Ladeproblemer {{forumTopicSubject}}
Hej
Jeg vil høre om nogen med mere erfaring kan hjælpe mig med et elektrisk problem.
Jeg har en gammel HD Super Glide FXE fra '74. Dejlig cykel, men volder sgu lidt problemer med elektriciteten.
Er det ikke rigtigt, at med motoren i gang og med lidt omdrejninger, skal den gerne lade på batteriet med en nogenlunde konstant omkring de 13-14 volt? I hvert fald hopper den rundt fra fx 2 til 13 til 8 til 12 til 3 osv. Altså op og ned hele tiden.
Den har allerede tidligere brændt én voltpack af og måske den også har brændt den nye af nu?
Har stort set lige fået den hjem fra opbevaring. Jeg har haft problemer med tændingen (købte en ny da jeg mistede nøglerne til den gamle), som vist er en noget billigt skrammel. I hvert fald går den ud hvis jeg drejer om på lys, men hvis jeg holder ved nøglen, så kører den fint. Vil købe en ny tændingslås.
Da jeg skulle hjem på den drillede tændingen igen og efter et par opstarter var batteriet så småt fladt. Løb den så i gang og kørte en tur på ca 40 km. Da jeg kom hjem lå batteriet stadig kun på ca. 6 volt.
Den har som sagt næsten al den tid jeg har haft den haft ladeproblemer. Også med den gamle tænding. Nogle gange har den ladet fint, men så pludselig går det i udu igen.
Er der nogle herinde der kan hjælpe mig med sådan en svend?
På forhånd tak.
Mvh Heine
maj 2008
Følger: 3 Følgere: 2 MC-er: 1 Emner: 6 Svar: 136
Det lyder lidt som noget af det jeg har været igennem i den spæde start omkr. tidspunktet hvor min skulle afgiftes. Det var som om den løb tør for strøm og når jeg målte ladestrømmen oppe ved batteriet svingede det også op og ned. Jeg kunne dog godt lade batteriet op med alm lader.
Hele lade-arrangementet var nyt, men voltpack'en blev skiftet og senere blev hele ladesystemet skiftet til en nyere type og samtidig nyt batteri, men stadig det samme problem......
jeg fandt så ud af, at det var mine batterier der blev ved med at brække i stykker inden i, så batterikassen blev foret med liggeunderlag, i med et nyt batteri og har ikke haft problemer siden.
Jeg kender ikke selv andre HD kørere der har haft samme problem, men har hørt om lign problem på en gammel engelsk maskine.
Det er ikke sikkert det er det samme problem du har, men det du skriver om volt der suser op og ned var nøjagtig det samme som jeg oplevede. - og når maskinen var slukket så kunne der godt komme kontakt inden i batteriet så det så ud som det ikke fejlede noget.
maj 2009
Følger: 6 Følgere: 5 MC-er: 1 Emner: 6 Svar: 31
Problemet er gammelt, ja, men kværnen brokker sig stadig.
Det er ikke helt samme problem, da det udvikler sig over tid, et skridt frem og to tilbage. Og pt kører den ikke... Igen!
Jeg oplevede, at den faktisk begyndte at lade jævnt, da jeg fik nyt batteri på, og fikset nogle dårlige ledninger.
Men nu er den til gengæld begyndt ikke at ville starte på elstarteren, klikker blot i startrelæet når jeg trykker, uden at churne motoren. Er sgu lidt ved at give op på den gamle maskine...
maj 2008
Jeg kan nok desværre ikke hjælpe dig med starter-issues, da jeg selv sværger til kickstart og aldrig har prøvet andet.
-men prøv da at måle om starteren overhovedet får strøm. -ellers så har en FXE også kick, har den ikke?
Jeg har selv været ved at give op på min mange gange i starten, men lige pludselig kommer der styr på alt. Jeg skal i øvrigt selv ud at fikse en knækket ledning på min.
maj 2009
Jeg ved ikke om jeg skal bide i det sure æble og køre den til Inside i Vejle og smide en formue, men så skulle der da være en chance for at den kommer ud at køre denne sæson! Den stod stille hele sidste
maj 2008
En skam du bor så langt væk, ellers ville jeg gerne hjælpe dig ud på vejen hvor den hører til.
maj 2008
Edit: husk lige at give den frisk benno og evt. Rens tanken først inden du skal ud at trille, når den har stået stille over et år.
maj 2009
Har hørt andre steder fra at den kan være sværest at starte på varm motor, lidt omvendt af en bil. Men skal have afprøvet den teknik du beskriver. Fandme bare stadig træls den ikke lige hiver motoren rundt på elstarteren...
Pænt af dig mht at kigge på den, har bare haft så mange, der ved meget mere om det end mig, til at se på den uden held nu, at jeg tror den har noget imod at køre mere, og bare vil på pension!
Jeg skriver mig lige det med benno bag øret
maj 2008
Må indrømme at jeg ikke kender til startproblemer med varm motor, eller jo, jeg havde selv lidt problemer i starten, hovedsageligt forsaget af for meget benno, hvilket jeg iøvrigt også tror er den primære årsag til mange af de startproblemer folk bøvler med. Jeg tænkte selv: uha, bare jeg kan sparke den igang, jeg må hellere give den en ordentlig snaps at starte på.. . .
Men prøv at kicke som jeg skriver og på samme måde når den er kold og alt efter karbonade, mellem 2 og 6 pump og evt. Lidt choker - nogle kan bedst hvis de først får choker efter de er hoppet igang.
maj 2008
maj 2009
maj 2008
Du må endelig ikke give op, husk på det er en ældre dame med personlighed - i skal bare lære hinanden ordentligt at kende, så kan i få mange gode oplevelser sammen
maj 2009
Men har vel kostet 10-15k i nye batterier, voltpakker, mekanikerhjælp osv osv... Og når jeg så står og må se gutter fræse ud på landevejen uden at kunne tage med fordi den igen ikke vil køre, så ønsker jeg mig sgu nogle gange bare en eller anden åndssvag japaner, der kører hver gang.
Fed kværn du har dig, iøvrigt.
maj 2008
Men altså, spørg hvis du er i tvivl om noget måske kan jeg hjælpe.
-og tak den ser en lille smule anderledes ud i dag.
maj 2009
Hvis du kommer til Aarhus en dag, så sving ind forbi til en øl og en mc snak
maj 2008
Pudsigt du nævner det, jeg kørte til Århus i torsdags, på bike, da vi skulle hente en fxe superglide min kammerat havde købt kunne ha været hyg'ligt lige at svinge forbi og hilse. - Men vil da have dig i tankerne hvis jeg kommer på de kanter igen.
maj 2009
Hvis I finder ud af hvordan det afskyelige elsystem virker, så sig meget gerne til!
Ved ikke om min hjemmebyggede skærm kan holde til at der sidder en på med sugekop, ville være lidt træls hvis damen pludselig strøg hen ad landevejen.
Kan prøve at sende dig et billede af kværnen i weekenden, som den ser ud nu.
maj 2008
74 det er fa'me også samme årgang som den min makker købte, sjovt.
Har du egentlig prøvet at dappe på starteren, hvis det er fordi kullene har sat sig?
Ja prøv da lige at sende et par billeder
maj 2009
Ved ikke lige hvad dvs at dampe på starteren, men skiftede den helt ud da jeg fik den. Kullene på den gamle var nemlig færdige, så fik en ny fancy starter i chrome på. Men lige lidt har det jo så hjulpet.
Tror sgu at jeg må smadre sparegrisen og ned forbi Inside i Vejle, så den kan blive nogenlunde stabilt kørende...
maj 2008
Min kæreste havde engang en tipo med løs forbindelse i ledningsnettet, så starteren af og til ikke funkede. Derfor havde hun altid en stump ledning i bilen, lige til at holde på starteren når den ikke virkede via tændigslåsen
Alt efter hvor meget teknisk snilde og strømoverblik du har, kan det måske være en idé at stikke forbi inside
Ladeproblemer
Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside