{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.499 visninger | Oprettet:

Der er nogen der spurgte......... {{forumTopicSubject}}

Hej,

Kennet spørger.....lige et spørgsmål.... forstår virkelig ik de gsf modeller..de har jo ikke særlig mange heste i forhold til kubik smiley
nogen der kan gi mig en forklaring ? smiley

Håber ikke det gør noget Kennet at bring det videre her.... det er også et godt spørgsmål.....


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Der er nogen der spurgte.........
  • #1   22. mar 2011 For mit vedkommende.
    1. Styrke
    2.Passer min temperament
    3.Trækker fra bund af
    4.Prisen passer min budget da jeg bruger den som daglig transport
    5. Jeg kan godt lide at sidde oppe
    6. Den er måske kedelig i forhold til mange andre, men det er jeg også:-)


  • #2   22. mar 2011 det er altså ikke alle svampe, man skal spise ! smiley

  • #3   22. mar 2011 Vis den kære Kennet til en Harley.
    De har da ingen heste i forhold til kubik men de har et moment der ikke er til at spøge med.
    Heste er ikke alt.


  • #5   22. mar 2011 MC ---o*o> '

    Hvis det er rigtigt, så er det endelig lykkedes mig at forstå det tekniske bag HK.

    Tak!


  • #6   22. mar 2011 Det er ikke helt rigtigt; du referer til Newtonmeter som en energi, og reelt skal vi have fat i noget som hedder Omega eller vinkel frekvens. Kan dog ikke huske den korrekte fysiske formel i hovedet..

    Men jo, princippet i det er rigtigt! De små motorer kan ikke lave så stort et drejningsmoment, men fordi de snurrer så fløjtende latterligt hurtigt, så afgiver de stadig en rimelig stor effekt.

    "Kraft gange vej = arbejde / energi" og "energi per tid = effekt / HK"

    I grove træk er det grunden til at man kan få 18 hk ud af en gammel 50cc Kreidler, som snurrer en 14-16000 omdr/min smiley


  • #7   22. mar 2011 Jeg har en lille rc bil med en 3,0 ccm nitromotor. Den yder hele 3,0 hk da den snurrer op til 36000 o/min. Men til gengæld har den keine Nm.

    Men lidt vildt at så lille en motor har de hk, når man husker på de gamle puch maxi'er der kun havde 1,2 hk.


  • #8   22. mar 2011 Moment er ligegyldigt, omdrejninger er ligegyldigt..

    det der i sidste ende tæller er EFFEKT, men den følges ad pga moment og omdrejninger..

    omdrejninger * moment = effekt, så hvis man forstillede sig en 1000ccm motor med 100nm der i teorien tog 20.000rpm så ville den have 280hk.. og med den rette gearing være ligeså hurti som en 2000ccm der tager 10.000rpm og tilsvarende har 280hk..

    og hvad angår gearing. de ville nemlig kun være lige hurtige i forudsætning af at den bil med 1000ccm er gearet 1:2 ifht den anden bil..

    i så fald vil bil med 1000ccm eksempelvist køre 100km/t i 2. gear ved 20.000 rpm, mens bil med 2000ccm også vil køre 100km/t i 2. gear, men ved blot 10.000rpm

    Pointen er, at en lille motor, skal man pine mere end en større motor for at få et ligeså stort udbytte af dem, nogen de kan godt lide at "hente" deres 100hk ved 10.000 omdrejninger, mens andre bedst kan lide det ved 5000 omdrejninger..


  • #9   22. mar 2011 for lige at vende tilbage til det MC ---o*o> ' skrev.
    det kan jeg ik få til at passe.
    dvs. at tage vi feks. min gsxr den er oplyst til 85 nm ved 9500 o/min
    85 x 9500 = 807.500 det er nok lige lovlig mange heste. tror ikk de sidste 500 er der smiley
    der i mod 9500 divideret med 85 = 111,7 lyder mere passende...

    eller har jeg misforstået det hele??


  • #10   22. mar 2011 Man skal dividere med en konstant før det passer, og det er i omegnen af 9000. Ellers kan du google det smiley

  • #11   22. mar 2011 Martin:

    Det er fordi, at det som sagt heller ikke helt passer. Du skal bruge vinkelfrekvens, istedet for bare at gange på omdr/min. Vinkelfrekvens kan være i værdien "radianer / sekund". Én hel omgang i radianer har værdien 2 pi. Regnestykket for din Gixxer ser altså således ud:

    85Nm * (9500omrd/min) / (60sec/min) * 2pi = 84561 Watt

    84561 Watt = 84,6kW

    84,6kW * 1,3410 = ~114 hestekræfter

    Men som Mirza siger, så er der vist også noget om at ligningen kan omformer / stilles op på en anden måde, som indvolverer konstanten 9550. Det kan jeg til gengæld ikke huske en skid af..

    Og så er hestekræfter også et "lortenavn". Dels fordi en hestekraft ikke er en kraft, men en effekt. Dels fordi at en hestekraft ikke nødvendigvis har den samme værdi i forskellige lande, f.eks. er der lidt forskel mellem engelsk bhp, dansk hk og tysk ps. Lidt ligesom mil og gallons.


  • #12   22. mar 2011 Hold k..... nu smadrede i sgu lige 90% af den danske befolknings tanker omkring hvad en biker er.... Stor fed gut med fedtet hår og tattoveringer på hele kroppen, og eneste intellektuelle udbrud er "Ska du ha bank og fuck dig"

    hehe... ja jeg er sgu stået af allerede ved 3 post.


  • #13   22. mar 2011 Moment giver mening når man kører bjerge med sine 110 kg. har yderligere 10 kg. tøj på, skiftetøj, telt, sovepose og 4 rammer øl. GSF holder max smiley

Kommentér på:
Der er nogen der spurgte.........

Annonce