7.352 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 15 Svar

Scooter suger ikke benzin Scooter suger ikke benzin

Hej alle sammen.. Jeg håber at i kan hjælpe med at finde fejlen, selvom det ikke handler om en motorcykel.
På vej hjem fra skolen dør min søns Piaggio NRG (2 takt) lige pludselig og har ikke villet starte siden. Scooteren er standart og har kørt upåklagelig siden han købte den for 1 år siden.
Følgende er tjekket:
Skiftet tændrør. Der er gnist men tændrør er tørt efter at have prøvet og startede den flere gange (Tegn på der ikke kommer benzin i motoren)
Renset dyserne og tjekket svømmeren ( man kan se hul igennem dyserne og svømmeren er ok)
Tjekket for vakuum ( der løber benzin igennem benzinslang hele vejen ind til karb når man prøver og starte den)
Tjekket membraner ( de er tætte)
Har prøvet at starte den ved at dække luftindtag med hånden uden resultat.
Der er strøm på batteriet og benzin i tanken
Jeg er løbet tør for flere ideer. Har i flere ideer om hvad jeg ellers kan tjekke?
På forhånd tak for hjælpen

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Reparation af vaskemaskine 1.200 kr.
  • Blikkenslager 2.200 kr.
  • Montering af opvaskemaskine 960 kr.
  • Udskift vandhane 700 kr.
  • lave gyngestativ 700 kr.
  • Opsætning af spejl,vægreol og knagerække 1.096 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Scooter suger ikke benzin
  • #1   31. aug 2020 Det helt store spørgsmål er om der er kompression på. Det kan mærkes ved tråd på kickstarteren....

• Jan S
    Jan S Tilmeldt:
    feb 2015

Følger: 10 Følgere: 3 Svar: 61
    #2   31. aug 2020 Prøv med dieselstart / startgas i indsugningen.

• #3   31. aug 2020 Morten L.. Der er kompression på.
    Startgas har jeg ikke prøvet endnu. Men det vil måske bare få den i gang og evt dør den igen?

• #4   31. aug 2020 Jeg ville nok lige tjekke en ekstra gang om ikke at vacumslangen var røget, evt. oppe ved tanken! Da min knægt kørte scooter (og vidste ALT om dem!) har jeg ikke bare en gang, men to, måtte køre ud for at sætte den skide slange på

• #5   31. aug 2020 det er før set, at simmerring bag variator, er faldet ud, og dermed forsvinder vakum, og dermed suges benzinen ikke ind.

• #6   1. sep 2020 Jeg vil tjekke vaccuum slangen ved tanken og om simmering er faldet ud.. Tak for jeres svar.

• #7   1. sep 2020 Du skriver jo at du HAR konstateret at der er vakuum, i form af at der er vakuum nok til at aktivere benzin hanen.
    Når du holder hånden for karburatoren, bør du heller ikke være i tvivl om den suger.
    Membranen skal være HELT tæt, ellers fungerer det ikke, så at teste med startgas er en nem måde at finde ud af om den kan starte eller ej. En anden måde kunne være en forstøver flaske med benzin i, hvor du så sprøjter benzin ind i enden af karburatoren. Hvis du kan starte den på den måde, ligger fejlen i karburatoren, og ellers ville jeg mistænke membranen, det hjælper ikke at benzinen kommer ind i cylinderen, hvis det bliver blæst ud igen når stemplet kører op.

• #8   2. sep 2020 en stoppet udstødning kan også være problenet !
    det var det på min søns Peugeot speedfight. alt var tjekket, fattede ikke en brik, af med udstødningen, så startede den med det samme smiley
    den var totalt stoppet

• #9   2. sep 2020 Vaccuum er tjekket ved at kickstarte den og der løber benzin ud af slangen når den er pillet fra karburator. Har tjekket membranen.. Den er helt tæt. Har også prøvet med startgas uden resultat. Udstødning er kun 2 måneder gammel. Min mistanke er nu indsugning

• #10   2. sep 2020 Er der ordentlig stel forbindelse?
    Er der tilsluttet batteri? Lige meget om det er fladt, bare det er tilsluttet.
    Er du sikker på gnisten ikke er blå, sikker på nåleclipsen ik er røget af nålen?
    Skud fra hoften.
    Der plejer at være en naturlig forklaring på den slags.
    Jeg havde en piaggio nrg en årrække, og to gange gik den ud under kørsel. Uden tilsyneladende årsag.
    Startede igen efter ar være stoppet et øjeblik.
    Ingen anelse om hvad gik galt.
    Kørte ellers upåklageligt.
    De er lidt finurlige de piaggioer, men det er bare en totakter. Er der gnist benz og kompression så burde den ku starte.

Verificer evt lige med en gang et eller andet startgas agtigt.
    At den starter når den får lidt at leve af.

• #11   2. sep 2020 Den suger, der er gnist og kompression, så skal den starte når du puster startgas i den.
    Når den pludselig går ud, tyder på enten elektrisk fejl, eller at den helt akut ikke får benzin.
    At tændrøret er tørt gør at jeg hælder meget kraftigt til en defekt membran.
    Jeg ville forsøge med en ny membran, den koster ikke alverden, så skulle fejlen alligevel ligge et andet sted har du ikke brugt en masse penge på noget, som ikke fejlede noget.

• #12   3. sep 2020 @ Vestjyden. Jeg har tjekket membraner. De er helt tætte. Men vil prøve med ny for en sikkerheds skyld. Jeg har ingen forstand på elektronik. Hvordan tjekker jeg om det er en elektrisk fejl? Der er godt med strøm (fuld ladet batteri) og gnist

• #13   4. sep 2020 Med elektrisk fejl, tænker jeg på at der ingen gnist er og det har du jo konstateret at der er.
    Nu skriver du at den dør lige pludselig på vej hjem fra skole, det forstår jeg som at det er her og nu, i modsætning til at den hakker lidt i det, fx pga. svigtende benzin tilførsel.
    Men der er gnist og tændrøret er helt tørt.
    Altså kommer der ingen benzin til.
    Startgas giver heller ikke noget resultat.
    Så med mindre at den tænder på et forkert tidspunkt, nok meget lidt sandsynligt, må det være benzinens vej ind i cylinderen.
    Der er tilsyneladende vakum, siden den kan aktivere benzinhanen........den kan selvfølgelig være defekt, så den er åben hele tiden, så prøv at mærke om den suger, ved at holde hånden for indsugningen, det bør tydeligt kunne mærkes.
    Egentlig kan man vel også mærke hvis den puster, når stemplet igen kører op, hvis membranen er defekt. Du kan også prøve at kontrollere om der løber benzin når du piller benzinslangen af, men ikke tørner motoren.
    Det var nu lidt nemmere, på den gamle Puch Maxi'er mm, der var der ingen membran, som kunne gå i stykker og ingen vakumhane,

• #14   6. sep 2020 Update: Den vil stadig ikke starte selv når jeg sprøjter en lille sjat benzin direkte ind i cylinderen smiley smiley smiley Der er gnist, kompression (kan mærke modstand når jeg kickstarter og den puster "luft" ud af udstødningen. Godt nok mærkeligt smiley smiley smiley Har også dobbelt tjekket membranerne i dag. De var begge tætte

• #15   14. sep 2020 Klart at den ikke ville starte

profilbillede
Kommentér på:
Scooter suger ikke benzin

Annonce