{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.370 visninger | Oprettet:

Dengang far var dreng... {{forumTopicSubject}}

http://www.faa.dk/article/181762:Langeland--Sneen-lukker-Langelands-skoler

Dengang jeg var en lille pode, boede jeg i en bette landsby nord for Århus. Og der havde vi en skovl stående i entreen. Og det var der et naturligt formål med. Så kunne vi nemlig grave os ud fra hoveddøren der var vestvendt, når vi skulle i skole.

Dengang lukkede man sgu ikke skolerne, alene pga udsigten til en snestorm. Idag skal der blot ligge 15 cm sne og lyde lidt dommedagsvarsler fra et par meteorologer der der for unge til at overhovedet VIDE hvad en rigtig snestorm er, så klapper skolerne dørene i.

Er det bare mig, eller er vi begyndt at blive lidt pivede og pylrede?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Dengang far var dreng...
  • #1   2. feb 2010 jo da
    de sidder foran deres nintendo smiley


  • #2   2. feb 2010 Suk! Det var squ tider den gang, at sneen gik op til armhulerne, og man kæmpede sig igennem kilometervis af snedriver, for nå ud til hovedvejen og tage skolebussen, som jo naturligvis gik. Ikke så meget piven, det var bare afsted.

    Kom squ lige til at tænke på denne her:


    FOLK OVER 30 (SNART 40) BURDE VÆRE DØDE!!

    Ifølge dagens lovgivere og bureaukrater burde de af os, som var børn i
    40'erne, 50'erne, 60'erne, ja til og med tidligt i 70'erne ikke have
    overlevet.

    Vores børnesenge var malet med blybaseret maling.

    Vi havde ingen børnesikring på medicinflasker, døre eller skabe, og når vi
    cyklede bar ingen af os hjelm.

    Som børn kørte vi i biler uden sikkerhedsseler eller airbags. Og det at
    sidde bag på en ladvogn en varm sommerdag var altid en speciel nydelse.

    Vi drak vand fra haveslangen og ikke af flasker. Skræk og rædsel!

    Størstedelen af folk røg som skorstene. Host!

    Vi spiste brød med smør, drak sodavand med sukker i, men blev aldrig
    overvægtige, fordi vi altid var ude at lege. Vi delte gerne en sodavand med
    andre og drak af samme flaske, uden at nogen rent faktisk døde af det.

    Vi brugte timer på at bygge sæbekassebiler af ting, der var kasseret, og
    ræsede i fuld fart ned ad bakken bare for så at finde ud af, at vi havde
    glemt at sætte bremser på. Efter nogen ture i grøften lærte vi at løse
    problemet.

    Vi tog hjemmefra tidligt om morgenen for at lege ude hele dagen og kom først
    hjem, når gadelygterne blev tændt. Ingen kunne få fat i os i løbet af dagen
    - ingen mobiltelefon. Utænkeligt!

    Vi havde ingen Playstations, Nintendo 64 eller X-boxe - i det hele taget
    ingen TV-spil, ikke 99 TV-kanaler, ingen videofilm/DVD,
    surround-sound, mobiltelefoner, hjemme-PC'er eller chatrooms på Internettet.
    Vi havde venner! Vi gik ud og fandt dem!

    Vi faldt ned fra træer, skar os, brækkede arme og ben, slog tænder ud, men
    ingen blev sagsøgt efter disse uheld. Det var uheld. Ingen andre kunne få
    skylden - kun os selv. Husker du uheldene? Vi sloges, blev gule og blå og
    lærte at komme os over det.

    Vi fandt på lege med pinde og tennisbolde og spiste jord og græs. Til trods
    for advarslerne var det ikke mange øjne, der blev stukket ud, og græsset
    voksede ikke inden i os resten af vores liv. Vi cyklede og gik hjem til
    hinanden, bankede på døren, gik lige ind og blandede os i samtalen.

    Nogen elever var ikke så kvikke som andre i skolen, så de dumpede og måtte
    gå et år om. Frygteligt!

    Denne generation har fostret nogle af de mest risikovillige - de bedste
    problemløsere og investorer nogensinde. De sidste 50 år har været en
    eksplosion af nyskabelser og nye ideer. Vi havde frihed, fiaskoer, succes'er
    og ansvar, og vi lærte at forholde os til det alt sammen. Og du er en af
    dem.


  • #3   2. feb 2010 Smukt smiley

  • #4   2. feb 2010 os der er lidt "gamle" lever stadig livet farligt!!
    vi køre på motorcykel og nyder livet mens vi kan.


  • #5   2. feb 2010 HØRT! :o)

  • #6   2. feb 2010 Smukt "sagt" Michael...og åh så sandt...hvad er verden dog blevet til...alle vores børn (dem der har sådan nogle tingester" bliver alt for pyldrede.....det er skrækkeligt at se/høre

  • #8   2. feb 2010 Gamle mænd - nu må i sq stoppe smiley udviklingen går jo sin gang , i bruger jo selv mobiltelefoner og computere .. Bare fordi at en Playstation ikke lige fatter jeres interesse, fordi i er kommet i "jeres bedstes alder" smiley

    - Tilbage til emnet om snefri , jeg har personligt 66 cm sne liggende i min forhave , jeg har sq ikke fået snefri af den grund smiley
    Der må jo ligesom være en grund til at der er snefri, tror ikke de vil lukke skolen pga. 15 cm sne ..

    Fordi børnene bliver for meget pyldret om afgør jo af jeres egen opdragelse af børnene ? Hvor tit kører I ikke jeres børn i skole i stedet for at de cykler ?

    Mvh Rasmus T , gymnasie elev ..


  • #9   2. feb 2010 Præcis! Damn der er mange uopdragende prinser og prinsesser... Det er helt ufatteligt, så lidt respekt ungerne her i dag. Hverken for voksne eller andre børn!
    Og hvad sker der så nå, de kommer ud i den virkelig og ubeskyttede verden!?

    Det er squ sjovt, som ens kollegaer ikke makkeret, blot forbi man sætter sig ned og surmuler... Jeg ku' squ blive ved...!

    Men gætter på de fleste her både kender til hvad jeg skriver om, og kender svaret ;o)


  • #10   2. feb 2010 Rasmus

    Hvad har Playstation med pylrethed at gøre?

    Sne har aldrig holdt mig indendøre. Ligeledes min nu voksne søn. Det er et spørgsmål om påklædning.

    Jeg blander mig ikke i hvorledes du er blevet opdraget af dine forældre eller om du er blevet pylret om. Men når skolen selv melder ud, at de sørme ikke tør have eleverne i skole, så mener jeg at vi er ude et sted, hvor forældres ansvar for hvad de vil "byde" poden, er taget fra dem.

    Jeg bor på Tåsinge (og det er som bekendt næsten nabo til Langeland). Og når nu skolerne hernede har valgt at holde snelukket, så kan man jo undre sig lidt over at poderne til trods for det, sagtens kan bevæge sig ud i snevejret med kælken under armen. Så umiddelbart, så mener jeg ikke at det varslede snefald virker ret livsfarligt.

    Jeg har aldrig pylret om sønnike. Han har fået de naturligt tilegnede tæsk i livet (som er nok så smukt beskrevet af Michael).

    (Iøvrigt er der ikke det vilde snefald hernede, men kan forstå at selve Fyn er lidt "hårdere" ramt)...


  • #11   2. feb 2010 Kender I ordet "udeordning"?

    Det betyder at skoleeleverne bliver smidt ud i frikvartererne. Nu er mine unger efterhånden voksne, men hold kæft hvor de hadede det begreb.

    I betragtning af det, er der vel ikke noget at sige til, at man har produceret en flok stueplanter. Fra min egen tid tror jeg, at jeg husker i alt tre skoledage, hvor vejret var så slemt, at vi måtte være indendøre i frikvartererne.

    Jeg husker også et par dage, hvor undervisningen blev opgivet, fordi der var mange lærere og elever, der ikke kunne komme frem - men den blev forsøgt gennemført - altså skolen var ikke lukket.


  • #12   2. feb 2010 (link fjernet)
    Den er til Rasmus T.
    Jeg er ikke engang et fossil som Knud, men kan nikke genkendende til Michaels indlæg.


  • #13   2. feb 2010 Jesper H : Har absolut intet nævnt at Playstation har noget med pylrethed at gøre. Jeg nævnte bare at det er udviklingen, der automatisk sker fornyelser som man ikke kan undgå hos teknologien ..

    Knud : Udeordning findes stadig. Det var der da ihvertfald da jeg gik i folkeskole, men jeg har da overlevet fint smiley men det er jo op til skolen selv om de vil ha' udeordning eller ej smiley


  • #14   2. feb 2010 smiley

  • #15   2. feb 2010 Minder mig om da jeg brugte 3 timer på at komme fra fr.havn til ålborg for at komme på teknisk skole, så var der fandme lukket... så 4 timer hjem igen :/, kom hjem til samme tid som jeg plejede men havde bare ikke haft nogen timer smiley

  • #16   2. feb 2010 Det er jo indiskutabelt, at majoriteten af børn i dag er, hvad der bliver betegnet som "Curling-børn" altså hvor forældrene går foran of fejer alle besværligheder væk!

    Det er formentlig heller ikke en sund og aktiv levevis der bevirkede, at flere hold af værnepligtige ikke havde kræfter til at gå i militærstøvler og heller ikke var i stand til at gå marcher! Selv små marcher på 10-15 km blev vurderet til at være for hård en belastning!

    Der er formentlig heller ikke tilfældigt, at stadig flere unger i 10-12 års alderen bliver diagnosticeret med Diabetes type-2, også kaldet "gammelmandssukkersyge", ene og alene forårsaget af fedme og overvægt!


  • #17   2. feb 2010 tror ikke det er ungerne der beslutter at skolen lukker pga. sne...hvad med de forældre hvis ansvar det er at få unger op af sofaen og ud og lege, eller lære dem om ansvar og sure pligter ? sidder de og roser sig selv på arbejde mens de ikke orker at bruge tid på ungerne?

  • #18   2. feb 2010 Misforstå mig ikke. Jeg skyder squ ikke på ungerne...Slet ikke!
    Men på forældrene, institutionerne og hele det offentlige pullersystem... Ikke mindst dagens lovgivere og bureaukrater.... Suk!


  • #19   2. feb 2010 Curlingbørn - det er altså et goidt udtryk:-)

  • Mathias D
    Mathias D Tilmeldt:
    apr 2006

    Følger: 1 Emner: 7 Svar: 75
    #20   2. feb 2010 ska vi have melidenhed med jer? eller hvad?

  • Steffen B
    Steffen B Tilmeldt:
    jun 2009

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 19
    #21   2. feb 2010 Nu skal jeg ikke udtale mig om andre Handelsskoler, men her i Hobro, har over halvdelen af elverne en tur på over 20 kilometer hver dag.

    Når trafikselskaberne så ikke vælger at køre, eller forældrene ikke ligger bil til, synes jeg sgu det er plat at kalde "nutidens" børn for Curling-børn og svanser.

    Om undervisningen så skal fortsættes, selvom det kun er 40% af eleverne kunne møde op, er da helt ude af spørgsmålet. Det vil jo være spild af ressourcer når materialet alligevel skal gentages.

    Om børnene så ikke bare kan trække i gummistøvlerne og gå de 20 kilometer? Jo da. "Sagtens". Men ville i gøre det samme for jeres arbejde?

    Kan selvfølgelig godt se, at antallet af indlæg og indholdet af dem, peger imod at mange herinde er nogle "ældre" herrer, som har lyst til at pege finger af hvor let unge har det i dag.

    Fortsæt endelig.


  • #22   2. feb 2010 Steffen B

    Er der ikke nogen, der bor så tæt på skolen, at de rent faktisk kan passe skolegangen? I givet fald, kan jeg ikke se det skulle være resursespild at gennemføre undervisningen.

    Jeg mener det er op til den enkelte selv, at vurdere om hvorvidt transport, hvad enten det er til fods eller i bil osv, kan gennemføres og selv træffe beslutningen.


  • #23   2. feb 2010 det er bare sjovt at det er alle dem som er født fra de årgange som har skabet denne udvikling!

    ikke børnene!

    Come on


  • #24   2. feb 2010 syntes fanderma det er for galt de lukker skolerne.
    her er de holdt op med snerydning dvs. jeg er sneet ude ( jeps ude ) måtte forlade olie fyret og gå det sidste stykke vej hjem ca.1.5 km,
    jeg forlanger skattenedsættelse når de sådan skær ned på de ofentlige udgifter ;o)


  • Steffen B
    Steffen B Tilmeldt:
    jun 2009

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 19
    #25   2. feb 2010 Jesper jo da. Men som sagt er det jo under halvdelen.

    Og det er da direkte et ressource spild, når man skal betale lærer for at lave dobbelt arbejde.


  • #26   2. feb 2010 Steffen B

    Er det da dobbelt arbejde at undervise halvdelen?


  • #27   2. feb 2010 undervisningen skal naturligvis foretages
    og alle der ikke møder op får fravær, såre simpelt ;o)


  • #28   2. feb 2010 Ib

    Det mener jeg nemlig lige præcist også.... Sådan har det altid været, da jeg sad på bænken. Havde man fravær, var man selv ansvarlig for at indhente det forsømte.


  • #29   2. feb 2010 Jesper H
    er ked af at sige det men det er kun fordi vi er nogle gamle noke får.
    nu er jeg heldigvis ansat i et firma hvor vi har en lærling og damm tiderne har ændret sig.
    1. man må ikke tiltale en sådan lærling i et hårdt tonefald.
    2. lærlingen har mere tjæk på regler og paragrafer end på selve arbejdet.
    3. lærlingen har ret til mandags syge,
    4. tandlæge besøg,
    5. fodlæge besøg ( ja det er hårdt at gå i sikkerheds sko )
    6. hudlæge besøg ( kan åbentbart ikke tåle de få kemikalier vi kommer i kontakt med)
    7. har åbentbart ret til 10 minutters længer pause end svendene ( der er jo ikke nogen der tør fortælle ham andet ) se venligst punkt 1.


  • #30   2. feb 2010 Hæhæ ib

    Jeg har selv med unge poder (over 16 år) at gøre ifm med mit arbejde på søen. Og nogen gange føler jeg mig sgu som pædagog, da tiderne fra jeg selv startede til søs og til nu, har ændret sig usandsynligt meget.

    Skideballer er bandlyst og det er lige før rederiet får podernes forældre på nakken, hvis jeg ikke passer på min tiltaleform overfor dem, når de laver noget lort. Så jeg kan i den grad fange din pointe med de 7 punkter smiley

    Men ja, vi er nok nogle "gamle" r**huller, der er faldet helt bag om dansen og ikke aner en tøddel om hvad livet handler om.

    (Og nej, jeg har ikke en playstation)..


  • #31   2. feb 2010 Nu har jeg ikke selv nogle unger... Eller jo, pap knejter så at sige!
    Any ways! Jeg har også hørt, at vores kære forsvar/mili. er gået hen og blevet en ren spejderklub!!
    DET er satme sørgeligt, for det var squ en af de mest effektive institutioner vi ellers har haft herhjemme, til at sætte skik på uvorne knejterøve. Inkl. undertegnede... hehe, jeg takker hermed mange gange Jyske Dragon Regiment for at bringe mig på ret fod smiley


  • #32   7. feb 2010 Michael
    Til dit "lange indlæg"
    Suk.. det er så smukt man næsten ønsker sig tilbage.. smiley


Kommentér på:
Dengang far var dreng...

Annonce