{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
6.053 visninger | Oprettet:

Når mekanikeren laver mere end forventet? {{forumTopicSubject}}

Kort historie. Jeg har haft min bil til service (100.000km), jeg bad om at få lavet et fuldt service eftersyn.

Nu 14 dage efter har jeg fået regningen, som er lidt større end forventet...jeg har fået skiftet skivebremser og klodser også (ja det havde jeg ikke lige bemærket, men den er god nok).

Er det en del af et service eftersyn? Og kan man som mekaniker, bare tillade sig at lave ting uden at orientere ejer? Jeg har mange mekaniker venner, som kunne have skiftet de bremser noget billiger... Den eneste grund til at få lavet selve servicet hos en "prof" er jo for at få et stempel til bogen.

Er det mig som er forkert på den, eller er det alm. standard hos mekanikere?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Når mekanikeren laver mere end forventet?
  • #1   24. nov 2013 Vi skifter ikke nogen dele udover alm service uden at snakke med kunden først.
    Så nej, det er efter min mening ikke iorden.


  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 281 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.701
    #2   24. nov 2013 Det er helt sikkert en ting jeg ville brokke mig over.

    Desværre er det idag næsten en nødvendighed at få alle aftaler på skrift, for at undgå den der situation.


  • #3   24. nov 2013 Den slipper de jo nok afsted med på alle Berlingoerne.
    Så man skal nok vende sig til at snakke lidt med værkstedet, og få forventningsafstemt..


  • #4   24. nov 2013 De burde have kontaktet dig først. Men som du selv skriver ville du have stemplet i bogen. Hvis de skal stemple i bogen er bremserne også nød til at være i orden.
    Du skulle have skiftet den inden du kørte den på værksted ! Men det er jo svært at vide på forhånd !


  • #5   24. nov 2013 Jeg blev ringet op om det var noget jeg ønskede at få skiftet. Så vil umiddelbart mene du godt kan tillade dig og brokke dig lidt over det. Der hvor min bil får lavet service, giver de også regningen med det samme, og seddel på hvad der er blevet lavet.
    - Træls med sådan misforståelser, men det er jo hvad der kan ske nogengange.


  • #6   24. nov 2013 Ja jeg får dem jo nok ikke til at afmontere skiverne igen smiley og jeg betaler også min regning... Den har jo nok haft brug for det.

    Men jeg syntes næsten bare, at det ligger i selve ordet "eftersyn". Altså at de ser efter om noget skal ordnes (ud over olie, filtre og alt det der), og så aftaler man efterfølgende om det skal laves eller ej?

    Jeg kunne jo (teoretisk set) have været i en situation, hvor jeg ikke havde mulighed/råd til at betale. Hvilet ville have stillet både værkstedet og mig i en træls situation.


  • #7   24. nov 2013 Klodser - måske, men jeg vil under ingen omstændighed betale for skiver med mindre det er forud aftalt. Mekaniker kan finde ud af det undervejs, men så kan han som minimum løfte knoglen..
    Jeg håber da at han har gemt de udskiftede dele til dig????

    Hvis ikke, så kan du ROLIGT gå ud fra at du bliver bøffet


  • #8   24. nov 2013 ville høre hvad de sagde ,og ikke være tilfreds ,medmindre forklaringen var rigtig god .

  • #9   24. nov 2013 kart det ikke er ok at skifte div. ting ud , uden at tal med kunden om det.


    mvh


  • #10   24. nov 2013 hvad er formålet med at stemple i bogen og få lavet bremser et andet sted bagefter.?
    hvis man går til aut.værksted,så skal den jo laves efter servicebogens tolerancer.


  • #13   24. nov 2013 Stemplet i bogen, er for mig et bevis på om bilen er blevet vedligeholdt eller ej.

  • #14   24. nov 2013 # (Dækskifter , Mc henter
    100% enig


  • #15   24. nov 2013 hvad er en stemlet bog værd,hvis den ikke repræsentere sandheden?

  • #16   24. nov 2013 Men hvis ikke det er den der har sat stemplet der har udført opgaven, mister det så ikke sin værdi?

    Men enig i, at de burde have orienteret dig først. På den anden side, så ville et værksted jo aldrig få lavet noget som helst, hvis de skulle kontakte hver eneste kunde, bare der skal skiftes et viskerblad.
    Så som andre har skrevet, er det nok en rigtig god idé at lave en aftale med værkstedet inden de går i gang, omkring hvad der må skiftes uden de kontakter dig.


  • #17   24. nov 2013 Et sæt nye bremser er jo nye bremse, uagtet hvem der sætter dem på. En potentiel køber kan jo se på bremserne hvor slidte de er... Men han ikke se hvorvidt bilen er passet med filtre, olieskift og lign. hvis ikke der er stemplet i bogen.

    Igen kan jeg sagtens være forkert på den, men jeg ser bremser som en sliddel. Udskiftning af viskerblade bliver vel heller ikke skrevet i service bogen?


  • #18   24. nov 2013 Viskerblade, sprinklervæske, bremser, bremsevæske, olie, oliefilter er altsammen noget der falder ind under et serviceeftersyn.
    Sådan var det i hvertfald for 10 år siden da jeg var mekker.

    Mener der var omkring 60 punkter på en liste som alle blev gennemgået ved et service, selvfølgelig afhængigt af om det var lille eller stort eftersyn.


  • #19   24. nov 2013 glæd dig over at du har betalt for, at alt er som det skal være(max sikkerhed) smiley

  • #20   24. nov 2013 91:

    Jeg skriver vist ikke nogen steder at nogen mekaniker skal lade et par nedslidte skiver sidde, jeg skriver at det mindste han kan gøre er at løfte knoglen.

    Når jeg <b>måske</b> ville acceptere et sæt klodser, så skyldes det, at jeg mange gange har set klodser der skulle skiftes uden at skiverne var nedslidte, og at klodser koster noget helt andet.

    Undskyld jeg siger det, men jeg synes du læser mit indlæg som fanden læser biblen


  • #22   25. nov 2013 En god mekaniker gør opmærksom på evt. fejl og mangler, men skifter/ reparerer ikke noget uden en aftale med dig. Det er almindelig praksis, også for rep/ skift af vitale eller sikkerhedsmæssige dele, men du skal have mulighed for at vælge et andet og måske billigere værksted

  • #23   25. nov 2013 Hvis man ikke kan få fat på kunden, angående sådan noget, så ryger bilen vel bare om bag i køen?
    Det må da være kundens problem, hvis han ikke tager sin telefon?!? Det ville jeg da ikke turde brokke mig over i hvert fald!


  • #26   7. dec 2013 Havde det været mc var det 5.000 ekstra i dele, på en bil er det vel 1.000 bare i dele, men igen, det kommer bag på ejeren.

  • #28   7. dec 2013 Jeg forstå ikke man overhovedet kan forsvare en sådan handlig.

    Der er jo INGEN her der siger at f.eks. defekte bremser ikke skal laves. Der er nogen der siger at mekanikeren ikke skal begynde at bruge ens penge uden at sige besked!!!!!


  • #29   7. dec 2013 Hvilken bil er der tale om?
    Service er jo et ret vidt begreb.

    Der er flere bilmærker der har et Service der simpelthen hedder "Bremser" fordi bilen selv beregner hvornår de skal skiftes.

    Fx. hvis det er en BMW, så har den service inddelt i hvert sit punkt, sådan at der er:
    Service Olieskift
    Service Microfilter
    Service Bremsevæske
    Service Forbremser
    Service Bagbremser
    Service Vogntjek
    Service Brændstoffilter
    Service Luftfilter
    osv osv

    Bilen kan kalde på ét eller flere af disse service på en gang. Det er bestemt ud fra hvordan bilen bruges, og under hvilke forhold den bruges, hvornår hvad skal skiftes.

    Hvis din bil fx er en BMW, og har bedt om fx Service Olieskift og Service forbremser, og du har bedt om at "få lavet service", ja så har værkstedet faktisk blot lavet præcis det du bad om, nemlig det service bilen har brug for jf. bilens serviceforskrifter.

    Jeg vil dog sige, at det i så fald vil være ret dårlig stil af værkstedet ikke lige at informere dig om hvad det er bilen kalder på, inden de går i gang, da den information er tilgængelig for værkstedet, allerede når du afleverer nøglen i indskrivningen. (og den er tilgængelig for ejeren hele tiden, da det står i bilens info computer).


  • #30   7. dec 2013 Der er tale om en Seat Ibiza 1.2TDI årg. 2011

  • #32   8. dec 2013 91:

    Har man en bil hængende på en lift, og kan ikke få fat i kunden, så har man efter min mening ikke sit aftalegrundlag på plads. Det kan da være OK at arbejde videre med den, men så gambler man!!! Man er ude og bruge en ikke aftalt sum, og det ER en amoralsk handling i mine øjne!


  • #34   8. dec 2013 Hvem skal betale for at den hænger på liften mens kunden eftersøges?

  • #35   8. dec 2013 Problematikken er oftest at hvis ikke værkstedet kan få fat på kunden, og så derfor selvfølgelig ikke laver bilen færdig, så er der også kunder der bliver sure, for de skal jo bruge bilen så den skulle da bare være lavet, og så er værkstedet idioten, fordi de ikke kunne gætte det.

    Men grundlæggende handler alle sager med utilfredse kunder, og kommunikation og forventningsafstemning. Har man det på plads, er mange problemer undgået, både for værkstedet og for kunden smiley


  • #36   8. dec 2013 Mange tror jo også de bliver bollet i røven hvis de siger alt skal laves.

  • #37   8. dec 2013 Har man et køretøj hos Mekanikkeren eller en håndværker i hjemmet, så har man sin mobil tændt, og svare på de opkald der kommer.... Og så er jeg ellers ligeglad med hvad møde man er til!!

    Det er at pisse på håndværkeren ikke at svare når han ringer, for derefter at skabe sig som en baby over en regning der er nogle få tusinde kr højere end man regnede med.......


  • #38   9. dec 2013 Brian S

    Helt enig, men så skal han fandeme også ringe!


  • #39   9. dec 2013 @Knud.

    Hvis ikke han ringer så er han en fusker, og så er det sidste gang vi 2 sætter vores ben i hans usle biks !!!! smiley


Kommentér på:
Når mekanikeren laver mere end forventet?

Annonce