{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.732 visninger | Oprettet:

Første MC til ung mand på 43 {{forumTopicSubject}}

Hej med jer,
Jeg har langt om længe taget mig sammen til endelig at få taget det MC-kørekort jeg har drømt om i 20 år, men.. hvad skal man vælge af MC?

Jeg er 189cm høj, og med en kampvægt på ca. 85kg. Jeg hælder nok mest til noget café racer / naked bike men ved det i virkligheden ikke helt.

Det bliver rent hyggeture, et par ture frem og tilbage til arbejde (ca. 50km).

Men hvad er en god "starter"maskine til et budget på max. 70.000 ishockey. Jeg er mest til gammel/retro stil maskiner men har dog kigget på fx. Suzuki GSF 1250 Bandit, men også på noget helt gammelt Kawasaki Z1000 fra 1983, og en Suzuki GS 1000 fra 1981

Er det dumt at købe en gammel maskine? Er åben for alle anbefalinger!


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Første MC til ung mand på 43
  • #1   13. maj 2021 Det er ALDRIG dumt at købe en gammel Honda !

    Hvis du gerne vil noget café racer så er der flere CB 750 til salg i den stil og inden for budgettet.


  • #3   13. maj 2021 En større ældre velholdt mc kan jo købes for 20-30.000, så er der stadig masser af penge til godt mc tøj og hjelm og støvler.
    Kawa, Suzi, Yams eller Honda, alt kan bruges.


  • #4   13. maj 2021 En japaner bliver aldrig til en caféracer, kun en efterligning smiley

    profilbillede
  • #5   13. maj 2021 En bandit 1250 går du aldrig galt i byen med. Det er en bundsolid cykel. Og hvis du en dag synes den bliver alt for kedelig så er der et hav af opgraderinger/mods på markedet til den. Den er også et realistisk sted at starte mht hestekræfter

  • #6   13. maj 2021 Altså lidt kan jeg da skrue selv, havde både en Suzuki og en Yamaha 4 gears knallart i mine unge dage, og der formåede jeg da både at skifte karburator, topstykke, cylinder, udstødning mv. - tænker ikke at det fundamentale har ændret sig voldsomt smiley

    Havde også kigget lidt på en BMW R100 men er lidt i tvivl om den er for lille?

    Men tak for input indtil videre - fortsæt endelig !


  • #7   13. maj 2021 Åhh nej...
    Du skulle lige nævne BMW..

    Så får vi snart vores alle sammens skøre gamle Ole på banen smiley


  • #8   13. maj 2021 Men for at svare på dit spm ang en R100 så nej, den bliver ikke for lille.


  • #9   14. maj 2021 Selvfølgelig gør du det Gert smiley
    For manden har jo selv givet svaret. Det vil være et yderst fornuftig valg, stabil og meget drift sikker, med ombygningsmuligheder. smiley


  • #10   14. maj 2021 Åhh Ole....
    Det vil da være at sætte den stakkels mand op til fiasko fra start at sende ham ud på jordens kedeligste motorcykel...
    ;D
    Nej du, en god gammel Honda CB det ved man sgu er garant for massere af sjove timer...



  • #11   14. maj 2021 Gert, du har ganske ret, han får mange sjove timer, med en gammel Honda, men det er på værkstedet med at skrue og mange timer ved pc´en, når han skal lede efter stumper smiley .
    Men han får heller ikke så mange venner med en BMW, for holder han ikke stille og skal have hjælp at andre mc ister smiley


  • #12   14. maj 2021 Endelig Ole, nogle indrømmelser fra dig ang BMW.
    0 venner og inden skrue-selv færdigheder.
    Det lyder meget passende smiley

    @ Thomas N,
    Ja, hvis du kunne skrue på en gammel Yamaha 4 gears så kan du sgu også skrue i en hver anden japansk MC.


  • #13   14. maj 2021 Thomas tro mig, det er meget sjovere at køre, end at skulle skrue for at kunne køre og med en BMW behøver du ikke skruefærdigheder smiley


  • #14   14. maj 2021 Klassisk look yamaha xjr 1300, Sukki GSX 1400 eller måske Kawasaki ZRX1200R.
    De er alle, i min optik, bare så meget federe end en kedelig Bandit, vil ikke sige hvad jeg mener om nævnte BMW.
    Kiggede et stykke tid efter en ZRX1200R, men fandt ikke lige den helt rigtige.
    Så var jeg en dag bare lige ude at ose motorcykler, et sidespejl var ved at vippe kaffen ud af hånden på mig .., og så kom jeg til at købe min Tracer.
    Der er masser af muligheder til 70.000, men om den er 10 eller 30 år gammel den du finder er egentligt ligegyldigt, bare den er serviceret og godt vedligeholdt.



  • #15   14. maj 2021 Jeg ved ikke hvordan og hvor meget man lærer i køreundervisningen i dag omkring undvigemanøvrer og katastrofeopbremsninger (sikkert en hel del), men hvis du får en MC uden ABS, så er det en god ide at finde et øde sted eller tom parkeringsplads, så du kan få en føling med hvordan den reagerer ved kraftige nedbremsninger fra forskellige hastigheder.

  • #16   14. maj 2021 Du lyder så fornuftig, at jeg er nødt til at høre dig, hvor længe du koger de brune ris når du laver indianergryde.

  • #17   15. maj 2021 #16 et kursus på Suhrs højskole må være passende for dig smiley
    https://da.m.wikipedia.org/wiki/Suhrs_Højskole


  • #18   15. maj 2021 Til OP: Når du er på vej til at købe din første MC, så gør lige dig selv den tjeneste også at prøve en nyere MC. Looks har en del at sige, men der er sket så meget med køreegenskaberne siden 80’erne at det føles som dag og nat når først vejen begynder at svinge. Selv fra sidst 90erne og til nu er der kæmpe forskel på køreegenskaberne.

    Så inden du forelsker dig i nostalgien, så hib det alligevel et skud på en nyere MC.


  • #20   19. maj 2021 Cafe racerne er en stil der har sin charme, men det er stil og måske ikke lige køre egenskaber eller følelsen af maskinen der er i højsædet. Såfremt du vil køre huggeture og evt pendle 50 km er det måske ikke helt dumt at få noget der kan tage lidt af vinden den samt lidt mere sport orienteret. Find noget fra Japan med top eller helkåbe. Du må endelig ikke udelukke 600cc klassen. En 1000cc er dejlig, men de ekstra kilo mærkes og som nybegynder kan en MC med mindre vægt give dig mere selvtillid og herved få mere ud af cyklens egenskaber. Pt har jeg selv en ducati st4 med 916 cc. Men den MC der åbnede min verden var en cbr 600f2. Den var simpel, pålidelig og overraskende hurtig hvis man ønskede. Har ikke siden kørt en MC der var så plantet til asfalten. Kort sagt. Den MC gjorde at jeg følte mig som en bedre kører, end jeg i virkeligheden var. Ved en større cc MC kan du risikere at opleve det modsatte og herved måske miste interessen. Du vil prøve grænser af på din MC. Uanset om man siger det bare er til hygge ture. Hvis du absolut kun vil køre ligeud og vise dig lidt frem, så er det Cafe racer eller chopper, hvis du vil udvikle dine færdigheder og prikke til køre glæden så er det sport/sport touring eller naked/street cykler. Men det er svært og vælge mellem så meget. Men som før nævnt så er kubik ikke det der betyder mest.. Held og lykke og kør forsigtigt indtil du lærer cyklen og kende.

  • #21   20. maj 2021 #20 Jeg er bange for at du har fået begrebet "Cafe Racer" galt i halsen.
    Der er specielt de senere år, kommet et utal af alverdens bastarder, alt fra noget matsort rædsel med knopdæk, til noget forsvejst med speedway styr og lillebrors knækkede skateboard som sæde, som bliver kaldt for cafe racer.
    Den "rigtige" cafe racer, er en gade mc der er lavet som en TT racer og udformet så ægte som mulig. Ingen overflødig skrammel eller standard potter, men clip-on styr, bedre dæk og dæmpere og bremser så de i det mindste lignede noget heftig.
    De blev derfor utrolig lette at smide rundt med og de fleste med rigtig gode køreregenskaber.
    Men som enhver "racer", er de ikke egnet til touring eller kørsel med kufferter og tasker til længere transport.
    Så undervurder ikke en "rigtig" cafe racer, hvis han ønsker en mc til hygge og fornøjelses ture, så er det ikke noget dårlig valg. smiley


  • #22   20. maj 2021 Jeg fik kørekort som 40 årig for 3 år siden og valgte en Kawasaki VN 900 men mest pga. udseende. Det er senere blevet skiftet ud med en Honda CBF1000 og det er primært fordi jeg har motorvej til og fra arbejde, så der har jeg synes vildt meget om at få noget vindskærm og oprejst kørestilling. Men hvis du har landevej til og fra arbejde, så ville jeg nok kigge efter en lidt nyere mc end Café-ombyggede maskine da de ofte er ældre uden Abs og med karburator. En indsprøjtning er mega dejlig vedligeholdsmæssigt.
    Så hvis maskinen skal være driftssikkert (bare køre) uden for meget vedligehold så er det fordel at have bælte eller kardan træk, kæde skal du smøre lidt hele tiden og så er det rart med et central støtteben.
    Verden står åben ??


  • #23   20. maj 2021 #21: Så er det jo spørgsmålet hvem der har fået hvad galt i halsen.... Ja, "Cafe Racer" udtrykket stammer fra det du nævner, men i dag er det langt mere blevet synonym med netop en 70er-80er cykel der er strippet, fået et skateboard som sæde og en gang balondæk. Sproget udvikler sig, og jeg tror faktisk at det er det billede de fleste ser for sig når udtrykket cafe racer bliver nævnt.

  • #24   20. maj 2021 #23 Her er det så at jeg kommer ind i billedet og forsøger at fortælle de vildfarende unge mennesker hvad der er det rigtige smiley
    Uanset om tiden er gået og verden er i forandring, så er en cafe racer det det er og var.
    Alt det andet bør derfor kaldes for det det er f.eks. ratbike, chopper osv. osv.
    Hvis man f.eks. i kunstverdenen begyndte at kalde Jorn for surrealist, så ville der straks rejse sig et ramaskrig.
    Så nej, tiden kan ikke undskylde at folk rager rundt i begreberne ! smiley


  • #26   20. maj 2021 #24 HØRT!!

  • #27   20. maj 2021 #24 (og #26): Vi er da helt enige, men det giver jo ikke nødvendigvis 3 gamle mænd ret uanset hvor kloge (læs:Stædige) vi er;-)

  • #28   20. maj 2021 Det har noget at gøre med oprindelse og fakta, hvis du smider store stænklapper og offroad dæk på en Punto fra 1995, bliver det ikke automatisk en Gruppe B rallybil vel...
    Styr på pisset eller pis på styret?


  • #29   20. maj 2021 Suzuki SV650
    Bum


  • #30   20. maj 2021 Det behøver jo ikke at skulle være kedeligt

  • #31   20. maj 2021 Bum

  • #32   26. maj 2021 Hej alle, tak for alle inputs, men jeg endte faktisk med at købe en gammel BMW R100RS i fin stand, og i et fint "cafe trim". Så @Ole l har fået en ekstra ligesindet smiley

  • #33   26. maj 2021 NOOOOOOO....!

    WHYYYY...?

    smiley
    Tillykke med din "nye" færge ;D


  • #34   26. maj 2021 Tillykke med maskinen og kortet (hvis det altså er i hus). Jeg har ikke forstand på cafe racere, men vær lige opmærksom på hvordan dækkene er, hvis du kommer fra en skolecykel med sport touring dæk eller lignende, der bare klæber til asfalten i sving og ved opbremsning.

Kommentér på:
Første MC til ung mand på 43

Annonce