3.931 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 21 Svar

Nogen der også ved noget om biler?;) Nogen der også ved noget om biler?;)

Hey gutter!

Håber det er i orden, at jeg stiller (endnu) et bil spørgsmål herinde;)

Min Skoda Octavia 2.0 FSI, har fået et problem når jeg skifter gear:(

Det drejer sig udelukkende om skiftet fra 1. til 2. gear. Der kommer en voldsomt ubehagelig lyd. Det lyder nærmest som hvis man skifter helt uden kobling, og bare river lortet i gear. (kunne jeg forstille mig)
Altså nogle gearhjul som "skraber" (?) mod hinanden.

Den eneste måde jeg kan skifte gear uden dette forekommer, er ved at være yderst forsigtig, og først skifte når koblingen har været i bund indtil at omdrejningerne ligeledes er i bund.

Hvad kan der være galt?

På forhånd tak:)
/Martin

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Toilet løber 1.000 kr.
  • Montering af emhætte 1.000 kr.
  • Plæneklipper vil ikke starte 1.000 kr.
  • Blotlæggelse af strømforsyning og etablering af stikkontakt 1.357 kr.
  • Dispose of 90% gasflaske 400 kr.
  • Jeg har brug for at få opsat 2 Ikea gardin stænger i samme rum 499 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Nogen der også ved noget om biler?;)
  • #1   19. aug 2012 Det lyder som en slidt synkromesh ring. Hvor mange km. har bilen kørt?

• #2   19. aug 2012 evt kobling eller defekt 2. gear/synchronisering... jeg ville tage et smut forbi en mekaniker ASAP - for det er ikke så godt i længden at den "tæller tænder" når du skifter gear.

• #3   19. aug 2012 2006ér lidt over 100k km. smiley

• #4   19. aug 2012 Dårlig kobling!!! Eller luft i slavecylender! Hvor lang ned skal du træde koblingspedalen, før den kobler ud??

• #5   19. aug 2012 Ikke langt;)

Umidlbart kobler den ud efter få cm. tryk.

Og der er INGEN problemer fra 2. til 3. gear- osv. smiley

• #6   19. aug 2012 indtil du får den lavet ..............

jeg vil tro at den model uden problemer kan start i 2 geer, og uden du behøver at file kobling eller noget, så prøv det , så du ikke gronker.. klonker.. mere end højest nødvendigt..

mvh

• #7   19. aug 2012 Synchromesh ring.... Hvis det kun er fra 1. til 2. kan det ikke være andet.

• #8   19. aug 2012 Jeps David n har så ret smiley

• #9   19. aug 2012 Fedt nok;)

Søgte lige lidt på nettet, og der er tilsyneladende flere som har oplevet lignende:(

Er det en dyr omgang jeg kan se frem til?:P

• #10   19. aug 2012 Ja desværre tager nok ca en dag! + gearolie flydende pakning! Og så lidt stumper smiley

• #11   19. aug 2012 Kig på autodatalager.dk om ikke der er en hugger der har en liggende med lavt kilometertal, det burde være muligt.

• #12   19. aug 2012 Det kan ikke betale sig at reparere på en gearkasse der har gået 100K, det er med 100% sikkerhed synkromeshen der er gået. Find en brugt fra en skadet bil.

Hvad med dobberlt udkobling som i en lastbil uden synkromesh? Altså kobl ud, frigear, slip koblingen hurtigt og træd igen, op i andet. Med lidt øvelse kan det gøres meget hurtigt. Nedad kan den godt lide et lille blip på speederen i frigear. Fidusen er at når du slipper koblingen i frigear kører alle tandhjulene lige hurtigt rundt, og synkromeshringene behøves ikke.

• #13   19. aug 2012 Peter K - Det var da en mærkelig holdning egentlig. En gearkasse er da langt fra færdig, bare fordi den har gået 100.000 km., og at skifte hele gearkassen på grund af en synkromesh, er da helt hul i hovedet.

Du ved også hvad du har, men ikke hvad du får. Der er ingen garanti for, at en ny, brugt gearkasse, er i bedre stand end den nuværende. Det er jo en nyere bil vi taler om, og ikke en 20 år gammel spand hvor alt går i stykker konstant.

• John  S
    John S Tilmeldt:
    jul 2012

Følger: 1 Svar: 137
    #14   19. aug 2012 Tror kobling eller udrykkerleje er defekt. Defekte syncro ringe er ekstremt sjældent og skyldes næsten altid hårdhændet brug.

• #15   19. aug 2012 Hvis det KUN er fra 1. til 2. hvorfor i alverden skulle det så være koblingen. Det er set så mange gange før, typisk i "brian-biler", at synkro går mellem 1. og 2. fordi de skal tæves afsted. Hvis der var koblingen ville det være ligeså sandsynligt at den gjorde det fra 3. til 4.

• John  S
    John S Tilmeldt:
    jul 2012

#16   19. aug 2012 Det har noget med udveksling og slør igennem transmissionen at gøre. Har været mekaniker i 12 året og har aldrig skiftet syncro ringe, men har derimod skiftet mange koblinger på biler der er svære at få i 1. og har lyde mellem 1 og 2 gear. Er aldrig stødt på skifteproblemer imellem 3 og 4 gear. Det kan godt være en syncro ring, men tror det ikke. Det siger min erfaring mig. Ikke at jeg på nogen måde er alvidende....

• #17   20. aug 2012 John S: Jeg er også automekaniker og har været det siden ´03 (udlært ´03) og MIN erfaring er, at det er synkro ringe der er færdige pga. "brian" kørsel. Men det er bare mit input.

• John  S
    John S Tilmeldt:
    jul 2012

#18   20. aug 2012 David n: jamen jeg skal slet ikke udelukke du har ret jeg er bare aldrig stødt på, slet ikke i en fin familiebil som en octavia smiley men lad os håbe det er koblingen, det er billigst!

• #19   20. aug 2012 en octavia kan vel også være kørt som en brian bil smiley

• #20   20. aug 2012 Ja sagtens, men det kan også være dårlig kobling som John S skriver.

• #21   21. aug 2012 lige præcis... som jeg også skrev i det første indlæg:-)

Kommentér på:
Nogen der også ved noget om biler?;)

Annonce