1.205 visninger
|
Oprettet:
Bærbar computer til studiebrug {{forumTopicSubject}}
Hej mcg.
Jeg står i den situation at jeg skal have købt ny bærbar, idet den gamle er brudt sammen - men hvad pokker skal man købe?
Kravene er relativt beskedne, computeren skal kunne bruges til daglig samt trække diverse cad-programmer, ikke nogen tunge spil eller lignende. Herudover ser jeg gerne at den er støjsvag.
Har selv kig på en zepto znote 3215w, men synes umiddelbart den virker pebret - nogen der har et bud på en model?
På forhånd tak.
mar 2007
Følger: 3 Følgere: 2 Emner: 7 Svar: 368
Hvis du skal bruge den til studiebrug, kan du evt. overveje en tablet pc hvor du kan skrive dine notater direkte på skærmen. Se evt. dette link
(link fjernet)
Ellers kan du finde de fleste Asus modeller her
(link fjernet)
mar 2007
Det var det her det skulle have været:
(link fjernet)
apr 2006
Følger: 6 Følgere: 5 MC-er: 3 Emner: 151 Svar: 1.893
Ved det.. for kan selv købe ibm maskiner til mindre end ibms egne folk.. dog kun en om året til privaten
dec 2006
Følger: 3 Følgere: 2 MC-er: 1 Emner: 10 Svar: 140
apr 2005
Følger: 35 Følgere: 34 MC-er: 2 Emner: 76 Svar: 2.079
Jeg har både kørt vista og xp på min, og er fornylig gået tilbage til xp da vista simpelthen er for tungt!
apr 2005
Følger: 35 Følgere: 34 MC-er: 2 Emner: 76 Svar: 2.079
Core 2 Duo processor
2048mb ram
7200 rpm hdd
og så stort grafikkort som muligt, helst ikke shared!
Hvis du altså har noget at bruge grafikken til, eller hvis du vil køre vista
jul 2007
Følger: 9 Følgere: 8 MC-er: 1 Emner: 13 Svar: 495
Lad være med at gå efter en stor harddisk, hellere en hurtig med mindre plads. Den eksterne harddisk er opfundet.
RAM, grafikkort og processor er vigtige komponenter hvis det er CAD den skal bruges til. Vælg evt. en med 2 gb ram, hvor der er mulighed for at smide mere i.
Et lille fif. Gå ind på hjemmesiden for det CAD-program der skal bruges, og kig på de minimumskrav der bliver angivet. Og så husk at det er minimum.
jul 2005
Følger: 43 Følgere: 41 MC-er: 3 Emner: 90 Svar: 1.152
Har selv haft Dell og Asus, men syntes IBM køre bedst..
Zepto skulle også være lækre..
nov 2006
Følger: 168 Følgere: 157 MC-er: 2 Emner: 151 Svar: 1.574
okt 2005
Følger: 3 Følgere: 2 MC-er: 1 Emner: 42 Svar: 537
Dog ville jeg gå langt uden om de nye sølvfarvet Lenovo'er da kvaliteten bare ikke er den samme på dem. cdrom der laver, dårligt tastatur osv.
Du kan måske være heldig at finde en fin Acer/Asus eller noget den dur. Men min erfaring er at hvis der opstår fejl på den er servicen utrolig dårlig (infocare) hvor du skal undvære din computer i mindst 4 uger, risiker at modtage en helt anden eller stadig defekt computer.
Som Carsten skriver gør Vista ikke ligefrem din computere hurtigere, Nyste XP kontra Nyste Vista er ca. 3 gange hurtigere! Men men men,, Ikke alle computere du køber med Vista er bare sådan lige at installere XP på da de fleste producenter ikke ligger drivers ud til Windows udgaver de ikke sælger..
Mvh. Morten (Systemadministrator)
okt 2005
Følger: 3 Følgere: 2 MC-er: 1 Emner: 42 Svar: 537
Problemet ligger sådan set i at de fleste butikker ikke selv fortager reprationer men har et servicecenter til dette.
Infocare har reprationer for rigtig mange firmaer. De er bare blevet alt for store og skider deres kunder et godt stykke efterhånden..
Hvis man skal indsende sin computer til repration kan Servicegruppen varmt anbefales. har benyttes dem en del gange til indsendelser og onsite service og de har altid ydet en super service. Og nej skal for en god ordensskyld sige jeg ikke er ansat ved dem, har nogen økonomisk interrasse osv..
jul 2007
Desuden synes Anders at en Zepto 3215W har en pebret pris. Hvad koster en IBM i den sammenhæng???
Ja, en af mine studiekammerater har valgt en IBM, men han måtte også slippe over 20.000,- for at få noget der kunne trække Inventor.
maj 2007
Følger: 17 Følgere: 16 MC-er: 1 Emner: 41 Svar: 1.016
Jeg bruger en Apple MacBook og det er den mest stabile og sikre computer jeg har haft nogensinde. Jeg har den nye sorte med lidt flere ram.. Med Officepakken er det den ideelle studielaptop.. Hvis du skal game så glem det, men hvis du som jeg skal nøjes med tekst -og billedredigering samt msn-chat og surf på nettet så er den er super computer!
Jeg havde selv mange Mac fordomme før jeg prøvede det og den her er det mest stabile jeg har oplevet!
jul 2006
Følger: 4 Følgere: 3 MC-er: 2 Emner: 39 Svar: 435
Desuden desuden er 1 gb RAM helt sikkert i underkanten til vista og CAD, men det kunne for mig betale sig at købe computeren med 1 GB og så købe noget mere RAM ved siden af og selv smække det i (meget nemt).
jul 2006
Følger: 4 Følgere: 3 MC-er: 2 Emner: 39 Svar: 435
aug 2005
Følger: 131 Følgere: 137 MC-er: 4 Emner: 518 Svar: 21.267
Har haft flere forskellige
Min erfaring er, at hvis man ikke skal købe en tissedyr en i metalramme, så holder HP/compac og IBM langt bedre end de andre.
Hardwaren giver op først. Måske er jeg et svin med mine ting, men holder de to år, så er jeg dygtig
maj 2005
Følger: 33 Følgere: 31 MC-er: 4 Emner: 34 Svar: 352
jeg ville fortrække en med xp.
maj 2005
Følger: 33 Følgere: 31 MC-er: 4 Emner: 34 Svar: 352
mar 2007
Følger: 14 Følgere: 12 MC-er: 1 Emner: 45 Svar: 238
Vi har lige fået nye maskiner på arbejdet, og de er sgu ikke meget hurtigere end min herhjemme.
På arbejdet er det quadcore 6800 (mener det er 6800)
4 GB ram
FX4600 grafikkort specielt til CAD
og den hakker sgu stadig i rotation i 3D
Tror det er lige meget hvad du køber, da jeg vil mene du ikke vil udnytte de ekstra kræfter en dyr maskine koster ved alm. skolebrug - tror simpelthen at det er CAD-programmet der er ved at være gammelt
Skal siges at det er AutoCAD Architecture 2008 jeg arbejder i.
jul 2007
Jeg mener iøvrigt der er kommet en opdatering til både inventer og acad, så de kan arbejde sammen med vista. Men er ikke sikker.
mar 2007
Følger: 14 Følgere: 12 MC-er: 1 Emner: 45 Svar: 238
apr 2004
Følger: 17 Følgere: 16 Emner: 53 Svar: 437
Jeg har fået lidt at tænke over med de mange svar, havde egentlig selv tænkt i at nedprioritere grafikkortet da den ikke skal bruges til gaming, og så prioritere ram og processor som nævnt af flere af jer.
Mit budget - tja, jeg skal have en ordentlig computer, prisen er lidt sekundær, men man er vel fra jylland! At jeg kaldte 3215 for pebret var ren nærighed, og en overvejelse af om man kan få noget tilsvarende specifikationer til en bedre pris?
Mht. hvilke cad-programmer der er tale om er jeg faktisk lidt i tvivl, og har måske også brugt betegnelsen i flæng. Sagen er den, at jeg skal til at på maskinmesterskole, og i den forbindelse skal arbejde i den slags programmer, men skolen har ikke oplyst hvilke.
Men i al fald, tak for de mange input!
Mvh Anders.
mar 2007
Jeg læser selv til maskinmester, og er endnu ikke stødt på nogle programmer der har stillet de store krav til computeren. Noget jeg dog vil prioritere er opløsningen på skærmen, da nogle af de programmer der bruges til dimensionering af elektriske anlæg og programmering af PLC godt kan blive lidt uoverskuelige, hvis man hele tiden skal "scrolle" rundt.
Bærbar computer til studiebrug