Scooter suger ikke benzin Scooter suger ikke benzin
Hej alle sammen.. Jeg håber at i kan hjælpe med at finde fejlen, selvom det ikke handler om en motorcykel.
På vej hjem fra skolen dør min søns Piaggio NRG (2 takt) lige pludselig og har ikke villet starte siden. Scooteren er standart og har kørt upåklagelig siden han købte den for 1 år siden.
Følgende er tjekket:
Skiftet tændrør. Der er gnist men tændrør er tørt efter at have prøvet og startede den flere gange (Tegn på der ikke kommer benzin i motoren)
Renset dyserne og tjekket svømmeren ( man kan se hul igennem dyserne og svømmeren er ok)
Tjekket for vakuum ( der løber benzin igennem benzinslang hele vejen ind til karb når man prøver og starte den)
Tjekket membraner ( de er tætte)
Har prøvet at starte den ved at dække luftindtag med hånden uden resultat.
Der er strøm på batteriet og benzin i tanken
Jeg er løbet tør for flere ideer. Har i flere ideer om hvad jeg ellers kan tjekke?
På forhånd tak for hjælpen
mar 2014
Følger: 3 Følgere: 7 MC-er: 1 Svar: 131
feb 2015
Følger: 10 Følgere: 3 Svar: 61
okt 2014
Følger: 2 Følgere: 4 MC-er: 3 Emner: 32 Svar: 323
Startgas har jeg ikke prøvet endnu. Men det vil måske bare få den i gang og evt dør den igen?
maj 2011
Følger: 5 Følgere: 73 MC-er: 6 Emner: 47 Svar: 3.955
maj 2006
Følger: 4 Følgere: 12 MC-er: 4 Emner: 67 Svar: 580
okt 2014
feb 2011
Følger: 1 Følgere: 3 Emner: 10 Svar: 452
Når du holder hånden for karburatoren, bør du heller ikke være i tvivl om den suger.
Membranen skal være HELT tæt, ellers fungerer det ikke, så at teste med startgas er en nem måde at finde ud af om den kan starte eller ej. En anden måde kunne være en forstøver flaske med benzin i, hvor du så sprøjter benzin ind i enden af karburatoren. Hvis du kan starte den på den måde, ligger fejlen i karburatoren, og ellers ville jeg mistænke membranen, det hjælper ikke at benzinen kommer ind i cylinderen, hvis det bliver blæst ud igen når stemplet kører op.
okt 2008
Følger: 1 Følgere: 3 Emner: 4 Svar: 35
det var det på min søns Peugeot speedfight. alt var tjekket, fattede ikke en brik, af med udstødningen, så startede den med det samme
den var totalt stoppet
okt 2014
feb 2013
Følger: 5 Følgere: 31 MC-er: 1 Emner: 5 Svar: 2.032
Er der tilsluttet batteri? Lige meget om det er fladt, bare det er tilsluttet.
Er du sikker på gnisten ikke er blå, sikker på nåleclipsen ik er røget af nålen?
Skud fra hoften.
Der plejer at være en naturlig forklaring på den slags.
Jeg havde en piaggio nrg en årrække, og to gange gik den ud under kørsel. Uden tilsyneladende årsag.
Startede igen efter ar være stoppet et øjeblik.
Ingen anelse om hvad gik galt.
Kørte ellers upåklageligt.
De er lidt finurlige de piaggioer, men det er bare en totakter. Er der gnist benz og kompression så burde den ku starte.
Verificer evt lige med en gang et eller andet startgas agtigt.
At den starter når den får lidt at leve af.
feb 2011
Når den pludselig går ud, tyder på enten elektrisk fejl, eller at den helt akut ikke får benzin.
At tændrøret er tørt gør at jeg hælder meget kraftigt til en defekt membran.
Jeg ville forsøge med en ny membran, den koster ikke alverden, så skulle fejlen alligevel ligge et andet sted har du ikke brugt en masse penge på noget, som ikke fejlede noget.
okt 2014
feb 2011
Nu skriver du at den dør lige pludselig på vej hjem fra skole, det forstår jeg som at det er her og nu, i modsætning til at den hakker lidt i det, fx pga. svigtende benzin tilførsel.
Men der er gnist og tændrøret er helt tørt.
Altså kommer der ingen benzin til.
Startgas giver heller ikke noget resultat.
Så med mindre at den tænder på et forkert tidspunkt, nok meget lidt sandsynligt, må det være benzinens vej ind i cylinderen.
Der er tilsyneladende vakum, siden den kan aktivere benzinhanen........den kan selvfølgelig være defekt, så den er åben hele tiden, så prøv at mærke om den suger, ved at holde hånden for indsugningen, det bør tydeligt kunne mærkes.
Egentlig kan man vel også mærke hvis den puster, når stemplet igen kører op, hvis membranen er defekt. Du kan også prøve at kontrollere om der løber benzin når du piller benzinslangen af, men ikke tørner motoren.
Det var nu lidt nemmere, på den gamle Puch Maxi'er mm, der var der ingen membran, som kunne gå i stykker og ingen vakumhane,
okt 2014
okt 2014
Scooter suger ikke benzin