{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.205 visninger | Oprettet:

Bærbar computer til studiebrug {{forumTopicSubject}}

Hej mcg.
Jeg står i den situation at jeg skal have købt ny bærbar, idet den gamle er brudt sammen - men hvad pokker skal man købe?
Kravene er relativt beskedne, computeren skal kunne bruges til daglig samt trække diverse cad-programmer, ikke nogen tunge spil eller lignende. Herudover ser jeg gerne at den er støjsvag.
Har selv kig på en zepto znote 3215w, men synes umiddelbart den virker pebret - nogen der har et bud på en model?
På forhånd tak.

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Bærbar computer til studiebrug
  • #1   16. jan 2008 Jeg kan også kun anbefale Asus. Har kun haft gode erfaringer med deres bærbare.

Hvis du skal bruge den til studiebrug, kan du evt. overveje en tablet pc hvor du kan skrive dine notater direkte på skærmen. Se evt. dette link

(link fjernet)

Ellers kan du finde de fleste Asus modeller her

(link fjernet)

• #2   16. jan 2008 Hov, det øverste link er forkert.
    Det var det her det skulle have været:
    (link fjernet)

• #3   16. jan 2008 Til skolebrug er Subnotes vejen frem, IBM/Lenovos x61 serie, eller fujitsu-Siemens r500-100 serier er gode.... kig evt på dba, da man kan få sprit nye top modeller for ingen penge... ej hæler vare.. det er folk som køber dem af arbejde for 1/3 af markeds prisen, og sælger dem videre...

Ved det.. for kan selv købe ibm maskiner til mindre end ibms egne folk.. dog kun en om året til privaten smiley

• #4   16. jan 2008 hejsa. hvis du kender nogen der har et metro express kort, så kan du tage ind til metro og købe en acer bærbar der. er næsten sikker på de har nogle ret billige modeller. min veninde købte en acer derinde for et halv års tid siden, til 2700, og der var windows vista med!! skal så siges at den ikke er verdens hurtigste computer, mener det var med en celeron 1.73 ghz processor, og 512 mb, ram. ret beskedent, men syntes stadig hun fik meget for pengene.

• #5   16. jan 2008 Jeg bruger selv ibm smiley og den er bestemt ikke highend i ydelse, men det er fandme kvalitet smiley

Jeg har både kørt vista og xp på min, og er fornylig gået tilbage til xp da vista simpelthen er for tungt!

• #6   16. jan 2008 hvis jeg skulle stille nogle guidelines op for en bærbar i dag så skulle det være:

Core 2 Duo processor
    2048mb ram
    7200 rpm hdd
    og så stort grafikkort som muligt, helst ikke shared!

Hvis du altså har noget at bruge grafikken til, eller hvis du vil køre vista smiley

• #7   16. jan 2008 Det som "srn pdrsn" er bestem ikke ved siden af. Jeg bruger også meget CAD programmer på min ZEPTO 6615.
    Lad være med at gå efter en stor harddisk, hellere en hurtig med mindre plads. Den eksterne harddisk er opfundet.
    RAM, grafikkort og processor er vigtige komponenter hvis det er CAD den skal bruges til. Vælg evt. en med 2 gb ram, hvor der er mulighed for at smide mere i.
    Et lille fif. Gå ind på hjemmesiden for det CAD-program der skal bruges, og kig på de minimumskrav der bliver angivet. Og så husk at det er minimum.

• #8   16. jan 2008 Aldi har faktisk en super god bærbar på tilbud idag..

Har selv haft Dell og Asus, men syntes IBM køre bedst..
    Zepto skulle også være lækre..

• #9   16. jan 2008 IBM eller HP det har min yngste søn som skole computer, det er dem som skolerne bruger....

• #10   16. jan 2008 Hvis du går efter høj batteri levetid, solid kvalitet og ordenlig service er IBM/Lenovo hvad du skal have.

Dog ville jeg gå langt uden om de nye sølvfarvet Lenovo'er da kvaliteten bare ikke er den samme på dem. cdrom der laver, dårligt tastatur osv.

Du kan måske være heldig at finde en fin Acer/Asus eller noget den dur. Men min erfaring er at hvis der opstår fejl på den er servicen utrolig dårlig (infocare) hvor du skal undvære din computer i mindst 4 uger, risiker at modtage en helt anden eller stadig defekt computer.

Som Carsten skriver gør Vista ikke ligefrem din computere hurtigere, Nyste XP kontra Nyste Vista er ca. 3 gange hurtigere! Men men men,, Ikke alle computere du køber med Vista er bare sådan lige at installere XP på da de fleste producenter ikke ligger drivers ud til Windows udgaver de ikke sælger..

Mvh. Morten (Systemadministrator)

• #11   16. jan 2008 Carsten ¤Nordjylland¤ O:

Problemet ligger sådan set i at de fleste butikker ikke selv fortager reprationer men har et servicecenter til dette.

Infocare har reprationer for rigtig mange firmaer. De er bare blevet alt for store og skider deres kunder et godt stykke efterhånden..

Hvis man skal indsende sin computer til repration kan Servicegruppen varmt anbefales. har benyttes dem en del gange til indsendelser og onsite service og de har altid ydet en super service. Og nej skal for en god ordensskyld sige jeg ikke er ansat ved dem, har nogen økonomisk interrasse osv..

• #12   16. jan 2008 At trække et styresystem som vista, er altså småting i forhold til at trække en 3D animation i et CAD program.

Desuden synes Anders at en Zepto 3215W har en pebret pris. Hvad koster en IBM i den sammenhæng???

Ja, en af mine studiekammerater har valgt en IBM, men han måtte også slippe over 20.000,- for at få noget der kunne trække Inventor.

• #13   16. jan 2008 Glem det..

Jeg bruger en Apple MacBook og det er den mest stabile og sikre computer jeg har haft nogensinde. Jeg har den nye sorte med lidt flere ram.. Med Officepakken er det den ideelle studielaptop.. Hvis du skal game så glem det, men hvis du som jeg skal nøjes med tekst -og billedredigering samt msn-chat og surf på nettet så er den er super computer!

Jeg havde selv mange Mac fordomme før jeg prøvede det og den her er det mest stabile jeg har oplevet!

• #14   16. jan 2008 Hey, der er masser af gode muligheder, men hvis du skal køre CAD-progs (hvilke? 3D?) og Vista vil jeg anbefale dig at få noget med en høj opløsning (1680 x 1050 el 1400 x 1050 afhængig om det er widescreen). Det gør virkelig en forskel at have plads nok på skrivebordet...
    Desuden desuden er 1 gb RAM helt sikkert i underkanten til vista og CAD, men det kunne for mig betale sig at købe computeren med 1 GB og så købe noget mere RAM ved siden af og selv smække det i (meget nemt).

• #15   16. jan 2008 men hvad er dit budget ca?

• #16   16. jan 2008 Jeg har udelukkende anvendt bærbare Pc-er de sidste 8-10 år. De pakkes ned og lukkes op og flyttes omkring, får stød og knubs hverdag.

Har haft flere forskellige

Min erfaring er, at hvis man ikke skal købe en tissedyr en i metalramme, så holder HP/compac og IBM langt bedre end de andre.

Hardwaren giver op først. Måske er jeg et svin med mine ting, men holder de to år, så er jeg dygtig smiley

• #17   16. jan 2008 du skal lige være klar over hvilket cad program du skal bruge.. autodesk 07 dur ik med vista..

jeg ville fortrække en med xp.

• #18   16. jan 2008 bruger forresten selv Hp med 512 ram grafik.. det virker ok med autocad.. men en rotation i 3D kan godt få den til at hakke.

• #19   16. jan 2008 Skal lige siges, at cad vist er en gammel motor, som mest af alt kører på processor-kraft.

Vi har lige fået nye maskiner på arbejdet, og de er sgu ikke meget hurtigere end min herhjemme.

På arbejdet er det quadcore 6800 (mener det er 6800)
    4 GB ram
    FX4600 grafikkort specielt til CAD

og den hakker sgu stadig i rotation i 3D

Tror det er lige meget hvad du køber, da jeg vil mene du ikke vil udnytte de ekstra kræfter en dyr maskine koster ved alm. skolebrug - tror simpelthen at det er CAD-programmet der er ved at være gammelt

Skal siges at det er AutoCAD Architecture 2008 jeg arbejder i.

• #20   16. jan 2008 Hansi: Det er de præcise samme erfaringer jeg har. Jeg bruger en Zepto 6615 med geforce 7600 (512 mb på kortet). Og det er ikke fordi det har et kæmpe kraftoverskud, når man eksempelvis kører en animation af en gearkasse.
    Jeg mener iøvrigt der er kommet en opdatering til både inventer og acad, så de kan arbejde sammen med vista. Men er ikke sikker.

• #21   16. jan 2008 AutoCAD Architecture 2008 kører fint med Vista hjemme ved min private PC...

• #22   16. jan 2008 Hej - og tak for de mange svar, det var da godt nok overvældende smiley
    Jeg har fået lidt at tænke over med de mange svar, havde egentlig selv tænkt i at nedprioritere grafikkortet da den ikke skal bruges til gaming, og så prioritere ram og processor som nævnt af flere af jer.
    Mit budget - tja, jeg skal have en ordentlig computer, prisen er lidt sekundær, men man er vel fra jylland! At jeg kaldte 3215 for pebret var ren nærighed, og en overvejelse af om man kan få noget tilsvarende specifikationer til en bedre pris?
    Mht. hvilke cad-programmer der er tale om er jeg faktisk lidt i tvivl, og har måske også brugt betegnelsen i flæng. Sagen er den, at jeg skal til at på maskinmesterskole, og i den forbindelse skal arbejde i den slags programmer, men skolen har ikke oplyst hvilke.
    Men i al fald, tak for de mange input!
    Mvh Anders.

• #23   16. jan 2008 I forbindelse med maskinmesteruddannelsen tror jeg ikke du skal være så bange for at den bærbare er for lille.

Jeg læser selv til maskinmester, og er endnu ikke stødt på nogle programmer der har stillet de store krav til computeren. Noget jeg dog vil prioritere er opløsningen på skærmen, da nogle af de programmer der bruges til dimensionering af elektriske anlæg og programmering af PLC godt kan blive lidt uoverskuelige, hvis man hele tiden skal "scrolle" rundt.

Kommentér på:
Bærbar computer til studiebrug

Annonce