{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.817 visninger | Oprettet:

Temperatur {{forumTopicSubject}}

Der skrives en hel del om overophedede motorer, stempler med hul i og revne cylindre. Der skrives også lidt om hvad man kan gøre ved det, større bundkar o.s.v. Der skrives ikke ret meget om hvordan man opdager det inden skaden er sket.

Det kunne være interessant at måle topstykkernes temperatur, for derved at få et indtryk af hvor varm motoren er. Det er ikke så svært, det bruges på luftkølede flymotorer. Jeg har fundet nogle temperatursensorer der passer på et 14 mm tændrør, og er billige. Man tager pakningsringen af tændrøret, sætter sensoren på i stedet for, og monterer tændrøret. Man kan så købe et måleinstruent, der hele tiden viser temperaturen på hvert topstykke.

Det har man egentlig ikke brug for, man har brug for en gul lampe der siger "Pas på nu strammer du den", og en rød der siger "Ølpause øjeblikkeligt"
.
Sensorerne virker ved at spændingen stiger med temperaturen. Hvem kan lave elektronikken der tænder lamperne ved en bestemt spænding = temperatur, eventuelt bygget ind i en vsndtæt boks til montering på styret? Måske skal man bare bruge en kontrollampe, indbygget i lygten?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Temperatur
  • #1   4. jul 2013 Det er en god idé med advarselskamper i stedet for ure (har set de omtalte censorer hos bl.a. HVCCycle i USA og overvejede det til min tunede (boret og planet), luftkølede RD350)...

    Jeg kan høre en elektroingeniør jeg kender om han eventuelt har en idé til hvordan det kan laves...?
    Og ellers er det eneste rigtige måleudstyr det man piller ud fra en Lavochkin, Yak eller MiG smiley


  • #2   4. jul 2013 Når i er kommet så langt at man kan købe et komp. System, så hører jeg gerne mere.

  • #3   4. jul 2013 En RD350 er en fin MC, det tætteste man kan komme en TR2 på gaden. Dengang man kørte luftkølet 2-takt til RR, havde man altid en hånd på koblingen. Der gik ikke mange millisekunder fra den tikkede lidt, til stermpel og cylinder var svejset sammen.
    Nu var tanken ikke hotte 2-taktere, men sideventilede russere og kinesere.



  • #4   4. jul 2013 Nimbus'serne har lidt / lider af det samme, problemet der ligger i, at folk vil have dem til at køre langt på literen. Kniber du den på benzinen, brænder stemplerne, benzinen er med til at køle

  • #5   5. jul 2013 God idé Peter!
    Hvis i finder én som kan fremstille sådan en "Sladrehank", køber jeg også gerne et eksemplar.


  • #6   6. jul 2013 Har man råd til veteran, så har man også råd til at købe den nødvendige benzin. Har man RollsRoyce, spørger man heller ikke hvor langt den går på literen. Har man en Kawa 750cc totakter fra 1970'erne, spørger man ikke om hvor mange kilometer den går på literen, men hvor mange liter den bruger pr kilometer.

    Et andet problem er stænksmurte kuglelejemotorer med lille oliemængde. På luftkølede flymotorer er det et krav. Det er man nødt til at løse.

    Jeg har fat i en elektronikfætter, resten er nemt.


  • #7   6. jul 2013 Glæder mig at høre mere om projektet. Jeg har endnu ikke fået fat i Niels Fup (min elektronikingeniør)

  • #8   19. aug 2013 Halløj Gutter,

    Er der slet ingen udvikling i sagen om det smarte måleinstrument?

    smiley


  • #9   19. aug 2013 Jo, det findes faktisk fikst og færdigt til 1 cylinder. Man kan godt få et display der viser målinger fra 2 sensorer, men så ryger det op omkring 2000 kr. Til 1 cylinder kan det holdes på omkring 500.
    Man tager tændrørets tætningsskive af, sætter føleren på i stedet for, fører ledningen op på styret, hvor man monterer viseren. Den kører på et C32 batteri, og virjker derved uanset om man har 6 eller 12 volt - eller magnettænding.


    profilbillede
  • #10   20. aug 2013 Det er gode nyheder! Hvordan få jeg fat én? Og for resten, har du en idé om, hvor varm den må få lov at blive, før den står på smøgpause?



  • #11   20. aug 2013 Se, der er du inde på noget meget vigtigt, Allan.

  • #12   23. aug 2013 Jeg har fat i en fyr der var ingeniør på Dnepr fabrikken. Når han vender tilbage kommer det korrekt svar. Jeg er ved at finde en der har dem tæt på Danmark = i EU. De er ret nemme at finde i Californien hvor de bruger dem på off-roadere i ørkenen og i bjergene. Det koster bare en krig i fragt, told og moms derfra.

    Man kan også få diverse følere man monterer i olieproppen i stedet for målepinden, så har man olietemperaturen løbende.


Kommentér på:
Temperatur

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce