Rejse-mc? {{forumTopicSubject}}
Jeg har lige været en tur i Harzen på min Kawasaki VN 900 2008 Den er udstyret med fremflyttersæt, men ikke kåbe eller vindskærm.
Jeg kan rigtigt godt lide at køre på den og er vild med udseendet. Der er også rigeligt med motorkraft til mit behov. Turen derned og hjem foregik 90% på landevej da jeg synes kørsel på motorvej er en smule kedeligt.
Men den er måske ikke helt optimal at køre så langt på og jeg spekulerer på hvad der kunne være bedre at køre langt på? Skal jo ikke være mere ødelagt i hele kroppen end med min Kawa.
Jeg tænker lidt på V-strom, Africa Twin eller er der andet som kunne være godt at køre langt på? Overvejer nemlig en tur til Østrig næste år og så bliver der jo endnu længere at køre.
Det skal ikke være sådan et autobahn-missil, men skal primært køre landevej og til at styre gennem rundkørsler og sving.
God sommer til alle ??
aug 2007
Følger: 4 Følgere: 3 MC-er: 1 Emner: 7 Svar: 28
apr 2015
Følger: 2 Følgere: 3 MC-er: 1 Emner: 7 Svar: 42
Har ikke nogen ønsker om at køre udenfor asfalten.
apr 2007
Følger: 3 Følgere: 4 MC-er: 2 Emner: 10 Svar: 165
Men prøv nu lige en tur uden for asfalten, det er altså vanedannende!
aug 2007
Følger: 4 Følgere: 3 MC-er: 1 Emner: 7 Svar: 28
maj 2006
Følger: 18 Følgere: 765 MC-er: 20 Emner: 287 Svar: 1.846
En africa twin med standartsæde er lidt hård at køre rigtig langt på synes jeg, og toptung i langsomme snævre sving.
Hvis det er til solo-kørsel og til sjov på mindre veje på turen, så er en BMW 800GT eller lignende måske et forslag?
apr 2015
Følger: 2 Følgere: 3 MC-er: 1 Emner: 7 Svar: 42
Prøvede f.eks. en Honda VT(?) 1800 og det var da en lækker maskine ud ad lige vej, men sikke da noget tungt skrammel rundt i en rundkørsel.
Har haft en Suzuki Bandit 650SA og den var supernem at køre på, men tror også at den vil være lidt træls på langture.
aug 2007
Følger: 4 Følgere: 3 MC-er: 1 Emner: 7 Svar: 28
måske ikke lige en skønhed på hjul men den har abs og masser af plads samt varme i håndtaget
apr 2015
Følger: 2 Følgere: 3 MC-er: 1 Emner: 7 Svar: 42
aug 2007
Følger: 4 Følgere: 3 MC-er: 1 Emner: 7 Svar: 28
min onkel har en k1200rs det er også en lækker cykel som også er rigtig god at køre langt på den vejer dog 285 kg men det synes jeg nu heller ikke jeg mærker
tror det er bedst du prøver en del cykler og så tar den du har det bedst på:)
mar 2007
Følger: 2 Følgere: 5 MC-er: 4 Emner: 20 Svar: 425
sep 2008
Følger: 7 Følgere: 4 MC-er: 3 Emner: 5 Svar: 39
apr 2009
Følger: 2 Følgere: 1 MC-er: 1 Emner: 32 Svar: 778
apr 2006
Følgere: 17 MC-er: 1 Emner: 21 Svar: 2.550
Og alt efter dit behov og hvilken adfærd du "ønsker" eller vil have, så kan din retning være mange. Jeg forstår hvorfra du kommer.... jeg har også haft en Fatbob-style-VN1500 til kortere ture, men at trække den til Harzen - not a fat chance in hell & NO WAY!
Min intro til sport/touring (bemærk sidste ord: touring) blev via en herlig Honda VFR800 årg 98' som fragtede mig rundt i hele europa, hvor den lystede at køre landevej, alper, sving.....og endda Autobahn, når vi bare skulle frem i en rasende fart og hurtigst muligt. Men træet vokser som sagt ikke ind i himmelen, så havde en mindre hjerneblødning- underforstået en periode på ca. 3 år, hvor VFR'en skulle erstattes af den nye GEN-2 Hayabusa (det skulle jo gå hurtigt på ferien) - vel skiftet til noget langt mere komfort og stadigt med potens/kræfter....GTR1400 - og levede lykkeligt med komforten og de fantastiske kræfter der blev tilbudt....og nu med den nye K1600GT.
Og hvad betyder det så for dig? Ikke en mørk-røv-fis, men min pointe er, at du skal finde din indre drengerøv og hvad der giver mest fællesnævner når du færdes på dine lange ferie/touring-ture..... så kan du fint have en caféracer holdende eller en bøsserøvs Virago til korte ture (undskyld mit franske). Ét er sikkert, og det er, at du vil møde kulde, regn....MEGET regn, sol og varme. Og hvilke er nemmest og gør sig bedst på alt? Tja, ikke overraskende, så er SOL og VARME "noget" der håndteres på selv en udpint Velo Solex....hvor imod KULDE og REGN slår igennem enhver regndragt - bare du kører længe nok, så skal "det" nok nå ind til benet - you just wait! Så....vælg med omhu.....og vær loyal overfor dig selv uagtet om det betyder, at du måske ikke kan færdes på Africa "gedebuk", Cruiser eller lignende....
Ud fra dit budget vil min anbefaling til dig være en FJR1300 med passende årstal/km på bogen - en herlig MC der gir' dig alt det gode fra begge verdener.... om du syns' den er køn? Tja, det betyder mindre..... den vil fragte dig sikkert frem- og retur - og endda på en super måde, hvor du ligeledes holder drifts og vedligeholdelsesomkostninger (langt ord) nede.... Komforten er i top.... og du kan selvfølgelig også vælge en BMW R-model-et-eller-andet-boxer.... og de er da fine, men ZZZzzzzzzz-gab-kedelige når du rammer Alperne - der vil FJR1300 være (også) i sit Es-som-Joker ... hvis du da ikke går ALL-IN og ruller forbi den nærmeste K1600 forhandler - så blir' det ikke bedre.... og pudsigt nok, så vil Autobahn-forholdet du beskriver være væsentligt anderledes - du vil NYDE det!
(drilsk smil) + held & lykke med dit valg
mar 2015
Følger: 3 Emner: 2 Svar: 90
Jeg kører selv standard/naked motorcykel (før Yamaha MT07 og nu Triumph Street Triple). I starten syntes jeg at motorvejskørsel var nærmest uudholdeligt og nu tænker jeg ikke det store over det. Har været i Harzen de sidste to år og de ca. 550km fra KBH. på Autobahn er ikke noget problem for mig nu, og hvis der ikke er kraftig modvind/regn kan jeg sagtens holde en pæn march hastighed. Selvfølgelig er det ikke en fest, men det er helt klart til at udholde. Og når jeg er i Harzen vil jeg ikke bytte min Street Triple for noget andet på de små snoede veje. Sådan er alle cykler et kompromis.
Det skal dog siges at hvis turen gik til alperne eller anden destination med 1000+ motorvejs kilometer ville jeg ikke syntes det var fedt, men så kan man tage MC-tog eller andre løsninger.
aug 2007
Følger: 4 Følgere: 3 MC-er: 1 Emner: 7 Svar: 28
maj 2009
Følger: 6 Følgere: 5 MC-er: 3 Emner: 30 Svar: 363
jul 2008
Følgere: 33 MC-er: 4 Emner: 34 Svar: 1.774
Og jo der er helt sikkert noget der er bedre til sådan en tur, men ikke resten af året . Kørte i alt ca 1900 km på 8 dg.. stille og rolig også på lande/ biveje
Rejse-mc?