{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.501 visninger | Oprettet:

tæt på alvorlig ulykke {{forumTopicSubject}}

Hej alle

Jeg var i går ude for en oplevelsen som jeg aldrig håber på at skulle opleve igen.

Jeg vil gerne hører hvad i gør når i overhaler, jeg fortæller det jeg oplevede og tænker måske at noget af det kan have været min fejl. og så alligevel ikke.

Jeg er på vej hjem, kl. er omkring 22 -22:30. Kører på motorvejen, en bil kører ud for at overhale en anden bil, hvilket er ok, jeg nærmer mig så bilen. (Jeg havde trukket ud i god tid, 500-1000m før), bilen begynder at blinke ind til højre for at trække ind, jeg begynder så at overhale, hvor bilen så vælger at trække ud igen og bremser HÅRDT, efter som jeg var havde forhjulet ved bagenden af bilen, fordi bilen blinkede og var på vej ind i højre vejbane, Bilens højre hjulsæt var kørt over midterlinjen (eller var meget tæt på). Så jeg var i gang med overhalingen(fylder ikke meget på MC jo). Jeg rammer bagenden af bilen foran mig fordi den bremser så kraftigt hvilket også får mit forhjul til at blokere(troede det var mig selv der huggede så meget i bremsen den har ikke ABS), hvor jeg efterfølgende styrer uden om bilen ud i græsset i rabatten i venstre side af motorvejen fordi der er den anden bil i inderste spor. 2 hjul og vådt græs/bevoksning er normalt ikke en god kombi. Imens jeg kører derude trækker bilen ind i nødsporet, imens bilen gør det formår jeg at holde min MC på begge hjul og komme ud på motorvejen igen, for at kunne trække ind i nødsporet ved bilen.

Er det forkert af mig at påbegynde overhalingen nu hvor bilen allerede var på vej ind i højre spor, samt den blinkede. Der var ikke nogen biler foran den bil. der var kun de 2 biler hvor den ene overhaler.
Jeg forstår så dog heller ikke hvorfor bilen begynder at lave en hvad jeg vil kalde en nød bremsning for ingen ting.

Der skete heldigvis ikke mig eller MC'en noget. kun lidt græs ved fød støtterne og i kåben.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  tæt på alvorlig ulykke
  • #1   1. sep 2018 Han lyder som en typisk dansk taber

  • #2   1. sep 2018 Det var så en kvinde. smiley

  • #3   1. sep 2018 Man kan sgu stadig være en taber, selvom man har en fisse.

    Personen i bilen synes sikkert
    at du holdte for lidt afstand, typisk dansk
    Wannabe polititaber.


  • #4   1. sep 2018 du har uden tvivl ligget for tæt, men at lave en bremseprøve (bremse uden grund) er også ulovligt og man kan straffes for det.

    Det var der en i Norge som prøvede sidste år, hvor man gjorde det foran en lastbil med dashcam. Han troede så han kunne få lastbil chaufføren straffet, men han endte selv med al skylden

    https://ekstrabladet.dk/biler/saa-kan-han-koere-ordentligt-hensynsloes-bilist-paakoeres-af-50-ton-tung-lastbil/6494700


  • #5   1. sep 2018 Det er rigtigt. Men ja den afstand var kort eftersom jeg var i gang med overhaling. Hun sagde så dog hun ikke viste hvorfor hun bremsede.

  • #6   1. sep 2018 det gjorde hun fordi hun er en idiot og sikkert igang med alt muligt andet end at køre bil


  • #7   2. sep 2018 Carsten Oxie:
    hensynsløs perker


  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Online Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 281 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.701
    #8   2. sep 2018 Vidste hun ikke hvorfor hun trak ud og bremsede????????

    Det kræver fanme da en mental undersøgelse. Syge kælling.

    Nu er der sikkert nogle som bliver sure på mig for at sige det, men at være forudsigelig er prioritet nummer 1 når man bevæger sig rundt i trafikken. Er man ikke det, og man IKKE KAN forklare hvorfor man ikke er det, så skal man sgu ikke have kørekort.

    Havde hun bare indrømmet at hun rodede med sin telefon, så kunne det have været klaret med en reprimande af en forskrækket motorcyklist, men ikke hvis hun ikke ved hvorfor hun gjorde det.


  • #9   2. sep 2018 Puha, Mark....Det har givet nogle svedperler på panden, det der. Ved du hvor hurtigt i kørte, da du røg ud i græsset? Jeg tror også at man kan sige, at selvom kvindemennesket i bilen gjorde det utilgivelige at træde på bremsen, og at du var ved at overhale, var du for tæt på hende. Men trak hun ud i dig, kan man jo ikke sige at du var for tæt på, eller?! Jeg er altid meget opmærksom på afstand til forankørende (duh!) Men hvis du var ved at overhale, og bilen som var ved at dreje af, pludseligt svinger ud på motorvejen igen, er det vel klart denne billist som vil være skyld i hændelsen. Jeg forestiller mig, at bilen faktisk rammer dit forhjul med bagerste førerside-hjørne. Uanset hvordan og hvorledes illustrerer din historie at man skal holde samme lange afstand til fir-hjulerne til hver en tid. Ligeså langt som man ville til en bakke rådne æg. For så kan de lave alle de cirkus kunstner og hårde opbremsninger som de vil, og vi på mc kan sidde på god afstand og være tilskuere. Jeg ved, det er nemt at sige, for det går hurtigt på motorvejen.
    Jeg tænker at kvindemennesket måske så dig MEGET tæt på, f.eks i bakspejlet, og så gik hun et øjeblik i panik. Godt, at du ikke gjorde det, men bevarede kontrollen over din cykel....alene tanken om 100-130 km/t på fugtigt græs får det til at gyse i min lille spinkle drengekrop.....


  • #10   2. sep 2018 Som jeg ser hændelsen for mig, ud fra din beskrivelse af den..
    Så mener jeg at du har kørt alt for tæt på bilen og at du har begyndt din overhaling for tidligt.
    samtidig mener jeg også at bilisten er helt galt på den, når hun trækker ud igen og især da hun bremser hårdt!! jeg tænker at der er to mulige årsager til billistens adfærd
    1. hun har siddet og snorksovet og bliver forskrækket da hun opdager dig, nogen mennesker reagerer temmelig uhensigtsmæssigt og uforklarligt når de bliver bange.
    2. hun er en af de der tosser der synes det er deres opgave at lege politi og mener at din opførsel på vejen, berettiger hende til at give dig en lærestreg der måske forskrækker dig, måske slår dig ihjel, men "så kan du ihvertfald lære det"
    Begge dele noget du (langt hen ad vejen) kan undgå ved at køre mere forudseende og opmærksomt.
    Hold en ordentlig afstand (gjorde alle dog bare det) så du kan nå at se hvad de andre trafikanter foretager sig af tossestreger og du har god tid til at bremse eller undvige.
    Du er svær at se, hvis du ligger helt oppe i røven af bilen foran, helt ude i venstre side
    og vent de par sekunder med at overhale til bilen er af vejen
    Samtidig undgår du også at pisse alle andre af hele tiden, ikke alle kan tåle det men bliver som små uregerlige børn.. -og præcis lige som cyklisten der ligger flad som en pandekage under en lastbil der skulle til højre, så hjælper det ikke meget at man havde grønt og havde retten til at køre frem, hvis man bliver overset, så hellere se sig for selv, end at tro alle andre gør det for en smiley


  • #11   2. sep 2018 Hvis dit forhjul har været helt oppe i bagenden på bilen vil jeg også mene du har glemt noget der hedder bremseafstand smiley

    Hvis du ligger så tæt skal der altså ikke meget til før det kan gå rigtig galt, uanset om billisten laver en tumpet opbremsning eller der sker noget andet i trafikken der gør hendes opbremsning/undvigemanøvre måske kan retfærdiggøres.

    Det er dig der taber kampen mod en bil...hver gang!

    Kør som om alle billister lige har fået deres kørekort, er ude på at slå dig ihjel og er ved at lave en facebookopdatering med mobilen. Husk bremseafstand og sund fornuft, så skal alt nok gå fint smiley

    Men puha en oplevelse, godt det gik fint og der ikke skete noget med dig.


  • #12   2. sep 2018 Jeg læser det, somom at bilen ER af vejen, da Mark er ved at overhale. Og så ombestemmer bilisten sig, og trækker ud i Marks bane igen. Og så er det sgu svært at holde sin afstand....Men måske læser jeg det forkert. Mark må lige online og korrekse og præcisere....

  • #13   2. sep 2018 Det er også muligt det er sådan det er sket og mod tåber kæmper selv guderne jo som bekendt forgæves..
    Men jeg forstår det sådan at han begynder overhalingen allerede da der kun akkurat er plads nok til at komme forbi, det synes jeg ikke er smart..


  • #14   2. sep 2018 uanset hvordan det er foregået og hvem der har dummet sig, så må det satme ha været en oplevelse man godt kunne være foruden, mon ikke det krævede et sæt tørre underdrenge smiley
    godt gået at holde dyret på hjulene i rabatten


  • #15   2. sep 2018 #14: Ja, puha.....
    Men trådstarter har været i overhalingsbanen 500-1000m. Jeg troede også først, at trådst kørte for tæt....jeg ved ikke....men ihvertfald ja og puha til din sidste kommentar. Det har nok været lidt FOR spændende.


  • #16   2. sep 2018 Uanset hvem der havde skylden skulle mark vist hjem og børste en bremsespor ud af trussen bagefter ??

  • #17   2. sep 2018 #8 - Sajmon
    Det vil jeg også give dig ret i at man er nød til at være, og det var hun ikke. hun var meget overrasket. men dette giver hende jo så ikke ret til at bremse på denne måde.

    #9 MT
    Vi kørte omkring 110-120Km/t da hun påbegynder at trække ind. og tror jeg har ramt græsset med omkring 80km/t+-
    Hun Blinker til højre, og hendes højre hjulsæt er på de hvide streger i midten eller over.
    Min overhaling sker kun fordi hun blinker og er på vej ind i højre bane igen. så mit forhjul er på hendes venstreside, ind til er hun ombestemmer sig og stopper med at blinke og begynder at bremse, imens hun gør det når jeg at bremse lidt og komme ind bagved hende, hvorefter hun laver det som jeg vil kalde en nød opbremsning, og dette betyder jo så at jeg ikke har haft en jordisk chance for at kunne lave længere afstand.


    #10 Henrik F
    Jeg har nok påbegyndt min overhaling for hurtigt, men efter som bilen blinkede til højre og højre hjul sæt var på midterlinjen, eller over da jeg begynder overhalingen. Du kan se hvad jeg skriver ovenfor til #9.
    Det er også min opfattelse at hun har snorksovet, og idet jeg giver gas(den larmer lidt) bliver hun nok forskrækket. Tror ikke hun ville lege politi, hun virkede meget chokeret af det.
    Jeg trækker jo ud omkring 500-100meter før de to biler som kører i højre spor. hvorefter hun trækker ud, så vil jo mene hun burde have set mig, det er mørkt og mit lys fungere helt fint. Hendes overhaling var også lidt lovlig, jeg kørte kun lidt hurtigere end hende. så jeg tilpassede min hastighed til hendes for så derefter at kunne lave min overhaling da hun rent faktisk var på vej ind i højre spor.

    #11 Lars C
    hvis du ser det jeg skriver til #9
    Jeg holder som regel altid en god afstand, der er selvfølgelig altid undtagelser.
    og ja jeg vil altid tabe, og jeg har stor respekt for at kører på MC.
    Jeg er også super glad for at der ikke skete noget, jeg nåede at tænke at nu det slut, så var mentalt ødelagt da jeg kom hjem smiley

    #12 MT
    Det er næsten rigtigt, Bilens højre sæt hjul er på de hvide striber i midten eller næsten over. så der er jo plads på bilens venstreside, som jeg også skriver til #9.

    #13 Henrik F
    Jeg vil sige der var godt med plads. Det var en VW Up den fylder ikke så meget, men det er noget jeg tager til eftertanke fremadrettet da dette ikke var en sjov oplevelse. men denne måde har jeg ofte gjort det på da jeg går ud fra når en bil blinker til højre og bilen dermed også er på vej ind i højre side at den faktisk vil forsætte med dette. nu hvor der ikke er nogen foran eller andre forhindringer.

    #14 Henrik F
    Jeg var mentalt ødelagt da jeg kom hjem, fruen kunne godt se det. det var først der det rigtigt gik op for mig hvor galt det rent faktisk kunne have gået. jeg føler mig rigtig heldig. og ja det var lige før de skulle udskiftes.

    #15 MT
    Ja ca. omkring de 500-1000meter før kørte jeg ud fordi jeg kørte lidt hurtigere end dem. kørte omkring de 130, hvor de kørte omkring 110-120 km/t. og det var mørkt så burde ikke have været gemt på nogen måde da lyset fungere uden problemer.

    #16 Lars C
    Det var vist desværre mest den mentale del.


    Puha det blev en lang smøre, håber det giver bedre forståelse for hændelsen.
    Jeg siger ikke at det kun er bilistens skyld, som jeg skriver i starten, vil jeg gerne vide om det er mig som gør noget forkert.


  • #18   2. sep 2018 Jeg tror at jeg ihvertfald forstår. Og jeg synes at hvis det drejer sig om at lære et eller andet, nu hvor du har risikeret livet og gerne vil have noget med herfra smiley :
    Jeg tror ikke at du kommer tættere på, end som du (næsten) selv skriver: Du plejer at holde afstand, og måske var du ikke obs på dette potentielle scenarie, og kom for tæt på bilen. Det havde på en normal dag ikke betydet noget. men lige på den tur, rendte du ind i hende med den irrationelle kørsel, som med sin uopmærksomhed eller hvad grunden var, gjorde at situationen udviklede sig fra: Måske var du for tæt på, det sker der somregel ikke noget ved. Til: Det var MEGET tæt på smiley . Og det med at køre eksemplarisk smutter nok for os alle fra tid til anden, og man kommer lige tæt nok på den forankørende. Eller hvad ved jeg. Så jeg mener at du i bund og grund havde en uheldig dag, og lige blev mindet om, hvorfor du ellers kører agtpågivende.
    Din største fejl den dag, er måske at du fortalte konen om hændelsen da du kom hjem smiley Men måske kunne hun alligevel lugte angstens sved på dig smiley


  • #19   2. sep 2018 Overhal som om du var i bil - kedeligt, lidt langsommere men meget sikre. Og ja du har været for hurtig til at påbegynde din overhaling.

    Det ændre selvfølgelig ikke på, at den anden trafikants kørsel er yderst kritisabel.


  • #20   2. sep 2018 #18 MT
    Jeg har overhalet på denne måde mange gange før. Jeg har aldrig i min vildeste fantasi forestillet mig at en blist ville opføre sig på denne måde. Men ja den ene gang er jo nok til at tingene kan gå galt.
    Var jo kun for tæt på, fordi bilen var på vej ind. ellers ville jeg have haft afstand nok. men dette må jeg hellere lade være med i fremtiden nu hvordan noget her kan ske.
    Vil ikke sige det var en fejl at fortælle hende det :), hun kunne godt mærke mig på at der var noget galt.

    #19 Kennet Z, Århus
    Ja det må jeg jo have været, som jeg skriver ovenfor, jeg har gjort dette mange mange før og uden problemer.
    Nej det gør det ikke, det er bremsning uden grund. og efter som jeg prøvede at lave en overhaling imens hun er på vej ind og efterfølgende ombestemmer sig, betyder jo så at jeg ikke kan nå at gøre ret meget.


  • #21   3. sep 2018 Hold afstand og overhal aldrig før bilen er helt trukket ind.
    Som jeg læser det...


  • #22   3. sep 2018 rené har ret. kør ALDRIG på forventninger. vær forvisset - been there done that!

  • #23   3. sep 2018 En tanke strejfede mig.

    Kan hun have syvsovet lidt, og et øjeblik tænkt at du var på vej høre om?
    Evt fordi hun måske var lidt længe om at trække ind og din motor sagde miauw da hun gik igang med at trække ind.
    Evt fordi din lygte blev synlig i hendes højre spejl da hum drejede lidt til højre.

    Jeg er normalt meget bevidst om at placete mig i højre side af venstre spor, så biler i højre spor kan se mig i deres venstre spejl indtil jeg er helt opp ved siden af dem.

    Ligger jeg mig i venstre side af venstre spor er jeg i deres blinde vinkel mere af tiden.

    Men når jeg kører lidt friskt sørger jeg som regel for at lægge mig langt til venstre i venstre spor, og være klar til at køre i venstre kant af vejen hvis de trækker ud i min path.

    Det mentale kan jeg godt følge. Sindsoprivelse følges gerne af en lille downtime periode.
    At få bearbejdet hændelsen mentalt gør man kan komprimere den og lægge den i arkivet.
    Ville have anbefalet dig at skrive hændelsen ned hvis ikke du allerede havde gjort det herinde smiley

    God bedring og bedre held fremover


  • #24   3. sep 2018 #23 Mr Lover Lover
    Jeg er rimelig sikker på hun havde snork boblet og ikke holdt øje bag ud.
    Jeg var ikke over i højre side, jeg holder mig i venstre side, så jeg ligger på linje med bilerens venstre sæt hjul. og jeg har været synlig i hendes venstre spejl.

    Hun lå jo i yder sporet, og efter som jeg ville overhale, lå jeg jo helt til venstre.

    Det har hjulet rigtig meget at få det skrevet ned og få andre til at give et besyv på sagen.
    Mange tak. smiley


Kommentér på:
tæt på alvorlig ulykke

Annonce