1.509 visninger
|
Oprettet:
Der er nogen der spurgte......... {{forumTopicSubject}}
Hej,
Kennet spørger.....lige et spørgsmål.... forstår virkelig ik de gsf modeller..de har jo ikke særlig mange heste i forhold til kubik
nogen der kan gi mig en forklaring ?
Håber ikke det gør noget Kennet at bring det videre her.... det er også et godt spørgsmål.....
apr 2008
Følger: 2 Følgere: 1 MC-er: 1 Emner: 39 Svar: 119
1. Styrke
2.Passer min temperament
3.Trækker fra bund af
4.Prisen passer min budget da jeg bruger den som daglig transport
5. Jeg kan godt lide at sidde oppe
6. Den er måske kedelig i forhold til mange andre, men det er jeg også:-)
jun 2007
Følger: 49 Følgere: 108 MC-er: 11 Emner: 372 Svar: 6.435
jan 2007
Følger: 43 Følgere: 40 MC-er: 3 Emner: 162 Svar: 2.430
De har da ingen heste i forhold til kubik men de har et moment der ikke er til at spøge med.
Heste er ikke alt.
sep 2006
Følger: 2 Følgere: 1 MC-er: 2 Emner: 35 Svar: 410
Hvis det er rigtigt, så er det endelig lykkedes mig at forstå det tekniske bag HK.
Tak!
aug 2010
Følger: 4 Følgere: 6 MC-er: 5 Emner: 2 Svar: 249
Men jo, princippet i det er rigtigt! De små motorer kan ikke lave så stort et drejningsmoment, men fordi de snurrer så fløjtende latterligt hurtigt, så afgiver de stadig en rimelig stor effekt.
"Kraft gange vej = arbejde / energi" og "energi per tid = effekt / HK"
I grove træk er det grunden til at man kan få 18 hk ud af en gammel 50cc Kreidler, som snurrer en 14-16000 omdr/min
mar 2008
Følger: 12 Følgere: 12 MC-er: 3 Emner: 195 Svar: 2.056
Men lidt vildt at så lille en motor har de hk, når man husker på de gamle puch maxi'er der kun havde 1,2 hk.
apr 2009
Følger: 10 Følgere: 52 MC-er: 2 Emner: 191 Svar: 7.509
det der i sidste ende tæller er EFFEKT, men den følges ad pga moment og omdrejninger..
omdrejninger * moment = effekt, så hvis man forstillede sig en 1000ccm motor med 100nm der i teorien tog 20.000rpm så ville den have 280hk.. og med den rette gearing være ligeså hurti som en 2000ccm der tager 10.000rpm og tilsvarende har 280hk..
og hvad angår gearing. de ville nemlig kun være lige hurtige i forudsætning af at den bil med 1000ccm er gearet 1:2 ifht den anden bil..
i så fald vil bil med 1000ccm eksempelvist køre 100km/t i 2. gear ved 20.000 rpm, mens bil med 2000ccm også vil køre 100km/t i 2. gear, men ved blot 10.000rpm
Pointen er, at en lille motor, skal man pine mere end en større motor for at få et ligeså stort udbytte af dem, nogen de kan godt lide at "hente" deres 100hk ved 10.000 omdrejninger, mens andre bedst kan lide det ved 5000 omdrejninger..
jun 2010
Følger: 10 Følgere: 9 MC-er: 8 Emner: 19 Svar: 39
det kan jeg ik få til at passe.
dvs. at tage vi feks. min gsxr den er oplyst til 85 nm ved 9500 o/min
85 x 9500 = 807.500 det er nok lige lovlig mange heste. tror ikk de sidste 500 er der
der i mod 9500 divideret med 85 = 111,7 lyder mere passende...
eller har jeg misforstået det hele??
apr 2009
Følger: 10 Følgere: 52 MC-er: 2 Emner: 191 Svar: 7.509
aug 2010
Følger: 4 Følgere: 6 MC-er: 5 Emner: 2 Svar: 249
Det er fordi, at det som sagt heller ikke helt passer. Du skal bruge vinkelfrekvens, istedet for bare at gange på omdr/min. Vinkelfrekvens kan være i værdien "radianer / sekund". Én hel omgang i radianer har værdien 2 pi. Regnestykket for din Gixxer ser altså således ud:
85Nm * (9500omrd/min) / (60sec/min) * 2pi = 84561 Watt
84561 Watt = 84,6kW
84,6kW * 1,3410 = ~114 hestekræfter
Men som Mirza siger, så er der vist også noget om at ligningen kan omformer / stilles op på en anden måde, som indvolverer konstanten 9550. Det kan jeg til gengæld ikke huske en skid af..
Og så er hestekræfter også et "lortenavn". Dels fordi en hestekraft ikke er en kraft, men en effekt. Dels fordi at en hestekraft ikke nødvendigvis har den samme værdi i forskellige lande, f.eks. er der lidt forskel mellem engelsk bhp, dansk hk og tysk ps. Lidt ligesom mil og gallons.
jun 2007
Følger: 30 Følgere: 32 MC-er: 2 Emner: 124 Svar: 370
hehe... ja jeg er sgu stået af allerede ved 3 post.
maj 2008
Følger: 25 Følgere: 23 MC-er: 3 Emner: 41 Svar: 339
Der er nogen der spurgte.........