{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.304 visninger | Oprettet:

spørgsmål til stærk strøm og el køndig , ang EL i hus {{forumTopicSubject}}

Hej.
har en kammi der har
et lille fritidshus, hvor der er 3 sikringer til 380 . og 1 til 220 volt .

nu uden vareles er hans tv gået ud , og det viser sig nu at 2 af hans stikkontakter er nu defekte, de viser 200v og kan ikke trække noget som helst,

den ene ledning bag på den ene kontakt sad løs er sat på igen, der er målt på ledningen og ikke på kontakt, da den viste 200 volt, og
alle sikringer er skifter.
øhhh hvad f... er der galt . ?

hvordan kan de andre kontakter være ok, og 2 af den defekte, da der kun er 1 sikrings gruppe til dem alle , ?
mvh

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  spørgsmål til stærk strøm og el køndig , ang EL i hus
  • #1   17. sep 2015 Har han betalt licens???? ??

• #2   17. sep 2015 Det kan være sikringsboksen/gruppen der er brændt af og få hellere de stikkontakter skiftet hvis nu de skulle smeltede indvendigt. Ledningen fra boks og til kontakterne kan måske også være dårlige. Men højst usandsygeligt. Så du har nok en komponentfejl.

Vh SA

• #3   17. sep 2015 hvis du har målt målt det 200 V med et multimeter så kan du ikke bruge den måling til redt meget da sådan et multimeter reagere på så små strømme.

Umildbar så har han en løs forbindelse et eller andet sted i selve installationen

• #4   17. sep 2015 Det er nok bare kondensatorspænding, så der er noget uden for huset der er dødt smiley

• #5   17. sep 2015 #4
    Efter som der kun er en sikrings gruppe til 230 V og nogle at stikkontakter virker er det fra sikrings gruppe og ud i installationen problemet ligger

• #6   17. sep 2015 De stikkontakter går måske på en anden fase. Der går kun 1 fase til en 230V

• #7   17. sep 2015 #6
    citat : et lille fritidshus, hvor der er 3 sikringer til 380 . og 1 til 220 volt

altså en fase

• #8   17. sep 2015 Så nogle stikkontakter virker, og andre virker ikke. Det er meget normalt. Men hvis du mener at alle stikkontakterne kører på samme sikring, så kan jeg virkelig ikke se, hvad det er. Det lyder meget besynderligt smiley

• #9   17. sep 2015 et billede af tavlen kunne hjælpe, der kan være trukket en fra kræft ud til en kontakt, det er set før der er lavet meget underlige ting

• #10   17. sep 2015 Der er gået en fase

• #11   17. sep 2015 #8
    nej selvfølgeligt er det ikke normalt at nogle stikkontakter virker

Ud fra den beskrivelse busa er kommet med så er der kun en sikrings gruppe til lys og stikkontakter hvilke vil sige at der kun er en fast til lys og stikkontakter.

hvis man har brud et eller andet sted i på en sikrings gruppe vil man efter brudte kunde måle den induceret spænding med er multimeter og det vil altid ligge noget laver end den nomenilespænding (230V) og ikke kunde trække noget som helst.

lad os til at starte med gå ud fra et installationen er lavet lovligt da det er tilfældet i de fleste tilfælde.

men et foto at tavlen ville ikke skade

• #12   17. sep 2015 Tak for jeres input .

der er intet lavet om på instlationen,fra da huset blev bygget i tresserne og frem til nu, der blev set tv og slukket, normalt, og om natten blev de opdaget at noget var galt med tv og andet var slukket helt.

og ja det er som # 11 . skriver
    kun en 10 amp ud til lys og stik kontakter.

alle stik kontakter virker lige på nær 2 der sidder på samme endevæg . med ca 5 meter mellem dem .

æhh i forstå , he he . syntes selv det lyder mystisk .

mvh

• #13   17. sep 2015 hvis der er gået en fase, hvorfor så kun på nogle af kontakterne .

mvh

• #14   17. sep 2015 Der er nok en løs forbindelse et sted ud til de kontakter. Hvis der sidder noget før- en anden kontakt dåse eller lignende, at i kan komme til, så prøv at tjek det. Men ellers få fat i en epeliktrikker, det er ofte sådan det starter når man kan læse at "branden skyldtes fejl i de elektriske installationer" smiley

• #15   17. sep 2015 tak.
    og modtaget , og besked givet videre .

mvh

• #16   17. sep 2015 #12

Der er en løs forbindelse et eller andet sted i installation.

De to stikkontakter som ikke virker er der to sæt ledninger i dem bække ??

hvis ikke så skal fejet findet fra den hvor du har to sæt ledninger og baglænds i installationen.

Hvis det er en rør installation kan i prøve at hive i nogle at det ledninger som i ikke har strøm i og så lytte efter hvor de går hen enten til en anden stikkontakt eller et lampe ud tag

• #17   17. sep 2015 ok.
    vi må prøve at fejl finde, baglæns .

tak for info .

mvh

• #18   17. sep 2015 Lyder ikke som et sted jeg turde overnatte....

• #19   17. sep 2015 hmm .
    tror du ville være velkommen, med de store patter du har .

smiley smiley

• #20   17. sep 2015 Spade smiley

Men lyder sgu lidt suspekt med det strøm.

• #21   17. sep 2015 he he .
    retur skovl . smiley smiley

ja vi fatter røv af det med strømmen, trode først det var tvet der var stået af, men det viser sig at de 2 stikkontakter er nede, alt andet i huset køre, også 380 volt .

mystisk. mystisk .

mvh

• #22   17. sep 2015 En løs forbindelse, der giver nedsat spænding.. I er sku sjove.
    Jeg gætter stadig på at de andre kontakter kører på en anden fase, som stadig virker, og at det som ikke virker, kun har kondensatorspænding. Som jeg først skrev.
    Stig: Jo det er meget normalt at nogle stikkontakter ikke virker. Jeg ser sjældent lejligheder, hvor alle stikkontakter kører på samme fase, hvilket også ville være meget dumt.

• #23   17. sep 2015 Mus og rotter....? Havde samme problem i vores gamle sommerhus. Men der var det også en gang lednings fusk, men en ledning var bidt over i væggen ( hvordan fanden gør de uden at dø?),- der var ikke andet at gøre end at måle sig frem, kontakt til kontakt på ledninger. Det var noget pis. Ville hellere sidde på terrassen og holde vagt smiley

• #24   17. sep 2015 Prøv lige at tjekke om ALT strøm forsvinder i huset når du napper den sikring til 230v gruppen.

• #25   17. sep 2015 # 22 .

hvordan virker det med flere faser, når der kun er 1 sikkringsgruppe ud til stikkontakterne.

# 24 .

tænker du vi skal tjekke ,

ud med sikring til lys-stikkontakter, og så mål om der er spænding 220 volt på nogle af dem,
    hvis ja .er det så for at finde ud af . ?

mvh

• #26   17. sep 2015 #22

Citat : En løs forbindelse, der giver nedsat spænding.. I er sku sjove

Hvis du har en løs forbindelse så vil man kunne måle den induceret spænding (som du kalder kondensatorspænding går jeg ud fra ) men et multimeter, hvilke også er grunden at et multimeter ikke er særlig godt til at fejlfinding med på den type installationer da der alt for mange muligheder for at få nogle målinger som man ikke kan bruge til noget som helst specielt hvis man ikke har så meget styr sagerne.

Citat: Stig: Jeg ser sjældent lejligheder, hvor alle stikkontakter kører på samme fase, hvilket også ville være meget dumt. 

Nu er det jo ikke et nyt sommer hus så der var nogle helt andre krav til installationen den gang og man havde helle ikke det sammen behov for så mange sikringer så det var meget normalt den gang i tresserne at der har en eller to lys grupper til hele hytten ikke lige som i den hvor man her helt andre krav til installationen.

• #27   17. sep 2015 hvis det er multimeter i bruger til at måle med så kan i ikke regne med det på den type installationer så bedre at bruge en stander lampe til et teste stikkontakterne med

Citat :hvordan virker det med flere faser, når der kun er 1 sikkringsgruppe ud til stikkontakterne.

der er KUN en fase i en sikringgruppe men en sikring

• #28   17. sep 2015 ok .
    så må det rigtig så være at tjekke baglæns fra de 2 defekte kontakter af,

går jeg ud fra . ik

mvh

• #29   17. sep 2015 Hvis alt strøm forsvinder når du tager sikringen i 230v gruppen, kan du finde ud af om der er er lavet fusk, med at f.eks noget af lyset går på 380v gruppen.

• #30   17. sep 2015 #28

jeg ville starte ved de defekte stik og så arbejde mig baglæns

• #31   17. sep 2015 # 29 og # 30 .

ok
    og tak for hjælpen.vi kikker på det .

smiley smiley
    mvh

• #32   17. sep 2015 Nej stig, det er ikke kondensatorspænding. Kondensatorspænding, er hvad man kan måle, hvis kondensatoren til denne fase bliver sat ud af spil. Det er en jævnspænding.
    Jeg går ikke ud fra at de måler 200V vekselspænding ved denne ene, og 230V veksel ved de andre. Hvis det er tilfældet, er jeg ikke kompetent nok, på trods af min el-autorisationseksamen, til at hitte ud af det. - Pinligt smiley
    Du kan ikke bare lige miste 30 volt, medmindre der bliver trukket en god strøm på dette kabel, der ikke virker.

Inducerede spændinger kan forekomme, hvis ledningen fra en anden fase er ført sammen med fasen til den defekte stikkontakt, og strømmen på den anden fase er høj.

Har du tjekket om der er meget ir i selve stikkontakten?

Der må være noget i systemet i har overset, tænker jeg.

• #33   17. sep 2015 Tag denne sikring ud, og mål alle stikkontakterne. Hvis alle kontakter er døde, så hopper jeg måske i havnen smiley Så må det være ir eller lignende.

• #34   17. sep 2015 #32

Citat : Kondensatorspænding, er hvad man kan måle, hvis kondensatoren til denne fase bliver sat ud af spil. Det er en jævnspænding. 

Kan ikke lige følge dig i hvad der er for noget du roder rundt i der og hvordan den kondensatoren skulle kunne blive sat ud af spildet på tros at at jeg efter hånden har arbejdet med el i over 30 år.

Inducerede spændinger er jeg helt med på hvordan op står og er for en størrelse, og den har drillet mange i løbet af årende.

Det er sikker bare en lillebitte ting som hurtig kan løses hvis man selv stod på stedet og selv stød med værktøjet i hånden sådan et lille sommer hus har jo et rimeligt simpel el net

• #35   18. sep 2015 Stig: Jeg har prøvet dette før, og der kom en elinstallatør og sagde at det var resterende kondensatorspænding.
    Jeg går ud fra at han mener kondenstorbatterier, da boligerne lå på en industriejendom. - Altså til fasekompensering.
    http://www.el-ta.dk/2014-08-14-12-41-31/fasekompensering

• #36   18. sep 2015 For dælen da, skil inst. ad hvor der ikke er spænding og tag det derfra.
    Den inst. burde være rimelig simpel.
    Pas på nallerne eller fat i en trikker. .
    Hvad er alt det for gejl med kondensatorspænding osv. ?
    Der er jo ikke 500 meter kabel i et sommerhus.

• #37   18. sep 2015 Busa... Få nu fat på en elektriker til at fikse det. Og selvfølgelig en med PATTER smiley

profilbillede
  • #38   18. sep 2015 #32

resterende kondensatorspænding kan fore komme hvis man har et fasekompensering anlæg men det bruger man kun ved støre industri bygninger, og slet ikke i et sommer hus som der her er tale om, hvis der er lysstofarmatur har men en kondensator til fasekompensering men det vil slet ikke opføre sig sådan , du er helt ude på et side spor med din el teori

• #39   18. sep 2015 kondensatorvirkning kan opstå i kabler, men så er det sku en anden dimension end sommerhus inst.
    Det er ikke raketvidenskab.
    Virker det ikke, adskil og mål, med fornuftige instrumenter.

• #40   18. sep 2015 er det sådan en målere så kan du se om der er smuttet en fase inden det kommer ind i huset

Start med at måle fra N (nul) til Fase 1 og nul til fase 2 og nul til fase 3 Der skulle gerne være 230-240 V
    Prøv at måle på de 3 faser der skulle gerne være 360-400 V
    dette går på på din indgang på HPFI/HFI Relæ

profilbillede
  • #41   18. sep 2015 tak for input.

hvis der er røget noget inden huset, så måtte del vel kunne ses på alle kontakterne, det er som sagt kun de 2 af dem der uden varelse er gået ned .

vi må kikke på det.

mvh

• #42   18. sep 2015 I Mandags smuttede der er 35A Forsikring ved mig jeg havde også strøm i noget og ikke i noget, da dette hus er lavet med flere tavler i hus/værksted/fyrrum så fyret og fryser kørte men vi havde ikke strøm i kontakterne /afbryderne inde i huset
    det var jo den fase som var smuttet som skulle klare det

• #43   18. sep 2015 ja .
    men der er kun 1 sikkring til 220volt i det sommerhus, og hvad jeg så kan forstå kun 1 fase, derfor mystisk at der er gang i nogle kontakter og ikke i nogle andre .

har lige hørt der er målt 136 volt i en tænd sluk kontakt, som tænder et loft lys.

men det mystiske her er, ( syntes jeg )at den tænder lyset i loftet, hvor der måles 220volt . selv om de 136 ved kontakten .

hmm.
    ?

mvh

• #44   18. sep 2015 Stig, lysstofarmatur ? Jeg tror at du er ude på sidespor. Det er aldrig et krav, at man i boliger skal fasekompensere, heller ikke hvis man har lysstofarmatur smiley
    Men da set skete for mig, ordnede installatøren altså noget uden for boligen.
    Der er så vidt jeg ved ikke noget i elnettet der kan give nedsat spænding på en fase, undtagen kondensatorer. Derfor min teori

Som skrevet, synes jeg ikke at det giver mening, så jeg har ikke flere forslag

• #45   18. sep 2015 #43

Spøger lige igen hvad for et instrument er det i måler med ???
    for er det er multimeter så kan målinger godt drille og give er underlidt resultat.

Grunden til at i har 136V ved afbryderen og 220V i loft udtaget, kunde godt tyde på at der mangler en nul ved afbryderen og at nul og fasen til afbryderen er taget fra loft udtaget og at i måler med multimeter og de 136V er induktions spændingen i måler

Hvis det er nogle som er ude på et sidesport så er det dig.

Kan godt være der ikke er krav om fasekompenserer i boliger MEN det ændre ikke på at rigtig mange lysstofarmatur stadigvæk er fasekompenserer da rigtig mange lysstofarmatur bliver montere steder hvor der er krav om fasekompenserer.

• #46   19. sep 2015 Jeg tror kraftværket er 100% ligeglad med dit 36w lysarmatur i garagen smiley

• #47   19. sep 2015 opfølgning .

der har været en elektriker ude og se på det, og han mener bestemt at der er et brud på installationen, efter den gode virksomme kontakt, muligvis pga mus, og eller at der er en samling der har en løsforbindelse .

efter huset er blevet bygget er det blevet isoleret med beklædning og det vil sige at den dårlige instation ligger i hulrummet, og lampe samlinger er opsat inde bag ved også, og er så lidt vansklige at komme til .

elektrikeren siger .

Hans anbefaling er, at afinstallere det dårlige stykke med de 2 dårlige kontakter samt det udtag til lampe,så der med sikkerhed ikke opstår en kortslutning i det, da der jo kan være flere feji i det, inden bag væggen,
    han anbefaler at opsætte en fase mere på tavlen, altså en sikring mere til 220 volt, da han syntes at 1 er i underkanten , samt han fra den nye fase vil trække ny installationer til ikke 2 men til nye 3 stikkontakter samt et udtag til loftlampen,

dette syntes vi lyder som en god løsning.

nu er det næste spørgsmål så, hvad er en fari god pris på dette job, er der nogel der ved det, så vi kan slippe for flere tilbud.
    hvad siger i .

har i et bud .

mvh

• #48   19. sep 2015 der er ca 10 meter fra el skab til den fjerneste stikkontakt .

mvh

• #49   19. sep 2015 Det afhænger jo helt af om det er til at komme til at trække kabler. Måske du kan lave en aftale med ham, at du laver alt kabeltrækket, og han så bare skal binde enderne sammen i kontakterne, og montere den nye gruppe i tavlen. Jeg er iøvrigt enig med ham, en gruppe mere vil være at foretrække.

• #50   19. sep 2015 Vis det ikke er på "budget", kan man få fodpaneler til indbyggede kontakter, hvor kablerne også er. Det var måske nemmere end at begynde at trække dem i en væg smiley

Kommentér på:
spørgsmål til stærk strøm og el køndig , ang EL i hus

Annonce