Sådan for man respekt på bambusraketen {{forumTopicSubject}}
En lille beretning fra tirsdag d. 3/6
Jeg kommer kørende i lovligt tempo på Randersvej i Århus. Pludselig kan jeg høre en sirene bag mig og kan se i sidespejlet at, det er en lille blå focus med blink på taget.
Jeg trækker ind til siden for at de kan komme forbi, men de bliver bag mig...Hmm, så må det jo være mig de vil tale med.
Jeg holder ind på i en busholdeplads og stiger af kawaen. Så kommer den lille konfirmand iført dunblødt overskæg og uniform hen og siger:
"det gik lidt vildt for sig..." Da jeg rent faktisk har kørt pænt, spørger jeg " øhh, hvad var vildt?" Ja, du overhalede indenom svarede repræsentanten for ordensmagten.
Den ulovlige handling:
Jeg holder for rødt i et lyskryds, i anden vognbane bag en berlingo. Der holder ligeledes en bil i første vognbane.
Det bliver grønt og vi sætter i gang. Bilen i første vognbane kører frisk derudaf, men den kvindelige fører af berlingen har mere travlt med at tale med veninden og vifte med armene end at køre. Så hun kører ca. 5 under det tilladte. Jeg bliver liggende bagved for at se om hun trækker ind. Dernæst bliver jeg og berlingen overhalet indenom af en "frisk" polo? jeg ser om hun trækker ind, men det gør hun ikke. Jeg kigger i spejlet og over skulderen, der er en bil bag mig, men ingen i første vognbane. Så jeg svinger over og overhaler indenom. Ikke noget med bundgas, men ligeså stille.
Her er så samtalen mellem mig og bejenten:
Mig# Hvorfor gælder det ikke som en forbikørsel?
Betjenten:# Det gælder kun når der er tæt trafik. Du lå helt oppe i røven på berlingoen og ventede bare på at der var frit, så du ku overhale indenom.
Mig# ikke for at være flabet, men burde hun ikke trække ind, vi har jo højrekørsel?
Betjenten:# du må ikke overhale indenom. Det er simpelthen så pissefarligt.
mig# Nu lå du jo bagved, så må du jo have set at jeg orienterde mig ordentligt og ikke ræste forbi.
Betjenten:# det lagde jeg ikke mærke til, jeg havde travlt med at se du gjorde noget ulovligt.
mig# du må da give mig ret i at, der er forskel på at ræse forbi og så gøre det stille og roligt. Og så er der een ting der undrer mig. Hvorfor stoppede I ikke poloen?
Betjenten:# Hvis du går hen til din motorcykel og venter, så kommer jeg hen til dig når jeg er færdig.
Står så og venter i 5-6 minuter, indtil han kommer hen.
Betjenten:# Her er din bøde, den skal...osv...
for at svare på dit spørgsmål. Jo jeg så godt poloen overhalede indenom, men vi kan jo kun stoppe een ad gangen. I dag blev det dig og så slipper du nok en anden gang. Fortsat god dag.
Det her handler ikke om kasse 1 og alt det der, men een ting er at få en bøde og klip for noget så fluekneppeagtigt, men det der virkelig sætter mit pis i kog er at, han ikke stoppede poloen. Der gik lidt tid fra den overhalede indenom til at jeg gjorde det. Hvor længe ville de 2 overskæg vente på at jeg gjorde det? For mig virker det helt klart. De har siddet der i deres lille skulderklemmer af en bil og sagt: Rolig Ejner, vent lidt så kan vi tage motorcyklen i stedet for.
Det var altså bedre at knalde en mc for en overhaling indenom, end en bil for det samme plus en overskridelse af fartgrænserne...
Det med hvordan man får respekt på en bambusraket!
Mens jeg står de der 5-7 minutter og venter, kommer der 3 Hells Angels trillende forbi. Normalt synes jeg ikkke det er dem der hilser på typer som mig.
Men når man er blevet stoppet af politiet, får man lige et anerkendende nik fra dem alle 3...
jun 2006
Følger: 6 Følgere: 19 MC-er: 2 Emner: 24 Svar: 767
Til gengæld yderst modent af dig, at bevare fatningen. Jeg er ikke sikker på, at jeg havde modtaget (godtaget) bøden under de forhold.
feb 2006
Følger: 2 Følgere: 66 MC-er: 2 Emner: 176 Svar: 599
feb 2006
Eleven skal beherske følgende manøvre-færdigheder under kørsel ved siden af andre:
-Slutte op i kolonnen foran, også selv om dette medfører passage til højre forbi kørende i
venstre vognbane, idet dette ikke regnes for overhaling, men forbikørsel i tæt færdsel.
fra politiets hjemmeside http://www.politi.dk/NR/rdonlyres/DB9F7DF6-21F6-4106-BB65-EE4BBAC637DF/0/Undervispl_katA_9_06.pdf punkt 7.17.4 så der har du det,
mar 2008
Følger: 15 Følgere: 12 MC-er: 1 Emner: 9 Svar: 523
Hvad med dig ????
aug 2004
Følger: 41 Følgere: 40 MC-er: 2 Emner: 106 Svar: 2.590
feb 2006
mar 2008
mar 2008
mar 2007
Følger: 78 Følgere: 76 MC-er: 2 Emner: 105 Svar: 3.233
aug 2005
Følger: 51 Følgere: 49 MC-er: 3 Emner: 73 Svar: 784
okt 2006
Følger: 17 Følgere: 16 MC-er: 3 Emner: 167 Svar: 3.629
mar 2005
Følger: 20 Følgere: 15 MC-er: 1 Emner: 13 Svar: 856
maj 2007
Følger: 9 Følgere: 8 MC-er: 1 Emner: 10 Svar: 97
Men en advarsel havde været på sin plads, når de nu havde ladet poloen køre...
mar 2004
Følgere: 120 MC-er: 11 Emner: 394 Svar: 9.154
Men Politiet reagere jo uanset om overtrædelsen er lille eller stor. Det bliver de nødt til. Ellers vil det jo ende med at det kun er de større overtrædelser der bliver straffet. Men surt er det sq, især når vi taler så en så lille ting som alle os andre også havde gjort
Mht forbikørsel eller overhaling. Viser det sig det er en forbikørsel, så er de to godt onk ikke for smarte. Men mon ikke de har ret i og med de er godt inde i loven?
aug 2004
Følger: 12 Følgere: 11 MC-er: 1 Emner: 65 Svar: 852
Min endelige pointe i dette forløb er egentlig denne:
Hvad nu hvis, jeg ikke havde foretaget overhalingen. Havde de så ligget bag mig i ½-1 kilometer, for at vente på jeg gjorde det? og dermed lade den første (poloen) slippe?
Hvis dette er tilfældet, er disse betjente jo ikke upartiske, som de efter min mening bør være.
Men tak for de forskellige inputs, fra jer alle.
Vogt jer i den gode vind. De er derude...
jun 2006
Følger: 14 Følgere: 24 MC-er: 3 Emner: 118 Svar: 1.383
At det så er ekstremt latterligt er en anden ting. Man kan da ikke skabe kø i begge vognbaner fordi der er en dum tante der kører langsomt i ydersporet.
aug 2005
Følger: 131 Følgere: 137 MC-er: 4 Emner: 518 Svar: 21.267
Jeg tror egentlig sagtens det kan accepteres som overhaling, idet forbikørsel er noget med tæt trafik i rækker, men jeg havde sgu gjort som dig - det gør jeg da jævnligt.
Synes nu de kunne have løftet en pegefinger og udvist lidt konduite
okt 2007
Følger: 7 Følgere: 6 MC-er: 1 Emner: 59 Svar: 862
Enhver af os havde sikkert gjort det samme.
mar 2004
Følger: 63 Følgere: 59 MC-er: 1 Emner: 41 Svar: 1.459
Flot klaret at du ikke blev gal...
nov 2006
Følger: 2 Følgere: 1 MC-er: 1 Emner: 15 Svar: 27
Mht. Polo'en så kan den da vist ikke bruges som argument. At han ikke bliver taget er da vist bare hans held, det gør jo ikke din handling lovlig (forudsat at du lavede en indvendig overhaling ?!).
At vi så er mange der kører sådan "friskt" til på vores mc er jo en helt anden sag - men det bliver det heller ikke mere lovligt af...
mar 2007
Følger: 22 Følgere: 20 MC-er: 4 Emner: 35 Svar: 1.926
Synes godt nok det virker chikane-agtigt og dybt umodent af betjenten !!!
Øv for dig med bøde og klip ;-(
jun 2004
Følger: 1 MC-er: 2 Emner: 33 Svar: 99
Trist at der findes så smålige betjente..tsk tsk
Ja, vogt jer derude... de sataner er sgu alle vegne i deres cevil-vogne ;O(
God vind til jer alle ;O)
maj 2008
Følger: 21 Følgere: 19 MC-er: 1 Emner: 11 Svar: 236
sep 2005
Følger: 52 Følgere: 49 MC-er: 5 Emner: 91 Svar: 587
Sådan for man respekt på bambusraketen