{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.325 visninger | Oprettet:

Elektriker OT spørgsmål {{forumTopicSubject}}

Hurtigt spørgsmål, en veninde har sådan en kontakt her (vedhæftet billede) som tænder 2-3 halogenpærer i loftlamperne.

Er det muligt, og hvad ville være lettest, at sætte lysdæmper på?

Vil sådan en her evt passe i dåsen: https://eshop.silvan.dk/vare/el-og-belysning/el-artikler-2/lysdaempere-lyssensor-2/drejelysdaemper-hvid-20-300-w

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Elektriker OT spørgsmål
  • #1   22. feb 2016 Og andet spørgsmål hurtigt - hvis man skulle have en spændingstester til lidt mindre end det her http://www.bygmax.dk/spaendingstester-elma-2100.html?gclid=CMzOjLrZi8sCFUsNcwod-rIIUg - omkring 400-500, hvilken en ville i så vælge?

• #2   22. feb 2016 smukke, lad nu være med at lege elektriker for pigerne smiley du stadig kun grundforløbsbums smiley

• #3   22. feb 2016 nu jeg jo ikke meget klogere end dig, men ville godt tro du kunne få den installeret, men tror du skal ud i en større baseline f.eks baseline 63.
    hvis de passer til.

• #4   22. feb 2016 Hold nu op smiley Man skal være sød mod pigerne, og er trodsalt færdig med min stand smiley - Ja man må kun skifte til samme kontakt, som ufaglært, men kan man skifte til en med lysdæmper uden at skulle skifte dåsen / lave større hul til en dåse - så kan det jo ikke være så svært smiley

• #5   22. feb 2016 Sandt, det havde jeg da ikke lige husket på -,- .... Men hvilke lysdæmpere fås i den størrelse (hvis det er den størrelse)

• #6   22. feb 2016 altså baseline er kun rammen jo.
    hvor kontakten bare skal være 50x50 så burde den passe til den der kontakts for-borede hul smiley
    tag op i Silvan og læs på den om den er 50x50

• #7   22. feb 2016 Fuck kan godt mærke at det er længe siden jeg sidst lavede noget på standen - huskede det som var to helt forskellige til enten 50 eller 63 - men hvis bare det er rammen jeg skifter, så det helt sikkert 50x50. - Så spørgsmålet bare, om det er en så gammel installation, at det ikke passer lige over i.. Og nu bor hun på Lolland, så tar ikke lige et smut forbi, for at tjekke efter!

Btw Casper - Skriv på rapporten imens du har teori - jeg står og har (som en af de 4 længeste med rapporten) kun skrevet (med billeder) 5 1/2 side.. og nu kun en måned tilbage.... Så skriv på den, så snart du har tid!

• #8   22. feb 2016 whaaaat... ja okay.
    hvad skal den bestå af? vi har kun hørt at vi skal skrive en til sidst

• #9   22. feb 2016 Nu der er elektrikerfolk i omløb, hvad gør man så når man i et rum med stengulv får stød af ALT hvad man rører ved.

Computer, lamper, selv min el-spade giver stød smiley

tænker at der ikke er trukket jord - vi købte huset for 2 år siden

• #10   22. feb 2016 Den skal bestå af alt I har lært om i teori og praksis, og jeres stand skal også beskrives. - - Hørt at 15 sider ca, er meget normalt (inkl. billag) - men det stadig omkring 10 sider der skal skrives.

Har set en rapport på, tror det var omkring 40 sider ..... så lang kommer min sleeeeeeet ikke til at være!

• #11   22. feb 2016 Formentligt ikke jord nej smiley

Men derfor burde alle de ting ikke give stød - det kun få af mine stikkontakter jeg har jord på.

• #12   22. feb 2016 Jeg får ihvertfald et rap over nallerne af alt, med mindre jeg har sko på smiley
    ski´ træls ikke at kunne bruge sin el-spade i min "man-cave" ...

• #13   22. feb 2016 Skulle lige google hvad fuck en el-spade var!

Søg lige efter "el-spade" og gå ind under billeder, så ville det virke lidt forkert, at skulle bruge sådan en i en "man-cave" smiley

Hmm, men ja, det irriterende.
    Min lærer lavede et trick i sit eget hjem, tog noget leder og satte på sin vaskemaskine og førte det ud til gruppetavlen - men måske ikke lige det trick virker for dig.

Men du må nok, ligesom mig, vente på en autoriseret elektriker her inde smiley

• #14   22. feb 2016 Jeg tror der er trædåse bag den afryder og er det tilfældet er den ikke dyb nok til den lysdæmper

• #15   22. feb 2016 Lars - Er der andre måder, at kunne justere på lysstyrken på i så fald? Andre typer lysdæmpere? - Eller skal man over i et system som Philips Hue (som selvfølgelig er alm pære, så fatningen også skulle skiftes) ?

• #16   22. feb 2016 prøv de nye trådløse ledninger. smiley

• #17   22. feb 2016 Jeg er lige med på Renés vogn her. Jeg får også periodevist stød af flere metalgenstande i mit køkken, og det bedste er når det kolde vand også lige giver et hak.
    Jeg har haft en elektriker ude, han rystede på hovedet og gav op, så nu lever jeg med det. Men hvis nogen kender et fif siger i bare til smiley

• #18   22. feb 2016 det med at få stød af alting er typisk hvis alle jordforbindelsesledere er forbundne, men der er dårlig forbindelse ud til selve jordspydet. Normalt burde større krybestrømme bare blive fanget af HPFI relæet, det er trods alt derfor det er der...

• #19   22. feb 2016 Jeg har ikke en eneste stikkontakt med jord, tænker det også har noget at sige smiley

• #20   22. feb 2016 #19 det var da heldigt, det er også et værre svineri. smiley smiley

• #21   22. feb 2016 jaeh, men det forklarer ikke rigtig hvorfor du får stød af alle mulige apparater, medmindre de alle fejler smiley
    Men der kan være mange muligheder og det er altså nærmest kun til at finde når man selv står i det og kan måle osv...

• #22   22. feb 2016 hmmm må have en ud og måle....skal også have checket op på noget lys i brændeskuret jeg ikke kan hitte ud af at tænde for smiley

• #23   22. feb 2016 #9 . Du skal have kontrolleret dit hpfi relæ. Det tyder på du har en jordfejl men da relæet ikke slår fra ,så får du stød hver gang du rører noget med jordforbindelse.
    #17 Du skal helt sikkert have målt om din jordforbindelse virker - det gør den med 99% sikkerhed ikke. Den ene % giver jeg til at dit gulv udvikler meget statisk elektricitet.

• #24   22. feb 2016 # 17 . Havde ikke set din seneste kommentar - der har du forklaringen smiley

• Carsten H
    Carsten H Tilmeldt:
    aug 2012

Emner: 11 Svar: 278
    #25   22. feb 2016 En lysdæmper "kontakt" rager desværre meget bagud, så det er ikke nemt at få den til at passe i en gammel installation. Jeg måtte prøve to andre lysdæmpere førend jeg fandt den her som lige præcis godt kunne være der. Jeg havde dog ikke den type kontakt som du viser på billedet.

https://www.greenline.dk/k/elartikler/afbrydermateriel-div/afbrydermateriel-diverse/p/servodan-led-lysdaemper-5-100w

• #26   22. feb 2016 Det ligner ikke umiddelbart en trædåse, men nærmere en af de gamle LK Nes underlag, hvis jer ser rigtigt på min smartphone.

Men uanset hvilken af dem det er, så er den ikke dyb nok til en lysdæmper.
    Der klares nemt med en høj ramme:
    https://www.greenline.dk/k/elartikler/lauritz-knudsen-fuga/lk-fuga-baseline-rammer/p/lk-fuga-hoj-ramme-50x50
    og så husk afbryderskruer, for griberne kan ikke nå mere, uanset om den er er 14 eller 21 mm høj.

Og husk, hvis hun har LED i spotene, skal det være den lysdæmper der er beregnet til det. smiley

• #27   22. feb 2016 #9
    Er det året rundt, eller kun om vinteren?
    Statisk elektricitet kan være noget rigtig møg om vinteren. smiley

At spaden giver stød, kan nemt klares - lad den hænge og pynte på væggen, og køb et sæt trommer. smiley

Jeg er i hvert fald ikke 100% sikker på det nødvendigvis er pga. en manglende jord.

Der er mange der gør en masse ud af at jorde deres installationer, men beholde se originale formstøbte stik, og så er man lige vidt.

• #28   22. feb 2016 #24 Henrik: Ja jeg tænker da også det har noget med det at gøre. Men det underlige er at det kun er i køkkenet, og nogen gange er der rigtig lang tid i mellem det sker. Der er nok gået en månede nu siden sidst. Så kommer der en periode hvor jeg ikke kan røre ved noget som helst.
    Det gør dog madlavningsprocessen mere spændende.

• #29   22. feb 2016 #17
    Hvis du har noget løs ledning, så prøv at vikle det om vandrørene under vasken, en af skruerne på selve vasken, sæt den i klemme i stellet på din opvaskemaskine og gerne over og fang et rør fra radiatoren - hvis det kan lade sig gøre uden den ligger på tværs af rummet eller meget synligt/i vejen.

Det udligner den forskel der er i mellem de forskellige dele der kan fører en lille strøm - og inden der bliver råbt om fejl i brugsgenstande, skal man være opmærksom på kondensatoren i opvaskeren må lægge 60-70 volt ud på stellet ( kan ikke huske den nøjagtige grænse pt.).

Dog skal der gerne være et ældre hus, med jernrør helt ud af huset, så potentialet kan blive ført et sted hen.
    Det er IKKE den korrekte løsning, men kan være en god måde at gøre noget ved problemet, uden at splitte alt ad.

Men igen, statistik elektricitet kan være en kælling om vinteren. smiley

HPFI-relæet er vel bare en elektronisk overvågning af om der kommer den samme strøm ind i installationen, som der kommer ud igen - sådan lidt groft sagt.
    Det er ikke bygget til at sluge nogle strømme eller lignende, men til at slå fra, hvis nogle strømme finder "andre veje" end gennem ledningerne.

• #30   22. feb 2016 lad nu vær med at rode med noget som du tydeligvis ikke har styr på, og kan du ikke lade vær så kan den her rammen klare problemet med manglende dybet i trædåser, som det godt kunne tyde på der sidder bag ved efter som der er en 70 mm dæk ramme afbryderen

http://www.el-grossisten.dk/pi/Fuga-Ramme-50-1-modul-21mm-h%C3%B8j-lysegr%C3%A5_1478434_66742.aspx

• #31   22. feb 2016 Okay, mange tak Hippie - det er som billedet, og kan vel godt blive enige om det ikke er LED.
    Og godt du også kan hjælpe alle andre her inde smiley

Stig - Roder man ikke med det, lære man det aldrig - og som du kan se, er jeg heller ikke særligt langt inde i min uddannelse, men har stor interesse i hvordan ting fungere smiley

profilbillede
  • #32   22. feb 2016 nu er der godt nok 30 år siden jeg blev udlært elektriker, men den gang spurgte jeg på arbejde hvis der var noget jeg var i tvivl om og ikke et tilfældig sted ude i bygen, men sådan gør man åbenbaret ikke længer

• #33   22. feb 2016 Nu er jeg stadig på grundforløb - og jo kunne sagtens spørge min lærer, men ved fra erfaring, at der også findes uddannet elektrikere her inde - og om det er den ene eller den anden, what makes the difference?

Kommentér på:
Elektriker OT spørgsmål

Annonce