Licenskører... Så har vi balladen.... {{forumTopicSubject}}
Det kan være forbundet med alvorlige konsekvenser, hvis du som DMU-licenshaver deltager på en bane eller i et arrangement eller en træning, der ikke er DMU-godkendt,
Du overtræder med din deltagelse DMUs Almene reglement og risikerer at få inddraget din licens, så du ikke efterfølgende kan deltage i DMU-organiserede løb, træninger og samlinger.
http://www.dmusport.dk/images/stories/dmu_roadracing/newsitems/DMU-godkendte%20arrangementer.pdf
Hvad har de tænkt sig??? Inddrage samtlige licenser ved kørere, som har tilmeldt sig en trackday... Selv en trackday med Racing4fun på Knutstorp er forbudt...
Det kan man da ikke kalde fri konkurrence, hvis DMU skal bestemme hvem og hvilke arrangementer man må deltage i..
feb 2005
Følger: 32 Følgere: 28 MC-er: 2 Emner: 12 Svar: 513
feb 2005
Følger: 32 Følgere: 28 MC-er: 2 Emner: 12 Svar: 513
sep 2007
Følger: 56 Følgere: 54 MC-er: 2 Emner: 37 Svar: 650
Bingo!
Grunden til at der ikke er mange tilmeldinger er fordi at folk vil prøve noget andet. fx. Pannonia Ring.
Men De får jo nok ikke flere venner, ved at prøve dette lille stunt med at true licenskørerne.
Der er fri konkurrence og det er selvfølgelig træls at der ikke er flere tilmeldinger til Frankrig. Men man burde istedet prøve at komme med nogen positive ting ved Frankrigs turen.. fx. at de vil stoppe med at flage et pas af, bare fordi at der en kører, som har smidt sin cykel i sandkassen. Eller at der er ny asfalt. Aftensmad med i prisen osv... De må bare gøre det arrangement mere attraktiv, fremfor at true og skræmme licenskørere...
Det ender jo nok med at samtlige kørere bliver smidt ud af DMU...
mar 2004
Følger: 63 Følgere: 59 MC-er: 1 Emner: 41 Svar: 1.459
Ja hvis det skal være så besværligt at køre trackdays når man har licens så vil jeg sgu da lige overveje endnu engang om jeg skal køre Rookie sæsonen 2008 eller bare fortsætte med at køre trackdays...
Det med forsikringen er da helt hen i skoven. De fleste har vel tegnet en privat farlig sport forsikring ved siden af DMU som jo så dækker ALT
TOSSER
dec 2003
Følger: 133 Følgere: 120 Emner: 271 Svar: 7.336
feb 2006
Følger: 6 Følgere: 4 MC-er: 2 Emner: 22 Svar: 214
nogen der er friske på at lave lidt "pressestøj" ?
dec 2003
Følger: 133 Følgere: 120 Emner: 271 Svar: 7.336
"pressestøj" vi må jo heller ikke larme for meget
apr 2004
Følger: 31 Følgere: 30 MC-er: 3 Emner: 40 Svar: 541
dec 2005
Følger: 238 Følgere: 254 MC-er: 5 Emner: 509 Svar: 9.900
jeg har selv kørt pocketbike under dmu og med licens .
da vi kørte var reglerne da helt de samme . og vi blev endda "truet" af klubbens ledelse med anmeldelse hvis vi feks fik sagt at vi ville køre træning i sverige .
det er langt langt ude at de skal diktere hvad man må og ikke må og der er forhåbentlig nogen der tager aktion på det hen af vejen .
de banedage jeg selv laver KAN ikke med de regler blive dmu godkendt og det betyder at de enkelte licenskørere der har været med nu skal frygte at tage med igen . eller blive hjemme . det er sku skidt er det .
dec 2003
Følger: 133 Følgere: 120 Emner: 271 Svar: 7.336
jan 2004
Følger: 32 Følgere: 30 MC-er: 3 Emner: 45 Svar: 676
der er jo nok en grund til at licens køre melder sig til trackdays.. for at træne og blive bedre.
fordi det er jo ik fordi at DMU gør for meget med hensyn, til at lave træningsdag, mellem løbene!!
havde overvejet at tage licens i år. men pga. den her "trusel" og så det at der er et DM, uden et eneste løb i DK, gør at jeg bliver ved trackdays istedet.!
alternativet må vel være at tage til Tyskland og køre på Tysk licens??
sep 2007
Følger: 56 Følgere: 54 MC-er: 2 Emner: 37 Svar: 650
Nej, reglerne er ikke nye, men nu skal de lige pludselig bringes på banen og håndhæves....
Man kan så spørge hvorfor skal de det... Det er jo fordi at der er en fra DMU, som har invisteret penge i en godkendt træningslejr, men som ingen gider at deltage i... Med dette tiltag vil de prøve at tvinge folk til det....
dec 2003
Følger: 133 Følgere: 120 Emner: 271 Svar: 7.336
dec 2005
Følger: 238 Følgere: 254 MC-er: 5 Emner: 509 Svar: 9.900
tror de skal passe lidt på deres organisation !!.
det er jo ikke fordi de vælter rundt i medlemmer kan man sige .
dec 2003
Følger: 133 Følgere: 120 Emner: 271 Svar: 7.336
dec 2005
Følger: 238 Følgere: 254 MC-er: 5 Emner: 509 Svar: 9.900
kan man ikke evt få sig en svensk licens ??. eller skal man så være svensker .
og hvad med robin harms når vi nu er igang .
er det så slut med at prøve at hænge på ham på sturup . ikke at det er gået SÅ godt men man har vel lov at prøve :-).
sep 2007
Følger: 56 Følgere: 54 MC-er: 2 Emner: 37 Svar: 650
Gad vide hvad Claus Lyngfeldt vil sige til at det er slut med Licenskører på hans racing4fun arrangementer på Knutstorp.... Måske er han glad for at slippe af med os????
dec 2003
Følger: 133 Følgere: 120 Emner: 271 Svar: 7.336
dec 2005
Følger: 238 Følgere: 254 MC-er: 5 Emner: 509 Svar: 9.900
i er jo kolde kontanter !! .
apr 2004
Følger: 31 Følgere: 30 MC-er: 3 Emner: 40 Svar: 541
sep 2007
Følger: 56 Følgere: 54 MC-er: 2 Emner: 37 Svar: 650
apr 2004
Følger: 31 Følgere: 30 MC-er: 3 Emner: 40 Svar: 541
sep 2007
Følger: 56 Følgere: 54 MC-er: 2 Emner: 37 Svar: 650
Jeg ved godt at det har ulmet under overfladen i et stykke tid, men nu er det kommet frem offentlig på DMU's hjemmeside.
Jamen det lyder da godt hvis Klaus kan få godkendt hans træningslejr. Men det ændrer så ikke på det princip med at alle trackdays skal være godkendte af DMU, for at licenskører kan deltage.
Det vil sige at arrangementer som racing4fun, zynergi racing, MCG banedag på sturup og mange andre skal have DMU til at godkende.
Det vil også gælde den tur som jeg og nogle kammerater har planlagt på Spanske baner, hvor det er udenlandske arrangører.
Jeg synes det er helt iorden at den forsikring, vi har gennem vores licens, ikke dækker såfremt vi kommer galt afsted på en bane, som ikke er godkendt af DMU. De fleste har alligvel en forsikring, som dækker ekstrem sport. Men begynde at inddrage licenser, fordi man træner på en bane som ikke er godkendt af DMU, mener jeg er skudt langt over målet.
apr 2004
Følger: 31 Følgere: 30 MC-er: 3 Emner: 40 Svar: 541
maj 2004
Følger: 33 Følgere: 30 MC-er: 6 Emner: 64 Svar: 1.530
Det er ubegribeligt, hvordan en national organisation som DMU kan finde på, at komme med sådan en udmelding. Uanset hvem der så står bag den, så må sådan noget da aldrig blive sendt ud så ufiltreret og gennemskueligt!!!
Det stinker jo langt væk af en desperat handling, på baggrund af et svigtende antal tilmeldinger til "DMU-træningen" i Val de Vienne.
Jeg synes det har været fedt, de sidste par år, hvor der er kommet en del flere arrangører af trackdays og træningslejre. Samtidig har det faktisk også været nogle fornuftige DM-serier (med mere end 4 afdelinger) og antallet af nye kørere og comeback til gamle, har ikke været større. Det kan godt være det bare er mig, men det tolker jeg da som en sund udvikling af sporten, hvor et stort arbejde fra klubberne har båret frugt, og nu er man nået over den største pukkel og på vej ind ivedligeholdelsesfasen, hvor det handler om at pleje de medlemmer man har, så de selv skaber interessen til omverdenen, nye medlemmer, sponsorer og ikke mindst tilskuere.
De mange nye arrangører har samtidig lettet byrden på de frivilliges skuldre i RR-klubberne og DMU, og jeg har da været bund-naiv, og tænkt, at det var da guld værd, med et samarbejde mellem DMU,klubberne og alle de andre arrangører!!!
Jeg har meget,meget svært ved at gennemskue, den langsigtede plan DMU har med dansk roadracing, og det synes jeg er skræmmende, og hvis jeg kigger 4-5 år tilbage, så havde jeg også svært ved det dengang, hvor det grundlæggende var klubbernes enorme, frivillige fodarbejde, som skabte rammerne.
Desværre har DMU's "fravær" dengang bevirket, at man af tovholderne fra dengang, har givet op og sendt den udbrændte fakkel videre - Forståeligt nok, men pisse ærgerligt. Så kom der et par år, hvor DMU virkeligt gjorde sig synlige og gjorde et godt stykke arbejde for sporten - meeeen nu stinker det sgu efterhånden af Monopol! - klovner!!
Kommer lige i tanke om, at jeg har glemt at sende julegave til DMU - pis!! - Så er der nok inddragelse af licens i vente!
Glædelig jul til alle!!
dec 2005
Følger: 238 Følgere: 254 MC-er: 5 Emner: 509 Svar: 9.900
nå men jeg skrev lidt til ham og her er svaret . jeg er så hverken blevet klogere eller dummere . endnu !! .
men jeg vil fortsat dykke dybere ned i det .
--------------------------------------------------------------------
Hej Chris,
Hvis du læser godt efter er der ikke trusler i luften men et ønske om samarbejde og udbredelse af sporten som helhed.
For af afvikle træninger og motorløb er der et sæt regler der skal overholdes og det forgår som det er nu gennem klubber tilsluttet DMU.
Er du feks. arrangør skal du ”bare” have en aftale med en DMU klub og afholde din træning efter DMU’s reglement (træningsleder, anmeldelse og godkendte svingofficiles), så er ALLE DMU licenshavere forsikret og dernæst behøver du bare holde dine ikke licenshavere eller privatister adskilt fra DMU licenshavere på banen. Ergo DMU plejer sine medlemmers interesse og sikkerhed og du får muligheden for ”udleje” tid til DMU kørere og træningsmulighederen stiger for DMU og økonomien bliver bedre for arrangørerne.
Faktisk er det ret simplet men det er ikke blevet håndhævet i årevis, desværre !
Tal nu dine egne problematik og ikke race4fun, roadrace DK eller leje en racer, Kj og hvad de nu hedder for de har samme problem som dig !
Nej man kan ikke både blæse og have mel i munden, det er ikke i sportens interesse at have uheld og organiseret træning, ud over det har du med det lige nævnte fået endnu flere potentielle kunder !
Endnu engang er det et oplæg til overholdelse til reglementet og om nødvendigt en justering til fordel for alle.
Prøv nu at se mulighederen ikke ulemperne.
Tilmeldt:
mar 2004
Følgere: 281 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.698
Hvis og såfremt han eller andre DMU-farvede folk virkelig ville fremme sporten og give større mulighed for træning ved at hjælpe selvstændige arrangører som f.eks dig Chris, ville det da være en HELT anden udmelding der var kommet.
Det DMU siger, er jo ikke at de kommer alle selvstændige arrangører i møde, men at de kan og vil fratage dig din licens hvis du deltager i ikke-DMU-arrangementer.
Jeg kan som sådan ikke se problemstillingen i at folk deltager i "uautoriserede" træningsdage selvom de har licens, for som flere andre har påpeget her i tråden, overgår et eventuelt erstatningskrav bare til dem selv eller det forsikringsselskab de nu måtte have. Hvis ikke ulykkesforsikring, så ihvertfald motorcyklens ansvarsforsikring...
Problemet opstår vel for faen først når en eller anden klaphat tror han kan få sin Licens' forsikring til at dække til et "uautoriseret" arrangement...?
Hvis der findes folk derude som er SÅ dumme, kan jeg faktisk godt forstå DMU brokker sig.
sep 2007
Følger: 56 Følgere: 54 MC-er: 2 Emner: 37 Svar: 650
Lige nøjagtig.
Der skal bare laves samme model herhjemme. Det andet med:
at arrangøren ”bare” skal have en aftale med en DMU klub og afholde træning efter DMU’s reglement (træningsleder, anmeldelse og godkendte svingofficiles)...
Det bliver ikke andet end bøvl med alt det papirarbejde...
aug 2007
Følger: 25 Følgere: 24 Emner: 9 Svar: 278
feb 2007
Følger: 18 Følgere: 16 Emner: 43 Svar: 400
okt 2005
Følgere: 20 MC-er: 9 Emner: 21 Svar: 127
sep 2007
Følger: 56 Følgere: 54 MC-er: 2 Emner: 37 Svar: 650
Det er ikke så slemt! Vi skal bare have det helt afklaret med DMU. Hvis det drejer sig om at der bare skal være en deltager, som har en t-licens på trackdagen, så burde der ikke være de helt store problemer i at overholde DMU reglement...
dec 2005
Følger: 238 Følgere: 254 MC-er: 5 Emner: 509 Svar: 9.900
dvs på feks racing4fun skal der nu være en gruppe KUN for licenskørere .
og det samme på mine banedage .
det bliver sku lidt svært at efterleve uden at det vil koste et ekstra kørepas = mindre tid til alle .
sep 2007
Følger: 56 Følgere: 54 MC-er: 2 Emner: 37 Svar: 650
Ved racing4fun er der 4klasser.
Sort kunne være forbeholdt licenskører
Rød erfarne gadekører
Blå gadekører
Grøn Begynder
Så ved jeg godt at der er stor forskel i tider på licens kører, og at man dermed kan få et meget blandet klasse, fx. Rookie I sammen med Superbike = farlig blanding.
Men nu har jeg kigget i reglementet og jeg kan ikke umiddelbart finde noget om at privatister skal være afholdt fra licenshavere. Men der et punkt om offentlig adgang og hvad menes der med det?
01.100.5.1 Almindelige træninger
Uden samlet start og konkurrence og uden tidtagning og præmiering kan der på permanente baner
arrangeres så mange træninger som ønsket uden egentlig ansøgning. (Fint)
Alle træninger på midlertidige baner skal anmeldes til DMU mindst 8 dage før med opgivelse af træningsleder,
som skal være i besiddelse af officiallicens D, S eller T for den pågældende løbskategori. (Der er ingen midlertidige baner som vi skal køre på, så dette er ikke aktuelt)
Træningslederen skal sikre sig, at alle deltagere er i besiddelse af gyldigt licens, at maskiner og påklædning
er i orden, at kørslen foregår forsvarligt, og at træningen er behørigt anmeldt. (Kører med T-licens skal være på banen, men ingen anmeldelse)
Alle træninger er uden offentlig adgang og må kun arrangeres på baner, der er godkendt af DMU. (Her bliver der ballade, der skal være offentlige)
Ved alle træninger skal der være mindst 2 førstehjælpsuddannede personer til stede.
Det står arrangøren frit for, om han vil kræve et træningsgebyr. (Det er vist ikke et problem)
Kommer en kører til skade ved en træning, udfylder træningslederen en skadesanmeldelse, der tilsendes
DMU s kontor.(Det er vist ikke et problem)
Træninger i udlandet kan arrangeres på samme betingelser, som gælder for træninger i Danmark.
For deltagelse af kørere, der ikke har internationalt licens, se afsnit 01.100.5.2.
En af DMU godkendt træningsleder skal være til stede, og banen skal være godkendt af FMNR. (Det er vist ikke et problem)
dec 2005
Følger: 238 Følgere: 254 MC-er: 5 Emner: 509 Svar: 9.900
Træningslederen skal sikre sig, at alle deltagere er i besiddelse af gyldigt licens, at maskiner og påklædning
er i orden, at kørslen foregår forsvarligt, og at træningen er behørigt anmeldt.
det betyder jo netop at der kun kan være licens kørere på banen .
sep 2007
Følger: 56 Følgere: 54 MC-er: 2 Emner: 37 Svar: 650
Det giver en farlig blanding, hvis der kun er en klasse til licens kører.
okt 2005
Følgere: 20 MC-er: 9 Emner: 21 Svar: 127
Tilmeldt:
mar 2004
Følgere: 281 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.698
DMU burde være folkets og sportens organisation - men nu hvor deres træningslejr laver bragende underskud, viser de deres sande ansigt.
Kroner og øre - det er hvad det altsammen handler om.
sep 2007
Følger: 56 Følgere: 54 MC-er: 2 Emner: 37 Svar: 650
sep 2007
Følger: 56 Følgere: 54 MC-er: 2 Emner: 37 Svar: 650
For ikke at få problemer med for store fartforskelle i en klasse skal der være 3 klasser til licenskører.
1 til Rookie I
1 til Rookie II
1 til Superbike og standard 600
Dermed er der en klasse tilbage til gadekører. Det duer jo ikke.
Jeg kan heller ikke se problemet i at blande licenskørere og private, sålænge de kører næsten samme tider.
dec 2003
Følger: 133 Følgere: 120 Emner: 271 Svar: 7.336
Det bliver vel ikke farligere end det var at køre i Rookie klassen sidste år, i og med at der var flere Rookiekører der var lige så hurtige, hvis ikke hurtigere end flere af superbike drengene
Og da jeg var i Polen til DM Trænede alt over 500ccm sammen alligevel... Det gik fint
dec 2005
Følger: 238 Følgere: 254 MC-er: 5 Emner: 509 Svar: 9.900
det er godt nok ikke fedt .
dec 2003
Følger: 133 Følgere: 120 Emner: 271 Svar: 7.336
dec 2005
Følger: 238 Følgere: 254 MC-er: 5 Emner: 509 Svar: 9.900
så mangler vi bare en 3-4 stykker mere .
feb 2005
Følger: 13 Følgere: 11 MC-er: 2 Svar: 9
Tilmeldt:
mar 2004
Følgere: 281 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.698
dec 2003
Følger: 133 Følgere: 120 Emner: 271 Svar: 7.336
sep 2007
Følger: 56 Følgere: 54 MC-er: 2 Emner: 37 Svar: 650
Det bliver da spændende, at se hvad Anders svarer tilbage....
dec 2003
Følger: 133 Følgere: 120 Emner: 271 Svar: 7.336
sep 2005
Følger: 28 Følgere: 25 MC-er: 4 Emner: 30 Svar: 259
Jeg ser et stort problem for DMU, hvis de vil til at håndhæve denne regel. De har ikke håndhævet den de sidste 2 år (mindst), og alene derfor burde den slettes fra reglementet.
Jeg forslår faktisk at vi laver en lille aktion. Næste gang der er en (stor) banedag, optager vi licenshavere der deltager i banedagen. Vi skal kun optage licenshavere der selv ønsker at deltage i "protesten". Denne video præsentere vi så for DMU (selvfølgelig med kopi til diverse medier) og ser om de ekskludere disse medlemmer. Hvis disse medlemmer ikke bliver ekskluderet, så er der dannet (offentlig) præcedens og der vil være kraftig basis for at få reglen slettet.
Grunden til at DMU nu begynder at rasle med sablerne er pga. flere ting. Ikke kun Lis' manglende tilmeldinger.
Som Carsted har skrevet, så skal der bruges DMU klubber til arrengementer. Disse klubber skal sikkert levere en træning leder med T licens, da de færste udbydere har det fra start af. Dette giver lidt $$ i kassen.
Der ud over, så har DMU et seriøst problem med at skaffe flagfolk, ved at få uddannet alle trackday flagfolk med DMU licens vil de løse dette problem. At flagfolk så skal være medlem af en DMU klub er bare flere $$
Problemet med at licenskørere og ikke-licenskørere køre sammen kan løses rimeligt let. Der kan der udstedes midlertidige træningslicenser til de kørere der ikke har en DMU licens i forvejen. Dette koster vist også lidt $$
Jeg tror en af hovedgrundene til at DMU rasler lidt, er at de gerne vil have noget mere eksponering over for banekørere generelt, så de kan få flere medlemmer. Dette prøver de så ad bagvejen med denne "trussel".
sep 2007
Følger: 56 Følgere: 54 MC-er: 2 Emner: 37 Svar: 650
Jeg ser ingen grund til at vi skal begynde at lave alle mulige krumspring for at få vores vilje. En fredelig løsning, som kommer fra de forskellige klubber er mere effektiv. Der skal jo snart være generalforsamling i RRFyn og så er det da mere end belejligt at få det bragt op her, således at det kan gå videre til DMU.
Jeg mener ikke, at man skal betale for at få en T-licens, så DMU tjener ikke noget her. Jeg mener at dette kursus tager 3timer.
At uddanne flagfolk er heller ikke det største problem. Egentlig er det vedkommende, som har T-licens der, (hvis det er nødvendig) informerer de personer som skal være flagfolk om hvad de forskellige flag betyder, på selve træningsdagen.
En som har kørerlicens kan også få en t-licens. Hvis der bare er en kører, som har T-licens til et arrangement, så er problemet mere eller mindre løst.
At tvinge andre trackday kører til at få en træningslicens er jo lige så urimelig, som at licenskører ikke må deltage i et ikke DMU godkendt arrangement. Der skal findes en holdbar løsning.
Jeg tror ikke de truer for at få flere medlemmer, fordi man får ikke flere venner af at true. Men denne metode med at true licenskører, som DMU her gør, er jeg ikke tilhænger af. Det minder jo mest om fagforeningsmetoder. Tingene skal løses på en fredelig måde og hvor alle parter bliver hørt.
sep 2007
Følger: 56 Følgere: 54 MC-er: 2 Emner: 37 Svar: 650
http://www.motorcykelgalleri.dk/html/for_messagedetail.asp?Msg_ID=63860
aug 2007
Følger: 8 Følgere: 7 MC-er: 1 Emner: 2 Svar: 6
Ja og på mortorsporten.dk, indlæg af Flemming/wanna be og svar fra DMU formand Henrik Brendt-
PS. vi ses derude på banerne
(link fjernet)
jan@mandelid.dk
sep 2007
Følger: 56 Følgere: 54 MC-er: 2 Emner: 37 Svar: 650
http://www.motorsporten.dk/news.asp?aID=29913
Licenskører... Så har vi balladen....
Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside