{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.230 visninger | Oprettet:

Teoretisk bedste gear skife tidspunkt. {{forumTopicSubject}}

Jeg sad og tænkte lidt i går over hvornår det egentlig er bedst at skifte gear for bedste acceleration på min motorcykel.

nogen siger ved max hk nogen siger ved max nm nogen siger, så man lander i nærheden af max nm ved næste gear.

så gik jeg lidt i tænkeboks og her er hvad jeg kom frem til.

jeg lavede en tabel / graf ud fra min rullefelts udskrift.
nm / rpm.
herefter regnede jeg hastighederne ud for de enkelte rpm - nu har jeg så datasættet rpm / nm / hastighed.

herefter multiplicerede jeg momentet med den totale gearing for de enkelte gear, hvilket giver en graf jeg synes jeg er enig med, eftersom trækkraften selv er højst i de lavere gear.

efter min mening må mest optimale tidspunkt for gearskifte være når de to linjer krydser, hvilket de må siges at gøre ret tæt på redline.

se link:
http://www.vagtech.dk/rsvgear.pdf


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Teoretisk bedste gear skife tidspunkt.
  • #1   17. jun 2014 jeg skal lige have dobbelt tjekket lidt tal kan jeg se, da jeg normalt plejer at sige, at mit 4 gear ved max rpm er omkring 205 km/h.

  • #3   17. jun 2014 det er sjældent maks HK og maks NM falder sammen... men det der er interessant er vel lige så meget hvad det reaktive moment er når man kommer i næste gear..

    Derfor kurverne der hedder moment x gearing...


  • #4   17. jun 2014 jeg synes da det bedste tidspunkt er der hvor din gear passer til det sted på banen du finder dig på og hvad du vil gøre med cyklen.

    Men hvis jeg går med dig helt teoretisk, hvorfor kigger du kun på momentxgearing? Hvis jeg forstår dit teoretisk spørgsmål, prøver du at finde ud af det bedste tidspunkt at skifte for at få de bedste resultater hvis du var i en drag race? Eller "bedst" på hvilken måde?


  • #5   17. jun 2014 Som jeg skrev.. Bedste acceleration.. Jeg ved godt at på en bane har det sikker noget med alt muligt andet at gøre, men det er faktisk bare så banalt som lige ud af landevejen, hvem kommer først.. Vi kan godt kalde det drag race..



  • #6   17. jun 2014 så jeg spørger igen, helt uvidende, hvorfor du kigger præcis på momentxgear? oversætter det direkte til mindre tid op til en givet hastighed? eller?

  • #7   18. jun 2014 det gør jeg ud fra den betragtning, at det er momentet der indikerer hvor hårdt den kan arbejde..

    Grunden til jeg har taget gearingen med ind, er at den spiller ind under acceleration - og trækket i de lave gear er højere end i de høje gear, ergo må den drages med ind, hvis det skal afbildes som en graf..

    hvis man ser på det i praksis er følelsen vel nogenlunde som det afbildes, masser af træk i første gear, men over en kort hastigheds ramme. og et ret ens træk i de højere gear..

    hvis disse antagelser er korrekte, og det giver mening at gange motorens moment med gearingen eller i hvert fald forholdet mellem de enkelte gear
    Her har jeg brugt den totale gearing, med primær gearing, kædetræk og dækkets størrelse. så må grafen vel vise hvor det højeste træk er..

    men igen.. det er blot tanker jeg har gjort mig - jeg ved ikke om man kan gøre som jeg har gjort det eller om den rigtige måde for bedste acceleration er helt anderledes.


Kommentér på:
Teoretisk bedste gear skife tidspunkt.

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce