2.112 visninger
|
Oprettet:
Knud (Mårum Tinghuse) J
Tilmeldt:
4. aug 2005 Følger: 131 Følgere: 137 MC-er: 4 Emner: 518 Svar: 21.267
Tilmeldt:
4. aug 2005 Følger: 131 Følgere: 137 MC-er: 4 Emner: 518 Svar: 21.267
Jeg er lidt i 7 sind.... {{forumTopicSubject}}
Overvejer at skifte bil:
Har en Saab 93, 1,8T benzin fra 2005, den har ca 200000 på klokken. Kører perfekt.
Kan evt få en tilsvarende men 1,9 turbodiesel fra 2009 med ca. 125000 km på.
Jeg vil kunne opnå en årlig besparelse på ca. 8000 kr/år
men jeg skal ryste op med ca. 70000 i handel
Dieselmotoren har overliggende knast med tandrem(skiftes mellem 60 og 80000 km
Benzinmotoren har overliggende knast men med kæde - skal skifte mellem 400000 og 500000 km
Dieselbilen har ca. 30 HK mindre end den eksisterende, men den har nu også nok til mig:-)
Hvad tror I??
jun 2011
Følger: 7 Følgere: 6 MC-er: 2 Emner: 9 Svar: 252
og hvis det er for at spare penge så tager det jo alligvel nogle år før de 70.000kr er tjent hjem...
apr 2011
Følger: 13 Følgere: 162 MC-er: 1 Emner: 230 Svar: 1.299
aug 2005
Følger: 131 Følgere: 137 MC-er: 4 Emner: 518 Svar: 21.267
Det der lokker er at dieselbilen har et automatisk programmerbart oliefyr, og så er den lidt nyere. Det er ikke i sig selv meningen at den skal give en egentlig besparelse, men denne kan jo hjælpe med en egentlig financiering!
jan 2012
Følger: 14 Følgere: 39 MC-er: 8 Emner: 55 Svar: 10.028
apr 2009
Følger: 5 Følgere: 75 MC-er: 2 Emner: 38 Svar: 2.281
aug 2005
Følger: 131 Følgere: 137 MC-er: 4 Emner: 518 Svar: 21.267
jan 2012
Følger: 14 Følgere: 39 MC-er: 8 Emner: 55 Svar: 10.028
aug 2011
Følger: 6 Følgere: 10 MC-er: 5 Emner: 12 Svar: 1.325
nov 2013
Følger: 4 Følgere: 6 MC-er: 2 Emner: 2 Svar: 52
Behold din benziner og dine penge.
mar 2004
Følger: 3 Følgere: 26 MC-er: 5 Emner: 14 Svar: 1.478
Min mening
apr 2009
Følger: 5 Følgere: 75 MC-er: 2 Emner: 38 Svar: 2.281
hc
aug 2009
Følger: 3 Følgere: 3 Emner: 127 Svar: 819
Det eneste gode ved diesel er det moment den har. ..Det lyder forfærdeligt..
feb 2010
Følger: 54 Følgere: 344 Emner: 968 Svar: 13.460
Jeg har i fredags købt mig en MB. W 211 . i Turbo Diesel . der altid har kørt som privat bil.
nøjjjjj den køre dejligt .
mvh
jan 2012
Følger: 2 Følgere: 1 MC-er: 1 Emner: 11 Svar: 390
Dieselmotoren er har ikke ry for at være særlig pålidelig. Det er en Fia tmotor, som også ligger i vectra og div fiat og alfaer. Svinghjul, kobling, dyser, pumper osv skiftes på dem som sliddele, og kan hurtig være en dyrt bekendtskab..
Jeg ville helt sikkert også holde på benzineren.
mar 2004
Følger: 3 Følgere: 26 MC-er: 5 Emner: 14 Svar: 1.478
aug 2005
Følger: 131 Følgere: 137 MC-er: 4 Emner: 518 Svar: 21.267
Jeg kan også få den til at trisse mellem 17-18 km/l, men det er med meget let speederfod.
Til gengæld er den meget sjældent under 12, og kører den rigtigt stærkt -eks fra Hanborg til Kbh og kun under 190 ved grænsen og betalingsanlægget ved broen, går den 9km/l - ret imponerende
jan 2012
Følger: 2 Følgere: 1 MC-er: 1 Emner: 11 Svar: 390
Han har i øvrigt altid skiftet olie med original GM olie..
Jeg synes også du skal beholde den, det er sateme en god og solid bil.
dec 2003
Følger: 2 Følgere: 84 MC-er: 10 Emner: 240 Svar: 20.506
jan 2012
Følger: 14 Følgere: 39 MC-er: 8 Emner: 55 Svar: 10.028
Men det er jo også meget lettere at lave det om til et rent bensin kontra diesel spørgsmål, og så råbe " gør som mig"
aug 2009
Følger: 3 Følgere: 3 Emner: 127 Svar: 819
Vi havde den velkendte 2.4 L V6 i en audi A6. Den kørte altid mellem 9-10,5. Kørte du by lå den nok på 9 km/l. kørte du 200 på autobahn selv med mange nedbremserninger/accelerationer, kørte den 10 km/l. ..kørte du 130 lå den på 9.5. ..Mærkelig motor..
nov 2009
Følger: 1 Følgere: 1 MC-er: 1 Emner: 13 Svar: 183
Hvis du ser udelukkende på økonomien, så skal du nok holde ved din benzinvogn, som flere andre også har skrevet.
aug 2011
Følger: 6 Følgere: 10 MC-er: 5 Emner: 12 Svar: 1.325
meeeen det betyder ikke at jeg ikke mener jeg kan blande mig i debatten og give ham min holdning til hans spørgsmål
Han har en bil han kender historikken på og i bund og grund er glad for.
Han bliver tilbudt en bil, der rigtig nok er nyere, har kørt færre km, er med oliefyr, kører flere km/l og har mere moment, da det er en diesel. Det var fordelene og det grønne græs i naboens have - Desværre kan et bytte også resultere i mere negative ting:
1: Et dieselfyr kræver service - og gerne hvert andet år, jeg vil vædde med dette ikke har fået service. Et nyt i en Benzineren koster under 15.000,- installeret og med timer.
2: De årlige faster afgifter er betydeligt højere en diesel end for en benziner, specielt efter det særlige diesel tillæg blev hævet med 50% sidste år.
3: De færreste biler kører i virkeligheden det samme som de lover på papirret - både benzin og diesel, dermed er den teoretiske besparelse mindre. Faktisk har FDM ændret deres anbefaling fra 20.000 km årligt tik mere end 30.000 km årligt for at diesel kan svare.
4: Den "nye" bil har kørt kortere, men alligevel kun 75.000 km (3 års kørsel), men den har kørt mere end de magiske 100.000 km og med det nuværende kørselsbehov vil det sige den runder 200.000 km om ca 3 år. Det er ikke noget problem hvis man har haft bilen fra ny, har haft et godt kørselsmønster og vigtigst af alt har blændet egr systemet af fra nyt - Ellers kan en diesel bil meget hurtigt blive et dyrt bekendtskab. Dyser er en sliddel og skal skiftes ift kørselsmønster og kørte km. De er ikke gratis og er man uheldig sidder de fast i topstykket, så er det nyt topstykke og 4 dyser - Der rækker 30.000,- ikke langt. For så slet ikke at komme ind på turbo og indsugning der er lukket af sod fra EGR systemet....
Havde bilen kørte MEGET kortere var sagen en anden. Havde der pludseligt været behov for at trække større campingvogn en tilladt med benzineren og man kunne bytte lige over var sagen en anden.
Men som sagen er, ville jeg beholde fortynder mobilen og hvis pengene brænder i lommen :-b bruge dem på benzinfyr (har fyr i den ene diesel og det er HERLIGT!) en ekstra gang undervognsbehandling & polering og hvis det er fordi der mangler kræfter er der stadig penge tilbage til en grundig trimning fra eks hirsch
jan 2012
Følger: 2 Følgere: 1 MC-er: 1 Emner: 11 Svar: 390
Og så holder den nu bedre.
Desuden hedder den som regl 1600 kg på krogen, det er heller ikke skidt af en benziner.
dec 2003
Følger: 2 Følgere: 84 MC-er: 10 Emner: 240 Svar: 20.506
nov 2009
Følger: 1 Følgere: 1 MC-er: 1 Emner: 13 Svar: 183
Men du skal finde en ret voldsom benzin med turbo for at få de mere end de 500 Nm jeg har i min diesel (med turbo...)
dec 2003
Følger: 2 Følgere: 84 MC-er: 10 Emner: 240 Svar: 20.506
VW gruppens 1,2TDi og 1,2TSi har samme moment.
apr 2008
Følger: 2 Følgere: 2 Emner: 9 Svar: 128
aug 2005
Følger: 131 Følgere: 137 MC-er: 4 Emner: 518 Svar: 21.267
Regnestykket er såmænd simpelt nok: Km/l benzin og en benzinpris og km/l diesel og en dieselpris og et total kmtal, derfra forskel i afgift.
Så er der nogle ubekendte som service - forsikring er uændret
Så får jeg en min besparelse på 6.900 og en max-besparelse på 9100 middel 8000:-)
Derefter spørger jeg i virkeligheden om service kan anses for værende ens.
aug 2005
Følger: 131 Følgere: 137 MC-er: 4 Emner: 518 Svar: 21.267
Sådan en har jeg en gang haft, Kørte den ved konstant fart var det nærmest altid 8-10 km/l - også når den kørte rigtig stærkt. Fik den lidt gas med overhalinger og accelerationer, var det ingen sag at hjule den ned til 5-6 km/l
Underligt kørejern!!!!!
aug 2005
Følger: 131 Følgere: 137 MC-er: 4 Emner: 518 Svar: 21.267
jun 2007
Følger: 12 Følgere: 12 Emner: 65 Svar: 935
*host*
nov 2009
Følger: 1 Følgere: 1 MC-er: 1 Emner: 13 Svar: 183
Og ja, det er en 3,0 TDi jeg har.
Men TSi'erne er bestemt et godt alternativ til diesel på de mindre motorer, Har selv været fristet til et købe en 2,0 TSi som nummer 2 bil
jan 2013
Følger: 10 Følgere: 50 Emner: 90 Svar: 1.224
aug 2005
Følger: 131 Følgere: 137 MC-er: 4 Emner: 518 Svar: 21.267
Den joke kostede 60000 - - så kan man lære det!!!!!
dec 2003
Følger: 2 Følgere: 84 MC-er: 10 Emner: 240 Svar: 20.506
apr 2009
Følger: 10 Følgere: 52 MC-er: 2 Emner: 191 Svar: 7.509
aug 2005
Følger: 131 Følgere: 137 MC-er: 4 Emner: 518 Svar: 21.267
mar 2007
Følger: 32 Følgere: 377 MC-er: 4 Emner: 72 Svar: 1.576
Jeg er lidt i 7 sind....