1.278 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 13 Svar

Computer hjælp (processor hastighed) Computer hjælp (processor hastighed)

Hej

Har en I5 2550k processor i min pc på 3.4 GHz

MEN når man under windows 8 åbner jobliste / Ydevne, skriver den maksimale hastighed 3.7 GHz...

Hvordan kan det være når det er en 3.4 GHz

P.s. Jeg arbejder aldrig med at overclocke skidtet

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Ophængning af spisebordslampe i betonloft i 800 kr.
  • Installation af lamper 1.000 kr.
  • Setter op 4 loft lamper 650 kr.
  • Samling af havestol 300 kr.
  • Skærer bar stole Ben i sort metal 500 kr.
  • Hænge to lamper op 350 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Computer hjælp (processor hastighed)
  • #1   25. mar 2014 Specs på resten af computeren? Og hvor er den købt?

sharkgaming, topdata og andre firmaer der bygger custom computere har det med at OC en pc lidt når de bygger dem, da nogle motherboards har en OC-engine funktion som kan gå ind og booste din CPU en smule. Den smule er typisk 0,3-0,5 Ghz.

• #2   25. mar 2014 den kan køre noget "turboboostmode" når det kræves , op til 3,8ghz , men den kører 3.4 ved almindeligt brug

• #4   25. mar 2014 Kan ikke lige huske hvor den er købt, men et af de steder som sælger dem samlet

I5 2550k
    GTX 570
    8 GB 1600 Mhz Ram
    Gigabyte Z68AP-D3 Motherboard
    250 GB Samsung SSD
    2 TB WD HD

Nu har jeg installeret et lille porgram som hedder HWMonitor, og der kan jeg se at min CPU bliver 72-73 grader ved belastning (Battlefield 3), og det er maks hvad den må blive......den skal vel ikke køre lige på grænsen ??

• #5   25. mar 2014 kender ikke HWmonitor , men der er meget forskel på hvad de forskellige programmer viser prøv evt coretemp , den viser sikkert ikke det samme smiley hvad der så er mest rigtigt kræver lidt mere udstyr at afgøre

• #6   25. mar 2014 Din processor har rigtig en turbo funktion. Det er jo en processor med 4 kerner, men ikke alle programmer og spil kan udnytte 4 kerner. Derfor kan den slå nogle af kernerne fra og sætte hastigheden på på de resterende. Sådan at de programmer der kun kan bruge få programmer tilgængel har adgang til ekstra hurtige kerner.

Derudover kan den også booste alle kerner i kort tid, men som ofte vil varmeudviklingen gøre at den kun kan holde kernerne på dette niveau i kortere tid. En stationær computer har som oftest langt, langt bedre køling end en bærbar, så en stationær computer kan muligvis holde alle kernerne på "boost" hele tiden. Det kommer an på processoren og på kølingen.

Man kan også direkte overclocke(OC) sin processor. Dvs at man går ind i BIOS'en og ændrer på en række parameter som så sætter hastigheden op. Dette begrænser sig ikke til kun 0,3-0,7Ghz. Det kan sagtens være langt, langt mere. Jeg selv kører i hverdagen med et 35% overclock. På min processor er det fra 2,8Ghz til 3,8Ghz. Altså 1Ghz. Men det er stadig kun et moderat overclock.

Rigtig dygtige overclockere kan sagtens fordoble nogen processorers hastighed. Men så køres der med ekstreme kølingsmetoder. Kompressor, peltier elementer, tøris eller flydende nitrogen. Mange almindelige personer kører med vandkøling, men modsat de ekstreme løsninger som jeg nævnte lige før, så kan vandkøling aldrig få processoren under rumtemperatur. Førnævnte metoder kan få processoren helt ned omkring -170 grader celsius.

Folk der kører vandkøling eller high-end luftkøling får typisk nemt en i5 CPU som din over 4Ghz uden nogen problemer eller speciele OC færdigheder og over 5Ghz ser man også ofte hos almindelige personer.

Anyway du kører højst sandsynligt med helt standard køling. At din processor bliver over 70 grader varm er derfor heller ikke så underligt, men det er heller ikke farligt overhovedet. Processorer er generelt meget hårdfører og selv hvis din processor dagligt var på 90 grader, så vil processoren højst sandsynligt stadig holde flere år. GPU'er(altså grafikkortets processor) er endnu mere hårdføre.

Derudover så er Battlefield vanvitig CPU krævende. Uanset hvor kraftig en processor du har, så kan battlefield stort set maxe den ud. Det er et mix af haltende kodning og så bare det fact at der sker rigtig meget i spillet.

Så tag det helt roligt. Din processor arbejder som den skal og den har en ganske fornuftig temperatur.
    Du kan eventuelt støve maskinen af indvendigt. Især processorkøleren. Optimalt ville være at pille processorkøleren af og rense den samt smide nyt kølepasta på, men har du ikke styr på det, så burde du måske finde en ven eller familiemedlem, som har styr på det og få dem til at hjælpe dig med det.
    Det er ikke specielt svært og du kan se guides på youtube, men der er mange ting der kan gå galt, så det er altid godt at få lidt hjælp første gang. Det er der heller ingen skam i smiley

• #7   25. mar 2014 Dingle det vil jeg prøve

Arsukfjorden......det var da en dejligt langt svar, som gør mig lidt roligere......synes bare det var mærkeligt den lå præcis på hvad de foreskriver er maks temperaturen.....jeg troede derfor den ville dø, hvis den kom over det....

Ville det evt være en fordel at få monteret en større cpublæser eller er det lige meget.....skal siges at jeg IKKE skal overclocke.....stabilitet er Alfa Omega for mig smiley

• #8   25. mar 2014 en bedre køler er altid godt , har selv en scythe ninja , den sænkede temp med 10 grader under load uden at støjen var i nærheden af hvad stockkøleren lavede (meget irriterende højfrekvent lyd pga af 60mm blæser med mange RPM (4500ish) VS en 120mm ved 1200RPM)

• #9   25. mar 2014 Hvis du ikke vil overclocke, så er der ingen grund til at have en større cpu køler. Den CPU køler er lavet til at køle netop den CPU under alle realistiske forhold.

Bare sørg for jævnligt(en 3-4 gange om året) at støve køleren af(især inde imellem køleribberne) og at der bliver suget lidt luft ind i kabinettet. De fleste kabinetter har som minimum en blæser foran i kabinettet, som suger luft ind samt en blæser bag i kabinettet der blæser luft ud. Dette er RIGELIGT med luft.

Og din CPU dør ikke at af komme over den almindelige maximale arbejdstemperatur. Bundkortet har et limit, som gør at hvis temperaturen bliver for høj, så lukker hele maskinen ned. Den går bare i sort ligesom hvis du havde hevet strømstikket ud. Dette gøres for at beskytte processoren mod overophedning, men selv ved denne temperatur, så skal der stadig meget til før CPU'en dør.

Med andre ord: Hold din computer relativt ren for støv og så vil du aldrig opleve problemer smiley

• #10   25. mar 2014 Det er selvfølgelig rigtigt hvad Dingle siger. Er man træt af larmen fra computeren, så kan det bestemt være en god ide at investere i en bedre køler, hvor blæseren ikke behøver at køre så hurtigt.
    Men så skal man selvfølgelig også sikre sig at ens grafikkort ikke er det der larmer. Ofte så larmer de langt mere end CPU køleren og så hjælper det ikke ret meget at skifte CPU køleren - Så skal GPU(grafikkortets processor) køleren skiftes og det kan potentielt være mere bøvlet.

• #11   25. mar 2014 Og takker for svarene.....må man støvsuge sin Cpu køler eller hvordan gør man den rent, sikkert mht esd

• #12   25. mar 2014 Normalt er det ikke så godt at støvsuge sin PC. Chancen er ikke voldsom stor, men når man støversuger, så virvler man en masse støv rundt og det kan potentielt skabe statisk elektricitet, hvilket kan skade visse komponenter.

En måde at gøre det på er at købe sådan en lille nylonbørste og så støve af med den.
    Når så alt støvet er faldet ned i bunden af kabinettet, så kan du suge det op med en støvsuger, da du så ikke er særlig meget i nærheden af computeren komponenter.

Du kan også bare sige "til helved med det" og så støvsuge alligevel. Mange bruger også trykluft(inkl undertegnet). Chancen for skader er ikke ret stor. Det svarer til at køre uden luftfilter. Chancen for at der kommer en småsten med ind og ødelægger cylinderen er bestemt til stede, men det betyder ikke at det nødvendigvis sker smiley

• #13   25. mar 2014 hellere trykluft end støvsuger pga chancen for statisk elektricitet , stik en finger i blæseren du vil blæse ren så den ikke går totalt i spin , så er du sikret meget hen af vejen

Kommentér på:
Computer hjælp (processor hastighed)

Annonce