dette. Et vennepar vi kender, var ude for fuldstændig det samme, da de skulle have et nyt gasfyr monteret. De endte med at måtte købe det hos en autoriseret, da de ikke kunne få nogen til at montere det. Og efter at have snakket med billigvvs.dk, er det åbenbart ikke en ukendt praksis...
nov 2005
Følger: 22 Følgere: 22 MC-er: 2 Emner: 73 Svar: 1.086
Jeg har selv lige gået fra en gammel olie installation til et træpillefyr, og der var intet fra min VVS'er om, at det ville han ikke lave, hvis jeg ikke købte via ham....
Men jeg ville sku også lige sende en mail eller 2 til medierne og se om ikke de havde lyst til og grave I sagen.... Måske endda Konkurrencestyrelsen.... Kunne jo være det er mere omfattende end kun i lokal området...
okt 2007
Ja, men en mail til konkurrencestyrelsen ville nok ikke hjælpe ret meget. De er jo i deres gode ret til at sige nej til et stykke arbejde, selvom de ikke giver nogen begrundelse. Det er bare meget mærkeligt, at ikke en eneste har lyst til at bare at give et tilbud - medmindre fyret som sagt købes hos dem.
maj 2005
Følger: 21 Følgere: 20 MC-er: 9 Emner: 174 Svar: 923
Fyret alene kostede 24995,00 + div fittings, da jeg var færdig med at handle læssede vi hele molevitten og jeg slap med 19500,00 alt inklusiv.
Fandt en lokal vvsmand der afmonterede det gamle oliefyr satte det nye på plads for 3500,00 incl moms. det hele tog en normal arbejdsdag. Jeg kan godt forstå du er muggen.
nov 2005
Følger: 22 Følgere: 22 MC-er: 2 Emner: 73 Svar: 1.086
okt 2007
Det er jo lige før at det kan betale sig at bestille en jydsk vvs'er, og betale hans tur og hotel og det hele, og så ville det stadig være billigere end at hyre en vestsjællandsk vvs'er???
maj 2005
Følger: 21 Følgere: 20 MC-er: 9 Emner: 174 Svar: 923
sep 2004
Følger: 24 Følgere: 24 MC-er: 1 Emner: 67 Svar: 610
MVH Basse (oliefyrsmontør i mere end 28 år)
Ps. Baxi er et godt kedel valg, vælg et Sterling eller Olion novox oliefyr, så er du sgu godt kørede.
okt 2007
Mit valg er også således:
Baxi Block 20 - Mark 3 (grundet det direkte kan erstatte mit gamle HS-Tarm, uden større ombygninger i mit bryggers)
Oilon Novox oliefyr med balanceret aftræk (Om det så er version LE25, 30 eller 35, må jeg finde ud af - men jeg kan vel få en anelse ved at aflæse data på den nuværende Novox-brænder)
Udskiftning af nuværende 3 mtr. stålskorsten til balanceret aftræk (jeg bor i et 1-planshus).
Udskiftning af gammel Grundfos 25-40 til ny Grundfoss Alpha 2 25-40 (sparepumpe).
Så håber jeg at være godt kørende igen...
okt 2007
Og så er der selvfølgelig lige det med forbrænder-rør???... der er tre typer til hver brænder. Det skal jeg også have luret på en eller anden måde...
sep 2004
Du skal bare have den med det lille rør på, altså en LE25 og den passer til din kedel der er på 20 KW så vidt jeg husker og det rør går op til ca 25 KW. sæt en 0,45 usg/h dyse i og sæt pumpe tryk på 8 bar så har du ca 17-18 KW indfyret og det er fint til min 250 m2 hus med rimelig isolering
Basse
okt 2007
Great... det var faktisk mine største spørgsmål, du lige svarede på der - mange tak...
Giver gerne en kop øl eller mere som tak, når/hvis du engang kommer på disse kanter!!
sep 2004
Basse
okt 2007
Ja, det ved jeg... og så hedder den vist Novox LE25 SN. Ellers kunne jeg nemlig have haft brugt den forholdsvis nye Novox-brænder, som allerede sidder på det nuværende - men den gik ikke... og jeg vil et eller andet sted ikke spare på brænderen og det balancerede aftræk, på grund af komforten og da jeg ikke gider at stå med gæster og uden varme nytårsaften (hvilket jeg HAR prøvet da pumpen på brænderen stod af - det er dyrt i montørtimer på sådan en aften).
sep 2004
http://www.arnenielsen.dk/index.php
Basse
okt 2007
Hmm... det vil jeg da prøve!! Det kan jeg vende tilbage med, om man kan...
aug 2005
Følger: 56 Følgere: 42 MC-er: 5 Emner: 63 Svar: 574
mar 2008
Følger: 7 Følgere: 6 MC-er: 1 Emner: 7 Svar: 280
Hvor har du lige gået på skole henne? For det var da et ualmindeligt dårligt råd at give at han skal køre med 8bar tryk på en 10bar dyse og så med en 0,45 dyse fremfor en 0,50 dyse..
det eneste du får ud af de indstillinger du opgiver er at brænderen kører konstant fordi den får problemer med at varme kedlen ordentligt op..
På med en 0,5dyse og så 10bar som det skal være. Så slipper du også for en masse problem indstillinger med CO og sod grundet dårlig forstøvning.
Udover det har jeg ikke en finger at sætte på noget..
udover at jeg nok havde kigget lidt på noget CTC 950 Skide god væghængt kedel. selvfølgelig med balanceret aftræk.
Til jer andre..
Skal vi lige slå fast at kedlen hedder en kedel og ikke et fyr..
Fyret er den del der brænder ind i kedlen.
Så undgår man en masse misforståelser.
Må man selv montere et oliefyr???