4.745 visninger
|
Oprettet:
Nye regler for MC-kørekort? {{forumTopicSubject}}
Hej folkens, min ven har fået at vide af en kammerat, at der er nye regler for MC-kørekortet. Noget med, at man skal KØRE 2 år på en lille MC før man må køre på en stor MC. Altså i modsætning til nu hvor man som 21-årig kan få et stort kort med det samme.
Jeg tror ikke rigtig på det, da det lyder som en lidt vild ændring, men vil lige gerne høre om andre herinde har hørt noget om dette eller lignende ændringer i loven omkring kørsel på stor MC?
Man kan vel stadig (og der er ingen planer om ændring af at) tage stort MC-kort så snart man er 21? (krydser fingre :P)
På forhånd tak
aug 2006
Følger: 22 Følgere: 24 MC-er: 6 Emner: 14 Svar: 2.926
jul 2007
Følger: 49 Følgere: 48 MC-er: 3 Emner: 8 Svar: 353
og der er nogen der siger forbuds sverige.....
tåbelig regel....
måske man skulle tage en banedag med sin mc..... inden man blev sluppet løs....
det er bare min mening,,,, har kun haft kort i 1 år.... og havde ikke taget det hvis jag skulle futte rundt på noget småt..... der er jo forskel på vægtklasser... og en lille maskine kune kun lige trække
okt 2005
Følger: 27 Følgere: 26 MC-er: 4 Emner: 45 Svar: 1.126
Fik jeg at vide af min kørelære, at jeg bare skulle køre 2 år, så måtte jeg køre stor MC
Så det gjorde jeg
aug 2006
Følger: 51 Følgere: 48 MC-er: 4 Emner: 22 Svar: 1.306
-Men det er ikke noget de går op i(Det vil sige de tjekker det ikke igennem, hvorvidt du har kørt eller ej)
feb 2007
Følger: 102 Følgere: 93 MC-er: 1 Emner: 22 Svar: 590
dec 2005
Følger: 14 Følgere: 11 Emner: 33 Svar: 1.749
feb 2007
Følger: 5 Følgere: 4 MC-er: 1 Emner: 41 Svar: 373
feb 2007
Følger: 5 Følgere: 4 MC-er: 1 Emner: 41 Svar: 373
dec 2003
Følger: 2 Følgere: 84 MC-er: 10 Emner: 240 Svar: 20.506
Dem der har fået andet af vide fra deres kørelærer, har enten fået noget forkert af vide, eller ikke hørt efter.
aug 2006
Følger: 51 Følgere: 48 MC-er: 4 Emner: 22 Svar: 1.306
-Hvorfor ikke bare sige at cyklen skal være droslet det første år, uanset alder.
En 21 årig køre sku hverken dårligere eller bedre end en 20 årig.
jun 2008
Følger: 17 Følgere: 15 MC-er: 1 Emner: 38 Svar: 113
jun 2004
Følger: 7 Følgere: 6 MC-er: 1 Emner: 12 Svar: 47
Bo
aug 2006
Følger: 51 Følgere: 48 MC-er: 4 Emner: 22 Svar: 1.306
jun 2004
Følger: 7 Følgere: 6 MC-er: 1 Emner: 12 Svar: 47
jun 2004
Følger: 7 Følgere: 6 MC-er: 1 Emner: 12 Svar: 47
har du været det?? for kender flere der køre på stor mc uden at have været op til køreprøve, de har bare kørt to år og der er ingen problem ved politiet de ligger bar to år til erhvervsdatoen.
aug 2005
Følger: 131 Følgere: 137 MC-er: 4 Emner: 518 Svar: 21.267
Jeg tror egentlig det er udmærket, at sige 2 år på lille cykel uanset alder.
aug 2006
Følger: 51 Følgere: 48 MC-er: 4 Emner: 22 Svar: 1.306
jun 2006
Følger: 1 Emner: 4 Svar: 14
jun 2004
Følger: 7 Følgere: 6 MC-er: 1 Emner: 12 Svar: 47
'Opgradering' af kørekort
Hvis du har taget kortet før du fyldte 21, har du to valgmuligheder, hvis du vil køre en stor maskine:
1. Du skal vente 2 år og optjene en slags "ancienitet" og derefter får du automatisk det "store" kort. Du modtager ikke et nyt kørekort, datoen på det gamle kort er bevis for at kørekortet herefter er stort*. Det er således muligt at være 20 år, og have det store MC kørekort.
2. Du kan, uanset din alder mellem 18-21, når du fylder 21, betale en ny køreprøve, som skal afvikles på en stor MC. Består du denne, får du det store kørekort**.
Hvis du har taget kortet på en lille MC efter at være fyldt 21 år, har du to valgmuligheder, hvis du vil køre en stor maskine:
1. Du kan vente 2 år og optjene en slags "ancienitet" og derefter får du automatisk det "store" kort. Du modtager ikke et nyt kørekort, datoen på det gamle kort er bevis for at kørekortet herefter er stort*.
2. Du kan, inden for de første to år, betale en ny køreprøve, som skal afvikles på en stor MC. Består du denne, får du det store kørekort**.
jun 2006
Følger: 1 Emner: 4 Svar: 14
aug 2006
Følger: 22 Følgere: 24 MC-er: 6 Emner: 14 Svar: 2.926
Jeg mener ikke det er en tåbelig regel. Efter reglen blev indført for unge mc'ister er antallet af dødsulykker faldet for den gruppe. Jeg syntes det er ganske fornuftigt, at få et par år på en mindre kraftig maskine og får lidt mc-erfaring inden man kaster sig over ønske-busa'en eller lign - og så er det ligemeget om man er 18 eller 38. Nogen kan bare ikke kapere sådan en maskine fra starten af og konsekvenserne ved at lave fejl på mc er desværre ofte langt mere alvorlige end i en bil.
Man kan så diskutere om det lige skal være 34hk, der skal være grænsen - personligt ville jeg hæve den til 50-60hk, så man trods alt kan følge med på motorvejen uden at presse maskinen til det yderste.
aug 2007
Følger: 11 Følgere: 10 MC-er: 2 Emner: 94 Svar: 426
mar 2007
Følger: 6 Følgere: 32 MC-er: 1 Emner: 52 Svar: 197
den regl skulle vist komme i år
nogen som kender noget til det ?
hilsen ronni
maj 2007
Følger: 8 Følgere: 6 Emner: 34 Svar: 579
mar 2005
Følger: 20 Følgere: 15 MC-er: 1 Emner: 13 Svar: 856
Hvis du inden der er gået 2 år fylder 21, kan du tage en ekstra prøve for at få stort kort.
maj 2007
Følger: 8 Følgere: 6 Emner: 34 Svar: 579
feb 2008
Følger: 1 Emner: 3 Svar: 2
"jeg mener der kommer en regel her til november om, at hvis du tager kortet derefter skal du køre på en lille mc i tre år inden du må køre på en stor og det har jeg hørt mange snakke om"
Nogen der kan bekræfte/afkræfte dette? Og evt. om det er TRE år?
nov 2007
Følger: 10 Følgere: 9 MC-er: 2 Emner: 8 Svar: 251
Ronni: Ja. Fra september i år skal en del af den praktiske køreprøve ske på et køreteknisk anlæg.
Forskellige øvelser skal vises. Bremsemanøvre, kørsel i idealkurve, bremse-/undvigemanøvre m.m.
nov 2007
Følger: 10 Følgere: 9 MC-er: 2 Emner: 8 Svar: 251
Jeg har ikke været på alle anlæg, men rent lovmæssigt skal de jo bare leve op til de krav, der har været hele tiden.
Men du har ret i at ikke alle anlæg er lige gode.
Bruger selv en del instruktørtimer på SKA ude på Amager.
MC- banen (den nye der blev bygget for nogle år siden) hører til blandt de bedre.
maj 2008
Følger: 1 Emner: 4 Svar: 10
feb 2006
Følger: 18 Følgere: 16 MC-er: 1 Emner: 56 Svar: 265
jan 2005
Følger: 46 Følgere: 35 MC-er: 4 Emner: 63 Svar: 2.041
Det mest latterlige er at nogle mc'ister selv beder om flere regler for -æhh mc'ister (dem selv). Hvor dumme har visse mennesker dog lov at være? Det er da fuldstændigt tåbeligt...
Hilsen
Bonneville.
nov 2007
Følger: 10 Følgere: 9 MC-er: 2 Emner: 8 Svar: 251
Den må du forklare for mig: Hvorfor er det tåbeligt?
Og nej, det er ikke kun os - det er hele EU.
jan 2005
Følger: 46 Følgere: 35 MC-er: 4 Emner: 63 Svar: 2.041
At nogle mc'ister beder om flere regler er i mine øjne tåbeligt..
Jeg går ikke ind for yderligere regler men går ind for forebyggelser og informationer/kampanger...
Hilsen
Bonneville.
nov 2007
Følger: 10 Følgere: 9 MC-er: 2 Emner: 8 Svar: 251
Prøv igen.
nov 2007
Følger: 4 Følgere: 2 MC-er: 2 Emner: 18 Svar: 471
nov 2007
Følger: 10 Følgere: 9 MC-er: 2 Emner: 8 Svar: 251
Men hvis det er for at højne trafiksikkerheden, hvorfor så ikke?
Vi er jo her på Galleriet utrolige enige om at det er bilisternes skyld at vi bliver majet ned.
Hvorfor så ikke blive bedre til at undgå dem?
For øvrigt er alle de lande – og flere til – vi normalt sammenligner os med på de samme regler.
Vi kan være modstandere af det – spild af krudt, det er vedtaget. Hvorfor så ikke få det bedste ud af det?
dec 2003
Følger: 2 Følgere: 84 MC-er: 10 Emner: 240 Svar: 20.506
nov 2007
Følger: 10 Følgere: 9 MC-er: 2 Emner: 8 Svar: 251
…”erfaring”. D.v.s. man skal have kørt, osv.
Jo, jo – så ved jeg godt at hvem kan bevise det ene eller det andet, men det er et spørgsmål der i sidste ende må prøves ved domstolene. Og der vil vi vel alle helst undgå at ende.
--------------------------------------
§ 13. Kørekort til kategori A kan udstedes til en person, der er fyldt 18 år.
Stk. 2. Ret til at føre stor motorcykel, jf. § 6, stk. 1, nr. 2, litra b-d, er dog betinget af, at den pågældende
1) har mindst to års erfaring som fører af lille motorcykel på baggrund af et kørekort til kategori A,
2) uden endnu at have mindst to års erfaring som fører af lille motorcykel på baggrund af et kørekort til kategori A, er fyldt 21
år og herefter har bestået en praktisk prøve på en stor motorcykel, jf. bilag 6, eller
3) uden tidligere at have erhvervet kørekort til motorcykel, er fyldt 21 år og har gennemført køreundervisning og bestået en
køreprøve til kategori A på en stor motorcykel, jf. bilag 6.
Stk. 3. Ansøgning om ret til at føre stor motorcykel i de i stk. 2, nr. 2, nævnte tilfælde behandles efter reglerne i kapitel 6.
dec 2005
Følger: 14 Følgere: 11 Emner: 33 Svar: 1.749
Hvis du fx tog kortet da du var 19 år og 7 måneder gammel, så får du altså ikke det store kort før du er 21 år og 7 måneder gammel.
Dvs. i det tilfælde er det ikke nok bare at være fylde 21.
Du kan imidlertid når du fylder 21 gå op til en ny køreprøve på en "stor" motorcykel og på den måde erhverve det store kort.
jan 2005
Følger: 46 Følgere: 35 MC-er: 4 Emner: 63 Svar: 2.041
Der efterhånden så mange regler, at ikke engang det uduelige færdselspoliti kan hitte ud af det. Der har været stillet forslag om 5000 kr. for larm imens farlige trafik forseelser koster meget beskedne beløb. EEndnu nogle tåbelige forslag om flere ubrugelige regler....
Jeg kender personligt flere der har fået bøder og synsindkaldelse af politiet bla. for placering af nummerplader. Herefter er de kørt DIREKTE i synshallen uden at ændre en skid på førnævnte og blevet godkendt uden problemer...
Iøvrigt skrev jeg at jeg går ind for forebyggelse og infomation/kampanger. Regler er ren spildtid og det gælder iøvrigt også indenfor mange andre områder blandt andet de sociale og straffeloven...
Kan du ikke lide andres svar, holdninger- eller argumentation burde du måske afholde dig fra at afkræve et svar...
Iøvrigt fatter jeg ikke at nogle er så liderlige for at blive personligt begrænset og kontroleret....
Hvis du mener det er gode ide'er lovforslag så udøv dem selv helt frivilligt. DFet står dig frit for men lad os andre der mener det modsatte bestemme selv...
Mener jeg...
Hilsen
Bonneville.
nov 2007
Følger: 4 Følgere: 2 MC-er: 2 Emner: 18 Svar: 471
Se bare selv hvor meget tvivel der er om regler stort/lille kørekort fx.
Hvorfor skulle en nybegynder på 30-40 år da starte med max 34hk....sikke noget fis, hvis man mener dette, så er det sgu kun fordi man har ondt i røven over et eller andet....eller ikke har meget andet at gi' sig til...
nov 2007
Følger: 10 Følgere: 9 MC-er: 2 Emner: 8 Svar: 251
Jeg er helt enig med dig i at forebyggelse og infomation/kampagner absolut er en go’ ide.
Men der er mange, der er immune over for kampagner. De synes selv. de ved bedre.
Er selvfølgelig også enig i, at vi alle har ret til at have vores egne meninger.
I Danmark har vi mange love og regler, ingen tvivl om det. Jeg er sku’ heller ikke enige i dem alle. Langt fra.
Reglerne er til for at adfærdsregulere, og ingen kan vel ikke være i tvivl om, at det er nødvendigt.
Hvis der ikke var regler om hverken betaling af skat, færdselsregler, straffelov osv, osv., er jeg sikker på, at det hele ville ende i total anarki, hvor alle gør, hvad der passer dem.
Jeg synes også, det er åndssvagt at man ikke må køre over for rødt, når der alligevel er fri bane. Jeg kan bage ikke bruge de meninger til noget. Jeg synes også skattesystemet er tåbeligt, urimeligt og forkert.
Men der er en masse mennesker, der har stemt små 180 andre mennesker ind i tinget, som sætter reglerne for hvad vi må og ikke må.
Vi kan ikke bare bestemme alting selv. Det er en af de fordele/ulemper ved Danmark.
Benny: Igen, der er mange regler, jeg ikke er enig i.
Lidt provokerende sagt: Lev med dem, eller gør noget for at få lavet dem om.
jan 2005
Følger: 46 Følgere: 35 MC-er: 4 Emner: 63 Svar: 2.041
Jeg mener også, at der generelt skal være visse grundregler.
Indenfor mc området er der dog pt. allerede alt for mange tåbelige og uigennemskuelige regler, som der hersker stor forvirring omkring, både hos borgerne og dem der sørger for at "passe" på os (det uduelige færdelsespoliti), hvorfor vi ikke har brug for yderligere tåbelige regler.
Forskellen imellem os to er tilsyneladende at jeg ikke ønsker endnu flere regler indenfor mc området og dermed gør opmærksom på dette via min modstand/holdninger, hvorimod de "dear watson" istedet endnu engang æder alt det plader de slipseklædte lovgivere finder på indenfor mc området, uden, at de "Watson" stiller de store kritiske spørgsmål vedr. alle de utallige tåbelige regler og love. De accepterer tilsyneladende blot alt lovgivere finder på, selv når det begrænser deres og andre borgeres personlige frihed.
Alle disse love og regler i Danmark betyder i sidste ende, at borgerne bliver begrænset yderligere i vores personlige frihed.
Endnu engang: Hvis de synes det er en god ide med speciel påklædning ell.lign. for, at køre ned til den nærmeste købmand og hente en L mælk så klæd dig sådan, som du synes er fornuftigt og som div. kampanger anbefaler -og lad så os andre have vores personlige frihed til SELV, at vælge hvordan vi skal det ene eller andet.
Hvis de synes det er en god ide at et 40 årig modent menneske bør køre på en "lille" cykel med 34 hk står det dem frit for at selv, at gøre dette. Men hvorfor skal andre mennesker dog tvinges til noget som de ikke finder nødvendigt. Iøvrigt tror jeg at det er de færeste alvorlige ulykker som skyldes modne mc'ister eller, at det i det hele taget mc'istens skyld. Hvorfor dog i alverden så lovgive imod mc'ister. Der bør da istedet oplyses og informeres målrettet til billisterne. Der findes ikke mange billister der med vilje dræber eller skader en mc'ist alvorligt, hvorfor yderligere regler ikke vil virke.
Det ville måske virke, hvis billister blev informeret og oplyst yderligere på bla. køreskoler mm. Desværre er køreskoler privat ejet, hvorfor det for nogle umoralske kørelærere blot handler om at tjene hurtige penge så skide være med hvilke kundskaber og hvilket moralsk ansvar de nye trafikanter har, som de sender afsted ud i trafikken..
Mener jeg..
Hilsen
Bonneville.
nov 2007
Følger: 10 Følgere: 9 MC-er: 2 Emner: 8 Svar: 251
Klart vi alle (heldigvis) har forskellige meninger og holdninger, eller måske bare forskellige ideer om hvordan, vi når de samme mål., nemlig – som du selvfølgelig har du ret i - at ingen ønsker at gøre skade på andre.
Og ja, køreskolerne er private, men det kan være der kommer andre regler om det i fremtiden!!! 
(Undskyld – driller lidt.)
100% enig i at bilisterne kan gøre det meget bedre, og ja, det hele starter med kørekortuddannelsen.
Desværre er der ikke endnu krav til kørelærerne om, at de skal have kørekort til andre køretøjer end dem de er godkendt til som kørelærer!! Der kunne jeg sku’ godt tænke mig at reglerne blev skærpet.
De står selv og underviser om andre køretøjer (busser, lastbiler/vogntog og mc) uden at have kørekortene selv.
Og – som debatten tidligere her på Galleriet har handlet om – så savner vi også at f.eks. Rådet for Større Færdselssikkerhed tager et ansvar og laver målrettede kampagner og publicerer information.
apr 2007
Følger: 6 Følgere: 1 MC-er: 2 Emner: 1 Svar: 8
Motorcykel - kategori A
Motorcykler opdeles i "lille" og "stor". En lille motorcykel må højst have en motoreffekt på 25 kW. Samtidig må tallet, der fremkommer ved at dividere motorcyklens motoreffekt med dens egenvægt inklusive vand, olie og brændstof højst være 0,16 (kW/kg).
Har du fået dit motorcykelkørekort den 1. juli 1996 eller derefter, giver det ret til at køre motorcykel både med og uden sidevogn.
Alderskravet er 18 år for at få udstedt et kørekort til lille motorcykel (forklaring på lille og stor motorcykel se afsnit om kørekortkategorier). Efter 2 år opnås uden videre ret til også at føre store motorcykler. Personer, der er fyldt 21 år kan få udstedt kørekort til stor motorcykel uden at kravet om 2 års erfaring i kørsel på lille motorcykel er opfyldt.
Men der er nye regler på vej fra den 29 september 2008, har ikke lige fundet ud af præsis hvad det indebærer, men noget med flere køretimer.
RONNY
apr 2007
Følger: 6 Følgere: 1 MC-er: 2 Emner: 1 Svar: 8
Fra oktober skal kommende motorcyklister starte køreprøven fra manøvrebane eller køreteknisk anlæg, istedet for midt i byen, som det er idag.
På banen skal der gennemføres 5 øvelser i håndtering af MC'en ved lave hastigheder (balancekørsel) og ved lidt højere hastigheder (50 km/t). Såfremt de 5 manøvreprøver bestås, kan køreprøven på vej fortsætte i direkte forlængelse af manøvreprøverne.
Den motorcykel der benyttes på banen skal være den samme som benyttes på vejen. Samtidig med indførelsen af de nye manøvreprøver, bliver det også obligatorisk at køre i 100% MC sikkerhedsudstyr (bukser, jakke, hjelm, handsker, rygbeskytter og støvler), både i undervisningen og til prøven (og forhåbentlig også bagefter).
Citat fra (link fjernet)
Ja ja de forsøger da - det burde jo være en let øvelse at klare - men det må så også blive nogle ret kedelige - og forudsigelige køreprøver, man kommer op til - så mange alternative ruter findes der vel ikke fra de fleste manøvrebaner eller køretekniske anlæg.
Ronny
Nye regler for MC-kørekort?