{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.322 visninger | Oprettet:

René C
René C
Tilmeldt:
1. maj 2019
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 1

Gammelt MC kørekort {{forumTopicSubject}}

Hejsa
Har et gammelt MC kørekort fra 1989 hvor der står A1 som betød solo cykel alle størrelser og A2 betød med sidevogn.
Er i tvivl om jeg skal have nyt kort da jeg jo kun har stempel på café racere og ikke voksen cykler selvom jeg i sin tid lærte at køre på en cbr1000 (honda).
Har ringet til Roskilde Politi men de er selv i tvivl!!
Det har ikke været et problem før jeg skulle vise kortet så hvad siger loven, skal jeg bestille nyt kørekort og gøre opmærksom på det er alle størrelser eller kommer det automatisk på?

med venlig hilsen


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Gammelt MC kørekort
  • #1   1. maj 2019 Ikk bestil nyt. Så skal det nemlig fornyes vært 15 år smiley

  • René C
    René C Tilmeldt:
    maj 2019

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 1
    #2   1. maj 2019 ok - man hvordan får jeg så ændret på kortet så jeg må køre?


  • #3   1. maj 2019 Jeg har selv et gammelt kort og der er ingen problemer, der står en dato som er fra før de nye kørekortregler, det burde enhver betjent jo vide og hvis ikke, så må han lære det smiley

  • #4   1. maj 2019 Altså med de næst nyeste regler - så kunne man jo også tage lille kort som automatisk blev til stort efter 2 år - Der skal man vel ikke ændre noget, medmindre man personligt gerne vil have det stå på kortet?

  • #5   1. maj 2019 Det er vist tiden med en krisepsykolog, og så længe du ligger rullet sammen i et hjørne af skræk over om du har forbrudt dig imod den almægtige lov, kører du jo ingen steder smiley

  • #6   1. maj 2019 #1
    Det er ligegyldigt da alle eksisterende kørekort der ikke er under 15år reglen skal ombyttes senest 2033.


  • #7   1. maj 2019 Et tillægsspørgsmål:
    En af mine venner mistede tegnebogen med kørekort.
    Da han modtog det nye kørekort var det ændret så han nu også må køre med sidevogn. Det måtte han ikke før. Han har fået oplyst, at alle mistede kort bliver ændret til også at omfatte sidevogn.
    En der ved om det er sandt?


  • #8   1. maj 2019 Næste EU krav om ombytning er vist i 33.. så hut jeg visker.. smiley
    Da du har haft MC kortet siden 89 må du have en alder der gør du blot får alle A kategorier på det nye kort.. uden problemer.. (som jeg fik i 13..)
    Dvs.. Skift som du vil senest i 33..

    (Jeg ved ikke om et 89 kort er den gl. Type I plastlomme?
    For så skulle det ha været skiftet senest i 13.. og så skal du skifte nu.. smiley )

    Din nærmeste borgerservice pusher hjælper dig i en fart... smiley
    Men al det er der jo ikke noget nyt i..


  • #9   1. maj 2019 For at citer en gammel ven.
    " jeg er blevet ligeglad med alle de love og regler, jeg overtræder garanteret loven så snart jeg træder ud af hoveddøren " smiley


  • #10   1. maj 2019 #7: Der står med sikkerhed en talkode på hans kort, som angiver han ikke må køre med sidevogn.
    Grunden til alle har det i dag er, at siden 1996 var sidevognskursus obligatorisk når man tog mc kort


  • #11   1. maj 2019 Det må jeg have undersøgt.

  • #12   1. maj 2019 #10 Ja, hvis der står 100 med småt i bunden, så må man ikke køre med sidevogn (ved så heller ikke lige hvorfor man skulle det.. smiley )

  • #14   2. maj 2019 # Nu har jeg lige set på mit, det er fra 02-94, og jeg nægtede i lang tid at forny det bare på grund af at vi skulle have et EF kort!! Så tror faktisk at det var i 1993 at der var "ombytning"! Så du er vist en slem forbryder, meld dig omgående til nærmeste landbetjent, passerer du start indkasserer du ikke 200kr smiley

  • #16   2. maj 2019 #15 Så har du nok fået det der gik under betegnelsen "EF kortet", og så er det jo også skiftet ud før du fyldte 70! Men i vore dage er meget nemmere, nu er det jo kommunen der står for det. Jeg kender en fyr som lige inden de nye regler, var ved lægen da han skulle have fornyet, der var noget med synet, så nul kørekort! Rasende skiftede han læge, heller ingen held ved den nye! Men så kom der nye regler om at man ikke skulle forbi lægen, og da han stadig havde sit kørekort, gik han bare på kommunen og fik det fornyet! Så der kører halvblinde ældre mennesker på vejene, for han er jo langt fra enestående smiley

  • #18   2. maj 2019 #17 Det jeg mener er, at det jeg fik som 18 årig, kunne have været gangbart (hvilket der også stod på det!) til blev 70! Men det skulle så skiftes på grund af EF som det vist hed dengang, eller måske var det lige blevet til EU, hvilket bestemt ikke gør det bedre smiley

  • #19   3. maj 2019 med de nye hver 15. år regel er det livsfarligt når man består som 75 årig og først skal til næste prøve som 90. årig smiley

  • #21   4. maj 2019 #19
    Får du fornyet som 75 årig skal du IKKE til ny prøve som 90 årig. Du skal bare forbi borgerservice med et nyt foto.

    Og det er fuldstændig galimatias.
    Du unge skal til lægen hver gang de udvider da 'de jo kan fejle noget'. Det kan man åbenbart ikke når man bliver ældre ??


  • #22   4. maj 2019 #20
    Og jeg har haft mange gamle til vejledende helbredskøretest som ikke selv kunne i de under ingen omstændigheder burde være fører af bil/mc.
    Det var så før reglerne blev lavet om. Nu er der langt imellem dem der skal til køretesten og tror du selv at det er fordi de nu er mere selvkritiske?


  • #24   5. maj 2019 #23
    Du lyder som en seriøs og omhyggelig trafikant og det er rigtigt fint med selvindsigt.

    Det er der bare mange der ikke har. Både unge og gamle.

    Problemet med de 'gamle' er at det mange gange fylder mere at det vil være besværligt at undvære kørekortet end om man kan køre forsvarligt.

    Og ja alle skal til lægecheck når der skal udvides, men så længe vi taler kørekort til privat brug er det jo præcis den samme kontrol hos lægen man skal igennem.(Traktor 16år, bil 17år, A1 18år, A2 20år, A 24år måske trailer indimellem = 6 lægeeklæringer på 8 år) Kan ikke se hvad det er man forventer at de unge begynder at fejle, når man samtidig siger at man ikke vil kontrollere ved fornyelse for de ældre som vi jo ved af naturlige årsager vil begynde at fejle forskellige ting der ikke er forenligt med et kørekort.

    Så jeg tror at vi er enige om at det ikke er nok med periodisk syn af køretøjer, vi burde nok også have periodisk syn af førerne.


  • #25   6. maj 2019 TS

    Når du søger nyt kørekort, så er der da en blanket du skal udfylde.

    Jeg gør det selv pga. diabetes hvert 3.år, og skal til det igen her i næste måned.

    Mit alm. kørekort gælder i 5 år ad gangen, og erhverv for 3 år ad gangen.
    Jeg udfylder blanketten hver gang, og udfylder hvad det er jeg vil have fornyet, og det er bare alt på nær trailerkørekort.

    Jeg har ikke noget imod at mit kørekort skal fornyes så tit, men er meget imod at jeg sidst for erhvervskortet skulle betale på kommunen, og for en ny lægeerklæring og billed.
    Så hvorfor skal man have den ekstra udgift til dette for at bibeholde sig kørekort, når man nu er kronisk syg, dog slipper man for at betale hvis man kun vil have fornyet det alm. kørekort og dropper erhvervsdelen.
    Selv om staten laver så mange nye regler så er de stadig ret oldnordiske, de kan bare lave en stregkode på ens kørekort, og så kan politiet jeg se ens billede så man ikke har alle de udgifter.
    Jeg har haft diabetes i 24 år, og har aldrig haft tilfælde af for lavt sukker, men pga. deres regler skal jeg have en størrer udgift for at beholde mit kørekort, oveni det medicin jeg også har brug for.
    Det tager embedslægen og politiet omkring 2 måneder hver eneste gang at vurdere tidsperioden.
    I starten var det hvert 5. år, senere var det hvert andet, og de sidste to gange har det været hvert 3. år.
    Jeg har heller ikke haft sidevogn, men jeg selv startede med at på et kort der var i et plastic etui, hvor det bare var lukket med en hæfteklamme.
    Og da jeg senere tog erhverv, så fik jeg det stive plastickort, og senere har jeg fået kreditkort typen, og da jeg fik det fornyet for 3 år siden, så er der ikke mindre en tre billeder af mig på kørekortet, hvoraf de to at dem faktisk ikke kan tydes uden at man har en ret kraftig lup.
    De er bindegale de politikkere og embedsmænd vi har.

    Jeg kører det jeg altid har måtte køre, og mener de noget andet, eller fjerner nogle stempler, så tager jeg den i retten, og jeg har i mange år, taget fotokopier af mine kørekort inden jeg afleverede dem, til fornyelse, da jeg ikke tror dem over en dørtærskel mere.
    Da du tog kørekort dengang i 1989 var der kun en katergori til mc, + sidevogn, og det gælder stadig for dig, da alle de nyere regler gælder fra bestemte datoer fra hvornår man tog kørekort.

    Der står også på kommunens hjemmeside at man kan få taget billede hos dem til pas og kørekort, men hvordan vil de lige kunne klare det, når man jo skal have et billede med til lægen som han skal underskrive på bagsiden.
    Måske det også er lavet om, siden jeg fik fornyet for 3 år siden, men det finder jeg jo ud af.

    De er endda så kvikke på kommunen, at når jeg afleverer den lukkede og forseglede konvolut fra lægen med blanketten om fornyelse, så spørger de hver gang om jeg vil have fornyet erhvervskortet, selv om jeg har udfyldt alle felter om hvad det er jeg vil have fornyet, og det pisser mig af hver gang, for det er jo derfor jeg er der, selv om jeg ikke har brugt erhvervskortet i en del år, kun ind imellem når jeg kører lidt lastbil...

    De er rablende de folk på kommunen, de skulle aldrig have overtaget den tjans, da de jo tror de er nogle ophøjede selvbestaltede skrankepaver, der ikke aner hvad de laver og hvorfor de står der.

    Så nej du skal ikke være så bekymret.


Kommentér på:
Gammelt MC kørekort

Annonce