Øv. bøder Øv. bøder
Har lige erfaret at reglen om 70 % overskridelse før kortet ryger ikke gælder længere den er sat ned til 60 %...
-Bøder og straffe ved for høj fart
Du kan få en bøde for at køre for stærkt. Størrelsen af bøden afhænger af, hvor mange procent du har overskredet hastighedsgrænsen med, og på hvilken type vej du kører.
Klip i Kørekortet
Fra 1. september 2005 giver det et klip i kørekortet at køre over 30% for stærkt. Foruden klippet får du også en bøde.
For motorveje med hastighedsgrænse på 100 km/t eller derover:
Kører du mere end 140 km/t på motorvejene, bliver der lagt et højhastighedstillæg oveni din bøde. Højhastighedstillægets størrelse afhænger af hastighedsoverskridelsen.
Kører du 160 km/t eller derover, får du en betinget frakendelse af kørekortet - uanset om du kører på en 110 km/t eller en 130 km/t strækning.
På andre veje end motorveje
Overskrider du hastighedsgrænsen med mere end 30 %, kan du få en særlig skærpet bøde. Kører du mere end 60 % stærkere end det du må, får du en betinget frakendelse af dit kørekort.
http://www.sikkertrafik.dk/16373e80
maj 2005
Følger: 11 Følgere: 10 MC-er: 2 Emner: 42 Svar: 270
dec 2003
Følger: 2 Følgere: 275 MC-er: 5 Emner: 130 Svar: 4.951
feb 2006
Følger: 26 Følgere: 24 MC-er: 2 Emner: 53 Svar: 166
ja det har jeg fundet ud af, men ham der fortalte mig det sagde at det var trådt i kraft fra 1. maj.
Til info, hvis der er nogen der skal ud at køre i dette ellers så fremragende vejr, kan jeg fortælle at der er razzia omkring Aalborg, her en makker der blev blitzet for en time siden ude på motorvejen
Øv. bøder