Når mekanikeren laver mere end forventet? {{forumTopicSubject}}
Kort historie. Jeg har haft min bil til service (100.000km), jeg bad om at få lavet et fuldt service eftersyn.
Nu 14 dage efter har jeg fået regningen, som er lidt større end forventet...jeg har fået skiftet skivebremser og klodser også (ja det havde jeg ikke lige bemærket, men den er god nok).
Er det en del af et service eftersyn? Og kan man som mekaniker, bare tillade sig at lave ting uden at orientere ejer? Jeg har mange mekaniker venner, som kunne have skiftet de bremser noget billiger... Den eneste grund til at få lavet selve servicet hos en "prof" er jo for at få et stempel til bogen.
Er det mig som er forkert på den, eller er det alm. standard hos mekanikere?
maj 2006
Følger: 113 Følgere: 87 MC-er: 10 Emner: 143 Svar: 4.092
Så nej, det er efter min mening ikke iorden.
Tilmeldt:
mar 2004
Følgere: 281 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.701
Desværre er det idag næsten en nødvendighed at få alle aftaler på skrift, for at undgå den der situation.
maj 2008
Følger: 5 Følgere: 5 MC-er: 1 Emner: 32 Svar: 1.024
Så man skal nok vende sig til at snakke lidt med værkstedet, og få forventningsafstemt..
maj 2009
Følger: 5 Følgere: 3 MC-er: 1 Emner: 14 Svar: 2.856
Du skulle have skiftet den inden du kørte den på værksted ! Men det er jo svært at vide på forhånd !
aug 2008
Følger: 20 Følgere: 17 MC-er: 1 Emner: 16 Svar: 53
- Træls med sådan misforståelser, men det er jo hvad der kan ske nogengange.
apr 2007
Følger: 29 Følgere: 229 MC-er: 2 Emner: 177 Svar: 3.592
Men jeg syntes næsten bare, at det ligger i selve ordet "eftersyn". Altså at de ser efter om noget skal ordnes (ud over olie, filtre og alt det der), og så aftaler man efterfølgende om det skal laves eller ej?
Jeg kunne jo (teoretisk set) have været i en situation, hvor jeg ikke havde mulighed/råd til at betale. Hvilet ville have stillet både værkstedet og mig i en træls situation.
aug 2005
Følger: 131 Følgere: 137 MC-er: 4 Emner: 518 Svar: 21.267
Jeg håber da at han har gemt de udskiftede dele til dig????
Hvis ikke, så kan du ROLIGT gå ud fra at du bliver bøffet
jun 2007
Følger: 49 Følgere: 108 MC-er: 11 Emner: 372 Svar: 6.435
feb 2010
Følger: 54 Følgere: 344 Emner: 968 Svar: 13.460
mvh
jun 2007
Følger: 78 Følgere: 35 MC-er: 3 Emner: 33 Svar: 697
hvis man går til aut.værksted,så skal den jo laves efter servicebogens tolerancer.
apr 2007
Følger: 29 Følgere: 229 MC-er: 2 Emner: 177 Svar: 3.592
jun 2007
Følger: 78 Følgere: 35 MC-er: 3 Emner: 33 Svar: 697
100% enig
jun 2007
Følger: 78 Følgere: 35 MC-er: 3 Emner: 33 Svar: 697
sep 2004
Følger: 3 Følgere: 2 MC-er: 4 Emner: 9 Svar: 165
Men enig i, at de burde have orienteret dig først. På den anden side, så ville et værksted jo aldrig få lavet noget som helst, hvis de skulle kontakte hver eneste kunde, bare der skal skiftes et viskerblad.
Så som andre har skrevet, er det nok en rigtig god idé at lave en aftale med værkstedet inden de går i gang, omkring hvad der må skiftes uden de kontakter dig.
apr 2007
Følger: 29 Følgere: 229 MC-er: 2 Emner: 177 Svar: 3.592
Igen kan jeg sagtens være forkert på den, men jeg ser bremser som en sliddel. Udskiftning af viskerblade bliver vel heller ikke skrevet i service bogen?
sep 2004
Følger: 3 Følgere: 2 MC-er: 4 Emner: 9 Svar: 165
Sådan var det i hvertfald for 10 år siden da jeg var mekker.
Mener der var omkring 60 punkter på en liste som alle blev gennemgået ved et service, selvfølgelig afhængigt af om det var lille eller stort eftersyn.
jun 2007
Følger: 78 Følgere: 35 MC-er: 3 Emner: 33 Svar: 697
aug 2005
Følger: 131 Følgere: 137 MC-er: 4 Emner: 518 Svar: 21.267
Jeg skriver vist ikke nogen steder at nogen mekaniker skal lade et par nedslidte skiver sidde, jeg skriver at det mindste han kan gøre er at løfte knoglen.
Når jeg <b>måske</b> ville acceptere et sæt klodser, så skyldes det, at jeg mange gange har set klodser der skulle skiftes uden at skiverne var nedslidte, og at klodser koster noget helt andet.
Undskyld jeg siger det, men jeg synes du læser mit indlæg som fanden læser biblen
okt 2008
Følger: 17 Følgere: 18 MC-er: 1 Emner: 17 Svar: 430
maj 2008
Følger: 5 Følgere: 5 MC-er: 1 Emner: 32 Svar: 1.024
Det må da være kundens problem, hvis han ikke tager sin telefon?!? Det ville jeg da ikke turde brokke mig over i hvert fald!
mar 2009
Følger: 69 Følgere: 375 MC-er: 1 Emner: 497 Svar: 11.686
aug 2005
Følger: 131 Følgere: 137 MC-er: 4 Emner: 518 Svar: 21.267
Der er jo INGEN her der siger at f.eks. defekte bremser ikke skal laves. Der er nogen der siger at mekanikeren ikke skal begynde at bruge ens penge uden at sige besked!!!!!
sep 2006
Følger: 63 Følgere: 63 MC-er: 4 Emner: 116 Svar: 2.647
Service er jo et ret vidt begreb.
Der er flere bilmærker der har et Service der simpelthen hedder "Bremser" fordi bilen selv beregner hvornår de skal skiftes.
Fx. hvis det er en BMW, så har den service inddelt i hvert sit punkt, sådan at der er:
Service Olieskift
Service Microfilter
Service Bremsevæske
Service Forbremser
Service Bagbremser
Service Vogntjek
Service Brændstoffilter
Service Luftfilter
osv osv
Bilen kan kalde på ét eller flere af disse service på en gang. Det er bestemt ud fra hvordan bilen bruges, og under hvilke forhold den bruges, hvornår hvad skal skiftes.
Hvis din bil fx er en BMW, og har bedt om fx Service Olieskift og Service forbremser, og du har bedt om at "få lavet service", ja så har værkstedet faktisk blot lavet præcis det du bad om, nemlig det service bilen har brug for jf. bilens serviceforskrifter.
Jeg vil dog sige, at det i så fald vil være ret dårlig stil af værkstedet ikke lige at informere dig om hvad det er bilen kalder på, inden de går i gang, da den information er tilgængelig for værkstedet, allerede når du afleverer nøglen i indskrivningen. (og den er tilgængelig for ejeren hele tiden, da det står i bilens info computer).
apr 2007
Følger: 29 Følgere: 229 MC-er: 2 Emner: 177 Svar: 3.592
aug 2005
Følger: 131 Følgere: 137 MC-er: 4 Emner: 518 Svar: 21.267
Har man en bil hængende på en lift, og kan ikke få fat i kunden, så har man efter min mening ikke sit aftalegrundlag på plads. Det kan da være OK at arbejde videre med den, men så gambler man!!! Man er ude og bruge en ikke aftalt sum, og det ER en amoralsk handling i mine øjne!
mar 2009
Følger: 69 Følgere: 375 MC-er: 1 Emner: 497 Svar: 11.686
sep 2006
Følger: 63 Følgere: 63 MC-er: 4 Emner: 116 Svar: 2.647
Men grundlæggende handler alle sager med utilfredse kunder, og kommunikation og forventningsafstemning. Har man det på plads, er mange problemer undgået, både for værkstedet og for kunden
mar 2009
Følger: 69 Følgere: 375 MC-er: 1 Emner: 497 Svar: 11.686
jan 2012
Følger: 14 Følgere: 39 MC-er: 8 Emner: 55 Svar: 10.026
Det er at pisse på håndværkeren ikke at svare når han ringer, for derefter at skabe sig som en baby over en regning der er nogle få tusinde kr højere end man regnede med.......
aug 2005
Følger: 131 Følgere: 137 MC-er: 4 Emner: 518 Svar: 21.267
Helt enig, men så skal han fandeme også ringe!
jan 2012
Følger: 14 Følgere: 39 MC-er: 8 Emner: 55 Svar: 10.026
Hvis ikke han ringer så er han en fusker, og så er det sidste gang vi 2 sætter vores ben i hans usle biks !!!!
Når mekanikeren laver mere end forventet?