{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Elektriker spørgsmål
  • #1   23. apr 2012 så vidt jeg ved kan man ikke dæmpe på LED. Så det er nok ikke en mulighed.

• #2   23. apr 2012 offslow det er da noget fis

der er foreskel på ikea led pærer og så kvalitetspærer

http://www.greenline.dk/Halogen-belysning-12/Indbygningsspot-230V-518/Rosetta-High-230V---Boerstet-aluminium-21552

og så en god osram pære, så er du kørende, samt du lige skal ahve kigget om dine lysdæmpere kan dæmpe LED

• #3   23. apr 2012 (link fjernet)

• #4   23. apr 2012 hehe udtaler mig på vegne af hvad mine forældre fik af svar fra deres trikker! smiley Fis eller ej. Men ja der er så også gået et år siden. så blev jeg da også lidt klogere i dag.

• #5   23. apr 2012 personligt er jeg rigtig stor tilhænger af denne pære

(link fjernet)

det er den LED pære jeg har set ud af flere tusinde, der har ramt lyset fra en rigtig glødepære bedst, det var faktisk så tæt på hinanden, hvor jeg i en elevator skiftede 3 ud af 6 haleogenpærer ud, og bad så 5 vilkårlige mennesker der kom forbi, kigge ned i gulvet og bedømme hvilken side af elevatoren der havde LED og hvilken havde GLØDE.

de skød alle sammen forkert, eneste foreskel jeg kunne se, var at der hvor LED'en ramte fladen, der var en perfekt cirkel af lys, men hvor man faktisk kunne se skyggerne fra glødetråden i halogenen.

(ja ja det virker latterligt at sige, men det kan man altså)

men om den pære her ovenfor er magen til den de bruger i deres 230v udgave er den samme, det kan jeg ikke udtale mig om

• #6   23. apr 2012 det som man skal vide når man kigger på LED er om de har lavet en køle plade så de kan komme af med varmen, de bliver trods alt noget varmere end en almindelig glødepære, der hvor plasmaet i LED'en brænder bliver det over 1000grader varmt, hvor en almindelig glødepære bliver 6-800 grader

derudover skal man vide at der ikke er fastlagt nogen standart på hvordan man skal definere levetiden

OSRAM og PHILIPS opgiver de timer som de har fra 100-85% lysniveau, ANDRE billigere har opgivet deres ned til 105 lysniveau

så defor mener jeg en osram eller philips er det rigtige valg

• #7   23. apr 2012 - Dækmanden

Tak for input. smiley
    Det er til en helt ny installation, så har du evt. en dæmper, som du ved kan bruges til LED?
    Og kan man få den Osram pære, du anbefaler, så den passer til det spot du linker til?

Og har du evt. el-numre på delene?

Tak igen. smiley

• #8   23. apr 2012 Ja. Der findes nogle spot der er F mærket. Som der kan bygges ind uden dåse bag.
    Gå ind på Focus Lightning og se punktlampen den er til 12v og led pærer.
    Der findes mange typer led men kun få kan dæmpes.
    Hilsen Jacobsen ( elinstalletør)

• #9   23. apr 2012 Problemet er hverken at finde indbygningsspot med bagdåse eller led lyskilder. Problemet ligger i at finde en lysdæmper der virker ved så lavt forbrug. Der er ingen fra LK Fuga der virker med 1-3 led lyskilder. Du skal over 35 watt før de virker.

• #11   23. apr 2012 Hvis du søger spot til brug uden safeboks så skal de være F-hat mærkede . F mærket alene betyder bare at de må monteres i brandbart materiale, f.eks træloft. Ud over lysets farve og farve gengivelse, skal du også kigge på spredningsvinklen - ikke fedt med skarpt fokuserede lyspunkter på gulvet , hvis det var meningen at belyse hele gulvfladen. Denne spot har indbygget blæser og larmer derfor lidt, giver rigtigt godt lys men gad ikke at høre på dem. Der er intet nævnt på Philips egen side. Held og lykke med projektet. Megaman har vist lysdæmper til led.

• #14   23. apr 2012 "F" mærket er ikke godt nok, hvis den skal installeres direkte i isolation.
    Du skal bruge en spot der er mærket med "F hat".
    Altså, der skal være en lille streg over den trekant/sekskant, som Fét er inde i.
    Hvis du smider den i en væg med dampspærre, så kan du få en "F hat" mærket spot, som også er vindtæt, som det hedder.
    LED kan godt dæmpes, hvis den er lavet til det og hvis du får fat i en driver, der også er lavet til det.

Så kan du lave det hele som perler på snor ( eller som rejer på snor, som Andrea siger ), altså lave det hele i serie, med f.eks. en LED driver, der har fast strøm på 0,7 ampere. Den volter mere og mere op, jo flere spots der kommer på.
    Ovenstående har jeg lavet i trappetrin i flere Nordsjællandske boliger.
    Ja de rige har mange glæder.

Jeg har arbejdet for broderen til ejeren af:
    www.flashlight.dk
    Så jeg har både tykke kataloger og har fået lyn kursus i spots, inkl regler osv.

Hilsen elektrikeren.

• #15   23. apr 2012 Simon, man kan ikke altid bare dæmpe ting med en dæmper.
    Der findes både en forkantsdæmper og an bagkantsdæmper.
    Det afhænger at om dæmperen klipper af sinuskurven før den starter eller efter den topper.

• #16   23. apr 2012 Så vidt jeg kan læse på Jeres links, er "F-Hat" mærket udgået her til 2012? Så nu skal de mærkes hvis ikke, de kan monteres direkte i isoleringen...
    Men hvilket symbol har de så, hvis de IKKE kan monteres direkte i soleringen?

• #17   23. apr 2012 De nye symboler er her , men der vil sikkert gå en del tid inden alle får rettet deres produkter.
    (link fjernet)

• #18   23. apr 2012 Lk fuga uni 300 kan dæmpe led ned til 20 w led.

Kommentér på:
Elektriker spørgsmål

Annonce