{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
14.395 visninger | Oprettet:

Klage over pris på istandsættelse af lejlighed {{forumTopicSubject}}

Hejsa

Vi har lige fået en opgørelse på en istandsættelse af min afdøde mors lejlighed (3-værelses) og det drejer sig om disse ting:

Rengøring (før maling)
Maling
Slibning af to gulve
Udskiftning af enkelte dørgreb
Udskiftning af enkelte kontakter

Det beløber sig til 55.100. Og det får de simpelthen ikke, for det er tyveri. Jeg ved ikke, om de har malet med guld og været en uge på Gran Canaria med det antal timer, før det kan nå op på 55.100.

Hvilke mulighed for har man, for at klage? Eller undlade at betale og tage den gennem retten?

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Klage over pris på istandsættelse af lejlighed
  • #1   20. maj 2014 Jeg står i samme situation så jeg følger lige med

• #2   20. maj 2014 Jeg er fuldstændig rystet - jeg er godt klar over, at det ikke er gratis at sætte i stand, men jeg havde nok måske forventet en pris på 15-25000. At den så lander på mere end det dobbelte bekræfter bare enhver mistanke om, at de er en flok forpulede svindlere.

• #3   20. maj 2014 få lige en udspecificeret regning på den der, vi fik lavet omtrent det samme for 10k

• #4   20. maj 2014 det lyder ihvertfald urimeligt. præs på med at den pris skal ned, ellers kør den igennem LLO så skal der nok ske løjer smiley

• #5   20. maj 2014 I 2007 istandsatte jeg en lejlighed på 60m2. Maleren brugte en uge og han kostede 30k inkl. materialer. Alt blev renoveret af ham til ug. Jeg fulgte jævnligt op, og der var ingen slinger i valsen. Han havde 2 folk til at gå hele ugen.

Så jeg synes ikke dit tilbud er for "dyrt". Godt arbejde koster, og det samme gør gode materialer.

Ydermere så er det jo en forbedring af lejligheden. Du får pengene igen ved et eventuelt salg. Med mindre der self. går 10+ år.

Du kan jo gøre det selv hvis du vil spare. Eller hyre en polak.

• #6   20. maj 2014 Tjek - vi kontakter dem i morgen og beder om en specificeret regning på alt hvad der er lavet og indtil videre så får de ikke en krone.

Jeg ved altså ikke på stående fod, om hun var medlem af LLO. Kan de hjælpe alligevel eller fås der hjælp andre steder? Almindelig advokat?

• #7   20. maj 2014 #5 nu ved jeg ikke om du bruger libhaver malere ovre i KBH, men en ganske alm lejlighed på 65m2 koster her i Vestjylland 7500 at få malet af et lokalt malerfirma der har et godt ry så jeg syntes den pris er helt hen i vejret

• #8   20. maj 2014 Den lejlighed jeg købte, var et dødsbo, som ikke var blevet renoveret de sidste 35 år. Vi taler 7 lag tapet ind til muren. Spartling af loft, mure og paneler, opsætning af filt på mure og loft, maling af paneler, mure og vinduer. Og jo så satte han sgu også nye kontakter op..

Han kunne nok godt få noget hvid maling klasket på for 7500,-, men som jeg skrev, så koster kvalitet. Den håndværker har nok ikke ønsket at bruge billigt lort, og han har givet Søren tilbud ud fra den holdning.

Det står jo Søren frit for at vælge en anden smiley

• #9   20. maj 2014 Hvor mange malere var der. Det er ca 13 arbejds dage for en mand i grove træk

Hvis så vi siger der har været en tømrer. Rengøring. Maler. Elektrikker. Og matrialer ja så syntes jeg ikke det lyder slemt

Husk der mange kvm og faggrupper.

• #10   20. maj 2014 2 malere.

• #11   20. maj 2014 Så er vi på en uges arbejde for to mand,

• #12   20. maj 2014 Har din mor boet i lejligheden i mange år?
    Er det tale om normalistandsættelse eller misligeholdelse?
    Hvis det er en lejlighed der ikke er blevet malet i mange år og evt et rygerhjem, så er maling dyrt. Det er ikke kun vægge men også paneler, lofter og døre. Så der bruges mange timer på det.

Men ja, du kan sagtens klage. Er det en almen bolig, så er det kommunens beboerklagenævn, LLO har ikke vildsomt meget at gøre med almene boliger, men de kan da godt rådgive om det.

• #13   20. maj 2014 Det ved jeg simpelthen ikke. Der var fraflytningssyn d. 2. maj og mens min søster var på ferie dumpede et brev ind fra skifteretten (dateret 13. maj) med beløbet.

Men der fulgte ikke nogen specifikation med udover beløbet.

• #14   20. maj 2014 Lyder som almen bolig. Du kan sagtens få en udspecificering af udgifterne samt afdelingens vedligeholdelsesreglement.

• #16   20. maj 2014 12> Hun har boet der siden 1996 og der er blevet røget, ja. Derfor fortalte han også ved fraflytningssynet, at det udover almindelig maling skulle have et lag speciel maling grundet rygningen. Men vi snakker stadig en lejlighed på 80 kvm.

Der er desuden plasticdøre hvorved kun håndtagene skulle skiftes (går jeg ud fra, da han fortalte dette og der ikke er modtaget en specifikation).

Jeg vil jo kalde det normalistandsættelse - et gulv, der skal slibes fordi der er gået på det, men ikke hærget. Maling som der skal ved enhver fraflytning. Og en rengøring forud for det hele.

Det er gennem en almen boligorganisation.

• #18   20. maj 2014 96. Det aligevel mange år for et ryger hjem.
    Tror ikke du får meget ud af en klage. Ud over forståelsen for hvad istandsættelse koster;).

Gulv slibning ligger på 130 kr kvm. 80 kvm er jo mange kvm væg og lofter. Samt rengøring

• #19   20. maj 2014 det koster 16 kilo at sætte en 52 kvm lejlighed i stand efter 10 måneder.
    jeg fik en snak med maleren og jeg kan godt høre at det hurtig løber op smiley

(mangler en lejlighed?)

• #20   20. maj 2014 Mogens. Var der formue som i tog imod?

• #21   20. maj 2014 jeg tror Michael har helt ret. min malere sagde 160 kr kvm for slibning af gulv der er åbenbart andre priser i aarhus end på fyn smiley

• #22   20. maj 2014 I kraft at, at vi skal betale for slibningen af halvdelen, så bliver det i runde tal 6500 - så er der knapt 50.000 tilbage til rengøring, maling, 2-3 dørgreb, 2-3 dæksler til stikkontakter.

I'm not bying it.

• #23   20. maj 2014 Ja det er under en uges arbejde

• #24   20. maj 2014 Og momsen af 55,000 kr er også en stor del af kagen

• #26   20. maj 2014 Hvis vi snakker alm. boligselskab - så "optjener" man jo (normalt) penge til den slags - og med 18 år på adr. - så har hun en del stående. Ved så ikke om det pågældende boligselskab har specielle regler - men det kan du hurtigt undersøge jo.

55 kilo er helt ude i hampen..

• #27   20. maj 2014 total syg pris.

men er bange for at det er der omkring de tage for det,
    i hvertfald her på jævle øen .

men god ide at får regningen " penslet " ud .

pøj med det,
    og kondolerer med din mor .

mvh

• #28   21. maj 2014 VT1100: Nej det gør man normalt ikke. Det er kun de steder hvor man benytter en B-ordning. Der spares der er op til en NI konto.

Med 18 års røg, så har der været brugt en del timer på rengøring inden da.

• #29   21. maj 2014 hvis det er alm bolig, så er der noget der hedder "naturlig slitage" som lejer ikke hæfter for, har man boet der mere end 10 år skal man ikke engang betale maling ved fraflytning - sådan var reglerne engang ihvertfald.

55k kan det ALDRIG komme til at koste at få malet og slebet gulv på 80m2

• #30   21. maj 2014 René W: Sådan er reglerne stadig. Men er der tale om et nikotin hjem, så kan en almindelig gang maling ikke klare det, og så er vi ikke længere i det der hedder normal slidtage og normal istandsættelse. Når vægge er i en sådan tilstand at der skal renses af først, så er det misligehold. Og det hæfter lejeren altid for.
    Ligesom et slidt gulv. Er lakken let slidt, så er der tale om normal istandsættelse, men er lakken slidt af, og der er gået og slidt på det rå træ, så er det misligeholdelse.

Læg mærke til at regningen lyder på 55.000kr. Ser man på specifikationen fra boligselskabet, er der med garanti trukket andel for normal istandsættelse fra.

• #31   21. maj 2014 Og det er ikke 10 år der er grænsen for nedskrivninger af normalistandsættelse, men derimod 100 måneder.

• #32   21. maj 2014 29> Det blev pure afvist og straks henført til misvedligehold. Så nytter det jo intet, at de så fint skriver, at 1% af istandsættelsen overflyttes til udlejer pr. måned, når alt bare dækkes ind under misvedligehold.

At maling og slibning af gulve (i en lejlighed man har boet i i 18 år) hører under misvedligehold kommer noget bag på mig.

• #33   21. maj 2014 Jeg fik høvlet gulvet i min gamle lejlighed, hvor det var den originale lak så de måtte lave dobbelt arbejde = 7500,-
    Min gamle lejlighed i kollegiet der også var hærget af røg blev malet = 15000

så har jeg svært ved at se hvordan den skal komme helt op til 55k MED naturlig slitage fraregnet, vil meget gerne høre hvad der står på regningen for det lyder helt forkert...

• #34   21. maj 2014 og om det er 10 eller 8.3 år der er grænsen ændre ikke det store i regnestykket.

• Carsten H
    Carsten H Tilmeldt:
    aug 2012

Emner: 11 Svar: 278
    #35   21. maj 2014 http://www.bl.dk/spoergsmaal-svar/beboeren/istandsaettelse-ved-fraflytning/
    (se afsnittet omkring rygning)

Jeg vil mene at din regning er lige i den høje ende, men den er sandsynligvis ikke så meget for høj at du vil opnå noget som helst ved at klage.

Hvis du selv skulle vaske 3 rum ned, vente til det var tørret, reparere småskader i tapet / huller, vente til det var størknet og så male det hele, vente til det er overmal-bart og male en tur mere... hvad tror du så du selv ville bruge af tid ? .. en uge ... to mand i en uge ?

• #36   21. maj 2014 35> Det ved jeg ikke præcist. Men jeg ved, at jeg under ingen omstændigheder har forventet en pris på 55.100. Vi snakker ikke om en totalrenovering fra A til Z i et liebhaveri - det er trods alt "kun" materialer i form af rengøringsmidler, maling, et par greb og dæksler. Så der er i mine øjne langt til 55.000 i arbejdstimer.

Jeg havde nok forventet omkring det halve.

• #37   21. maj 2014 Husk på du kan fratrække det igennem håndværkerfradrag ved skat 15.000kr pr person i husstandene... Det hjælper lidt.. Ikk meget men lidt

• #38   21. maj 2014 Så når der er én i min hustand og to i min søsters, så kan vi hver især trække 15.000 fra (45.000 i alt) eller hvordan skal det forstås? smiley

• #39   21. maj 2014 Det jeg gjorde da jeg fra flyttede en lejlighed var at alt håndværkere timer op til 15.000kr kunne jeg trække fra.. Det vil sige jeg ku 15000kr og min kæreste kunne 15000kr men ved ikke hvordan det er når vi snakker dødsbo men hvis det er din husstand der betaler burde du og din kæreste/kone og andre i jeres husstand over 18 kunne gøre det så længe du har kvitteringer på alt arbejdet da det skal fremviser til skat som skal godkende fradraget!

• #40   21. maj 2014 Og det er kun håndværkerens timer der kan fratrækkes ikke materialer! Men 80% er jo også timeløn til håndværkere

• #41   21. maj 2014 Det er min søster og jeg, der afholder udgifterne til lejligheden. Ikke hendes kæreste, så det er jo reelt to gange 15.000 og ikke tre gange, som jeg kom til at skrive først.

Kvitteringerne må jo komme sammen med en samlet opgørelse, så det kan Skat sagtens få.

Men da de er to i deres husstand, så burde de vel kunne trække 15.000 fra pr. person. Det skal da i hvert fald lige undersøges.

• #42   21. maj 2014 Ja det er pr husstand... Men tror i skal dele tegningerne op så du får en eller to af dem så det passer med 15000kr og de får resten så det passer med 30000 kr i alt men ja tænker det burde være muligt... Gir jo ihvertfald et lille plaster på såret i forhold til sådan en udgift... Og kondolencer for din mor!

• #43   21. maj 2014 Tak - og tak til alle jer andre for råd og vejledning også smiley

Jeg må se hvad de skriver, når der kommer noget på papir omkring hvad pengene er til.

• #45   21. maj 2014 44> Ja, det gør vi.

• #46   21. maj 2014 I kan IKKE trække håndværkerudgiften fra i skat. For at kunne det i en almen bolig, er det er krav at man er beboer i den periode hvor arbejdet udføres. Og det har i jo ikke været.

• #48   21. maj 2014 Hold da op en regning.. fik i ikke et tilbud fra udlejer inden arbejdet blev udført? Det troede jeg var normalt..
    jeg sparede ca. 50% ved selv at finde håndværkere i stedet for at lade udlejeren stå for renoveringen.
    Efterfølgende skulle kvitteringer for arbejdet forevises udlejer som bevis for arbejdet + de selvfølgelig gennemgik den sammen med mig. Jeg slap med ca. 16000kr for 85 kvm i odense, med gulvslibning + lak, og maling i 3værelser inkl. døre og vinduer i rum med 4,2 m til loftet.

• #49   21. maj 2014 Det er meget normalt at håndværkere der er tilknyttet boligforeninger og lign. tager fuldstændig ublu priser for helt almindelige opgaver. Her hvor jeg bor sparer man gerne 50-70% hvis man selv finder en autoriseret håndværker til at slibe gulve, male og diverse andre opgaver.

Ofte ser man - måske ikke så tilfældigt - at varmemesteren/viceværten er gamle venner med de håndværkere han har tilknyttet. Specielt i lejeboliger er det her meget udbredt.

• #50   21. maj 2014 Flex: Gammel myte der er svær at aflive. Almene boligadministrationer er underlagt forvaltningsrevision.

• #51   21. maj 2014 Næh, det gjorde vi ikke - for det lå netop i luften, at der skulle udføre dette: gøres rent, males (og males med det "nikotinmaling"), slibes gulve hvor vi skulle betale halvdelen og så skiftes lidt dørgreb og dæksler. Det var tæt ved ordret det han fortalte til synet.

• #52   21. maj 2014 Husk at en mundtlig aftale er ligeså bindene som en skriftlig

• #53   21. maj 2014 Jesper: Nej det er det bestemt ikke. Jeg kan se det på de priser vi for fremlagt her hvor jeg bor. Kunne se det samme hvor jeg boede før og med en del år som håndværker selv, så ved jeg præcis hvordan tingene foregår derude i det danske land smiley

• #54   21. maj 2014 Ja, en mundtlig aftale er ligeså bindende - det er bare pissehamrende svært, at bevise noget som helst, når det ikke er på skrift.

• #55   21. maj 2014 Det er vel ikk kun dig han har sagt det til ??

• #56   21. maj 2014 Hvad der bliver talt om ved fraflytningssynet er ikke relevant. Der kan på det tidspunkt ikke aftales noget, da lejer ikke længere fra da af, har adgang til lejemålet. Hvis man vil, kan man de fleste steder få et førsyn. Der gennemgår varmemesteren lejemålet for de ting lejer hæfter for, og så kan man selv tage stilling til om man vil klare det selv.

Arbejder selv i den almene boligsektor. Og hos os havde vi på et tidspunkt en 1 værelses på 30 kvm der blev sat i stand for 125.000,- og det var ikke overpriser, blot et ikke vedligeholdt rygerhjem.

• #57   21. maj 2014 Der er SÅ mange faktore der spiller ind. Man kan ikke sige hvad det koster at male eller afslibe og lakerer 1m2. Det er afhængig af et utal af faktorer. Og medmindre håndværkeren afgiver et bindende tilbud, så bliver der talt timer. Det kan tage en evighed at slibe et gulv hvis der er nogle dybe spor, ryger lofter er slemme, er der stuk så er det en dræber, er lejligheden på 4 sal koster alt 25% ekstra.
    Hvis malerfirmaet sender 2 mand af gangen, er der også en del kørsel. Og det er der kun kunden til at betale.
    Når det er sagt, så er det en fed tjans. Og ikke uhørt at den ene hånd vasker den anden.
    En udspecificeret regning giver overblik, men sikkert ikke penge, det er jo umuligt at bevise at væggene kun blev vasket 1 gang og ikke 3, og at det blev dækket af 2 lag maling og ikke 4. Jeg har set en lille tapet skade koste 20000,- det var kun det stykke tapet på 5x7 cm som fulgte med postkortet af som var til at fjerne, resten sad som med kontaktlim smiley

• #58   21. maj 2014 Jeg kan faktisk ikke på stående fod huske, om vi har skrevet under på, at vi vil hæfte for arv og gæld. Eller om vi bare har snakket om det. Eller om det først gøres, når skifteretten har behandlet boet - det er nemlig ikke gjort op endnu.

Og da det her er eneste gæld, så bliver løsningen jo bare ikke at vedgå sig arv og gæld og så må de selv æde regningen.

• #59   21. maj 2014 1: Det er sådan set boet der skal hæfte.
    2: Såfremt boet ikke kan betale, så kommer boligselskabet ikke til selv at æde den. Det er de andre lejere der kommer til at betale.

• #60   21. maj 2014 Det er de færreste der ikke er god for 55k når hele kassen er gjort op, men er det sådan det hænger sammen, så hæfter vi jo ikke lovmæssigt for vores forældres gæld... Heldigvis smiley

• #61   21. maj 2014 Tough luck for de andre - så gik den bare ikke for boligforeningen den her gang.

• #62   21. maj 2014 Jo. Boligforeningen får ikke færre penge i kassen når nogen ikke kan betale.

• #63   21. maj 2014 Jeg huskede forkert. Det vi skal betale for er:

Rengøring
    Grunder/"nikotinmaling" som der skal gives én gang
    Halvdelen af slibning af gulve
    Dørgreb og dæksler

Altså hverken maling eller arbejdsløn til dette (udover grunderen). At dét ender på 55.100 taler vist sit tydelige sprog. Boligforeningen virker yderst troværdig og reel.

• michael b
    michael b Tilmeldt:
    jan 2009

Følger: 1 Emner: 4 Svar: 151
    #64   21. maj 2014 Der er nok kommet et 0 for meget på så.. smiley

• #65   21. maj 2014 Jeg læser sgu videre til maler og gulvsliber... Skriver lige til mv agusta og ktm at de godt kan forvente en pæn omsætnings stigning smiley

• #66   22. maj 2014 Hvorfor skulle boligforeninge. Ikke være troværdig og reel? De tjener ikke en krone på noget som helst.

• #67   22. maj 2014 Rengøring
    Grunder/"nikotinmaling" som der skal gives én gang
    Halvdelen af slibning af gulve
    Dørgreb og dæksler

På 80 kvm? 55.100 kroner? Det synes du virker troværdigt?

• #68   22. maj 2014 @Jesper.
    smiley

• #69   22. maj 2014 Søren: Vi har sat en lejlighed på 30kvm i stand for 125.000kr så jeg kan sgu ikke lige se hvad der er at komme efter.

Og igen. Det er ikke boligforeningens penge der bliver brugt, og du hverken taber eller tjener på det. Det er lejernes egne penge.

• #70   22. maj 2014 @jesper.

Det er altså ikke helt korrekt.... Det er de samme håndværkere der arbejder for boligforeningen, og disse har en meget stor interesse i at få deres arbejde gjort så billig som muligt, derfor tjenes der flere penge på de opgaver som beboerne skal betale, end på de opgaver som bliver udført for boligforeningen...... Det hedder gynger og karruseller i fagsprog smiley
    Der er også meget tit nogle servicemedarbejdere ( pedeller ect ect) der skal bruge en spand maling,gulvlak, stikkontakter osv. Og når man får en spand gratis maling, så er der sgu altid nogle der i sidste ende betaler for den. Og det er ofte dem som ikke kan brokke sig over prisen smiley

• #71   22. maj 2014 #Jesper

At boligforeningen ikke skulle tjene noget og være 100% troværdige - hvem tror du selv du kan bilde det ind..??

Som Brian ganske rigtigt skriver - så har både ejendoms funktionærer og håndværkere da "skjulte" dagsordener.

Påstand - JA - men nu har jeg så 2 kammerater - hvoraf denne ene er ejendoms funktionær og den anden maler lejligheder for diverse bolig selskaber - så come on - større hemmelighed er det jo ikke - at diverse regninger bliver noget større end nødvendigt - og andre bliver mindre.

NB: 125.000 kr. istandsættelse på en 1V på 30 M2 - det kan jo så ikke kun være fordi det var et rygerhjem - det kan simpelthen ikke lade sig gøre at løbe derop pga. nikotin ALENE..

• #72   22. maj 2014 Selvfølgelig har de da en skjult/halvskjult agenda. Det vil være naivt, at tro andet.

Nu kender jeg personligt håndværkere, som har arbejdet for selvsamme boligforening som min mor boede i, og det var helt typisk, at kunden måtte betale for en total renovering f.eks. af et badeværelse. Og i virkeligheden er der bare skiftet en flise og dette snakkede man helt åbenlyst om internt mellem udlejer og håndværker. Så har man som lejer betalt 5-10 gange mere end den reelle pris.

Så kan man jo kun gisne, om der så efterfølgende ryger penge den anden vej (fra håndværker til boligforening), når lejeren har betalt. Men det er da et tænkeligt scenarie.

Så nej. Du kan være stensikker på, at jeg ikke stoler på dem. Hvorfor skulle jeg stole på dem ud fra ovenstående?

• #73   22. maj 2014 VT1100: Den eneste indtægt en almen Boligforening har, er det admimistrationsbidrag som lejerne betaler via huslejen. Almen boliger er underlagt balanceprincippet, hvilket betyder man ikke må tjene penge på at udleje boligerne.

Den eneste der tjener på dyre istandsættelser er håndværkeren.

• #74   22. maj 2014 - Og boligselskabet - da de jo sparer en røvfuld penge - på ting DE burde have fikset/udskiftet. Lad nu vær at tro vi alle er 17 år og totalt naive.

Hvis du selv tror på du kan bilde nogen ind at der ikke foregår lidt "quid pro quo" (eller hva' fan' det nu hedder) - så er den naive her vist dig selv.

• #75   22. maj 2014 VT1100: Igen, det er ikke boligselskabets penge der bruges, men lejernes penge i den enkelte afdeling. De almene boliger er sådan set ejet af de enkelte lejere. Så boligselskabet sparer intet ved at få en lejer i et lejemål til at betale hele gildet. Det er de andre lejere i samme afdeling der sparer.
    Når en lejer får lavet noget i sit hjem, så er det for de penge vedkommende selv har indbetalt gennem årene i husleje.
    Boligselskabet hverken sparer, tjener eller bruger penge på vedligehold eller istandsættelse af lejligheder.

• #76   22. maj 2014 @VT1100.

Du bør læse op på hvordan tingene er bygget op, fungerer og så huske at det der står skrevet ikke er det samme som det der sker.

Boligselskaber er notorisk ligeglade med deres lejere, kysser røv hos håndværkere og har kun et mål for eget øje, at sikre sit eget job.

• mads h
    mads h Tilmeldt:
    dec 2009

Følger: 1 Emner: 1 Svar: 6
    #77   22. maj 2014 Jeg er selvstændig maler se mere på malermads.dk

Prisen er helt galt

• #78   22. maj 2014 Da min mor døde for 2 år siden fik vi en regning på ca. det samme, Da boet blev gjort op var der udover beløb til bisættelse ca 15k til rest, som vi søsken delte. så skifteretten sagde at der ikke blev nogle penge til kreditorer, og arvinger hæfter ikke. Så hvis der ikke er nogen formue i boet er der ingen penge til boligselskabet!!. I hæfter ikke. mit råd er vent på skifteretten, jeg havde betalt en rykker fra TDC, men dommeren sagde det var dumt de penge var tabt.

• #79   22. maj 2014 Bare gulvene koster ca 10.000kr med lak og med moms.
    Også alt det andet så det lyder ikke så dyrt

• #80   22. maj 2014 Har du modtaget en fraflytningsrapport senest 14 dage efter fraflytning?? Hvis du har, så husk at den skal være sendt anbefalet. Hvis den ikke er fremsendt anbefalet, så skal udlejer bevise at du har modtaget fraflytningsrapporten. Og det kan han ikke. Jeg vandt en sag i Øster landsret på dette. Og den danner precedens for fremtidige sager. Eller prøv LO!!! Lejernes et eller andet!!! Kan ikke huske hvad de hedder. Jeg skulle have betalt ca. 56000,-kr. + sagsomkostninger hvis jeg tabte. Men Enginørernes pension kasse sammenslutning tabte, og betalte ved kasse 1.... MIG. smiley
    PS: Mener ikke at børnene kan hæfte for forældres gæld, i det her tilfælde istandsættelse af lejlighed.

• #81   22. maj 2014 Da min far døde prøvede boligselskabet at få os til at betale for istandsættelsen (han havde boet der i 2-3 år, og havde ligget død i lejligheden i nogle uger) vi fik dengang at vide at et boligselskabet sætter (mener det var) 1% af huslejen til tilfælde hvor beboerens døde eller "forsvandt" fra lejligheden, så de endte med at måtte betale selv.
    Held og lykke med det

• #83   22. maj 2014 lulo # 80 indlæg, vandt du i retten ved at sige at du havde fået rapporten men de havde jo ikke sendt den anbefalet?
    hvis bare du har fået den så er det sådan set nok. men hvis du i retten siger at du ikke har fået den selvom du har fået den så er det falsk vidnesbyrd og det er ret så strafbart at lyve i retten ikke noget der er anbefalelsesværdigt.

arbejder selv som kørende vicevært og uden at have set lejligheden så er 55000 ikke urealistisk dog i den lidt høje ende men overhovedet ikke så højt at den ikke kunne have været højere hvis lejligheden er slem nok, gulve og væge skal vedligeholdes dvs males/ slibes når de trænger, gør man ikke det så er det misligholdelse. har hun aldrig lakeret eller malet så er det sikkert meget passende.

• #84   22. maj 2014 hej
    nedenstående link kan måske hjælpe jer.

http://www.b-lb.dk/cm-webpic/pdf-filer/istandsaettelse_ved_fraflytning.pdf

• #85   22. maj 2014 Det er boet der hæfter, du skal ikke betale noget som helst. Hvis der ikke er noget at arve, så læn dig tilbage og lad skifteretten om resten.
    Hvis du får breve fra boligelskab eller håndværkere kan du vælge enten at sende dem retur og fortælle at de skal sendes til skifteretten, eller samle dem sammen, og selv sende dem videre. Fortæl afsenderen at fremtidige breve skal sendes til skifteretten og ikke dig. Det ved de godt i forvejen, det er jo ikke det første dødsbo de sætter i stand, men går den, så går den.

• Brian B
    Brian B Tilmeldt:
    mar 2008

Følger: 7 Svar: 9
    #86   23. maj 2014 Du hæfter ikke for den regning da din mor er død.
    Der skal være særlige grunde for at boet kan gøres ansvarlig.
    Der vil altid blive sendt en regning til de efterladte, da lejeren ikke er til stede er det svært / lovligt ikke at betale, men udlejer prøver alligevel og håber.
    Det er fast at de efterladte får et hav af breve fra udlejer, ring til dem og sig lejer er gået bort og derfor forhindret i at betale så stopper brevene.

• Kim P
    Kim P Tilmeldt:
    maj 2012

Følger: 1 Svar: 3
    #88   23. maj 2014 Mange af de boligforeninger jeg kender til er det 1% om måneden som man får til vedligeholdelse når man flytter !
    Derudover kan det næppe koste mere end 25.000 det arbejde der, overtog min lejlighed efter et ægtepar der havde boet der i 25 år og røget kæderøget smøger i alle 25 år, malingen af de 69 m2 løb "kun" op i ca. 12000 selvom der løb nikotin ned af væggene smiley

Gulvslibning+diverse løsdele bliver næppe (ALDRIG) 42.000 kr - Så har de fucket grumt op i deres arbejde og har skulle lave det om eller lign. og så er det jo firmaet selv der skal betale for det hvis det endelig kom til at de har brugt 2-3 uger på den lejlighed.

• #89   23. maj 2014 Tag det bare ganske roligt. Du har ikke pligt til at betale noget som helst. Bare sig til boligselskabet at det er ikke dit problem, for det er vel ikke dit navn der står på lejekontrakten. Har været ude for nøjagtig det samme.

• #90   23. maj 2014 Jeg er altså meget i tvivl om - selvom flere skriver det - at vi ikke hæfter for det. Nej, det gør vi ikke personligt, men det gør boet efter min mor vel?

Brevet er også sendt fra boligforening til skifteretten (som så har sendt en kopi videre til os).

Det oplyser skifteretten nemlig også: fordi der er valgt privat skifte (og boet ikke ender med at være insolvent), så ender vi med at skulle betale regningen.

• #91   23. maj 2014 www.familieadvokaten.dk - 80 kr. for 3 måneders abonnement. så får du svar fra advokat som VED alt om hvordan du skal/kan forholde dig. Skriv et spørgsmål med de fakta du har - du behøver ikke nævne bolig selskab ved navn hvis du ikke ønsker - eller du kan bede dem holde spørgsmål/svar "internt"

Har hjulpet mig et par gange - og bla. sparet datterens veninde for en regning på 8.000 kr. (hund + dyrlæge regning + forsikrings selskab der troede den gik).

• René B
    René B Tilmeldt:
    maj 2013

Følger: 1 Svar: 8
    #92   23. maj 2014 Hej Du skal ikke betale, du skal bede dem om at sende regningen til skifteretten som ordner boet. Du kommer aldrig til at betale denne regning, så tag det roligt.

• #93   23. maj 2014 92> Jeg håber du har ret, men skifteretten i Århus oplyser det stik modsatte. Boet (som så er min søster og jeg) hæfter for den regning, når der er valgt privat skifte, hvor vi selv finder ud af delingen udenom en advokat.

• #95   23. maj 2014 MalerMads:
    Hvad ville du synes er rimeligt?

• #96   23. maj 2014 Svar til indlæg #83. Ang. indlæg #80. Erik. Det står måske så det kan misforstås. Jeg modtog aldrig fraflytnings rapporten. Det jeg vil frem til, er hvis de prøver at snyde Søren, så kunne Søren jo gøre det samme med dem??? . Har ikke en skid til overs for disse Boligselskaber, når det kommer til disse sager??? Men som nævnt tidligere, så mener jeg slet ikke Søren kan hefte for noget som helst.
    smiley

• #97   23. maj 2014 Vi har lige været igennem det samme, og det var også en regning på 50-60 tusind kr
    Vi kom ikke til at betale en krone, for man hæfter ikke for, lejligheden, da vi ikke havde boet der., og der var lidt mønt, tilbage i boet, men skifteretten sagde de ikke fik en krone så bare tag det roligt.

• #99   24. maj 2014 En eller anden herinde burde spørge LLO, selv er jeg ikke medlem der.

• #100   24. maj 2014 Carsten S: Der var så en del fejl i det.
    1: Det er boet efte afdøde der hæfter. Tror du blander lejeloven ind i det, og det følger almene boliger ikke.
    2: Boligforeningen betaler ikke nogen regning. Det kan de ikke, de administrerer blot de penge som lejer har. Så det er lejerne i den pågældende boligafdeling der betaler regningen.
    3: Der er absolut ingen forsikring der dækker tab i en almen bolig. Der er i den enkelte boligafdeling henlagt til tab, men hvis henlæggelseskontoen ikke kan dække det, så er regningen en driftudgift der påvirker afdelingen resultat i regnskabet.

• per kim J
    per kim J Tilmeldt:
    maj 2014

Følger: 1 Svar: 1
    #101   24. maj 2014 hvis arbejdet er udført til ok , er prisen ganske normal. ca 30,000 til total malerarb. er ikke unormalt. gulvafsliberen er vil osse ha mønter mv. er prisen incl moms er det reelle beløb ca 46000.

• #102   24. maj 2014 #101 .
    prøv at læs

#63 .

mvh

• #103   24. maj 2014 forstår ikke hele det her du påstår hårdnakket at der er snyd svindel og alle håndværkere er grådige ,.

det da bare og smide den i retten du er jo så uforståen over prisen,.

• #104   24. maj 2014 103> Det skal du slet heller ikke være i tvivl om, at jeg gør.

Det ændrer ikke på min mening om, at de er grådige svin, der vil forsøge at svindle for enhver pris.

• #105   24. maj 2014 Det har intet med grådighed at gøre. Boligselskabet får ikke flere penge i kassen af at sende en regning der er for høj.

• #106   24. maj 2014 Måske ikke direkte, men returkommission og vennetjenester findes i mange former, og det er lige her de store regninger kommer ind. Om ikke almindelig kendt, så almindeligt forekommende.

• #107   24. maj 2014 Tyv tror hver mand stjæler.

hvad skulle molig administration få ud af og sende stor regning afsted? eneste de gør er at godkende arbejde og sætte det igang og sørge for at dem der har valgt og bruge dette firma får kvalitets arbejde og slipper for besvær med dumme lejer, de bliver betalt for og lave administrations arbejde ikke for og lege bygge mand bob

Håber naturligvis du får medhold men tvivler 55.000 er ikke mange penge hvis der har været lidt forskellige faggrupper på samt matrialer,

flytte lejligheder er typisk service arbejde og der går man ikke til 200 kr sort som du nok regnet med

• #108   24. maj 2014 Michael L:
    Hvad betyder den her sætning
    "flytte lejligheder er typisk service arbejde" ?

• #110   25. maj 2014 109> Ja, det er et boligselskab.

De har sendt en faktura, men der står ikke specificeret noget hverken omkring timer eller materialer (og nej, der står intet omkring, at det skulle være et prisoverslag). Da jeg så kontakter boligforeningen, så lyder det til at være et prisoverslag, for jeg kan ikke få en specifikation og den kan vi ellers bare vente på den kommer engang.

Hun siger så også, at vi bare skal tage det helt roligt, for det er slet slet ikke sikkert, at regningen bliver så stor.. Men så vidt jeg kan læse, så kan beløbet maksimalt fravige +/-10% fra de 55.100, så der vil stadig være tale om et stor beløb.

• #111   25. maj 2014 Allan.

At når en lejlighed fra flyttes er det typisk folk der i forvejen er tilknyttet ejendom der kommer og sætter dem i stand ved fra flytning.

Og folk der bliver kaldt ind er typisk dyrer end et firma der laver noget på fast pris da det er mere struktureret.

Tiden går stærkt og tid er penge.

• Susanne J
    Susanne J Tilmeldt:
    jul 2014

Følger: 1 Svar: 1
    #112   23. jul 2014 Hejsa. Kender mange der har prøvet det samme. Gå til gratis retshjælp. De kan rådgive jer.Mener der er kommet en ny regel der siger, efter ti år, skal man kun betale for hærværk, resten er slitage. Held og lykke.

• #113   24. jul 2014 Hvordan er det endt?

• #114   24. jul 2014 Mjaaaaaah - det er ikke helt endt endnu. Eller det vil sige, at papirer sendes til min søster, men hun har ikke modtaget den endelige opgørelse endnu.

Jeg skal nok lige skrive hvordan det ender smiley

• #115   29. jul 2014 Du skal huske at du ikke kan hæfter for din afdøde mors lejlighed eller ander udgifter der måtte ligge.Det tilhører boet, og det er sådan noget skifteretten tager sig af. Boligselskabet skal indsende deres krav til skifteretten, som så behandler det. Det ved boligselskabet også udmærket godt, men det er jo nemmere hvis de kan få dig til at betale det. Går den, så går den.

• #116   6. aug 2014 Nu er der kommet en afklaring, tror jeg. Tror jeg.

I sin tid - og det var dét jeg reagerede på - sendte boligforeningen altså et prisoverslag på de 55.100. Det fremgik bare ingen steder, at det blot var et prisoverslag - det kunne boligforeningen heller ikke fortælle mig, da jeg ringede til dem. Det fremgik dog med al tydelighed, at prisen på 55.100 maksimalt kunne afvige plus/minus 10%.

Nu er der så kommet en faktura. 35.000 lyder den på. Og det forvirrer mig bare endnu mere, da boligforeningen selv skrev, at den netop maksimalt kunne afvige 10% (49.500 som minimum) og så alligevel nu sender en regning, der er langt lavere end de proklamerede 10%.

Jeg har opgivet, at få en forklaring af dem. Jeg forstår bare ikke, at man truer med bål og brand og tilmed ikke selv kan/vil redegøre for den regning man sender, når det så ender med, at den regning, der kommer i sidste ende, heller ikke passer overens med det man i første omgang er blevet oplyst (plus/minus 10%).

Peter K> Uanset hvordan boet gøres op, så 'hænger' boet altid på denne slags regninger, hvis og såfremt der er penge i boet. Om du vælger privat skifte eller en advokat til at stå for det, så opgøres det på samme måde og efter samme regler.

Som en lille fodnote, så kan jeg oplyse, at det koster cirka 125.000 at dø i dagens Danmark. Så lad være med det smiley

• #117   6. aug 2014 Hvis man selv går i skifteretten og laver fodarbejdet som vi gjorde da min far døde, så er meget sparet. Det var så også min sparsommelige far der havde instrueret os i hvad vi skulle gøre efter hans død.

• #118   7. aug 2014 Et overslag må variere 20% jf dansk lovgivning

• #119   7. aug 2014 Michael L: Kender du den almene boliglovgivning så godt at du er sikker på det?

• #120   7. aug 2014 De skriver ellers, at det efter gældende regler må variere 10%.

• #122   7. aug 2014 Michael H> Ja, det vil jeg næsten håbe - jeg kan heller ikke rigtig finde hoved og hale i det smiley

Kommentér på:
Klage over pris på istandsættelse af lejlighed

Annonce